Důchodová reforma z pohledu KSČM (č. 2) Několik faktů k důchodové reformě RSDr. Miroslav Opálka – opalkam@psp.cz – duben 2011
Jak probíhá reforma DS v ČR Základy současného důchodového systému v ČR se datují od 1. 7. 1926, respektive plošně od 1. 10. 1948. V průběhu jeho platnosti byla a je přijímaná řada novel či reformních kroků, které reagovaly na měnící se podmínky (viz např. novely přijaté v létech 1956, 1959, 1964, 1975, 1988, 1992, 1995, 2003, 2007, 2009, 2010…). Díky tomu, že průběžný systém je regulovatelný, reforma důchodového systému probíhá permanentně! Z toho vychází ve své variantě řešení přístupy KSČM. RSDr. Miroslav Opálka - prezentace k přednášce Důchodová reforma z pohledu KSČM
Přehled hlavních vládních reformních kroků od r. 1990 do r. 1996 1990–1992 zrušení preferencí – důchodových kategorií, obnovení pojistného systému, organizační sjednocení a provádění DP a NP → ČSSZ 1993–1995 zákon č. 42/1994 Sb., o penzijním připojištění se státním příspěvkem zákon č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění → zásadnější změny od r. 2004 a 2010 1996 zaveden zvláštní účet důchodového pojištění jako součást státních finančních aktiv prostředky tohoto účtu mohly být použity pouze na zvýšení dávek nebo na úhradu záporného salda pojistného na důchodové pojištění; v r. 2008 transformovány na zvláštní účet rezervy pro důchodovou reformu; neúspěšný pokus o ustavení veřejnoprávní sociální pojišťovny (zaměstnavatelský systém) RSDr. Miroslav Opálka - prezentace k přednášce Důchodová reforma z pohledu KSČM
Přehled hlavních vládních reformních kroků v r. 2004 V roce 2004 byla Vládou ČR ustavena komise expertů (tzv. Bezděková komise č. 1), která v roce 2005 předložila závěrečnou zprávu. MPSV poté připravilo návrh k politické dohodě nad základním směrem důchodové reformy, které však nebyly podepsány. Proto vláda vedená ČSSD předložila a prosadila následující návrhy: parametrické změny základního důchodového pojištění připravené v souvislosti s reformou veřejných rozpočtů z roku 2003; rozhodnutí o dalším pokračování ve zvyšování důchodového věku; omezení možností odchodu do předčasného starobního důchodu (SD); redukce hodnocení doby studia; souběh SD s výdělečnou činností (zrušena „dvouletá hranice“ pro příjem, zavedena podmínka pracovního vztah nejvýše na 1 rok); rozdělení činnosti OSVČ na hlavní a vedlejší. RSDr. Miroslav Opálka - prezentace k přednášce Důchodová reforma z pohledu KSČM
Přehled hlavních vládních reformních kroků od r. 2006 do r. 2009 schválení zákona o institucí zaměstnaneckého penzijního pojištění zákon č. 306/2008 Sb., schválen v srpnu 2008, účinnost od 1. 1. 2010 (viz dále) po volbách → tři etapy důchodové reformy → v podstatě byla realizována pouze I. etapa projednávána v politické komisi složené ze zástupců politických stran zastoupených v PS, k dohodě nedošlo pokračování ve zvyšování důchodového věku (M + Ž bez dětí 65 let, Ž podle počtu dětí 62–64 let) postupné prodloužení potřebné doby pojištění (až na 35 roků – DV po r. 2018) zrušení studia jako náhradní doby pojištění (od 1. 