Kojenec - socializace Škola:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Člověk a vývojová stádia člověka
Advertisements

Kojenecké období.
Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Batole - socializace Škola:
VY_32_INOVACE_VkZ.6.06-Vývojové etapy člověka-prezentace
Kojenecké, batolecí a předškolní období
Vůle, motivace Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov09 Autor Mgr.
Vývoj člověka - postnatální
VÝVOJ LIDSKÉHO ŽIVOTA.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Prenatální období Škola:
Vývojová psychologie Škola:
13. Psychický vývoj, jeho zákonitosti, periodizace - 1. cast.
Kojenec – senzomotorika
sociální psychologie Škola:
FÁZE ŽIVOTA.
Socializace Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov42 Autor Mgr.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Komplexní řešení vývoje dětí Rodiče a rodina v životě dítěte
EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Vývoj člověka Ontogeneze.
Komunikace s dětským pacientem
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět:Občanská nauka Ročník:
Novorozenec Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov22 Autor Mgr.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
HLAVNÍ OBDOBÍ LIDSKÉHO ŽIVOTA
Anotace: Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_18_OSVZ_ON ROČNÍK: I. VZDĚLÁVACÍ OBLAST: SPOLEČENSKOVĚDNÍ.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
TEMATICKÁ OBLAST: Biologie člověka s rozsahem pro ZŠ
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Hlava - obličej VY_32_INOVACE_Čp z 1
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
PSYCHOLOGIE LIDSKÉHO VÝVOJE
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Vývojová psychologie Novorozenec, kojenec.
Fáze vývoje jedince Mgr. Jana Gajdošová
Vývojová psychologie OP3BK_PSVP
VÝVOJ ŘEČI VY_52_INOVACE_ února 2014
Vývojová psychologie Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Kojenecké období TEREZA BENEŠOVÁ C3B Obecné informace  0. až 12. měsíc  velmi rychlý rozvoj a výrazné změny  rozhodující pro další vývoj.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov ŠABLONA: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Já a můj svět PRO ROČNÍK:
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Novorozenecké, kojenecké a batolecí období Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Simona Stránská Název: VY_32_INOVACE_09_B_18_Novorozenecké,
Etapy vývoje lidského života. Periodizace vývoje Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Dětství, puberta, dospělost Prezentaci vytvořil Jiří Nezbeda.
Novorozenecké období. Od narození – do 6. – 8. týdne Od narození – do 6. – 8. týdne Vývojový mezník na počátku období Vývojový mezník na počátku období.
Vývoj osobnosti I. Od prenatálního období po batole Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Tato prezentace je doplněním výkladu učitele
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Vývoj člověka Ontogeneze.
Význam sociálních podnětů pro rozvoj empatie a mentalizace aneb dívej se mi do očí Schopnost orientace v pocitech jiného člověka má neurobiologický základ,
Periodizace lidského vývoje
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Vývoj dítěte od narození do 6 let
Transkript prezentace:

Kojenec - socializace Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/34.0981, VY_32_INOVACE_nov24 Autor Mgr. et Mgr. Jitka Nováková Vzdělávací obor: Psychologie Tematická oblast: Vývojová psychologie Téma: Kojenec - vývoj socializace Určeno pro: 2. ročník středních pedagogických škol Vytvořeno dne: 31. 8. 2013 Klíčová slova: základní důvěra, vztah k matce, úzkost osmého měsíce, objekt Metodický popis: rozsah 1 vyučovací hodina; prezentace obsahuje výklad vývoje v období kojence, na konci je zpětná vazba, zda žáci tématu porozuměli a zařazení do periodizace lidského věku

od narození do konce prvního roku

socializace kojence důležitý je pravidelný režim, doteky a hlazení, řečové interakce, kladného citového vztahu vede k vytvoření pocitu základní důvěry – matka dodává dítěti jistotu, že svět je v podstatě dobrý přes všechny bolesti a intenzivně prožívané neukojení potřeb;

dítě musí mít příležitost v tomto období navázat trvalý, nepřerušovaný vztah k matce; dítě je při narození vybaveno účinnými prostředky k psychologické interakci s lidmi, v prvém roce života tyto dispozice rozvine;

socializaci umožní rozvoj motoriky zvedání hlavičky → plazení → sed → lezení → chození umožňuje: navázání očního kontaktu přiblížení se k druhé osobě

vývoj socializace (René Spitz) 1) preobjektální stádium od narození do 3 měsíců; 2) stádium předběžného objektu 3 – 6 (8) měsíců; 3) stádium objektu počátek mezi 6. a 8. měsícem;

vývoj socializace (René Spitz) 1) preobjektální stádium – dítě nemá žádný rozlišený vztah k objektům okolního světa; 2) stádium předběžného objektu – dítě reaguje na spatření obličeje úsměvem a odlišuje jej od okolních objektů, úsměv vyvolává spatření každé tváře, ne jen určitých osob, jednoduchá struktura tvořená základními rysy obličeje (ústa-nos-oči);

