Nástroje realizace ASEK

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Energetická bezpečnost ČR - představy x mýty x realita; technologický úhel pohledu Blahoslav Němeček místopředseda a ředitel sekce regulace.
Advertisements

Podpora KVET v novele zákona o hospodaření energií
Státní energetické koncepce
Konference Bezpečnost dodávek v energetice – Projekty úspor Prezentace pro účastníky konference: Bezpečnost dodávek v energetice Ing.
Energetická legislativa Zákon č.406/2000 Sb.,o hospodaření energií Vyhláška 252/2001Sb., o způsobu výkupu elektřiny z obnovitelných zdrojů a KVET Liberec.
Energetická bezpečnost regionu Workshop v rámci projektu Energetický Inovační Portál CZ-PL.
Aktualizace Státní energetické koncepce České republiky
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic
Energetika a stavebnictví Územní energetická koncepce Mezinárodní konference ABF P r a h a Josef Fiřt Ministerstvo průmyslu a obchodu.
XI. jarní konference energetických manažerů Problémy ČR v kontextu evropského trhu s energiemi (Bezpečnost a dostupnost dodávek energií v ČR a EU) Vliv.
Nezávislý výrobce na trhu s elektřinou v ČR a v EU. Problémy LDS Ing. Petr Matuszek Jelenovská
Současný stav aktualizace SEK v návaznosti na činnost tzv. Pačesovy komise Ing. Drahomír Šelong Most, 20. listopad 2008.
Energetický management jako nízkonákladové opatření k dosažení úspor
Nová koncepce a změny v činnosti Státní energetické inspekce v souvislosti s novelami zákonů č. 458/2000 Sb. a č. 406/2000 Sb. Činnost územního inspektorátu.
Mechanismy evaluace kulturních služeb
Budoucnost energetiky ČR Aktualizace státní energetické koncepce Diskuse AEM – Poděbrady 18. a 19. března 2003.
Teplárenství a liberalizovaný trh s energiemi. České teplárenství Vývoj, současnost, perspektiva.
Nový zákon o ochraně ovzduší. Schválen Poslaneckou sněmovnou ČR dne 10. února 2012 Projednán Senátem ČR dne 15. března 2012 a vrácen Poslanecké sněmovně.
Sustainable Construction and RES in the Czech Republic Irena Plocková Ministry of Industry and Trade CR, Na Františku 32, Praha, CR.
MUDr. Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ POLITIKY STABILNÍ ELEKTŘINA ZA PŘIJATELNOU CENU AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ.
Česká energetika na rozcestí Návrh nové Státní energetické koncepce České republiky s výhledem do roku 2050 Ing. Tomáš Hüner náměstek ministra Ministerstvo.
1 OPERAČNÍ PROGRAM ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ pro období MINISTERSTVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ
Udržitelná energetika 3 Czech BCSD Praha, Ing. Vladimír Vlk, energetický poradce.
Vladimíra Henelová ENVIROS, s.r.o. Podrobnosti zpracování ÚEK dle zákona č. 406/2000 Sb., v platném znění, a Nařízení vlády č. 195/2001 Sb.
Energetická účinnost a změna klimatu Kontrola emisí Podpora výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů energie konference EPEE, , Praha Josef.
Smart cities Kde vzít peníze??. Jaké aktivity lze zahrnout do Smart cities? Např IBM říká:
Zákon o podpoře výroby energie z obnovitelných zdrojů energie z pohledu MŽP Doc. Ing. Miroslav Hájek, Ph.D. Ministerstvo životního prostředí Vršovická.
Vliv aktualizované SEK na krajské ÚEK a jejich hodnocení z pohledu ČEA Ing. Táňa Dutkevičová Česká energetická agentura Praha Praha,
Vývoj trhu s elektřinou v Evropě z pohledu provozovatele přenosové soustavy Pavel Šolc, ČEPS, a.s.
Zákon o podpoře výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů Ladislav Pazdera Ministerstvo průmyslu a obchodu Seminář AEM Praha,
Ing. Pavel Šolc Náměstek ministra průmyslu a obchodu PREZENTACE WORLD ENERGY OUTLOOK Prezentace World Energy Outlook 2014 Čtvrtek ,
25. srpna EUro Finance Consulting EUFC CZ s.r.o. Analýza celkové energetické spotřeby Libereckého kraje Liberec, 25. srpna 2009.
Opatření na snižování emisí skleníkových plynů a plnění environmentálních cílů státní energetické koncepce Doc. Ing. Miroslav Hájek, Ph.D. Ministerstvo.
