Implementace Směrnice 2012/27/EU o energetické účinnosti a navazující novela zákona č. 406/2000 Sb., o hospodaření energií XXIV. Seminář energetiků 23.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Energetická bezpečnost ČR - představy x mýty x realita; technologický úhel pohledu Blahoslav Němeček místopředseda a ředitel sekce regulace.
Advertisements

1 Stavební kameny Národního akční plánu pro energii z obnovitelných zdrojů Euroenergy, spol. s r. o
XXIII. seminář energetiků, Jelenovská, 24. ledna 2013
Podpora KVET v novele zákona o hospodaření energií
Nová směrnice o energetické účinnosti
Nová zelená úsporám 2013 možnosti využití výrobků f. DAFE-PLAST.
PROGRAM SLOVSEFF II. PROSTŘEDKY NA FINANCOVÁNÍ UDRŽITELNÉHO ROZVOJE NA SLOVENSKU Jan PEJTER ENVIROS, s.r.o.
Wwww.novazelenausporam.cz Zelená linka: Seminář SFŽP ČR Stavební veletrh Brno
Energetický management budov Jiří Karásek Fakulta stavební, ČVUT v Praze K126.
Energetický management budov Jiří Karásek Fakulta stavební, ČVUT v Praze K126.
Ing. René Neděla poradce předsedkyně Energetický regulační úřad
Konference Bezpečnost dodávek v energetice – Projekty úspor Prezentace pro účastníky konference: Bezpečnost dodávek v energetice Ing.
Energetická legislativa Zákon č.406/2000 Sb.,o hospodaření energií Vyhláška 252/2001Sb., o způsobu výkupu elektřiny z obnovitelných zdrojů a KVET Liberec.
ČVUT v Praze Fakulta stavební Katedra technických zařízení budov ČVUT v Praze Fakulta stavební Katedra technických zařízení budov Energetický audit VYHLÁŠKA.
„Výzkum, vývoj a inovace ve statistikách a analýzách“ 20. dubna 2012 Aktuality z oblasti analýz pro politiku výzkumu, vývoje a inovací Michal Pazour.
Novela energetického zákona a teplárenství. Evropská legislativa a teplárenství EU nemá žádnou ucelenou směrnici týkající se teplárenství Novela energetického.
Předpokládaný vývoj české elektroenergetiky Pozice ERÚ seminář VSE 28. května 2007 – Praha Josef Fiřt - ERÚ.
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic
Stav přípravy novelizace energetických zákonů a vyhlášek a účinnost užití energie v průmyslu Současný stav energetické legislativy v ČR Seminář AEM
XI. jarní konference energetických manažerů Problémy ČR v kontextu evropského trhu s energiemi (Bezpečnost a dostupnost dodávek energií v ČR a EU) Vliv.
Činnost územního inspektorátu pro Zlínský kraj
Energetický management jako nízkonákladové opatření k dosažení úspor
Nová koncepce a změny v činnosti Státní energetické inspekce v souvislosti s novelami zákonů č. 458/2000 Sb. a č. 406/2000 Sb. Činnost územního inspektorátu.
Zákon o podporovaných zdrojích energie
Teplárenství a liberalizovaný trh s energiemi. České teplárenství Vývoj, současnost, perspektiva.
1 Zákon o podpoře výroby elektřiny a tepelné energie z obnovitelných zdrojů energie Seminář AEM, , Praha Josef Fiřt Ministerstvo průmyslu a obchodu.
1 Stav novelizace energetických zákonů a vyhlášek a účinnost užití energie v průmyslu Současný stav energetické legislativy v ČR Seminář AEM Brno – 20.
Sustainable Construction and RES in the Czech Republic Irena Plocková Ministry of Industry and Trade CR, Na Františku 32, Praha, CR.
MUDr. Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ POLITIKY STABILNÍ ELEKTŘINA ZA PŘIJATELNOU CENU AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ.
1 OPERAČNÍ PROGRAM ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ pro období MINISTERSTVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ
Udržitelná energetika 3 Czech BCSD Praha, Ing. Vladimír Vlk, energetický poradce.
Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
Připravenost České republiky na zavádění opatření strategie Evropa 2020 Ing. Martin Tlapa, MBA náměstek ministra průmyslu a obchodu © 2010 Ministerstvo.
Vladimíra Henelová ENVIROS, s.r.o. Podrobnosti zpracování ÚEK dle zákona č. 406/2000 Sb., v platném znění, a Nařízení vlády č. 195/2001 Sb.
Energetický průkaz budovy.  Požadavek Evropské směrnice /es.  Každá země realizuje požadavek vlastní cestou  Pro ČR se stal vzorem rakouský.
1 XVI. Seminář energetiků Aktuální problémy v teplárenství ČR Miroslav Krejčů.
