Průzkum mzdové, věkové a vzdělanostní struktury v knihovnách Plzeňský kraj Plzeň, 28.3.2013 Mgr. Zlata Houšková Mgr. Vladana Pillerová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Národní soustava povolání
Advertisements

Porovnání učebních plánů SŠ % 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100% GymnáziaTechnické lyceum SPŠSOU Výběrové/Disponibilní.
Deník veřejné knihovny na rok 2009 Změny v evidenci činnosti knihoven.
IX. Řešení úloh v testech Scio z obecných studijních předpokladů
PRŮZKUM NA TÉMA: „Dopady finanční krize“ eficia .
Mgr. Zlata Houšková Mgr. Vladana Pillerová
PaedDr. Zuzana Horváthová, Ph.D. doc. Ing. Josef Abrhám, Ph.D.
Tvorba výměnných fondů, jejich cirkulace a distribuce Definice závazného standardu výkonového ukazatele pro práci s výměnnými fondy Struktura výkonového.
Budoucnost vzdělávání Budoucnost vzdělávání je postavena na úrovni vzdělání a na jeho rozvoji (univerzální gramotnost a soft skills). Nejde jen o trh!
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Vstup absolventů středních škol na trh práce
ANALÝZA mzdové, věkové a vzdělanostní struktury pracovníků knihoven v ČR 2003 – signály Zlata Houšková Celostátní porada vysokoškolských knihoven.
Jak hodnotíte služby Univerzitní knihovny ZČU? Porovnání výsledků z hlediska akademických pracovníků a z hlediska studentů.
Výsledky Analýzy mzdové, věkové a vzdělanostní struktury pracovníků knihoven v ČR 2003 – 2004 Zlata Houšková Pardubice listopad 2005.
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 hl. m. Praha Magistrát hl. m. Prahy, odbor zahraničních vztahů a fondů EU, oddělení.
10 let výzkumu informačních potřeb veřejnosti Ing. Jaroslav Svoboda MV ČR.
1.1. RADA VYSOKÝCH ŠKOL  V akademickém roce 1999/2000 zahájily výuku první 3 soukromé vysoké školy  Dnes „aktivně“ působí 44 soukromých vysokých.
Společným postupem sociálních partnerů k přípravě odvětví na změny důchodového systému Knihovnické profese v NSP Havlíčkův Brod, Zlata Houšková.
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
ANALÝZA POTŘEB, MOTIVACE A FIREMNÍ PÉČE O ZAMĚSTNANCE VE VYBRANÝCH NZDM PARDUBICKÉHO KRAJE BAKALÁŘSKÁ PRÁCE Autor: Bc. Kejzlarová Šárka, DiS. Sběr dat:
Dělení se zbytkem 5 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Jak hodnotíte služby Univerzitní knihovny ZČU? Porovnání provozů dílčích knihoven.
Malátova 17, Praha 5 tel.: · Uplatnění absolventů škol na pracovním trhu Jan Koucký Výsledky projektu.
Studie dobrovolných aktivit ekologických NNO Tomáš Růžička
PODPORA DALŠÍHO VZDĚLÁVÁNÍ V PRAZE PROSTŘEDNICTVÍM STRUKTURÁLNÍCH FONDŮ EU PRAHA & EU INVESTUJEME DO VAŠÍ BUDOUCNOSTI HOTEL MODRÁ RŮŽE, RYTÍŘSKÁ, PRAHA.
Výsledky výzkumu ve vzdělávacích institucích doc. Ing. Josef Vaculík, CSc. Ing. Petr Urbanec Univerzita Pardubice.
Systémová podpora profesionálního výkonu sociální práce
Analýza dalšího profesního vzdělávání v Pardubickém kraji doc. Ing. Josef Vaculík, CSc. Ing. Petr Urbanec Univerzita Pardubice.
Sexuální život u pacientů s mentálním postižením v ÚSP
Budou chodit do knihoven? Průzkumy dospělé populace 1996 – 2007 – 2010 a nová koncepce rozvoje knihoven ČR Národní knihovna ČR.
Vzdělávací program N/01 Sociální práce pro absolventy všech typů středních škol s maturitou 3leté denní a 3a1/2leté dálkové studium ukončené absolutoriem3leté.
Maturita 2011? Společná část Společná část 2 zkoušky 2 zkoušky Profilová část Profilová část 3 zkoušky 3 zkoušky.
1 Prioritní osa 2 Oblast podpory 2.2 Vysokoškolské vzdělávání 30. října 2008 Karolína Gondková Odbor vysokých škol Odbor vysokých škol.
Informace o projektech MVČR v oblasti vzdělávání ve veřejné správě 20. června 2011 Odbor řízení lidských zdrojů Oddělení rozvoje a vzdělávání.
Knihovnické profese v NSP
Svaz měst a obcí České republiky a zákon o rozpočtovém určení daní Ing. Oldřich Vlasák předseda.
ANALÝZA mzdové, věkové a vzdělanostní struktury pracovníků knihoven v ČR 2003 – 2004 Vít Richter 6. září 2005 Národní knihovna ČR +420/603.
1 Celostátní konference ředitelů gymnázií ČR AŘG ČR P ř e r o v Mezikrajová komparace ekonomiky gymnázií.
Faktory ovlivňující výsledky zadávacích řízení - komparace veřejných zakázek zadaných obcemi a centrální státní správou Jan Pavel Listopad 2012 Názory.
1 © Mediaresearch, a.s., 2008 NetMonitor a AdMonitoring Výsledky za říjen 2008.
Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. Další vzdělávání v ČR.
Jindřichův Hradec, Školní a veřejné knihovny – spolupráce v regionu Konkurence? Ne! Spolupráce …
3. Vzdělávání knihovníků, semináře, porady Pardubice Zuzana Hájková Zlata Houšková.
Zvýšení kvality řízení KÚPK aktivita A3 Informační strategie Analýza Workshop
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD Na padesátém 81, Praha 10 Využívání služeb e-governmentu jednotlivci ISSS 2007, Hradec Králové Andrej.
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Projekt A5 Nástroje informatiky pro získávání informací a jejich zpracování.
Priority ve vzdělávání jsou dané legislativou možnostmi finančních prostředků státního a krajských rozpočtů možnostmi čerpání fondů EU aktuálním vývojem.
MU Brno, Vzdělávání knihovníků Mgr. Jana Nejezchlebová Moravská zemská knihovna
Spolupráce obcí a málotřídních škol v České republice Dana Knotová, Kateřina Trnková Ústav pedagogických věd FF MU Brno.
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD Na padesátém 81, Praha 10 Šetření o využívání informačních technologií ve veřejné správě Konference ISSS 2006.
Názor veřejnosti na téma DALŠÍ VZDĚLÁVÁNÍ (vyhodnocení dotazníkového šetření) Královéhradecký kraj Ing. Jarmila Halouzková
( vzdělanostní struktura obyvatel )
Koncepce rozvoje regionálních funkcí v Jihomoravském kraji v letech Porada ředitelů pověřených knihoven JMK, Mgr. Adéla Dilhofová.
Výkon regionálních funkcí v Jihomoravském kraji v roce 2014 v celostátním srovnání Porada ředitelů pověřených knihoven Jihomoravského kraje Městská knihovna.
Předběžné výsledky Sčítání lidu domů a bytů 2011 Hl. m. Praha.
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD Na padesátém 81, Praha 10 POČÍTAČE A INTERNET V ČESKÉ SPOLEČNOSTI DOMÁCNOSTI A JEDNOTLIVCI Využívání informačních.
Průzkum zaměstnanosti v Jihomoravském kraji k Zpracovatel: Centrum pro regionální rozvoj Geografický ústav Přírodovědecká fakulta Masarykova.
České školství v mezinárodním srovnání České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education.
Šest let poté aneb Vzdělávání v krajích po šesti letech Pardubice Zlata Houšková.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
Analýza a vyhodnocení zdravotního stavu obyvatel města TÁBOR MUDr. Stanislav Wasserbauer MUDr. Miloslav Kodl Hana Pokorná Zdravá Vysočina, o.s. ve spolupráci.
EDUCATION AT A GLANCE 2015 Country Notes a klíčová data pro ČR Převzato dne z internetové stránky ministerstva školství:
České školství v mezinárodním srovnání České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education.
ANALÝZA POTŘEB V ÚZEMÍ Návrh struktury. ANALÝZA POTŘEB V ÚZEMÍ „Analýza vývoje trhu práce a vzdělávacího systému Plzeňského kraje pro potřeby KAP“  Povinná.
Hospodaření obcí v roce 2016
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Aktuální stav dalšího vzdělávání a vize do budoucna
Zlata Houšková, Vít Richter
ŽIVOTNÍ SPOKOJENOST U VYBRANÝCH POMÁHAJÍCÍCH PROFESÍ
Věková struktura pedagogů středních škol V Jihočeském kraji
Transkript prezentace:

Průzkum mzdové, věkové a vzdělanostní struktury v knihovnách Plzeňský kraj Plzeň, Mgr. Zlata Houšková Mgr. Vladana Pillerová

Odpovědi  Dotazníky vyplnily 862 knihovny ( 676 knihoven obcí, krajů, MZK a NK ČR; 186 knihoven specializovaných)  O 41 respondentů méně než v roce 2004  Informace jsou však plně reprezentativní  Knihoven měst a obcí odpovědělo významně více  Velké knihovny (krajské, ústřední specializované, knihovny v městech s počtem obyvatel nad ), zaměstnávající více než polovinu všech pracovníků, za něž byly údaje vyplněny, odevzdaly ve stejném počtu jako v předchozím ročníku

Zastoupení veřejných knihoven Plzeňského kraje v průzkumu

Účast v průzkumu Celkem Plzeňský kraj% z celku Obecní knihovny ,9 MK do obyvatel ,2 MK – obyv ,2 MK – obyv ,9 MK nad obyvatel Krajská knihovna14 1 7,1 Veřejné knihovny celkem676314,6

Odpovědi  Vyšší počet odpovědí: obecní knihovny (183→ 320)  Méně responsí: knihovny AV ČR, lékařské, muzejní a specifické sítě (knihovny vojenské či školní ). Veřejně přístupné vojenské knihovny byly téměř všechny zrušeny a většina školních knihoven nemá profesionální zaměstnance  Údaje byly poskytnuty celkem za 6455 pracovníků knihoven v ČR, resp. za 5060 knihovnic/knihovníků  Relativně nízký počet responsí z Plzeňského kraje 

Knihovníci vs. ostatní pracovníci, porovnání ČR a PK

Knihovníci vs. ostatní pracovníci

Věk knihovnic/knihovníků, porovnání ČR a PK

Věk knihovnic/knihovníků  Věková situace v knihovnách Plzeňského kraje je srovnatelná s celostátní situací, nepatrně lepší (=nižší) je procento v kategorii nad 60 let – 7,8% oproti 9,5% v ČR  Rozdíly v jednotlivých skupinách jsou většinou v řádech desetin procenta  Celkově jde tedy o věkově „průměrný“ kraj  Ve srovnání s předchozími průzkumy je situace v ČR horší – početně vzrostla nejstarší skupina a v průměru došlo k poklesu skupiny nejmladší.  Nejpočetnější kategorií je kategorie mezi 40 a 60 lety, roste skupina nad 60 let.

Věková struktura ve veřejných knihovnách Plzeňského kraje

Věk knihovnic/knihovníků  „Nejstarší“ jsou obecní knihovny (50,9% knihovníků ve věku nad 50 let a pouze 8,8% mladých do 30 let), knihovny lékařské (48,7% pracovníků nad 50 let a 10,3% do 30 let) a ostatní specializované knihovny (49,1% pracovníků nad 50 let)  V PK v obecních knihovnách zdánlivě potěšitelné nadprůměrné % mladých do 30 let (14%), ale velmi malý vzorek, není reprezentativní.  „Nejmladší“ jsou městské knihovny v sídlech nad obyvatel (15,1% pracovníků do 30 let a 34,3% pracovníků nad 50 let) a knihovny vysokoškolské (16,1% pracovníků do 30 let a 40,5% nad 50 let)  V PK nižší % nejmladších (jen 12%), jinak průměrné hodnoty.

