Čistírna odpadních vod v Náměšti nad Oslavou Luboš Dufek
Předmět řešení výstavba nové čistírny odp. vod pro 8000EO a napojení kanalizace na tuto čistírnu řešení je v souladu s vl. nařízením č.61/2003Sb. a se zák. č.50/1976Sb. ve znění ostatních předpisů a platných norem řešení vychází z doporučených parametrů ČSN 74 6501 – „ČOV pro více než 500 EO.“
Ochrana vod povodí řeky Dyje do tohoto projektu patřila i výstavba nové ČOV stavební práce na projektu byly zahájeny v březnu 2005 a v dubnu 2007 byly dokončeny celkové náklady projektu 1,5 mld. korun - spolufinancování EU 1 mld. korun - SFŽP 75 mil. korun - investor 406 mil. korun
Základní údaje stavby ČOV INVESTOR: MĚSTO NÁMĚŠŤ NAD OSLAVOU PROJEKTANT: VEGAspol v.o.s. celkové náklady výstavby: cca 120milionů korun - z toho město Náměšť nad Oslavou 25 milionů korun
Peníze vs. město pro město to byla největší investice za posledních 10 let město se bude muset několik let držet zpět v oblasti investic nejdříve se o úvěru neuvažovalo, ale nakonec město vzalo 2 úvěry, první na 7 mil. korun a druhý na 8 mil. korun
Vstupní podklady rozhodnutí o umístění stavby, vydané odborem výstavby ŽP MÚ založení polohopisu a výškopisu v měř. 1:500 ostatní dokumentace poskytnutá obcí inženýrskogeologické a hydrogeologické výzkumy radonový průzkum výsledky jednání a připomínky na výrobních výborech ostatní požadavky na rozsah prací
Názor občanů čistička bude omezovat bezproblémové bydlení a užívání nemovitostí v okolí (budovy od čističky cca 50m), klesne hodnota nemovitostí obyvatele z okolí trápí občasný zápach a hlavně stálý hluk byla sepsána petice ohledně umístění a provozu ČOV
Zdůvodnění umístění stavby (názor samosprávy) 150m od bývalé čistírny odp. vod stavba umístěna na parcelách v majetku města – nebude třeba vykupovat pozemky od jiných majitelů „jednoduchost“ napojení stávající kanalizace nová ČOV bývalá ČOV
Péče o životní prostředí (údaje ze souhrnné zprávy o ČOV) jedná se o ekologickou stavbu, která bude mít kladný vliv na životní prostředí na zařízeních jsou umístěny filtry při provozování dle provozního řádu čistírna nezatěžuje okolí pachem zařízení, které mohou vykazovat hlučnost jsou umístěny v podzemních objektech, dmychadla jsou opatřena protihlukovým krytem
Srovnání zákonů Podrobně srovnávat nařízení vlády č. 61/2003Sb. (dále jen Nařízení) s nařízením vlády č.25/1975Sb. a nařízením vlády č. 171/1992 Sb. nemá smysl ani po technické stránce, protože byly vytvořeny prakticky bez technického a ekonomického rozmyslu (znečišťovatelé neměli žádný čas na realizaci opatření, která by zajistila dodržení imisních standardů).
Nařízení vlády č. 25/1975 Sb. založeno na imisním principu Imisní standardy na vodárenských tocích měly být dodrženy v každém místě toku prakticky všichni uživatelé vody nebyli schopni požadavky nařízení dodržet – bylo vydáno přes 2000 výjimek
Nařízení vlády č. 171/1992 Sb. založeno na emisním principu emisní standardy byly stanoveny pro období do 31.12.2004 a jiné pro období od 1.1.2005 byly stanoveny imisní standardy (odchylně pro toky vodárenské a ostatní)
Nařízení vlády č. 82/1999 Sb. Vycházelo ze Směrnice Rady 91/271/EHS Nařízení vlády č. 82 z 22. března 1999 mělo již stejnou strukturu jako nařízení vlády č.61/2003 Sb., pouze nemělo v příloze č. 1 část C - emisní standardy pro nebezpečné a zvlášť nebezpečné látky.
Srovnání Nařízení vlády č. 61/2003 Sb Srovnání Nařízení vlády č. 61/2003 Sb. s evropskou a českou legislativou článek 3 určuje termíny vybudování veřejných kanalizací pro obce nad 2.000 EO článek 4 určuje termíny vybudování čistíren městských odpadních vod u obcí nad 2.000 EO článek 8 se týká možností žádat Komisi o prodloužení termínu realizace článek 16 se týká práva na informace a povinnosti členských státu předávat zprávy o čištění městských odpadních vod Komisi každé2 roky
Srovnání Nařízení vlády č. 61/2003 Sb Srovnání Nařízení vlády č. 61/2003 Sb. s evropskou a českou legislativou Článek 5 (1)se týká citlivých oblastí a určuje termín jejich vyhlášení. Za citlivou oblast bylo Nařízením vyhlášeno celé území ČR. článek 5 (2)stanovuje povinnost cíleně snižovat celkový fosfor a celkový dusík terciálním čištěním na čistírnách nad 10.000 EO a určuje termín jejich vybudování.
Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2000/60/ES (Rámcová směrnice) Rámcová směrnice stanovuje v čl. 4 jako environmentální cíl dosáhnout u povrchových vod dobrého stavu (tj. dobrého ekologického a dobrého chemického stavu) do 22.12.2015 u umělých a silně ovlivněných vodních útvarů dosáhnout do 22.12.2015 dobrého ekologického potenciálu a dobrého chemického stavu.
Seznam norem a souvisejících předpisů Zákon č.274/2001Sb. o vodovodech a kanalizacích Zákon č.185/2001Sb. o odpadech Zákon č.130/1974Sb. o státní správě ve vodním hospodářství ve znění novelizovaného zákona č.458/1992Sb. Nařízení vlády ČR 61/2003Sb. o ukazatelích přípustného znečištění povrchových a odpadních vod