vývoj socializace (René Spitz) 3) stádium objektu – rozlišování mezi známou a cizí tváří, úzkost při odloučení od známé osoby („úzkost osmého měsíce“), specifický vztah k jedné osobě – při odloučení separační úzkost, strach z cizích lidí;

dominantní postavení mají emoce – signalizují základní bio potřeby, libost a nelibost vyjádřena nejprve křikem a vrněním, později smíchem či žvatláním, které jsou dokladem emočního vzrušení, výrazem emoce je i motorika celého těla;

kritické (senzitivní) období dítěte úzkost osmého měsíce od 8. měsíce dítě rozlišuje sociální vazby, výrazně se projevují negativními emocemi strachu – strach z cizích a separační úzkost – úzkost z odloučení od matky;

kritické (senzitivní) období dítěte úzkost osmého měsíce jedinečné místo matky v citovém životě dítě – uspokojování nejhlubších pudových potřeb lásky a bezpečí; při přerušení vztahu tzv. anaklitická deprese;

podmínky zdravého vývoje: podnětnost prostředí, přehlednost, stabilní strukturovanost; osoba, která zajišťuje kontinuitu něžné, láskyplné a citlivé péče, pocit bezpečí (stálý pečující objekt); nebezpečí: časté střídání sociálního prostředí, odlučování od rodiny, umístění do ústavu;

kvalita vztahu dítěte k matce (Mary Ainsworthová) 1) děti s jistým (pevným) vztahem k matce 2) děti s nejistým – vyhýbavým vztahem k matce 3) děti s nejistým – rezistentním vztahem k matce

kvalita vztahu dítěte k matce (Mary Ainsworthová) 1) děti s jistým (pevným) vztahem k matce – matky v průběhu prvního roku byly senzitivní, citlivě reagující na signály dítěte;

kvalita vztahu dítěte k matce (Mary Ainsworthová) 2) děti s nejistým – vyhýbavým vztahem k matce – matky byly v průběhu prvního roku málo citlivé s tendencí odmítat tělesný kontakt s dítětem; agrese vůči matce; 3) děti s nejistým – rezistentním vztahem k matce – matky byly méně citlivé; děti vyhledávaly kontakt s matkou, ale dávaly najevo zlost a vzdor vůči ní;

vývoj sebepojetí na základě utváření vztahu dítěte k matce (Margareta Mahlerová) 1) období normálního autismu první měsíc; 2) normální symbióza 2. - 4. měsíc; 3) fáze separace – individuace od 4. měsíce do 3 let

vývoj sebepojetí na základě utváření vztahu dítěte k matce (Margareta Mahlerová) 1) období normálního autismu – převažují spánkové stavy, dítě nerozlišuje sebe ani svoji matku od okolí; 2) normální symbióza – dítě neodlišuje sebe od své matky, začíná odlišovat okolí; 3) fáze separace – individuace – dítě začíná odlišovat sebe od své matky, stává se samostatným jedincem

3) fáze separace – individuace a) subfáze diferenciace 4. – 10. měsíc; b) subfáze procvičování 10. – 16. měsíc – kojenec i batole; c) subfáze navazování přátelských vztahů 16. – 25. měsíc – batole; d) subfáze individuace nebo stálosti objektu 25. – 36. měsíc – batole;

3) fáze separace – individuace a) subfáze diferenciace (4. – 10. měsíc) odlišování matky od druhých lidí, separační úzkost;

3) fáze separace – individuace b) subfáze procvičování (10. – 16. měsíc) aktivní vzdalování se od matky, vracení se pro získání jistoty (odlišení od matky a upevnění vztahu k ní); nárůst separační úzkosti, dítě vyžaduje neustálou blízkost matky; nucená separace vede ke stagnaci či regresi ve vývoji dítěte;

periodizace lidského věku prenatální období kojenecké období první měsíc kojeneckého období batolecí období předškolní období mladší školní období adolescence dospělost stáří - novorozenec

periodizace lidského věku početí – narození 1. rok života 1. měsíc 1-3 roky 3-6 let 6-11 let (1.- 5. ročník ZŠ) prenatální období kojenecké období novorozenec batolecí období předškolní období mladší školní období

otázky ??? jaký je hlavní úkol kojeneckého období jaký je klíčový vztah kojeneckého období jak se nazývá matka z hlediska péče o dítě co je to objekt pocit základní důvěry trvalý, nepřerušovaný vztah k matce stálý pečující objekt struktura tvořená základními rysy obličeje (ústa-nos-oči)

otázky ??? jaké jsou podmínky zdravého vývoje dítěte jaké je kritické období kojeneckého věku jak se nazývá stav dítěte v 8.měsíci podnětnost prostředí, stálý pečující objekt 8. měsíc úzkost osmého měsíce

Použité zdroje VÁGNEROVÁ, M.: Vývojová psychologie, Portál, Praha 2000. ISBN 80-7178-308-0 LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D.: Vývojová psychologie, Grada, Praha 1998. ISBN 80-7169-195-X osobní poznámky ze studia Psychologie na FSS MU Brno Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora.