Seminář pro knihovníky Přístup k romskému dítěti, možnosti podpory rozvoje čtenářství 22. září 2011 PaedDr. Renata.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŽÁK SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI Z HLEDISKA LEGISLATIVY
Advertisements

Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
Mosty mezi pedagogickou a psychologickou diagnostikou
Cíle vzdělávání Význam zvažování a stanovení cílů vzdělávání
Cíle dějepisné výuky, dějepisné kurikulum, RVP a výuka dějepisu
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
PhDr. Zuzana Hadj Moussová
Vzdělání a prosperita Nejlepší investice do budoucnosti je vzdělání.
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
Různé role zástupce ředitele školy
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Rodina.
PhDr. Jitka Kendíková ZŠ J. Gutha-Jarkovského
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra psychologie
Katedra sociální politiky a sociální práce Centrum praktických a evaluačních studií SLUŽBY PRO ORGANIZACE CEPRES Centrum praktických a.
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Poradenství v kontextu inkluzivního vzdělávání
METODICKÁ DOPORUČENÍ K ZAČLEŇOVÁNÍ ŽÁKŮ-CIZINCŮ DO VÝUKY
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
On-line forma výuky Cvičení z techniky a technického vzdělávání Zpracoval: Jan Drobný (209671)
PhDr.Hana Pazlarová, ph.d.
Rodinné prostředí žáka
Zdravá škola.
Jindřichův Hradec, Školní a veřejné knihovny – spolupráce v regionu Konkurence? Ne! Spolupráce …
Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných Seminář pro ředitele a koordinátory ZUŠ Čeladná 2009 PaedDr.KarelTomek.
Role vysokoškolského pedagoga ve WBL PaedDr.Vanda Hájková, Ph.D
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
Poradenství pro zdravotně postižené Pojetí a přínos kurzu Anna Kučerová.
Výchovné a vzdělávací strategie a cíle ve výuce přírodopisu
Teorie vzdělávání dospělých
Speciální školství v roce 2006 (a věřme, že i v dalších letech) Jiří Pilař
Předškolní vzdělávání v Evropských školách PhDr. Dana Musilová Inspektorka pro předškolní a primární cyklus Evropských škol
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
Kupní chování a EU.
6. Dítě jako subjekt vzdělávání
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Pedagogika II. Lekce 8: Poruchy učení a chování
Vendula Slámová Markéta Otáhalová Jitka Wagenknechtová
BUDOUCNOST Úspěch pro každé dítě. Ve znamení inkluzivního vzdělávání.
OP VVV a KP SVL Karolína Chloubová. Prioritní osa 3 Rovný přístup ke kvalitnímu předškolnímu, primárnímu a sekundárnímu vzdělávání Investiční priorita.
Bc. Anna Kasincová (Pacholíková) Mgr. Markéta Křivská.
Terénní sociální práce s uživateli drog v sociálně vyloučených lokalitách JAKUB ČERNÝ ROMAN HLOUŠEK.
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb Výchovn ě vzd ě lávací systém Č R Část 1. Pedagogika Mgr. Irena Kudláčková.
SOUČASNÁ RODINA A MOŽNOSTI HODNOCENÍ SITUACE PHDR. HANA PAZLAROVÁ, PH.D Sociální práce s rodinou 1.
Funkce a mezipředmětové vztahy předmětu sociální péče.
ZÁŠKOLÁCTVÍ.  Záškoláctví je jedním ze závažných problémů, které musí školství řešit.
Jedna z rolí, kterou člověk v životě splňuje – ROLE KONZUMENTA – na základě toho se očekává SPOTŘEBNÍ CHOVÁNÍ. - základem spotřebního chování – ROZHODOVÁNÍ.
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání Zásady předškolního vzdělávání Cíle vzdělávání Podmínky vzdělávání Obsah vzdělávání Autoevaluace.
Metodická schůzka RŠPP – VIP II Dr. Anna Kucharská, Ph.D.
Markéta Stará  Cíle školní TV  Vzdělávací, výchovné, zdravotní, socializační  Cíle vzdělávací oblasti “Člověk a zdraví“  ZŠ, středoškolské.
Sociální práce s rodinou 4
Sociální skupiny a role
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Teorie vzdělávání dospělých
Standardy pro základní vzdělávání
Tisková konference
Teorie a metodika výchovy seminář 1
KURIKULUM V SOUČASNÉ ŠKOLE
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová
NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ČR
Rodičovství biologické a pěstounské
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Seminář pro knihovníky Přístup k romskému dítěti, možnosti podpory rozvoje čtenářství 22. září 2011 PaedDr. Renata Wolfová

Kořeny romské mentality Původ romské mentality Život v Indii Společenská hierarchie Filosofie východní Indie Indické jazyky – souvislosti v myšlení a řeči Vliv mentality na výchovu dítěte Historie školního vzdělávání Romů v Čechách

SOCIOKULTURNÍ MAKROSYSTÉM SOUČASNOST • zákon č. 561/2004 Sb.: § 2 Zásady a cíle vzdělávání; § 14 Vzdělávání příslušníků národnostních menšin; § 16 Vzdělávání dětí, žáků a studentů - SVP • žáci se SVP – SZ (ohrožená rodina s nízkým soc. kultur. statusem; nařízená ústavní nebo ochranná výchova;postavení azylanta (Zákon č. 325/1999 Sb., o azylu) SOCIOKULTURNÍ MAKROSYSTÉM SOCIOKULTURNÍ ZÁZEMÍ SPOLEČNOSTI SOCIO- KULTURNÍ ZÁZEMÍ RODINY – SPOLEČNOSTI RODINA ŽÁK ŠKOLA UČITEL

Kvalita předškolní stimulace Sociokulturní makrosystém – východisko v přístupu k žákům se sociálním znevýhodněním ŠKOLA Školní úspěšnost žáka ŽÁK Konkrétní škola v systému školství (postavení v systému školství, prostředí, klima) Všeobecné požadavky (učební plány, ŠVP, hodnocení) Specifické podmínky výuky (organizace učení, učební styl, atmosféra) Zdravotní stav (vývojový a zdravotní stav) Percepční, kognitivní dovednosti (vnímání, učení, myšlení, koncentrace) Soc.+ kultur. + vých. působení rodiny (připravenost na zátěž, chování ve skupině, pracovní návyky) Kvalita předškolní stimulace

RIZIKOVÉ FAKTORY SPOLUPRÁCE na straně pedagoga : problémový žák - subjektivní kategorie; kvantitativní pojetí normy osobní atribuční styl postoj k žákovi (odmítnutí, negativní očekávání, interpretace příčin, neporozumění potřebám rodiny;..) nebezpečí rezignace až vyhoření potřeba podpory – ŠPP, ŠPZ, neziskové organizace (výuková, výchovná podpora, mediace) organizace učení,učební styl hodnocení (individuální vztahová norma) na straně žáka, rodiny sociální stigma - riziko sociálního vyloučení sebehodnocení zátěž – předchozí negativní zkušenosti nejen se školou, řešení konfliktů – obranné reakce učební strategie, motivace ke školní práci, komunikační dovednosti, pracovní návyky nepřiměřené chování rodičů (rozpad manželství, citová a sociální deprivace,...) sociokulturní odlišnost

Arabské + muslimské země SOCIOKULTURNÍ ODLIŠNOST (specifická sociální zkušenost, komunikační problémy,vzorce, kontext, neverbální komunikace, hodnoty, normy, pravidla,mužská a ženská role, vztahy a role v rodině, ve skupině, sociální příslušnost v obou kulturách) Romové ambivalence k vlastní identitě, jazyková bariéra (etnolekt), komunik.styl, hodnoty a normy, kolektivismus, soudržnost a solidarita, zvyky, tradice, styl života, vnímání času – v přítomnosti, prožívání, temperament, hodnoty majoritní x romské komunity, vztah ke vzdělání. • Číňané + Vietnamci jazyková bariéra, tradiční rodina, důraz na disciplínu, podřízenost autoritě, přizpůsobení skupině, skromnost, zdvořilost, píle, hodnota vzdělání, verb.+ neverb. komunikace, komunik. zvyklosti, jazykový + sociální kontext. Arabské + muslimské země jazyková bariéra, míra islamizace rodiny, tradiční rodina (patriarchát, sexuální a věková hierarchie, role mužů a žen), hodnotová orientace (důraz na čest),odlišný přístup ke vzdělávání chlapců a dívek; možná uzavřenost komunity – sociální izolace žáků ve vrstevnické komunitě, ... Rusové + Ukrajinci nízká jazyková bariéra, národnostní rivalita, tradice kolektivistické výchovy, široké spektrum sociálních a vzdělanost. vrstev, stres, obavy z budoucnosti, opuštění rodiny, různorodé nároky rodiny na školní výkon

Pravidla komunikace s rodiči Respekt k členům rodiny Verbální projev pracovníka Poskytnout časový prostor Zhodnotit i pozitivní aspekty Brát v úvahu skupinové rozhodování rodiny Respektování kulturních zvyklostí Zajistit intimitu sdělení Návštěva rodinného prostředí Nebezpečí vlastních sociálních stereotypů Objasňovat kontinuitu a potřebnost vzdělávání

Základní škola Praha 3, Havlíčkovo náměstí Historie školy – historie vzdělávání Romů na Žižkově Škola s celodenním systémem vzdělávání (stanovení cílů, personální zajištění, organizace výuky, odpolední aktivity, posílení výuky ČJ, doučování, formy a metody výuky se zaměřením na praktické uplatnění, materiální podpora, hodnocení žáka, finanční zajištění) Metody práce – výukové postupy se zaměřením na výuku čtení – rozvoj gramotnosti (zkušenost s výukou čtení zájem o čtení, zkušenost s rozvíjením všeobecných vědomostí Možnosti zvýšení zájmu o čtení a práci s textem Spolupráce se státními i neziskovými organizacemi WWW.meta-os.cz, www.inkluzivniskola.cz, www.epolis.cz, www.clovekvtisni.cz North Vancouver City Library - www.cnv.org/nvcl

Základní škola Praha 3, Havlíčkovo náměstí