Povinnosti a odpovědnost při přípravě a provádění staveb

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ÚZEMNÍ ROZHODOVÁNÍ POSTUPY PŘI EXISTENCI RŮZNÝCH NÁSTROJŮ ÚZEMNÍHO PLÁNOVÁNÍ A RŮZNÝCH TYPŮ ÚZEMÍ Ing. arch. Miriam Blažková ÚÚR Brno říjen 2006.
Advertisements

Obecné požadavky na výstavbu
Uzavírání veřejnoprávních smluv
§ 103 Záměry nevyžadující stavební povolení ani ohlášení
Podpora KVET v novele zákona o hospodaření energií
Krajská hygienická stanice jako dotčený orgán státní správy
NOVÉ INSTITUTY V RÁMCI NOVÉHO STAVEBNÍHO ZÁKONA
Organizace a řízení výstavbových projektů v praxi
O územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon)
Regulační plán Regulační plán v řešené ploše stanoví -podrobné podmínky pro využití pozemků, -pro umístění a prostorové uspořádání staveb, -pro ochranu.
Užívání staveb Dokončenou stavbu, popřípadě část stavby schopnou samostatného užívání, pokud vyžadovala stavební povolení nebo ohlášení a stavební úpravy.
FRVŠ 1400/2010/F1/a Zkušebnictví a řízení jakosti staveb Proces 8 Užívání stavby.
Zákon č. 266/1994 o dráhách zákon upravuje
Odstraňování staveb, terénních úprav a zařízení
Nástroje územního plánování
Struktura stavebního zákona č. 183/2006 Sb. ČÁST PRVNÍ ÚVODNÍ USTANOVENÍ Předmět úpravy, Základní pojmy ČÁST DRUHÁ VÝKON VEŘEJNÉ SPRÁVY HLAVA I ÚVODNÍ.
Systém kontrol realizovaných u příjemců Ing. Lukáš Brabenec 25. září 2013.
EIA – význam procesu s ohledem na navazující řízení Dana Kučová EIA – význam procesu při realizaci záměrů s ohledem na navazující řízení Zpracovala.
Nástroje územního plánování Přípravné Územně plánovací podklady územně analytické podklady územní studie Plánovací Politika územního rozvoje Územně plánovací.
Veřejnoprávní smlouva - § 116
Výkon státního požárního dozoru ( dle zákona č. 350/2012 Sb.)
PETERKA & PARTNERS v.o.s. Praha - Bratislava
Stavební zákon Autorizace
Stavební úřady Obecné stavební úřady
VÝKON STÁTNÍHO POŽÁRNÍHO DOZORU
ZVLÁŠTNÍ PRAVOMOCI STAVEBNÍHO ÚŘADU
dobu platnosti rozhodnutí, má-li být delší, než stanoví zákon.
KONFERENCE PROTIPOVODŇOVÁ OCHRANA – PREZENTACE VÝSLEDKŮ PILOTNÍHO PROJEKTU „ATLAS LABE NA ÚZEMÍ KRÁLOVÉHRADECKÉHO KRAJE“ Projekt je spolufinancován Evropskou.
Povolování staveb Stavební povolení ani ohlášení stavebnímu úřadu nevyžadují a) budovy, a to např. stavby o jednom nadzemním podlaží do 25 m 2 zastavěné.
Propojení zákona o integrované prevenci a zákona o hospodaření energií Ing. František Plecháč Státní energetická inspekce.
Výklad č. 84 č.j. 2551/ Společná řízení  k § 115 odst. 11 vodního zákona a § 140 správního řádu.
Pozemky sloužící dopravě
Ochrana kulturních památek Stát chrání kulturní památky jako nedílnou součást kulturního dědictví lidu, svědectví jeho dějin, významného činitele životního.
STAVEBNÍ DOZOR Stavební úřady vykonávají soustavný dozor nad zajišťováním ochrany veřejných zájmů, ochrany práv a oprávněných zájmů právnických a fyzických.
Uplatnění správního řádu (zákon č. 500/2004 Sb.) v režimu stavebního zákona (zákon č. 183/2006 Sb.) Petr Průcha listopad 2009.
STAVEBNÍ ZÁKON Účinnost k Předpisy Zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění zákona č. 68/2007.
Ochrana životního prostředí v rámci stavebního práva.
Dodavatelsko- odběratelské vztahy při realizaci stavby
AUTORIZOVANÉ OSOBY Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Praha 8. září 2015 NOVELA STAVEBNÍHO ZÁKONA Žofínské fórum.
ŘÍZENÍ STAVEBNÍHO DÍLA I Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Novelizace zákona o PO (spalinové cesty) kpt. Mgr. Petr Komínek, DiS. 1.
Stavební právo. NOVÝ STAVEBNÍ ZÁKON Účinnost k , velká novela k
Zhodnocení nového stavebního zákona po roce účinnosti Bakalářská práce.
RNDr. Ivana Havlíková Ing. Jiří Štochel. STAVEBNÍ ZÁKON - STARÝ.
Územní správa a samospráva RNDr. Oldřich Hájek, Ph.D.
Kanalizace – kdy bude??? Povolovací, přípravný a realizační proces kanalizace Martin Exner, starosta obce Nová Ves Nová Ves
PRÁVA A POVINNOSTI VLASTNÍKA MÍSTNÍCH KOMUNIKACÍ (dle zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, v platném znění)
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Ing. Tomáš Sklenář Územně plánovací dokumentace a její aktualizace.
SP4 - RD PROVÁDĚCÍ v ARCHICADU ing. arch. Vladimíra Jínová 13 - TEXTOVÁ ČÁST.
Porada stavebních úřadů Hasičský záchranný sbor Zlínského kraje.
Územně plánovací dokumentace Vybrané problémy pořizování a zpracování ve vztahu k DO.
MĚSTSKÝ ÚŘAD VALAŠSKÉ KLOBOUKY STAVEBNÍ ODBOR DEN OTEVŘENÝCH DVEŘÍ 13. A 20. BŘEZNA 2013.
Stavební právo.
ZVLÁŠTNÍ PRAVOMOCI STAVEBNÍHO ÚŘADU
dobu platnosti rozhodnutí, má-li být delší, než stanoví zákon.
Užívání staveb Dokončenou stavbu, popřípadě část stavby schopnou samostatného užívání, pokud vyžadovala stavební povolení nebo ohlášení a stavební úpravy.
Umisťování staveb.
STAVEBNÍ DOZOR Stavební úřady vykonávají soustavný dozor nad zajišťováním ochrany veřejných zájmů, ochrany práv a oprávněných zájmů právnických a fyzických.
ÚZEMNĚ ANALYTICKÉ PODKLADY (ÚAP)
Stavební zákon Od října 2017.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_18_STAVEBNÍ.
Závazná stanoviska orgánů územního plánování po novele stavebního zákona Štiřín
Staveniště a zařízení staveniště
ROČNÍ SEMINÁŘ PRO VODOPRÁVNÍ ÚŘADY SKALSKÝ DVŮR
Stavební pozemky (teze)
Závazné stanovisko orgánu územního plánování
Územní opatření o stavební uzávěře
Stavební legislativa – možnosti zefektivnění přípravy staveb
Výzva č. 3 MAS Nad Prahou – IROP – Místa setkávání a řešení krizí
Transkript prezentace:

Povinnosti a odpovědnost při přípravě a provádění staveb § 152 povinnosti a odpovědnost stavebníka § 153 povinnosti a odpovědnost stavbyvedoucího a osoby vykonávající stavební dozor § 154 povinnosti vlastníka stavby a zařízení § 158 vybrané činnosti ve výstavbě § 159 odpovědnost projektanta § 160 povinnosti zhotovitele § 161 povinnosti vlastníků technické infrastruktury

Povinnosti stavebníka § 152 Stavebník je povinen dbát na řádnou přípravu a provádění stavby, tato povinnost se týká i terénních úprav a zařízení Přitom musí mít na zřeteli zejména: Ochranu života a zdraví osob a zvířat Ochranu životního prostředí Ochranu majetku Šetrnost k sousedství K tomu je povinen zajistit provedení a vyhodnocení zkoušek a měření předepsaných zvláštními právními předpisy Tyto povinnosti má i u staveb a jejich změn nevyžadujících stavební povolení ani ohlášení nebo u jiného obdobného záměru ( např. zřízení reklamního zařízení)

Povinnosti stavebníka při přípravě stavby Stavebník je povinen: Pro účely projednání záměru podle tohoto zákona opatřit předepsanou dokumentaci, vyžaduje-li zákon zpracování projektové dokumentace osobou k tomu oprávněnou je stavebník povinen zajistit zpracování projektové dokumentace takovou osobou, pokud nemá potřebné oprávnění sám O zahájení prací na stavbách osvobozených od povolení v dostatečném předstihu informovat osoby těmito pracemi přímo dotčené U staveb prováděných svépomocí uvést do souladu prostorové polohy staveb s ověřenou projektovou dokumentací

Povinnosti stavebníka při realizaci stavby Při provádění stavby, pokud vyžadovala stavební povolení nebo ohlášení stavebnímu úřadu, je stavebník povinen, Oznámit stavebnímu úřadu předem termín zahájení stavby, název a sídlo stavebního podnikatele, který bude stavbu provádět, u svépomocné formy výstavby jméno a příjmení stavbyvedoucího, nebo osoby, která bude vykonávat stavební dozor, včetně následných změn Před zahájením stavby umístit na viditelném místě u vstupu na staveniště štítek o povolení stavby (nál. štítku § 18 d vyhl. č. 503/2006 Sb.) a ponechat jej tam až do dokončení stavby, případně do vydání kol. souhlasu, rozsáhlé stavby se mohou označit jiným způsobem Zajistit aby na stavbě nebo staveništi byla k dispozici ověřená dokumentace stavby a všechny doklady týkající se provádění stavby Umožnit provedená kontrolní prohlídky a pokud tomu nebrání vážné důvody, této prohlídky se zúčastnit Ohlásit stavebnímu úřadu neprodleně po jejich zjištění závady na stavbě, které ohrožují životy a zdraví osob, nebo bezpečnost stavby, tuto povinnost má stavebník i u staveb podle § 103 Oznámení stavebnímu úřadu předem zahájení zkušebního provozu

Stavby financované z veřejného rozpočtu U staveb financovaných z veřejného rozpočtu, kterou provádí stavební podnikatel jako zhotovitel, je stavebník povinen: Zajistit technický dozor stavebníka nad prováděním stavby Zajistit autorský dozor projektanta, popř. hlavního projektanta nad souladem prováděné stavby s ověřenou projektovou dokumentací, pokud projektovou dokumentaci zpracovala osoba oprávněna podle zvláštního předpisu

Povinnost vlastníka stavby Vlastník stavby je povinen: Udržovat stavbu po celou dobu její existence Neprodleně ohlásit stavebnímu závady na stavbě, které ohrožují životy či zdraví osob nebo zvířat Umožnit kontrolní prohlídku stavby a pokud tomu nebrání vážné důvody, této prohlídky se zúčastnit Uchovávat stavební deník po dobu 10 let od vydání kolaudačního souhlasu, popřípadě od dokončení stavby, pokud se kolaudační souhlas nevyžaduje Uchovávat po celou dobu existence stavby dokumentaci jejího skutečného provedení, rozhodnutí, osvědčení, souhlasy, ověřenou projektovou dokumentaci, popř. jiné důležité doklady týkající se stavby

Odpovědnost projektanta § 159 Projektant odpovídá za správnost, celistvost a úplnost jím zpracované územně plánovací dokumentace, územní studie a dokumentace pro vydání územního rozhodnutí, zejména za: Respektování požadavků z hlediska ochrany veřejných zájmů a Za jejich koordinaci Je povinen dbát právních předpisů a působit v součinnosti s příslušnými orgány územního plánování a dotčenými orgány

Odpovědnost projektanta projektant odpovídá za správnost, celistvost, úplnost a bezpečnost stavby provedené podle jím zpracované projektové dokumentace a proveditelnost stavby podle této dokumentace, jakož i za technickou a ekonomickou úroveň projektu technologického zařízení, včetně vlivů na životní prostředí Projektant je povinen dbát právních předpisů a obecných požadavků na výstavbu, vztahující se ke konkrétnímu stavebnímu záměru Statické, popřípadě jiné výpočty musí být vypracovány tak, aby byly kontrolovatelné Není-li projektant způsobilý některou část projektové dokumentace zpracovat sám, je povinen k jejímu zpracování přizvat osobu s oprávněním pro příslušný obor nebo specializaci, která odpovídá za její zpracovaný návrh. Odpovědnost projektanta za projektovou dokumentaci stavby jako celku tím není dotčena.