Energetická účinnost a změna klimatu Kontrola emisí Podpora výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů energie konference EPEE, , Praha Josef.
Zákon o podpoře výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů Ing. František Plecháč Státní energetická inspekce.
Vliv aktualizované SEK na krajské ÚEK a jejich hodnocení z pohledu ČEA Ing. Táňa Dutkevičová Česká energetická agentura Praha Praha,
ÚSPORY ENERGIÍ V HLAVNÍ ROLI Společnost 3E system s.r.o.
Zákon o podpoře výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů Ladislav Pazdera Ministerstvo průmyslu a obchodu Seminář AEM Praha,
Směrnice EP a Rady 2006/32/ES o energetické účinnosti u konečného uživatele a energetických službách a o zrušení směrnice 93/76/EHS Ing. František Plecháč.
Daně na energie z pohledu velkého odběratele paliv a elektřiny Ing. Petr Matuszek Seminář AEM/SVSE – Spotřební daně na energie Praha 27. listopadu 2007.
Úspory energie a regenerace
Energetická legislativa Příprava zákona o výkupu energie z obnovitelných zdrojů a kogenerace Poděbrady 19. března 2003 Ing. Miroslav DOSTÁL Česká energetická.
Pardubický kraj – EPC projekty Ing. Milan Vich, energetický manažer Pk
Ministry of Industry and Trade of the Czech Republic Směrnice 77/2001 o podpoře výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů Jan Pouček Ministerstvo průmyslu.
Energetická legislativa v ČR v roce 2007 a další výhled JUDr. Ivanka Boušová MPO ¨
Příprava II. etapy EDR Praha Mgr. Aleš Kuták, náměstek ministra a ředitel sekce ochrany klimatu a ovzduší.
Pohled MŽP na novely energetických zákonů Doc. Ing. Miroslav Hájek, Ph.D. Ministerstvo životního prostředí Vršovická Praha 10 Tel..:
Podpora obnovitelných zdrojů podle návrhu nového zákona a souvisejících vyhlášek Stanislav Trávníček ERÚ.
10.listopadu 2003ČEA, Ing.Josef Bubeník Zákon o podpoře výroby elektřiny a tepelné energie z obnovitelných zdrojů energie.
Problematika podpory KVET a druhotných energetických zdrojů v novele energetického zákona Ing. Ladislav Havel © 2004 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
1www.eav.cz Energetická agentura Vysočiny, z.s.p.o. Ing. Michaela Bačáková EAV, z.s.p.o. Jiráskova 65 Jihlava
Česká energetika ve sjednocené Evropě Vliv směrnic EU na energetickou legislativu ČR Konference AEM 10. a 11. září 2003 P r a h a Josef Fiřt Ministerstvo.
Ing. Josef Karafiát, CSc. ORTEP s.r.o.
1 Aktualizovaná SEK a prosazení zásad SEK do energetické legislativy ČR Česká energetika v kontextu energetiky Evropské unie Konference AEM – Poděbrady.
NÁRODNÍ ALOKAČNÍ PLÁN, OBCHODOVÁNÍ SE SKLENÍKOVÝMI PLYNY, DOPADY ZÁKONA O INTEGROVANÉ PREVENCI NA PRŮMYSL Ing. Josef Bubeník Česká energetická agentura.
Novela Energetického zákona změny a zkušenosti v oblasti elektroenergetiky a teplárenství Brno Ing. Josef Snítilý © 2005 Ministerstvo průmyslu.
Možnost kombinace dotací s EPC v rámci OPŽP
Dotační program Zelená úsporám Ing. Zbyněk Bouda Energetická Agentura Vysočiny, z.s.p.o.
Sekce energetiky Odbor energetické účinnosti a úspor Energetická účinnost – strategie 11 Ing. Vladimír Sochor ředitel odboru energetické účinnosti a úspor.
zelená linka: Zkušenosti SFŽP s posuzováním nákladovosti projektů Operačního programu ŽP.
Průkazy energetické náročnosti budov Novela zákona č.406/2000 Sb, o hospodaření energií Resort školství Setkání ředitelů škol Oddělení sekretariát.
Možnosti financování správy majetku a provozu budov z Evropských strukturálních fondů Aktuální výzvy, potenciál IROP a vícezdrojové financování Michal.
Praha – Žofín, 29. Září 2009 Vliv evropské legislativy na energetiku v ČR Tomáš HÜNER náměstek ministra průmyslu a obchodu Praha 29. září 2009.
Centrální zásobování teplem Kulatý stůl Hospodářská komora ČR Ing. Pavel Bartoš viceprezident HK ČR , Praha.
Sekce energetiky Odbor energetické účinnosti a úspor Energetická účinnost – financování 11 Ing. Vladimír Sochor ředitel odboru energetické účinnosti a.
Sekce energetiky Odbor energetické účinnosti a úspor setkání EKIS a odborný seminář Ostrava, 27. října Aktuální situace v oblasti energetické účinnosti.
Webové portály LDS/MDS
Transkript prezentace:

Implementace Směrnice 2012/27/EU o energetické účinnosti a navazující novela zákona č. 406/2000 Sb., o hospodaření energií XXIV. Seminář energetiků 23. ledna 2014, Jelenovská nad Valašskými Klobouky

Směrnice 2012/27/EU o energetické účinnosti Energetická účinnost (EE) – v rámci strategie „Evropa 2020“, jeden z cílů klimaticko-energetické politiky 20-20-20: snížení emisí x zvýšení podílu OZE x zvýšení energetické účinnosti Revidovaný plán energetické účinnosti 2011 (budovy, zařízení na výrobu energie a doprava) Červen 2011 - Návrh směrnice EED Červen 2012 – kompromis EK,EP,ČS Září 2012 – schváleno EP Říjen 2012 – schváleno Radou ministrů Platnost: od prosince 2012 Transpoziční termín: 18 měsíců

Směrnice 2012/27/EU o energetické účinnosti Ruší platnost: Směrnice 2004/8/ES o podpoře společné výroby elektřiny a tepla (kogenerace) na základě poptávky po užitném teple na vnitřním trhu s energiemi Směrnice 2006/32/ES o energetické účinnosti u konečného uživatele a o energetických službách Pozměňuje: Směrnice 2009/125/ES, o stanovení rámce pro určení požadavků na ekodesign výrobků spojených se spotřebou energie

ČLÁNEK 3 - CÍL ENERGETICKÉ ÚČINNOSTI 2020 Členský stát si stanoví orientační vnitrostátní cíl energetické účinnosti: ČR vyjádřila cíl v úsporách v koncové spotřebě energie ve výši 47,84 PJ (= 13,29 TWh) do roku 2020. Tzn. 6,8 PJ nových úspor ročně. jednotlivé cíle ČS zveřejněny na internetových stránkách EK EK se vyjádří v rámci přezkumu v roce 2014 cíl byl schválen UV ČR č. 951 ze dne 9. srpna 2013 cíl vyjádřený v konečné spotřebě zvolen z důvodu kompatibility s článkem 7, který je také stanoven v konečné spotřebě v souladu se smyslem směrnice – úspory energie u koncového zákazníka