1. 2010 – možné doplatit) předčasný starobní důchod až o 5 let dříve (krácení PV: 720 dnů o 0,9 %, pak o 1,5 %) zrušena podmínka pro výplatu SD v souběhu s výdělečnou činností zvyšování sjednocení věkové hranice pro „trvalý“ nárok na vdovský a vdovecký důchod nové vymezení invalidity (třístupňová invalidita, jedna dávka různé výše, aktualizace posudkových kritérií) pokračování důchodových změn v rámci reformy veřejných financí (schválena 8/2008 Sb. , s účinností od 1. 1. 2010) RSDr. Miroslav Opálka - prezentace k přednášce Důchodová reforma z pohledu KSČM
Přehled hlavních vládních reformních kroků od r. 2010 v prvém pololetí 2010 PES – nejen analýza, ale i návrh koncepčních změn srpen 2010 – programové prohlášení vlády únor 2011 návrh zákona související s nálezem ÚS ČR (v této době je ve sněmovně v projednávání tento návrh včetně návrhů dalších parametrických změn – ST 277). RSDr. Miroslav Opálka - prezentace k přednášce Důchodová reforma z pohledu KSČM
Co nového vláda chystá Malá důchodová reforma má vstoupit v platnost k 1. 10. 2011 Změny výpočtu důchodových dávek v neprospěch 70 % novodůchodců (vypořádání nálezu Ústavního soudu ČR) Další prodlužování věkové hranice pro odchod do důchodu (i po dovršení 67 let pro muže i ženy bez rozdílu počtu dětí) Výpočet důchodu z vyměřovacího základu postupně až za celou dobu pracovní činnosti Omezení valorizací důchodů jen na inflaci dle zákona Zpřísnění podmínek pro nárok na vdovský a vdovecký důchod Zpřísnění podmínek pro nárok na předčasný důchod RSDr. Miroslav Opálka - prezentace k přednášce Důchodová reforma z pohledu KSČM
Co nového vláda chystá Velká důchodová reforma (od r 2013) V podstatě jde o systémovou změnu – částečnou privatizaci státního důchodového pilíře, který se oslabí o vyvedené prostředky do nově zřízeného 2. kapitálového pilíře (3 + 2 %). Vláda chce chybějící peníze v 1. pilíři doplnit zrušením snížené sazby DPH u základního zboží a služeb. Současný systém penzijního připojištění hodlá vláda transformovat na 3. doplňkový pilíř. To vše posílí ekvivalenci bohatých a sníží míru solidarity středních vrstev a chudých. RSDr. Miroslav Opálka - prezentace k přednášce Důchodová reforma z pohledu KSČM
Přístupy pravicové vládní koalice Důvody, které koalice zdůrazňuje, pro zavedení reformy malá připravenost systému na stárnutí (demografické stárnutí v ČR je dle jejich vyjádření na příštích cca 50 let neovlivnitelné); nedostatečná ekvivalence/zásluhovost ve výši dávek (viz nález ÚS); relativně velký rozsah náhradních dob (bez explicitní platby); malý rozvoj soukromých úspor používaných ve prospěch skutečného zabezpečení na stáří; malé výnosy penzijních fondů (souvisí i s vysokým stupněm regulací – ochrany klientů) RSDr. Miroslav Opálka - prezentace k přednášce Důchodová reforma z pohledu KSČM