Obecné požadavky na výstavbu Obecné požadavky na využívání území (vyhl. č. 501/2006 Sb., ve znění novel č. 269/2009 Sb., č. 22/2010 Sb., č. 20/2011 Sb., a č. 431/2012 Sb.) Technické požadavky na stavby (vyhl. č. 268/2009 Sb., ve znění novely č. 20/2012 Sb.) Obecné technické požadavky zajišťující bezbariérové užívání staveb (vyhl. Č. 398/2009 Sb.) Právnické osoby, fyzické osoby a příslušné orgány veřejné správy jsou povinny při územně plánovací a projektové činnosti, při povolování, provádění, užívání a odstraňování staveb respektovat záměry územního plánování a obecné požadavky na výstavbu.

Obecné požadavky na výstavbu Výjimku z obecných požadavků na výstavbu: Lze povolit v jednotlivých odůvodněných případech Lze povolit pouze z těch ustanovení prováděcího právního předpisu, ze kterých tento předpis povolení výjimky výslovně umožňuje Jen pokud se tím neohrozí bezpečnost, ochrana zdraví a života osob a sousední pozemky nebo stavby Řešením podle povolené výjimky musí být dosaženo účelu sledovaného obecnými požadavky na výstavbu

Obecné požadavky na výstavbu O výjimce z obecných požadavků na využití území při stanovení požadavků na vymezování pozemků a umisťování staveb na nich rozhoduje stavební úřad příslušný rozhodnout ve věci Pro územní souhlas se výjimka připouští O výjimce z technických požadavků na stavby a technických požadavků zabezpečující bezbariérové užívání stavby rozhoduje stavební úřad příslušný rozhodnout ve věci Řízení ve věci se vede na žádost buď samostatně, nebo může být spojeno s územním, stavebním, nebo jiným řízením podle tohoto zákona, nemusí však být ukončeno společným správním akte. Rozhodnutí o povolení výjimky nebo odchylného řešení lze vydat jen v dohodě nebo se souhlasem dotčeného orgánu, který hájí veřejné zájmy chráněné podle zvláštních právních předpisů, kterých se odchylné řešení týká.

Vybrané činnosti ve výstavbě § 158 Vybrané činnosti ve výstavbě jejichž výsledek ovlivňuje ochranu veřejných zájmů ve výstavbě mohou vykonávat pouze fyzické osoby, které získaly oprávnění k jejich výkonu podle zvl. Právního předpisu (z.č. 360/1992 Sb.) Vybranou činností je projektová činnost, kterou se rozumí: Zpracování územně plánovací dokumentace Územní studie Dokumentace pro vydání územního rozhodnutí a pro uzavření veřejnoprávní smlouvy nahrazující územní rozhodnutí a projektová dokumentace, kterou se rozumí projektová dokumentace pro stavby. Dle ust.§ 104 odst. 1 písm. a) až e) Stavby pro vydání stavebního povolení podle § 115 K uzavření veřejnoprávní smlouvy podle ust. § 116 K posouzení autorizovaným inspektorem podle ust. § 117 Změn staveb uvedených v ust. § 118 písm. a) až d) Staveb uvedených v písm. a) až e) k opakovanému stavebnímu povolení nebo dodatečnému povolení stavby podle § 129 Pro provádění stavby Pro nezbytné úpravy podle ust. §§ 137, nebo Vodního díla k ohlášení podle ust. § 15a odst. 2 písm. c) vodního zákona

Vyhl. č. 499/2006 Sb. , o dokumentaci staveb ve znění vyhl. č Vyhl. č. 499/2006 Sb., o dokumentaci staveb ve znění vyhl. č. 62/2013 Sb. Předepsané dokumentace a projektové dokumentace jsou vybranou činností ve výstavbě (může je zpracovat pouze projektant) Vybranou činností ve výstavbě není dokumentace skutečného provedení a dokumentace bouracích prací Přechodná ustanovení: dokumentace a projektová dokumentace, která byla zpracována přede dnem účinnosti této vyhlášky (29. Březen 2013) a předložená SÚ do 31. 12. 2014, se posuzuje podle dosavadní právní úpravy dokumentace pro provádění stavby může být zpracována podle původní právní úpravy, pokud bude stavba zahájena do 31. 12. 2014

Vyhláška č. 499/2006 Sb. , o dokumentaci staveb, ve znění vyhl. Č Vyhláška č. 499/2006 Sb., o dokumentaci staveb, ve znění vyhl. Č. 62/2013 Sb. Vyhláška se nevztahuje na obsah a rozsah projektové dokumentace pro: stavby letecké Stavby drah a na dráze, včetně zařízení na dráze Stavby dálnic, silnic, místních komunikací a veřejně přístupných účelových komunikací (vyhl. Č. 146/2008 Sb., o rozsahu a obsahu projektové dokumentace dopravních staveb)

Vyhláška č. 499/2006 Sb. , o dokumentaci staveb, ve znění vyhl. Č Vyhláška č. 499/2006 Sb., o dokumentaci staveb, ve znění vyhl. Č. 62/2013 Sb. Vyhláška stanoví rozsah a obsah dokumentace pro vydání územního rozhodnutí o umístění stavby nebo zařízení (příloha č. 1) dokumentace pro vydání rozhodnutí o změně využití území (příl. č. 2) dokumentace pro vydání rozhodnutí o změně vlivu užívání stavby na území (příl. č. 3) společná dokumentace pro vydání společného ÚR a SP (příl. č. 4) projektová dokumentace pro ohlášené stavby podle ust. § 104 písm. a) až e) SZ nebo projektová dokumentace pro vydání SP (příl. č. 5) dokumentace pro provádění stavby (příl. č. 6) dokumentace skutečného provedení stavby ( příl. č. 7) dokumentace bouracích prací (příl. č. 8) a dále náležitosti stavebního deníku a jednoduchého záznamu o stavbě a jejich vedení (příl. č. 9)

Vyhláška č. 499/2006 Sb. , o dokumentaci staveb, ve znění vyhl. Č Vyhláška č. 499/2006 Sb., o dokumentaci staveb, ve znění vyhl. Č. 62/2013 Sb. Dokumentace pro vydání rozhodnutí o umístění stavby nebo zařízení, dokumentace pro vydání rozhodnutí o změně využití území a dokumentace pro vydání rozhodnutí o změně vlivu užívání stavby na území obsahuje části: Průvodní zpráva Souhrnná technická zpráva Situační výkresy Výkresová dokumentace Dokladová část

Vyhláška č. 499/2006 Sb. , o dokumentaci staveb, ve znění vyhl. Č Vyhláška č. 499/2006 Sb., o dokumentaci staveb, ve znění vyhl. Č. 62/2013 Sb. PD pro ohlášení a stavební povolení se člení na : Průvodní zpráva Souhrnná technická zpráva Situační výkresy Dokumentace objektů a technických a technologických zařízení Dokladová část + rozsah jednotlivých částí musí odpovídat druhu a významu stavby, jejímu umístění, stavebně technickému provedení, apod.

Vyhláška č. 499/2006 Sb. , o dokumentaci staveb, ve znění vyhl. Č Vyhláška č. 499/2006 Sb., o dokumentaci staveb, ve znění vyhl. Č. 62/2013 Sb. PD pro provádění stavby se člení na: Průvodní zpráva Souhrnná technická zpráva Situační výkresy Dokumentace objektů a technických a technologických zařízení Dokladová část +rozsah jednotlivých částí musí odpovídat druhu a významu stavby, jejímu umístění, stavebně technickému provedení apod. Dokumentace skutečného provedení stavby obsahuje : Výkresová dokumentace Geodetická část

Dokumentace bouracích prací tvoří: Průvodní zpráva Vyhláška č. 499/2006 Sb., o dokumentaci staveb, ve znění vyhl. Č. 62/2013 Sb. Dokumentace bouracích prací tvoří: Průvodní zpráva Souhrnná technická zpráva Situační výkresy Dokumentace Dokladová část +rozsah jednotlivých částí musí odpovídat druhu a významu stavby, jejímu umístění, stavebně technickému provedení apod.