ČLÁNEK 7 – SYSTÉMY POVINNÉHO ZVYŠOVÁNÍ EE povinnost od 1. 1. 2014 každoročně vykazovat nové úspory energie ve výši 1,5 % objemu ročního prodeje energie koncovým zákazníkům Dílčí cíl čl. 7 v letech 2014 – 2020 odpovídá 47,84 PJ Metodika výpočtu: Od konečné spotřeby energie daného roku (2009 - 2011) bylo odečteno neenergetické užití paliv, spotřeba v dopravě a vlastní konečná spotřeba energie Z očištěné konečné spotřeby prodaných paliv a energií (2009 – 2011) byl vypočítán tříletý průměr a z tohoto průměru byla vypočítána úspora ve výši 1,5 % ročně Využití výjimek daných směrnicí umožňujících snížení závazku až o 25 % výše původního cíle (tzv. postupný náběh 1 % - 2014 a 2015; 1,25 % - 2016 a 2017; 1,5 % - 2018 – 2020) Započítání do objemu úspor energie individuální opatření z dřívějších akcí (ZÚ) Postupný náběh vezme x %: pův. 10,5 %, my postupně 9 %, 5 % na dřívější akce

ČLÁNEK 7 – SYSTÉMY POVINNÉHO ZVYŠOVÁNÍ EE Plnění cíle čl. 7 probíhá v rámci tzv. politických opatření Politická opatření: systémy povinného zvyšování en. účinnosti nebo jiná politická opatření

Systémy povinného zvyšování energetické účinnosti Tzv. dánský model distributoři poskytují poradenství (náklady zahrnuty v ceně energií) zákazník realizuje opatření na vlastní náklady, příspěvek na snížení ceny energie tento „měkký přístup“ nelze aplikovat v ČR !!! Základní předpoklad fungování v ČR je investiční podpora prováděných opatření. Tzn.: Dopady do cen pro průmysl a koncového spotřebitele Komplikovaná administrativa a dohled, sledování a vykazování úspor Energetický trh

ČLÁNEK 7 – SYSTÉMY POVINNÉHO ZVYŠOVÁNÍ EE ČR se rozhodla jít cestou jiných politických opatření tzv. alternativního schématu s doplněním o povinná opatření v případě nedostatku prostředků pro implementaci článku 7 UV ČR ze dne 4. prosince 2013 č. 923 Důvody pro využití alternativního schématu: Možnost využití existující zdroje financování Fungující mechanismy Lepší dohled státu nad plněním cíle Nižší administrativa a dohled, sledování a vykazování úspor Zamezení dopadu do cen energií pro koncové zákazníky se zřetelem na strukturu ekonomiky, vysoký podíl HDP průmyslu

ČLÁNEK 7 – ALTERNATIVNÍ SCHÉMA Z jiných politických opatření nabízených a popsaných směrnicí využije ČR systémy a nástroje financování a odbornou přípravu a vzdělávání včetně energetického poradenství: Nástroje finančního inženýrství Investiční dotace Neinvestiční dotace (analýzy vhodnosti využití metody EPC, en. management,..) V případě neplnění cíle bude zváženo využití dalších nástrojů (národní fond, eventuálně povinné schéma) ČR neplánuje využít: Daně, regulace, normy a standardy, štítkování

ČLÁNEK 7 – ALTERNATIVNÍ SCHÉMA Nastavení dílčích období Směrnice požaduje, aby byla při plnění směrnice stanovena alespoň dvě přechodná období ČR plánuje zavést dvě období: Období I: 4 roky (1. 1. 2014 – 31. 12. 2017) Období II: 3 roky (1. 1. 2018 – 31. 12. 2020) Uvedený způsob rozdělení umožňuje: v I. období schválit a nastavit alt. schéma v II. období prostor pro úpravy a doplnění mechanismů pro plnění cíle do roku 2020

ČLÁNEK 7 – ALTERNATIVNÍ SCHÉMA Prováděcí orgány a pověřené strany Alternativní schéma provádějí veřejné orgány či jimi pověřené subjekty V ČR budou prováděcí veřejné orgány a pověřené subjekty tyto: MPO (Agentura Czechinvest, Českomoravská záruční a rozvojová banka) MŽP (Státní fond životního prostředí) MMR (Státní fond rozvoje bydlení, Centrum pro regionální rozvoj) Pro implementaci alternativního schématu je nutné: Upravit pravidla současných programů dle požadavků na alternativní schéma vyplývající ze směrnice Zajistit dostatečné finanční prostředky pro plnění cíle MPO gestor směrnice – shromažďování dat a reporting EK