Přístupy pravicové vládní koalice Základní cíle, které si koalice vytyčuje k provedení reformy diverzifikace příjmů budoucích důchodců fiskální udržitelnost důchodového systému rozložení mezigeneračního břemene zvýšení ekvivalence snížení ceny pracovní síly a omezení solidarity (tyto cíle vláda nijak moc nezdůrazňuje) RSDr. Miroslav Opálka - prezentace k přednášce Důchodová reforma z pohledu KSČM
Přístupy pravicové vlád Struktura důchodového systému, kterou koalice připravuje I. pilíř (gesce MPSV) Parametrické změny v průběžně financovaném pilíři (částečně souvislost i s nálezem ÚS) – vzorec pro výpočet, rychlejší sjednocení věku, další prodlužování věku, celoživotní rozhodné období, ukotvení – omezení valorizačních pravidel v zákoně… II. pilíř (gesce MF ve spolupráci MPSV) Zavedení nového pilíře fondově financovaného – přesměrování části pojistné sazby z prvního pilíře (3 + 2 %) s dobrovolnou účastí. III. pilíř (gestorem MF) Transformace doplňkových důchodových systémů – zejména oddělení majetku účastníků a akcionářů, přelicencování v souvislosti se vznikem II. pilíře. RSDr. Miroslav Opálka - prezentace k přednášce Důchodová reforma z pohledu KSČM
Srovnání výdajů celého sociálního systému ČR k EU27 RSDr. Miroslav Opálka - prezentace k přednášce Důchodová reforma z pohledu KSČM
MMF a SB přichází s koncepcí diverzifikace – vytváření kapitálových pilířů důchodových systémů – individuálního spoření – připomínající středověký prodej odpustků. Dnes za možnost dožití vyššího věku! V ČR to připomíná květen 1412, kdy přišli do Prahy pověřenci papeže Jana XXIII., aby v zemích Koruny české prodávali odpustky, kterými se křesťané mohli vykoupit ze svých hříchů. Výnos z jejich prodeje chtěla hlava katolické církve využít na křížovou výpravu proti neapolskému králi. Proti odpustkům se vzedmul obrovský odpor učenců i lidu. Portrét Jana Husa (Úryvek z kázání Mistra Jana Husa) „Tak jako hejno krkavců snesli se na tuto zemi, aby vyklovali každé zrnko zlata a stříbra. Nemají slitování. Jejich srdce zjedovatěla touhou po bohatství. Se vším kupčí, všechno prodávají. Chceš pokřtít dítě? Zaplať! Chceš loupit a vraždit? Zaplať a bude Ti odpuštěno. Ale pak, kdyby sám ďábel zaplatil, vstoupil by na nebesa? A za peníze takto vydřené z chudého lidu koně krásné chovají, čeleď nepotřebnou drží, v kostky hrají a na své kuběny kožichy drahé věší, zatímco Kristus chodil bos a neměl, kde by hlavu složil. Však poznejte se, vy zloději chudého lidu neboť Bůh i lidé vás vidí.“ RSDr. Miroslav Opálka - prezentace k přednášce Důchodová reforma z pohledu KSČM
Stav kapitálového spoření ve světě v r. 1985 RSDr. Miroslav Opálka - prezentace k přednášce Důchodová reforma z pohledu KSČM
Stav kapitálového spoření ve světě po 15letech v r. 2000 RSDr. Miroslav Opálka - prezentace k přednášce Důchodová reforma z pohledu KSČM
Stav kapitálového spoření ve světě který byl předpokládán v r. 2010 RSDr. Miroslav Opálka - prezentace k přednášce Důchodová reforma z pohledu KSČM
