Historie rybníkářství a význam rybolovu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vodní elektrárny Jakub Karpíšek 7. B 13 let ZŠ a MŠ Tasovice 374
Advertisements

Mateřská škola, Základní škola a Praktická škola, Horní Česká 15, Znojmo EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu:
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Vytvořila Beata Duchková
STAŇ SE RYBÁŘEM.
VODSTVO ČR Díky poloze můžeme ČR označit za „střechu Evropy“ – ČR prochází hlavní evropské rozvodí, které rozděluje řeku do tří úmoří (viz. obrázek)
Vodní nádrž Šance.
projekt VaV RP MŽP SPII2D1/36/07
Autor Mgr. Rudolf Jánošík Číslo materiálu 6_3_ZMP_6 Datum vytvoření Druh učebního materiálu Prezentace k výkladu Ročník 3. Ročník Anotace Česká.
Seminář „Extrémy počasí a jeho dopady na Jihomoravský kraj“
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ivana Vávrová
Česká republika-1 poloha, rozloha…
Využívání ICT ve všeobecně vzdělávacích a odborných předmětech, Regionální dějepisně zeměpisný katalog Třeboňska Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308 Zpracováno.
TÉMA: Daň z nemovitostí
VODNÍ NÁDRŽE ČESKÉ REPUBLIKY
Leden, únor, listopad, prosinecOd 7 do 18 hodin BřezenOd 5 do 21 hodin Duben, září, říjenOd 6 do 22 hodin Květen, červen, červenec, srpenOd 4 do 24 hodin.
Příjemce Základní škola, Třebechovice pod Orebem, okres Hradec Králové Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.1.05/ Název projektu Digitalizace výuky.
VODSTVO ČR.
Střední škola rybářská a vodohospodářská
Charakteristika kraje
Vodní energie Holeček Václav, Mikšátko Honza, Dočekal Petr, Šebestová Kristýna, Valentová Kristýna.
Vodní Elektrárna.
RYBNÍK BARBORA HODNOCENÍ EKOSYSTÉMU Diplomová práce
Operační program RYBÁŘSTVÍ
Hospodářsky významné ryby a ptáci.
Česká republika: Přehrady Hospodářský zeměpis
Jihočeský kraj - procvičování
Vodní nádrže.
Česká republika: Českobudějovický kraj Hospodářský zeměpis Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka,
Česká republika: Rybníky Hospodářský zeměpis
Identifikátor materiálu: EU
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
VODSTVO ČR Díky poloze můžeme ČR označit za „střechu Evropy“ – ČR prochází hlavní evropské rozvodí, které rozděluje řeku do tří úmoří (viz. obrázek)
Využívání ICT ve všeobecně vzdělávacích a odborných předmětech Regionální dějepisně zeměpisný katalog Třeboňska Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308 Zpracováno.
Vodstvo Řeky Jezera Rybníky Přehradní nádrže.
ČR – PŘÍRODNÍ PODMÍNKY K/41, M/01
SLADKOVODNÍ EKOSYSTÉMY I
RYBNÍK JAKO CELEK.
J. Schlaghamerský: Ochrana životního prostředí - ochrana vod – voda jako zdroj Voda jako zdroj.
Přirozené nádrže Umělé nádrže Podzemní vody Minerální vody Řeky
Rybníky a rybníkářství
Třeboň Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_62_09 Název materiáluVodstvo.
Vodní elektrárny. Vypracovala: Veronika Prokešová, 15 let, třída 9.A a Jana Máčková, 15. let, třída 9.B ZŠ Chomutov, ak.Heyrovského Ak.Heyrovského 4539.
+. Adam Mach 12 let, 7.A Ak.Heyrovského Chomutov Ústecký kraj Kontakt na školu:
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Miluše Džuberová Sladká voda přehradní nádrž jezero řeka.
Rybníkářství věkové kategorie plánování obsádek výpočet obsádky
Název vzdělávacího materiálu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast fyzická geografie ČR Datum vytvoření29.10.
VODSTVO ČESKÉ REPUBLIKY.
ZEMĚPIS VY_32_INOVACE_14_05_vodní plochy. Víš, jak se jmenuje nejstarší a nejhlubší jezero na světě? Jezero Bajkal je nejhlubším jezerem na světě – hloubka.
9.B, 15 let Ak.Heyrovského Chomutov Ústecký kraj Kontakt na školu:
ŠABLONA 32 VY_32_INOVACE_16_22_VODSTVO EVROPY. Anotace: Prezentace může sloužit jako výkladové, opakovací učivo Autor: Mgr. Martin Palát Jazyk: Čeština.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 17. Přírodní rezervace Název sady: Základy ekologie pro střední školy.
Rybníky: -největší rybník-Nesyt -nejstarší dochované rybniční soustavy na Moravě - Lednické rybníky, pocházející už z 15. století. -rybníky, které původně.
Jihočeský kraj Tereza Lérová Martina Závodná. Symboly kraje:  Vlajka  Znak.
Opatření vázaná na vodu v SC 4.3
ŽIVOT ZA VLÁDY JAGELLONCŮ
Ochrana, ohrožení, obnova mokřadů
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Za Jakubem Krčínem Autor: Ivana Tesařová
Krajina České republiky
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Realizace logistiky při povodních ve vybraném okrese
VY_32_INOVACE_278_Jezera, bažiny, umělé nádrže
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Název materiálu: VY_52_INOVACE_13_Třeboňská_soustava_rybníků_kh1 Číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/
Jezera, bažiny a vodní nádrže
Hydrosféra – vodní obal země.
Rybářský klub České republiky, z.s.
Rožmberkové.
Transkript prezentace:

Historie rybníkářství a význam rybolovu V Česku, respektive na českém území má rybníkářství dlouholetou tradici, která sahá až do 12.století, kdy byl v roce 1115 založen nejstarší doložený rybník na území Čech na základě zakládací listiny kladrubského kláštera. V oblasti Třeboňské pánve se začaly zakládat rybníky za vlády Jana Lucemburského a následně i Karla IV.,kdy vznikl nejstarší jihočeský rybník Dvořiště.