ČLÁNEK 7 – ALTERNATIVNÍ SCHÉMA Cílová odvětví naplňování směrnice Alternativní schéma bude směřovat podporu do těchto sektorů: A) Průmysl Zvyšování energetické účinnosti technologií Snižování energetické náročnosti budov B) Služby Snižování energetické náročnosti venkovního osvětlení C) Domácnosti

Zprostředkující subjekt Predikovaný podíl na cíli úspor Orgán veřejné správy Zprostředkující subjekt Sektor Adicionalita Druh podpory Predikovaný podíl na cíli úspor MPO Českomoravská záruční a rozvojová banka Holdingový fond Agentura Czechinvest Průmysl Služby Motivace k maximální úspoře/ dosažení minimální stanovené úspory energie Návratnost > 5 let Nástroje finančního inženýrství Investiční dotace Neinvestiční dotace 60% MŽP Státní fond životního prostředí Domácnosti BAT Investiční dotace 29% MMR Státní fond rozvoje bydlení Centrum pro regionální rozvoj Motivace k maximální úspoře/dosažení minimální stanovené úspory energie Návratnost > 10 let 11%

ČLÁNEK 5 PŘÍKLADNÁ ÚLOHA BUDOV VEŘEJNÝCH SUBJEKTŮ Od 1. 1. 2014 každoročně renovovat 3 % celkové podlahové plochy vytápěných nebo chlazených budov ve vlastnictví a v užívání ústředních vládních institucí podíl z plochy budov nad 500 m2, od 9. 7. 2015 nad 250 m2 splnění min. požadavků na en. náročnost podle čl. 4 směrnice 2010/31/EU Možnost financování metodou EPC

ČLÁNEK 4 – RENOVACE BUDOV Vytvoření dlouhodobé strategie za účelem uvolnění investic do renovace budov (veřejných i soukromých) Aktualizace každé 3 roky jako součást vnitrostátního NAP EE ČLÁNEK 6 – NAKUPOVÁNÍ VEŘEJNÝMI SUBJEKTY Ústřední vládní instituce nakupují pouze výrobky, služby a budovy s vysokou en. účinností (v souladu s nákladovou efektivitou) vztahuje se na zakázky v hodnotě stanovené v čl. 7 směrnice 2004/18/ES ČLÁNEK 8 – ENERGETICKÉ AUDITY A SYSTÉMY PRO HOSPODAŘENÍ S ENERGIÍ ČS prosazují přístup konečných zákazníků k energetickým nákladově efektivním auditům vysoké kvality Povinnost pro VP absolvovat en. audit každé 4 roky

ČLÁNEK 9 – MĚŘENÍ Domácnosti vybavené individuálními měřiči, které ukazují skutečnou spotřebu energie a poskytují informace o skutečné spotřebě Pokud je to technicky možné, finančně únosné a úměrné potencionálním úsporám při: výměně stávajícího měřiče vytváření nového připojení v nové budově nebo při větších renovacích Při stanovování opatření ke zvýšení energetické účinnosti by měl být zohledněn prospěch a úspory získané při širokém využití nákladově efektivních technologických inovací, například inteligentních měřičů. Pokud byly nainstalovány inteligentní měřiče, společnosti by jich neměly vy užívat k neodůvodněnému zpětnému účtování. V případě elektrické energie pokud se zavádění inteligentních měřicích přístrojů vyhodnotí pozitivně, mělo by být do roku 2020 inteligentními měřicími systémy vybaveno alespoň 80 % spotřebitelů. V případě zemního plynu pokud se zavádění inteligentních měřicích systémů vyhodnotí pozitivně, členské státy nebo jakýkoli příslušný orgán, který členské státy určí, by měly připravit harmonogram pro zavedení inteligentních měřicích systémů.

