Dopravní sektorové strategie, 2. fáze Revize TEN-T Ing. Vít Sedmidubský Odbor strategie Komise Rady Asociace krajů 22. 3. 2012 Litoměřice
Dopravní sektorové strategie, 2. fáze Zpracovatel: Sdružení SJM-GEPARDI-2 SUDOP PRAHA a.s. Jacobs Consultancy spol. s r.o. MOTT MACDONALD Praha, spol. s r.o. Subdodavatelé: PricewaterhouseCoopers Česká republika, s.r.o. VODNÍ CESTY a.s. Konečný termín: 02 / 2013 Průběžné zpracování: ZPRÁVY Výsledné vydání: KNIHY www.dopravnistrategie.cz
Struktura dokumentace Seznam Knih pro výsledné vydání Průběžné Zprávy Kniha 1 Výchozí podmínky pro tvorbu dopravní strategie 2 Kniha 2 Strategický dopravní model ČR Kniha 3 Scénáře budoucího rozvoje – seminář 3 Kniha 4 Model dopravních prognóz Kniha 5 Principy dopravní strategie 1 Kniha 6 Opatření na dopravní infrastruktuře Kniha 7 Finanční potřeby projektů dopravní infrastruktury Kniha 8 Metodika hodnocení projektů dopravní infrastruktury Kniha 9 Finanční možnosti pro zajištění rozvoje dopravní infrastruktury Kniha 10 Realizace dopravní sektorové strategie
Harmonogram postupu prací HARMONOGRAM PRÁCE NA ZAKÁZCE Kniha HARMONOGRAM PRÁCE NA ZAKÁZCE 2011 2012 2013 Hlavní aktivity zakázky - dle návrhu Organizace a metodiky práce uchazeče 09 10 11 12 01 02 03 04 05 06 07 08 09 K1 Výchozí podmínky pro tvorbu dopravní strategie x K2 Strategický dopravní model ČR K3 Scénáře budoucího rozvoje – seminář K4 Model dopravních prognóz K5 Principy dopravní strategie K6 Opatření na dopravní infrastruktuře K7 Finanční potřeby projektů dopravní infrastruktury K8 Metodika hodnocení projektů dopravní infrastruktury K9 Finanční možnosti pro zajištění rozvoje dopravní infrastruktury K10 Realizace dopravní sektorové strategie Jednorázové aktivity Scénáře budoucího rozvoje - seminář Koordinační jednání Odborná jednání x Průběžné aktivity Tvorba www stránek projektu Spolupráce s ex-ante hodnotiteli a zpracovateli SEA Informační databáze – data room Podpora v rámci schvalovacího procesu [2.5.3] Řízení projektu
Harmonogram odevzdávání Zpráva - číslo Obsah zprávy Termín dle harmonogramu Z.1.1 Hodnocení existujících dopravních analýz 12 / 2011 Z.1.2 SWOT analýza 01 / 2012 Z.2.1 Metodologie strategického dopravního modelu Z.2.2 Výsledky strategického dopravního modelu Z.3.1 Přípravné dokumenty k semináři 02 / 2012 Z.3.2 Zpráva o výsledcích semináře 03 / 2012 Z.3.3 Definice scénářů budoucího rozvoje Z.4.1 Úprava dopravního modelu Z.4.2 Data a software dopravního modelu 04 / 2012 Z.5.1 Principy a cíle dopravní strategie Z.6.1 Seznam projektů dopravní infrastruktury 05 / 2012 Z.6.2 Balíčky projektů dopravní infrastruktury 06 / 2012 Z.6.3 Návrh racionalizačních opatření Z.7.1 Finanční hodnocení projektů dopravní infrastruktury 07 / 2012 Z.7.2 Návrh na snížení investiční náročnosti projektů dopravní infrastruktury 08 / 2012 Z.7.3 Přehled finančních potřeb 09 / 2012 Z.8.1 Hodnocení projektů pomocí CBA a MCA - metodika Z.8.2 Výsledné pořadí a harmonogram projektů 10 / 2012 Z.8.3 Podrobné výsledky CBA a MCA analýz 11 / 2012 Z.9.1 Rozsah dostupných veřejných zdrojů k financování investic a údržby existujícího systému 11 / 2011 Z.9.2 Možnosti využití PPP při rozvoji dopravní infrastruktury Z.10.1 Zpráva o návrhu realizace dopravní sektorové strategie 12 / 2012 Z.10.2 Zpráva o vydání dokumentu Dopravní sektorové strategie 01 / 2013
Dopravní strategie – návrhová část Prognóza přepravních proudů [K4] Opatření na dopravní infrastruktuře [K6] Finanční náročnost, efektivita projektů [K7] Komplexní hodnocení, MCA [K8] Finanční zdroje [K9] Harmonogram realizace, legislativa [K10] naplnění cílů potřeby (scénáře) Dopravní strategie možnosti projekty, programy požadavky ekonomické posouzení
Kniha 1 – Výchozí podmínky pro tvorbu dopravní strategie Zpráva Z.1.1 – Hodnocení existujících dopravních analýz Přehled hlavních dokumentů ovlivňujících dopravní strategii a jejich zhodnocení Systém sběru dat a tvorba dopravních prognóz a modelů Socioekonomické údaje Analýza přepravních nákladů, času, spolehlivosti Hodnocení vlivu externalit Východiska pro dopravní strategie – role Dopravní politiky Zpráva Z.1.2 – SWOT analýza SWOT analýza Metodika pro posouzení finančního, regulačního, socioekonomického rámce
Kniha 2 – Strategický dopravní model ČR Zpráva Z.2.1 – Metodologie strategického dopravního modelu Úvod - definice rozhraní, podrobnosti a cílů modelu Podklady pro tvorbu modelu Projednání (MD ČR, JASPERS, další) Zpráva Z.2.2 – Výsledky strategického dopravního modelu Tvorba modelu dopravní nabídky osobní+nákladní Tvorba modelu přepravní poptávky OD Tvorba modelu přepravní poptávky ND Kalibrace, validace Metadata, popis rozhraní Projednání (MD ČR, JASPERS, další) + vypořádání připomínek
Kniha 3 – Scénáře budoucího rozvoje - seminář Téma Vize rozvoje ve třicetiletém horizontu Účastníci semináře Průřezově Přípravný seminář 13. 12. 2011 Stanovení klíčových hybatelů v oblasti dopravy Definice nejvýznamnějších nejistot ovlivňujících vývoj v oblasti dopravy 2. seminář ke stavbě scénářů 31.1.2012 4 reprezentativní scénáře Zhodnocení navržených scénářů, výběr nejvhodnějšího scénáře pro budoucí prognózu Preferovaný scénář Parametry pro tvorbu dopravního modelu
Kniha 9 – Finanční možnosti pro zajištění rozvoje DI Zpráva 9.1 – Zpráva o finančních zdrojích Identifikace dostupných zdrojů Opatření pro navýšení a stabilizaci finančních zdrojů Projekce objemu dostupných prostředků s pomocí finančního modelu Finanční model Umožňuje nastavení různých kombinací zdrojů a opatření Přednastaven pro uvažované změny systému financování DI do r. 2040 Počítá každoroční objem dostupných prostředků a orientační rok dobudování nezbytné DI (z dnešního pohledu) Makroekonomická prognóza do roku 2040 Vstup do finančního modelu, ale i pro další výstupy projektu Analýza rizik Identifikace rizik nenaplnění jednotlivých zdrojů a opatření pro eliminaci těchto rizik
Kniha 9 – Finanční možnosti pro zajištění rozvoje DI Zpráva 9.2 – Zpráva o PPP Situace na trhu PPP v ČR Možnosti PPP v dopravním sektoru Vymezení projektů vhodných pro PPP Vyčíslení nákladů modelového PPP projektu Výběr konkrétních projektů vhodných pro PPP
Dopravní sektorové strategie, 2. fáze Struktura řízení projektu Společný řídící výbor (včetně Evropské komise, JASPERS) – 1. jednání 23.3.2012 Advisory Board – 9.11.2011, 15.2.2012, 05/2012 Ex-ante hodnocení SEA hodnocení Pracovní skupina – 7.11.2012, 04/2012
Silniční doprava - požadavky ČR
Silniční doprava - verze COREPER
Nákladní železniční doprava - požadavky ČR
Nákladní železniční doprava - verze COREPER
Osobní železniční doprava - požadavky ČR
Osobní železniční doprava - verze COREPER
TEN-T Core Network Corridors 1. Baltic - Adriatic Corridor Helsinki - Tallinn - Riga - Kaunas - Warszawa - Katowice Gdynia - Gdannsk - Katowice/ Slawkow Gdansk – Warszawa Katowice - Ostrava - Brno - Wien Katowice - Zilina - Bratislava - Wien Wien - Graz- Villach - Udine - Trieste Udine - Venezia - Padova - Bologna - Ravenna Graz - Maribor -Ljubljana - Koper/Trieste - Udine
TEN-T Core Network Corridors 4. Hamburg - /Rostock - Burgas - Piraeus - Lefkosia Hamburg - Berlin Rostock - Berlin - Dresden - Ústí nad Labem - Melnik/—Praha - Kolin Praha - Ostrava/Přerov - Žilina - Košice - UA Border Kolin - Pardubice - Brno - Wien/Bratislava Budapest - Arad - Timis.oara - Craiova - Calafat - Vidin - Sofia Sofia - Plovdiv - Burgas Plovdiv - TR border Sofia - Thessaloniki - Athina - Piraeus - Lemesos - Lefkosia
Další úseky na core network Návrh Nařízení EP a Rady ke směrnici EU k rozvoji transevropské dopravní sítě Požadavky ČR: doplnění seznamu koridorů z přílohy nařízení CEF Seznam koridorů by při dalším projednávání návrhu nařízení CEF neměl být měněn
Děkuji za pozornost Ing. Vít Sedmidubský vit.sedmidubsky@mdcr.cz