Co ovlivňuje stabilitu solidárního státního tzv. 1. důchodového pilíře Vlivy - problémy stojící mimo důchodový systém demografický vývoj společnosti (prorodinná politika) výkonnost ekonomiky (hospodářská politika) míra solidarity (přerozdělovací procesy) zahraniční návrhy – tlaky (MMF, SB, OECD, EK…) Vlivy – regulátory stojící uvnitř důchodového systému nastavení parametrů uvnitř systému včetně vícezdrojového financování (důchodová politika) RSDr. Miroslav Opálka - prezentace k přednášce Důchodová reforma z pohledu KSČM
Demografické limity RSDr. Miroslav Opálka - prezentace k přednášce Důchodová reforma z pohledu KSČM
Demografické limity – stárnutí populace ČR
Demografické limity – přírůstek imigrací v ČR
Demografické limity – plodnost a dožití v ČR
Demografické limity – odložené porody v ČR
Demografické limity – proměny stromu života
Demografické limity – prognóza 2009/2030
Naděje dožití a délka života ve zdraví u narozených v létech 2005 - 2007 RSDr. Miroslav Opálka - prezentace k přednášce Důchodová reforma z pohledu KSČM
(Ne)výkonnost ekonomiky ČR RSDr. Miroslav Opálka - prezentace k přednášce Důchodová reforma z pohledu KSČM
Výkonnost ekonomiky ovlivňuje kvalita řídících procesů, moderní technika, kvalifikace a praxe pracujících…
Porovnání délky pracovní zátěže za rok v jednotlivých státech Průměrný počet odpracovaných hodin za rok 2005 na jednoho zaměstnance (OECD) RSDr. Miroslav Opálka - prezentace k přednášce Důchodová reforma z pohledu KSČM
Proměny počtu ekonomicky činných – zaměstnanců (+ /- 400 tisíc osob) RSDr. Miroslav Opálka - prezentace k přednášce Důchodová reforma z pohledu KSČM
Vysoká nezaměstnanost snižuje příjmy státu včetně odvodů do pojistných systémů RSDr. Miroslav Opálka - prezentace k přednášce Důchodová reforma z pohledu KSČM
ČR se v r. 2009 růstem HDP zařadila ve světě až na 159. místo! Slabá ekonomická výkonnost snižuje vývoj HDP a omezuje tak prostředky pro rozvoj společnosti ČR se v r. 2009 růstem HDP zařadila ve světě až na 159. místo! RSDr. Miroslav Opálka - prezentace k přednášce Důchodová reforma z pohledu KSČM
Vybrané finanční makroekonomické ukazatele ve vývoji ČR Fiskální ukazatele Vládní deficit (přebytek) mld. Kč . -197,0 -55,8 -68,8 -100,1 -77,3 -81,5 -135,0 -166,8 -170,6 -83,3 -106,7 -84,9 -23,9 -100,3 -210,3 Vládní deficit (přebytek)/HDP % -13,4 -3,3 -3,8 -5,0 -3,7 -5,7 -6,8 -6,6 -3,0 -3,6 -2,6 -0,7 -2,7 -5,8 Saldo státního rozpočtu (SR) 1,1 10,4 7,2 -1,6 -15,7 -29,3 -29,6 -46,1 -67,7 -45,7 -109,1 -93,7 -56,3 -97,6 -66,4 -19,4 -192,4 -156,4 Saldo SR/HDP 0,5 -0,1 -0,9 -1,5 -1,4 -2,1 -2,9 -1,9 -4,2 -0,5 -5,3 -4,3 Vládní dluh 214,4 209,9 236,7 299,8 340,5 405,4 584,7 695,0 768,3 847,8 885,4 948,3 1 023,8 1 104,9 1 280,4 Dluh sektoru vlády v procentech HDP 14,6 12,5 13,1 15,0 16,4 18,5 24,9 28,2 29,8 30,1 29,7 29,4 29,0 30,0 35,3 Státní dluh 158,8 157,3 154,4 155,2 173,1 194,7 228,4 289,3 345,0 395,9 493,2 592,9 691,2 802,5 892,3 999,8 1 178,2 1 344,1 Státní dluh/HDP 10,5 9,2 9,6 9,8 11,0 13,2 14,7 16,1 19,1 21,1 23,2 25,2 27,1 32,5 36,6 Ač se v ČR vyvedlo ze státního vlastnictví po r. 1989 majetku za cca 3 tisíce miliard Kč, zbyly jen dluhy… RSDr. Miroslav Opálka - prezentace k přednášce Důchodová reforma z pohledu KSČM