ČLÁNEK 9 – MĚŘENÍ TEPLO: Pokud je to technicky proveditelné a nákladově efektivní: Individuální měřiče spotřeby v budovách s více bytovými jednotkami a ve víceúčelových budovách Pokud ne, tak instalace individuálních indikátorů pro rozdělování nákladů na vytápění Transparentní pravidla pro rozdělování nákladů na spotřebu tepla nebo teplé vody v budovách s více bytovými jednotkami a ve víceúčelových budovách (vytápění bytů, společných prostor, dodávka teplé vody) Nově je stanovena povinnost vybavit vnitřní tepelné zařízení přístroji registrující dodanou tepelnou energie v případech ústředního vytápění. Bude se jednat o instalaci „indikátorů topných nákladů“ na otopných tělesech tak, aby byl naplněn požadavek uvedený v článku 13 odst. 1 směrnice EP a Rady o energetické účinnosti u konečného uživatele a o energetických službách.

ČLÁNEK 10 – INFORMACE O VYÚČTOVÁNÍ Pokud nemají koneční zákazníci inteligentní měřiče, ČS zajistí, aby do 31. 12. 2014 byly informace o vyúčtování přesné a založené na skutečné spotřebě (pokud je to technicky proveditelné a ekonomicky odůvodněné). Plnění povinnosti samoodečty – pokud ne tak odhad či paušální sazba ČLÁNEK 11 – NÁKLADY NA PŘÍSTUP K INFORMACÍM O MĚŘENÍ A VYÚČTOVÁNÍ ČS zajistí, aby zákazníci dostávali veškerá vyúčtování a informace o spotřebě bezplatně Přístup k údajům o spotřebě vhodným způsobem a bezplatně ČLÁNEK 12 – PROGRAM PRO ZLEPŠENÍ INFORMOVANOSTI A POSTAVENÍ SPOTŘEBITELŮ Opatření na podporu a usnadnění účinného využívání energie malými odběrateli, včetně domácností (nástroje a politiky podporující změnu chování) Příloha 7 - Vyúčtování prováděno na základě skutečné spotřeby alespoň 1x ročně a informace o vyúčtování by měly být poskytovány alespoň jednou za čtvrt roku a to na požádání nebo pokud si spotřebitelé zvolili možnost dostávat vyúčtování elektronicky, v ostatních případech 2 ročně

ČLÁNEK 14 – PODPORA ÚČINNOSTI PŘI VYTÁPĚNÍ A CHLAZENÍ ČS provedou komplexní posouzení potenciálu vysoce účinné KVET a účinného dálkového vytápění a chlazení Analýza nákladů a přínosů - CBA Přínosy ˃ náklady = opatření na rozvoj odvětví Nová tepelná elektrárna s tepelným příkonem nad 20 MW nebo její podstatná rekonstrukce Průmyslové zařízení s tepelným příkonem nad 20 MW nebo jeho podstatná rekonstrukce, které produkuje odpadní teplo Nová síť dálkového vytápění a chlazení, nové zařízení s tepelným příkonem nad 20 MW v rámci sítě nebo jeho podstatná rekonstrukce Náklady ˃ přínosy = bez povinnosti

ČLÁNEK 14 – PODPORA ÚČINNOSTI PŘI VYTÁPĚNÍ A CHLAZENÍ ČS zaručí původ elektřiny z vysoce účinné KVET Záruka původu musí splňovat požadavky v příloze X: umožnit výrobci prokázání z vysoce účinné KVET vydána za tímto účelem na žádost výrobce elektronické vydávání, přenášení, rušení Záruka původu obsahuje alespoň: Umístění, typ, výkon, data a místa výroby,…. Standardně pro jednotku 1 MWh Veškerá dostupná podpora pro KVET jen pro elektřinu z vysoce účinné KVET

ČLÁNEK 15 – PŘEMĚNA, PŘENOS, PŘEPRAVA A DISTRIBUCE ENERGIE ČS zajistí: Posouzení potenciálu infrastruktury v oblasti plynu a elektřiny Určení konkrétních opatření a investic pro zavedení náklad.-efekt. zlepšení EE infrastruktury odstranění pobídek v sazbách za přenos, přepravu a distribuci energie pro provozovatele sítí existovaly pobídky zaměřené na zvýšení účinnosti provozu infrastruktury ČS zajistí (teplo): provozovatelé přenosových, přepravních a distribučních soustav zaručili přenos a distribuci z VÚ KVET poskytovali přednostní přístup k sítí pro elektřinu z VÚ KVET při řízení odběru ze zařízení pro výrobu elektřiny přednostně odebírali elektřinu vyráběnou z VÚ KVET