Složení knihovnických pracovníků podle pohlaví, porovnání ČR a PK

Struktura knihovnictva dle pohlaví  Nejsilnější feminizace : knihovny měst a obcí ; od 92% (města s 20 – obyvatel) do 96% (města s 5 – obyvatel)  Pouze v městských knihovnách v sídlech do 5000 obyvatel je feminizace nižší – 87%; v krajských knihovnách pracuje dokonce 17% mužů  Specializované knihovny : situace lepší (84% žen, 16% mužů); nejvíce knihovníků – mužů: ústřední specializované knihovny (22%) a vysokoškolské a ostatní specializované knihovny (15%).  SK – největší feminizace : knihovny l ékařské (8% mužů) a muzejní (10% mužů). V celku specializovaných knihoven pokles feminizace není patrný

Struktura knihovnictva dle pohlaví  PK je významně feminizovanější, než je celostátní průměr (5,5% : 11%). Srovnatelná je pouze situace ve věkové kategorii 41 – 50, kde je procento v obou souborech stejné (3%).  Největší rozdíl proti celostátnímu průměru je shodně v nejstarší a nejmladší věkové kategorii.

Věkové kategorie dle pohlaví – srovnání Plzeňský kraj a ČR

Věrnost instituci

 Knihovníci jsou velmi věrní své instituci, déle než 10 let zde ale zůstává mnohem více žen než mužů. Počet „věrných“ roste a osciluje kolem 50% ; více než 60% je to u knihoven lékařských a ostatních specializovaných a naopak pouhých 26,8% u malých městských knihoven (do 5000 obyvatel). Tento výkyv „směrem dolů“ je anomální vzhledem k ostatním typům knihoven i k výsledkům z předchozích let; tato skupina vykazovala hodnotu cca 60%, v r ještě více.  V PK je ve veřejných knihovnách v porovnání se situací v republice dramaticky méně instituci „věrných“ mužů (jen 2,6% : 30%!), ale i méně žen (46,3% : 50%). Významná odchylka může jít ovšem také na margo menšího vzorku…

Vzdělání – vývoj

Vzdělání

Vzdělání knihovnic/ knihovníků  V ČR nejpočetnější: středoškoláci s neknihovnickým vzděláním, dále středoškoláci z knihovnických oborů; v PK kraji ve veřejných knihovnách nejčetnější rovněž středoškoláci, ale – a to výrazně více – s knihovnickým vzděláním (50 % : 31,4%).  Vysokoškolské vzdělání knihovníků ve veřejných knihovnách PK je srovnatelné s celostátním průměrem; úplné vysokoškolské vzdělání má o 1% knihovníků více, knihovnické je však významně četnější než v ČR (21,6% : 16,7%).

Vzdělání knihovnic/ knihovníků  Vyšší vzdělání je v knihovnách specializovaných; nejvzdělanější jsou knihovny AV ČR, ústřední specializované knihovny, knihovny vysokoškolské a muzejní  VK: nejvyšší vzdělání krajské knihovny (44% pracovníků s vyšším vzděláním).  Nejnižší vzdělání: knihovny měst do 5000 obyvatel (17% knihovnic/knihovníků vyšší než středoškolské vzdělání) a knihovnách obecních (22% pracovníků s vyšším vzděláním )

Vzdělání knihovnic/ knihovníků  Úroveň vzdělání ve VK znatelně vzrostla; vysokoškoláků v magisterském stupni o téměř 4%; celkově ve VK na knihovnických místech 30% vysokoškoláků, méně výrazný vliv absolventů VOŠ  Pokleslo procento knihovníků se ZŠ nebo SŠ bez maturity. Lepší situace ve veřejných knihovnách v PK kraji než v republice; jen 0,5%; může však jít o odchylku danou velikostí vzorku

Vzdělání knihovnic/ knihovníků  Ale pouze v lékařských knihovnách a největších městských knihovnách (sídla nad obyvatel) na pozici odborného knihovníka žádný takový pracovník není  Ve všech ostatních typech knihoven takoví pracovníci jsou, nejčastěji v knihovnách obecních (5%). Zvláště v těchto knihovnách jde často o jediného zaměstnance  nepříznivý ukazatel

Počítačová gramotnost: AKS

Počítačová gramotnost: textový editor

Počítačová gramotnost: tabulkový procesor

Počítačová gramotnost: grafické editory

Počítačová gramotnost: prezentační programy

Počítačová gramotnost: práce s databázemi

Počítačová gramotnost: tvorba webových stránek

Počítačová gramotnost: rešerše a využívání e-zdrojů

Počítačová gramotnost, srovnání PK vs. ČR  Ve všech oblastech se PK jeví nad republikovým průměrem, event. dokonce vysoce nad republikovým průměrem.  Bohužel spokojenost nelze potvrdit jednoznačně vzhledem k velikosti vzorku (velmi málo nejmenších knihoven i knihoven v dalších velikostních kategoriích)  Ve většině dovedností dochází ve VK k výraznému zlepšení kompetencí, některé kompetence jsou již samozřejmostí.  Největší nedostatky jsou v práci s databázemi a rešeršní činnosti ; v menších knihovnách i v oblasti prezentace, práce s grafickými editory, event. s tabulkami.

Počítačová gramotnost získána (VK):

 Velmi pozitivně je třeba hodnotit SVK PK a pravděpodobně též UK ZČU: význam vzdělávacích center knihoven pro získávání kompetencí v oblasti IT je v PK významně větší než celostátní průměr.  Větší je též význam školy (možná vazba na vyšší % knihovnického vzdělání v kraji (?))

e-Learning absolvovaný

e-Learning očekávaný

Problémy v nabídce vzdělávání (VK)

Shrnutí  e-Learningové formy vzdělávání absolvovali knihovníci PK na úrovni srovnatelné s celostátním průměrem  Vyšší % knihovníků VK PK oproti celostátnímu průměru plánuje tuto formu vzdělávání i v budoucnu  Největším problémem je časová náročnost vzdělávacích aktivit (vyšší % oproti úrovni v ČR ve VK) a absence specifické nabídky vzdělávacích aktivit

Jazykové kompetence

Jazykové kompetence (VK)

Jazykové kompetence, porovnání PK vs. ČR (VK)

Jazykové kompetence – shrnutí  Oproti situaci v ČR ve veřejných knihovnách v PK významně méně knihovníků ovládá angličtinu (34% : 43%) a logicky významně více naopak němčinu (29% : 20,7%), mírně více však i francouzštinu a ruštinu  S celorepublikovým průměrem shodně hodnotí 13% knihoven PK jazykovou úroveň jako optimální ; za dobrou ji považuje mírně více knihoven (20% : 16,3%), za dostatečnou jen 40% proti celorepublikovým 45,6% a za nedostatečnou 26,7% oproti celorepublikovým 25,7%.

Podpora zvyšování kvalifikace (VK)

Délka vzdělávání knihovníka/ rok celkem knihoven0odpovědělocelkem hodin průměr na prac. Veřejné knihovny ČR ,534 Veřejné knihovny Plzeňský kraj ,5

Podpora zvyšování kvalifikace  Nejvíce je v knihovnách v PK kraji podporováno vzdělávání profesní, a to především poskytováním volna, velmi dobrá je také podpora získávání kompetencí oblasti ICT. V tomto ohledu se PK neliší od ostatních.  Nejméně se podporuje vzdělávání jazykové (zcela bez finanční podpory)  Pokud jde o počet hodin věnovaných ročně vzdělávání, jsou veřejné knihovny v PK nepatrně pod republikovou úrovní

Priority ve vzdělávání IT, Plzeňský kraj (VK)

Priority ve vzdělávání IT, porovnání ČR-PK (VK) Srovnání pořadíČRPlzeňský kraj Tvorba a správa webových stránek11 Vyhledávací nástroje a inf. zdroje na Internetu21 Automatizovaný knihovnický systém34 Možnosti využití ICT v práci knih.43 Digitální prezentace56 Práce systémového knihovníka65 Digitální knihovny78 Digitalizace87 Safer internet99 Základy hardware10