Některá mezinárodní srovnání ČR s EU27 a sousedními státy Rok 2009 EU 27 Česká republika SRN Polsko Rakousko Slovensko HDP/na 1 obyvatele 100 81 116 61 122 72 Míra růstu HDP/na 1 -4,2 -4,1 -4,9 +1,7 -3,9 -4,7 Produktivita práce na 1 zaměstnance 71,8 105,0 65,1 111,4 78,8 Hrubé výdaje v % HDP na výzkum a vývoj 1,90 1,47 2,63 0,61 2,67 0,47 Komparativní cenové úrovně 70,6 106,4 58,6 107,9 73,7 Míra rizika chudoby 16,5 9,0 15,2 16,9 12,4 10,9 Očekávaný počet let dožitých ve zdraví M/Ž 61,6 62,3 61,3 63,2 58,8 58,4 57,4 61,1 55,4 55,9 RSDr. Miroslav Opálka - prezentace k přednášce Důchodová reforma z pohledu KSČM
Podíl mezd a zisků v Evropské unii RSDr. Miroslav Opálka - prezentace k přednášce Důchodová reforma z pohledu KSČM
Roční vládní deficit v % HDP RSDr. Miroslav Opálka - prezentace k přednášce Důchodová reforma z pohledu KSČM
Vládní deficit a dluh RSDr. Miroslav Opálka - prezentace k přednášce Důchodová reforma z pohledu KSČM
Nezaměstnanost se sanuje z důchodů
Starobní důchody s předčasnými starobními důchody činí necelých 250 mld. Kč
Rozdíl mezi vyplácenými důchody celkem a starobními důchodci (včetně předčasných)
Vývoj výše nedoplatků na sociální pojištění v mld. Kč RSDr. Miroslav Opálka - prezentace k přednášce Důchodová reforma z pohledu KSČM
Progresivně degresivní daň v ČR RSDr. Miroslav Opálka - prezentace k přednášce Důchodová reforma z pohledu KSČM
Vývoj výše mzda/důchod Údaj Jednotka 1995 1999 2004 2009 Průměrná hrubá měsíční mzda Kč 8 307 12 797 17 466 23 488 Průměrná měsíční výše důchodu 3 578 5 724 7 256 10 027 Průměrná čistá měsíční mzda 6 446 10 033 14 036 18 254 Důchod/ hrubá mzda % 43,1 44,7 40,2 42,7 čistá mzda 55,5 57,1 51,7 54,9 RSDr. Miroslav Opálka - prezentace k přednášce Důchodová reforma z pohledu KSČM
Vliv výše pojistného a míry nezaměstnanosti na DP Saldo důchodového účtu v mld. Kč – očištěné a bez administrace (bez ozbrojených složek - jen kapitola MPSV státního rozpočtu) Rok Saldo Sazba pojistného v % Průměrná míra nezaměstnanosti v % Stará metodika Nová metodika 1993 6,184 27,2 3,0 1994 13,839 3,3 1995 8,397 1996 4,203 26,0 3,1 1997 -2,960 4,3 1998 -9,889 6,0 1999 -16,033 8,5 2000 -16,409 9,0 2001 -15,603 2002 -18,264 9,2 2003 -15,464 9,9 2004 8.955 28,0 10,2 2005 6,457 2006 6,993 8,1 RSDr. Miroslav Opálka - prezentace k přednášce Důchodová reforma z pohledu KSČM
Jak vysoká je průměrná penze mužů ze státního pilíře? Průměrná penze (v %) proti průměrné hrubé mzdě Průměrná čistá penze (v %) proti průměrné čisté mzdě Turecko 86,9 124,7 Řecko 95,7 110,8 Maďarsko 76,9 105,5 Nizozemí 88,3 103,2 Lucembursko 88,1 96,5 Island 90,2 95,1 Dánsko 80,3 91,3 Rakousko 80,1 90,3 Polsko 61,2 74,9 Itálie 67,9 74,8 Španělsko 81,2 72,7 Slovensko 56,4 Portugalsko 53,9 69,6 Norsko 59,3 69,3 Francie 53,3 65,7 Švýcarsko 58,3 64,5 Švédsko 61,5 64,1 Česko 49,7 Belgie 42,0 63,7 Finsko 56,2 62,4 Německo 43,0 61,3 Kanada 44,5 57,9 Austrálie 41,6 53,1 Korea 42,1 46,6 USA 38,7 44,8 Nový Zéland 41,1 Velká Británie 30,8 40,9 Irsko 34,2 40,1 Japonsko 33,9 Mexiko 36,1 38,0 Pramen: OECD: Pension Database and OECD: Pensions at a Glance 2009 RSDr. Miroslav Opálka - prezentace k přednášce Důchodová reforma z pohledu KSČM