ČLÁNEK 15 – PŘEMĚNA, PŘENOS, PŘEPRAVA A DISTRIBUCE ENERGIE Provozovatelé přenosových a distribučních soustav musí: vypracovat a zveřejnit svá standardní pravidla pro hrazení a sdílení nákladů na technické úpravy poskytnout informace každému novému výrobci elektřiny z vysokoúčinné KVET, který chce být připojen k soustavě c) zavést standardizované a zjednodušené postupy pro připojení rozptýlených výrobců elektřiny prostřednictvím vysokoúčinné KVET s cílem usnadnit jejich připojení k sítí Provozovatelé přenosových a distribučních soustav musí: a) vypracovat a zveřejnit svá standardní pravidla pro hrazení a sdílení nákladů na technické úpravy, jako je připojení k síti, posílení sítě, začlenění nových výrobců b) Poskytnout každému novému výrobci elektřiny z vysokoúčiné KVET, který chce být připojen k soustavě komplexní a nezbytné informace - odhad nákladů souvisejících s připojením - lhůty pro připojení a vyřízení žádosti - přiměřenou přibližnou lhůtu pro každé navrhované připojení k síti c) Zavést standardizované a zjednodušené postupy pro připojení rozptýlených výrobců elektřiny prostřednictvím vysokoúčinné KVET s cílem usnadnit jejich připojení k sítí.

ČLÁNEK 16 – DOSTUPNOST PROGRAMŮ KVALIFIKACE, AKREDITACE A CERTIFIKACE Pokud je nedostatečné, zajistit do 31.12.2014 zpřístupnění vhodných systémů certifikace, akreditace či jiných rovnocenných kvalifikačních systémů ČLÁNEK 17 – INFORMOVÁNÍ A ODBORNÁ PŘÍPRAVA Šíření informací o dostupných mechanismech ke zvýšení EE transparentně mezi všechny účastníky trhu

ČLÁNEK 18 – ENERGETICKÉ SLUŽBY Podpora trhu energetických služeb a přístup MP a SP na tento trh (např. aktualizovaný seznam energetických specialistů,…) ČLÁNEK 19 – DALŠÍ OPATŘENÍ NA PODPORU ENERGETICKÉ ÚČINNOSTI Odstranění regulačních a neregulačních překážek energetické účinnosti ČLÁNEK 20 – VNITROSTÁTNÍ FOND PRO EE, FINANČNÍ A TECHNICKÁ PODPORA Možnost zřídit fond, do nějž se bude přispívat částkou rovnající se investicím vyžadovaným v čl. 5 a 7 (je možné financovat z emisních přídělů)

REPORTING pokrokové zprávy: každý rok od 30. 4. 2013 národní akční plán energetické účinnosti (NAPEE): každé tři roky od 30. 4. 2014 dlouhodobá strategie renovací všech budov: každé tři roky od 30. 4. 2014 (součást akčního plánu) posouzení potenciálu vysoce účinné KVET: každých pět let od 31. 12. 2015

Legislativní rámec implementace směrnice Zákon č. 406/2000 Sb., o hospodaření energií Články 6, 8, 12, 16, 17, 18, 19 Zákon č. 458/2000 Sb., energetický zákon Články 7, 9, 10, 11, 15 Zákon č. 165/2012 Sb., o podporovaných zdrojích Článek 14

NOVELA ZÁKONA O HOSPODAŘENÍ ENERGIÍ Hlava I § 2, Hlava II § 3, 4, Hlava III § 5, Hlava IV § 6, 6a, 7, 7a, 8, 8a, 9, 9a, 10,…… Novela zasáhne do všech paragrafů! Implementace EED ASEK Potřeba upravit a zjednodušit administrativu Zjednodušení státní správy Termín předložení vládě ČR: 30. června 2014

Děkuji za pozornost. jurackova@mpo.cz