Priority dalšího vzdělávání – profesní vzdělávání, Plzeňský kraj (VK)

Profesní vzdělávání, porovnání ČR – PK (VK) Srovnání pořadíČRPlzeňský kraj Podpora čtenářské gramotnosti a čtenářství 11 Vzdělávací funkce knihoven 22 Výpůjční služby a systémy 33 Elektronické zdroje a služby49 Informační výchova uživatelů včetně práce s IT516 Komunitní role knihoven618 Práce s databázemi - vyhledávání, rešerše712 Jmenná katalogizace včetně AACR2, MARC 2186 Meziknihovní služby a dodávání dokumentů93 Lektorské dovednosti, správná prezentace107 Využití sociálních sítí ve službách knihovny1119 Marketing služeb, uživatelské potřeby1214 Knižní kultura1319 Rovný přístup - služby speciálním skupinám uživatelů145 Literatura (teorie, dějiny)1524 Organizace fondu1611 Referenční a informační služby1721 Dobrovolníci v knihovnách1816 Katalogizace speciálních dokumentů včetně elektronických1912 Autorské právo208 Analýza uživatelských potřeb219 Věcná katalogizace, konspektus2221 Tréninky paměti pro knihovníky2321 Ochrana fondu2425 Vývoj a řízení sbírek, akvizice2515 Biblioterapie2625 Autority2725

Priority dalšího vzdělávání v oblasti managementu, Plzeňský kraj (VK)

Priority vzdělávání v oblasti managementu, porovnání ČR a PK (VK) SrovnáníČR Plzeňský kraj Právní minimum pro knihovníky11 Projektový management, příprava projektů a žádostí o dotace22 Ekonom. minimum pro knihovníky34 Public relations48 Komunikace v organizaci53 Hodnocení výkonu a činnosti knihoven, benchmarking65 Týmová spolupráce76 Firemní kultura89 Personální management97 Strategie a řízení procesu změny10 Fundraising, ekonomika podniku11

Priority ve vzdělávání  Priority v očekávaném vzdělávání se do určité míry kryjí s prioritami knihoven v ostatních krajích. Pokud jde o priority v oblasti ICT je soulad téměř úplný.  Pokud jde o profesní vzdělávání, jsou první tři místa totožná s celorepublikovými prioritami. Od 4. pozice se ale priority liší zcela diametrálně (viz tabulka)  V oblasti manažerských dovedností se priority téměř kryjí s prioritami knihoven v ostatních krajích do 3. místa, později jsou drobnější rozdíly (viz tabulka).

Zaměstnanci ve třídách

 V republice je nejčastější třída 9, následuje třída 8,10,11,7  V PK je to třída 8, 9, 10, 11, 12, 7  Následují tř. 6 a 13 (shodně s celorepublikovým stavem), výjimečné je však zařazení do třídy 5, které již neodpovídá odborné profesi knihovnické

Průměrný tarifní měsíční plat, porovnání ČR a PK (VK)

Průměrný celkový měsíční plat, porovnání ČR a PK (VK)

Průměrný celkový měsíční plat ČR porovnání ČR a PK (VK) TřídaPlzeň. krajČR 6. třída Kč Kč 7. třída Kč Kč 8. třída Kč Kč 9. třída Kč Kč 10. třída Kč Kč 11. třída Kč Kč 12. třída Kč Kč

Platy – shrnutí  Nejčastější platovou třídou je v kraji třída 8, v této třídě je tarifní i celkový průměrný měsíční plat ve veřejných knihovnách PK mírně nad republikovou úrovní  V ostatních třídách jsou ve veřejných knihovnách PK tarifní platy nad celostátním průměrem (s výjimkou třídy 6), celkový měsíční průměrný plat má výkyvy oběma směry; třídy 7,8 a 11 jsou nad republikovým průměrem, třídy 6, 9,10,12 mírně pod republikovým průměrem.

Děkuji za pozornost a trpělivost Kontakt: Zlata Houšková