Vybraná ekonomická data PF k 31. 12. 2010 Počet aktivních účastníků v mil. Kč Aktiva penzijních fondů CZK millions Assets of pension funds Název penzijního fondu Prostředky evidované ve prospěch účastníků Aktiva celkem Name of the pension fund Number of active participants Funds credited to the participants Total Assets 1 AEGON PF 116 444 3 737 4 234 2 Allianz PF 164 176 9 539 10 557 3 AXA PF 499 072 33 245 36 275 4 ČSOB PF Progres 308 873 9 271 10 135 5 ČSOB PF Stabilita 431 741 17 763 19 346 6 Generali PF 57 027 2 633 2 854 7 ING PF 429 126 23 908 25 492 8 PF České pojišťovny 1 179 881 52 125 55 284 9 PF České spořitelny 907 803 35 173 37 624 10 PF Komerční banky 501 199 28 718 30 602 CELKEM / TOTAL 4 595 342 216 112 232 402 RSDr. Miroslav Opálka - prezentace k přednášce Důchodová reforma z pohledu KSČM
Zhodnocení prostředků účastníků PF Název penzijního fondu 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 The Name of the Pension Fund AEGON PF 4,5 3,50 2,1 Allianz PF - 8,9 9,1 6 3,8 4,36 3,71 3 3,11 3,0 3,00 AXA penzijní fond 12,8 11,45 11,2 10,1 6,5 4,1 4,25 3,41 3,36 3,1 3,7 2,5 2,2 0,00 2 ČSOB PF Progres 16,4 8 10,9 7,7 5,62 3,9 4,26 4,3 5,3 5,0 2,3 2,4 0,02 1,00 ČSOB PF Stabilita 10,4 10,3 10,02 6,1 4,2 3,2 4,0 2,8 0,05 1,37 Generali PF 10,61 14,6 11,4 3,6 4,6 3,81 3,74 2,00 ING penzijní fond 12,1 11 9,34 4,4 4,8 4 0,04 0,1 PF České pojišťovny 9,2 9,6 9,72 6,6 3,5 3,3 0,20 1,2 PF České spořitelny 8,1 9,05 8,33 2,64 4,03 3,04 0,40 1,28 PF Komerční banky 9,44 8,36 9,5 7,2 4,89 4,63 3,4 0,58 0,24 RSDr. Miroslav Opálka - prezentace k přednášce Důchodová reforma z pohledu KSČM
Zapojení obyvatel v PF K 31. 12. 2010 bylo v PF zapojeno 70 % ekonomicky aktivního obyvatelstva ČR. To bylo 4 595 342 osob! RSDr. Miroslav Opálka - prezentace k přednášce Důchodová reforma z pohledu KSČM
Investiční neúspěch důchodového spoření nese pouze klient – viz výnosy PF v roce 2008 RSDr. Miroslav Opálka - prezentace k přednášce Důchodová reforma z pohledu KSČM
Další ekonomické informace k PF RSDr. Miroslav Opálka - prezentace k přednášce Důchodová reforma z pohledu KSČM
V r. 2007 jsem zpracoval prvou obsáhlou prezentaci k přednáškám o přístupu KSČM k důchodové reformě pod názvem Udržení solidárního důchodového systému – alternativa KSČM. Ani dnes nemusíme na našich přístupech nic podstatného měnit. Je jen třeba vycházet z jasného trvalého sociálního cíle - dostatečného zabezpečení každého občana, který poctivě pracoval, na stáří. A dle potřeby aktuálně přepočítat nastavené parametry tak, aby bylo tohoto cíle dosaženo. RSDr. Miroslav Opálka - prezentace k přednášce Důchodová reforma z pohledu KSČM
Co oslabuje na příjmové stránce 1. pilíř Neplacení státu za náhradní doby pojištění Propojení důchodového účtu (ČSSZ, MF, MO, MV) Zavedení stropu na odvody pro vysokopříjmové sk. Řešení nezaměstnanosti předčasnými důchody Různé slevy na z výše důchodového pojistného Zálohy poště na výplatu důchodů v lednu Nevýběr pojistného (nedobytné pohledávky) Náklady administrace státu hrazené z pojistného Nekolidující zaměstnání (dohody) Nelegální zaměstnávání (bez evidence) Švarcsystém (falešné vykazování práce na živnostenský list) Nezaměstnanost z důvodu špatné hospodářské politiky Dopady cyklické krize vlastní kapitalistické společnosti RSDr. Miroslav Opálka - prezentace k přednášce Důchodová reforma z pohledu KSČM
10 návrhů KSČM předložených v r 10 návrhů KSČM předložených v r. 2006, které měly stabilizovat státní pilíř důchodového systému dle propočtů tzv. 1. Bezděkovy komise nejméně do r. 2100 Od r. 2006 zahájit realizaci Celonárodního programu zaměstnanosti Od r. 2006 přijmout účinná propopulační opatření a opatření řízené migrace Od r. 2007 vytvořit zvláštní účet státního důchodového systému (ZÚSDS) ke zhodnocování přebytků a dalších zdrojů (z privatizace, ze spotřebních či ekologických daní, z divident aj.) Od r. 2007 přesunout platbu státu ze zrušených státních příspěvků na penzijní připojištění (soukromý-individuální pilíř) do ZÚSDS (státní-kolektivní pilíř) Od r. 2012 přesunout příspěvky na státní politiku zaměstnanost (1,6 %) z příjmů státního rozpočtu do ZÚSDS (což bude už po snížení velké nezaměstnanosti) Od r. 2015 zavést pro OSVČ plnou platbu na důchodové pojištění - minimálně ve výši průměrné mzdy v podnikatelské sféře (zrušení stropů, odvod ve výši 29,6 %) Od r. 2020 se na ZÚSDS převádí 10 % celostátního inkasa spotřebních daní (vícezdrojové financování – možno rozšířit i o ekologické daně) Od r. 2030 se posunuje po 4 měsících ročně hranice odchodu do důchodu do 65 let v případě naplnění 3 kritérií (nezaměstnanost, demografie, dožití v kvalitě) Od r. 2040 se zvyšuje sazba na důchodové pojištění na 32,6 % (z 29,6) Od r. 2060 se zvyšuje sazba na důchodové pojištění na 33,5 % (z 32,6) RSDr. Miroslav Opálka - prezentace k přednášce Důchodová reforma z pohledu KSČM
Čeká nás odstátňování, zpoplatnění a postupná privatizace systémů kolektivní sociální ochrany, včetně důchodového systému? *** To, co nejvíce zajímá občany, je výše důchodů! Jaké jim český důchodový systém v budoucnosti zajistí plnění – důchodové dávky. *** Důchodová reforma má smysl, jen pokud nabídne pojištěncům, současným i budoucím, reálnou vizi vyšších důchodů, jimiž budou schopni krýt ve stáří zvýšené životní náklady, které se v důsledku reforem prováděných současnou pravicovou koaliční vládou, stávají realitou. RSDr. Miroslav Opálka - prezentace k přednášce Důchodová reforma z pohledu KSČM
Děkuji za pozornost RSDr. Miroslav Opálka - prezentace k přednášce Důchodová reforma z pohledu KSČM