Historie rybníkářství a význam rybolovu V Čechách vždy rybníkářství podporoval rod Vítkovců, později Rožmberků a Schwarzenberků. V období husitství došlo k útlumu pro ekonomický úpadek oblasti a pro válečné útrapy. Největší rozmach prožilo rybníkářství po objevení třístupňové metody chovu ryb v 15.století. Nová metoda přinesla vynikající hospodářské výsledky a zároveň bylo možno díky rozdílným požadavkům na plůdkový, výtažník a hlavní rybník lépe využít terénní podmínky. Rybníky tedy byly zakládány téměř na všech příhodných místech. Tehdy se do zakládání významnou měrou zapojil šlechtický rod Rožmberků. Během jejich patronace započala výstavba důmyslné rybniční soustavy, která propojuje rybníky a přivádí vodu z okolních řek. V této době se na scéně objevují nejslavnější čeští rybníkáři jako josef Štěpánek Netolický, Jakub Krčín z Jelčan, či Mikuláš Ruthard z Malečova.

Historie rybníkářství a význam rybolovu V 17. a 18.století došlo k další vlně úpadku, kdy byly některé rybníky zaváženy a vysoušeny. Velmi se na tom projevila jedna z Josefínských reforem, kdy byla zvýhodněna cena pšenice a tak plocha rybníků ustupovala jejímu pěstování. Počátkem 19.století bylo v jižních Čechách vysušeno 5 velkých a 12 malých rybníků. Ve 20.století se počet rybníků ustálil a místy došlo i ke zvýšení jejich počtu vlivem výstavby požárních nádrží, které se dají považovat za rybníky moderního ražení. V současnosti je hlavní úsilí vynakládáno na odbahnění rybničních soustav a na zpevnění hrází, které byly během velkých povodní poničeny.

Historie rybníkářství a význam rybolovu ČESKÝ RYBÁŘSKÝ SVAZ - ČRS 7 územních svazů 483 místních organizací 256 679 členů 1 285 rybářských revírů 35 200 hektarů rybářských revírů (z toho 31.900 ha mimopstruhových a 3.300 ha pstruhových)

Historie rybníkářství a význam rybolovu. Lovilo se již od pravěku

Historie rybníkářství a rybolovu. Používané rybí pasti

Historie rybníkářství a rybolovu. Význam Rybářství ve volných vodách je cílené obhospodařování vod tekoucích,potoků, řek, odstavených říčních ramen, údolních nádrží, zavodňovacích a odvodňovacích kanálů. Dále sem patří jezera, zatopené propadliny, doly, pískovny, štěrkoviště a tůně. Na rozdíl od rybníkářství se musí přizpůsobovat i jinému využívání, lodní dopravě, vypouštění odpadních vod, využívání vodní síly k výrobě elektrické energie apod. Také fauna a flora je rozdílná. Ryby přitom v tocích migrují a značná délka toků také ztěžuje dozor. Různé nepříznivé vlivy ovlivňují i biodiverzitu rybích společenstev a ztěžují chov ryb.

Historie rybníkářství a význam rybolovu. -Využívá přirozenou produktivitu volných vod, 20-25 kg na 1 km toku. -Přispívá k udržení čistoty vody a ochraně životního prostředí. -Umožňuje provozování rybářského sportu. -Dává předpoklad pro vznik pracovních příležitostí, prostřednictvím sportovních rybářů. -Produkcí rybího masa přispívá k výživě obyvatelstva. -Umožňuje konzumaci ryb po celou lovnou sezónu. -Má též význam estetický a ochranářský, pečuje o zvyšování stavu ryb apod..

Historie rybníkářství a význam rybolovu Základní hospodářskou jednotkou je rybářský revír. Jako revíry jsou vyhlašovány především hlavní toky. K nim patří všechny přítoky hlavního toku. Hranicemi jsou příčné překážky, které znemožňují tah ryb, jezy, vodní stavby. Revír vyhlašuje Ministerstvo Zemědělství ČR na žádost vlastníka či uživatele vodní plochy. Rybářský revír vytváří celek, na kterém je realizován výkon rybářského práva. MZ vydává uživateli základní dokument, dekret, v něm je uvedeno, kdo je uživatelem, popis revíru s uvedením hranic, rozloha popř. délka toku, roční zarybňovací plán, maximální počet ročních povolenek, datum vydání eventuelně výjimky z rybářského řádu pro daný revír. Každý revír má své číslo, plán hospodaření  v rybářském revíru slouží především pro kalkulaci cen povolenek, tržby za povolenky mají pokrýt provoz revíru. Rybářské obhospodařování znamená zarybňování, odlovy přemnožených druhů, hospodářské odlovy, podpora přirozeného rozmnožování, lov ryb na udici a pravidla rybolovu, hájení ryb, ostraha revírů.