 2011  Ministerstvo průmyslu a obchodu III. Fáze EU-ETS Pavel Gebauer © 2011 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Změna Státní energetické koncepce a priority České republiky k zajištění bezpečnosti zásobování elektřinou Ing. Tomáš H ü n e r náměstek ministra © 2008.
Stav otevření trhu a energetické legislativy v ČR z pohledu spotřebitelů a nezávislých výrobců Ing. Bohuslav Bernátek - ENERGETIKA TŘINEC, a. s. Brno -
Současný stav a problematika plnění Státní energetické koncepce
XXI. Seminář energetiků Regulace v energetice. Podpora OZE a její vliv na cenu elektřiny. Cenová rozhodnutí na r Seminář Teplárny Otrokovice, a.
Energetická legislativa Příprava zákona o výkupu energie z obnovitelných zdrojů a kogenerace Poděbrady 19. března 2003 Ing. Miroslav DOSTÁL Česká energetická.
Energetická legislativa v ČR v roce 2007 a další výhled JUDr. Ivanka Boušová MPO ¨
AEM – význam a vliv krajských energetických koncepcí.. ENVIROS s.r.o. Vladimíra Henelová a kol. ÚEK - územní interpretace Státní energetické koncepce.
Pohled MŽP na novely energetických zákonů Doc. Ing. Miroslav Hájek, Ph.D. Ministerstvo životního prostředí Vršovická Praha 10 Tel..:
VAZBY MEZI ÚZEMNÍMI ENERGETICKÝMI KONCEPCEMI A UŽIVATELI ENERGIE.
10.listopadu 2003ČEA, Ing.Josef Bubeník Zákon o podpoře výroby elektřiny a tepelné energie z obnovitelných zdrojů energie.
AEM – význam a vliv krajských energetických koncepcí.. ENVIROS s.r.o. Vladimíra Henelová a kol. Aplikace státní energetické koncepce v krajích.
1www.eav.cz Energetická agentura Vysočiny, z.s.p.o. Ing. Michaela Bačáková EAV, z.s.p.o. Jiráskova 65 Jihlava
Česká energetika ve sjednocené Evropě Vliv směrnic EU na energetickou legislativu ČR Konference AEM 10. a 11. září 2003 P r a h a Josef Fiřt Ministerstvo.
1 Aktualizovaná SEK a prosazení zásad SEK do energetické legislativy ČR Česká energetika v kontextu energetiky Evropské unie Konference AEM – Poděbrady.
Novela Energetického zákona změny a zkušenosti v oblasti elektroenergetiky a teplárenství Brno Ing. Josef Snítilý © 2005 Ministerstvo průmyslu.
Pohled nezávislého výrobce na trh s elektřinou v ČR a EU Ing. Petr Matuszek Poděbrady
Vliv legislativních a koncepčních změn na pozici zemního plynu v PEZ ČR Ing. Josef Kastl generální sekretář, Česká plynárenská unie Praha - Žofín, 22.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Sdružení podnikatelů v teplárenství Odpady 2015 a jak dál? Význam energetického využívání odpadů pro teplárenství Ing. Martin Hájek, Ph.D.
Dlouhodobá koncepce lokality JE Dukovany Petr Štulc 25.listopadu 2014 Seminář na téma: „MOŽNÉ SOCIOEKONOMICKÉ DOPADY V PŘÍPADĚ UKONČENÍ PROVOZU JE DUKOVANY,
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
Praha – Žofín, 29. Září 2009 Vliv evropské legislativy na energetiku v ČR Tomáš HÜNER náměstek ministra průmyslu a obchodu Praha 29. září 2009.
Centrální zásobování teplem Kulatý stůl Hospodářská komora ČR Ing. Pavel Bartoš viceprezident HK ČR , Praha.
Cestovní mapa pro energetiku do roku 2050 Dobrá navigace nebo vábení Sirén ? Miroslav Vrba ČEPS, a.s. Fungování energetických trhů v ČR a v EU Ohrožení.
Ing. Pavel Šolc Náměstek ministra průmyslu a obchodu AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ KONCEPCE ČR A POSUZOVÁNÍ JEJÍHO VLIVU NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ 11 Jaderná.
Ing. František Pazdera náměstek ministra průmyslu a obchodu PROCES AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ KONCEPCE Palác Žofín, Praha 1. listopadu 2011.
Energetické využívání odpadů z pohledu MPO
Fungování energetických trhů v ČR a EU Praha, Žofín, 29. září 2009.
Kvalita v sociálních službách jako proces
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
Dopady energetické politiky na provozovatele přenosové soustavy
Fungování energetických trhů v ČR a EU
Starosti starostů s evropskými fondy, Praha
Možnosti využití expertní pomoci JASPERS
Nový zákon o ochraně ovzduší
Energetika budoucnosti - uhlí atom nebo obnovitelné zdroje?
Transkript prezentace:

Nástroje realizace ASEK Legislativa, státní správa, zahraniční politika, finanční nástroje

Nástroje v oblasti legislativní I. Návrhy na novelizaci zákonů MPO energetický zákon MMR MŽP o hospodaření energií o odpadech stavební zákon o podporovaných zdrojích energie o ochraně ovzduší atomový zákon

Návrh novelizace energetického zákona Nástroje v oblasti legislativní II. Návrh novelizace energetického zákona fond podpory výstavby energetické infrastruktury kompenzační mechanismu vyrovnávacích plateb pro nové bezuhlíkové zdroje rozšíření povinností OTE zpřesnění definic technické infrastruktury prověření rozsahu a úplnosti zmocňovacích ustanovení pro sekundární legislativu upravit postavení kompetence pro výkon regulace, včetně role Poslanecké sněmovny doplnit podmínky pro autorizaci výroben elektřiny o soulad s územní energetickou koncepcí

Návrh novelizace atomového zákona Nástroje v oblasti legislativní III. Návrh novelizace atomového zákona novelizace z důvodu hledání hlubinného úložiště jaderného odpadu a statutu SÚRAO zavedení povinnosti provozovatele jaderné elektrárny držet jaderné palivo na období stanovené nařízením vlády aktualizace činnosti a kompetencí SÚJB v návaznosti na Evropskou legislativu. Návrh novelizace zákona o ochraně ovzduší omezit sortiment paliv využitelných v malých spalovacích stacionárních zdrojích

Návrh novelizace zákona o podporovaných zdrojích Nástroje v oblasti legislativní IV. Návrh novelizace zákona o podporovaných zdrojích zrušení provozní podpory pro nové OZE s respektováním požadavků EU a národních závazků stanovení mechanismu zajištění finančních zdrojů pro úhradu nákladů na podporu OZE mimo ceny elektřiny podpora nových OZE prostřednictvím aukcí, nebo tendrů na nové kapacity, anebo prostřednictvím případných vyrovnávacích plateb, nebo investiční podporou vítězům tendrů rozšíření zákona o kompenzační mechanismus pro jaderné technologie

Návrh novelizace zákona o hospodaření s energií Nástroje v oblasti legislativní V. Návrh novelizace zákona o hospodaření s energií podrobnější popis obsahu a rozsahu Státní energetické koncepce a způsobu zajištění její závaznosti pro orgány státní správy, popis postupu aktualizace povinnost a termíny zpracování ÚEK ve vazbě na aktualizaci SEK a závazný postup koordinace souladu ÚEK a SEK dopracování sekundární legislativy v oblasti minimálních účinností energetických zdrojů a sankčních plateb za neplnění standardů, urychlit zavedení malusů pro nízkoúčinnou výrobu elektřiny z uhlí již od roku 2014 posílit vazbu SEK, PÚR, ZÚR a stanovit způsob zapracování ÚEK do územně plánovací dokumentace

Návrh novelizace stavebního zákona Nástroje v oblasti legislativní VI. Návrh novelizace stavebního zákona implementace nástrojů umožňujících u významných infrastrukturních staveb zrychlit proces aktualizace ZÚR ve vazbě na změny PÚR provázání SEK, územních energetických koncepcí a územních plánů Návrh novelizace zákona o odpadech zvýšení poplatků za skládkování a směřování jejich výnosů do podpory odpadového hospodářství podporovat energetické využívání odpadů stanovené pro větší města

Nástroje v oblasti výkonu státní správy I. koncepční práce regulace vyhodnocování kontrola aktualizace

Nástroje v oblasti výkonu státní správy II. Koncepční práce I.: zajistit provázanost tvorby SEK a ÚEK ustanovit stálý multioborový odborný tým pro vyhodnocování zpracovávaní analýz a statistik trendů vývoje energetiky zpracovat koncepci zásobování ropou a ropnými produkty zpracovat NAP energetických úspor do roku 2020 zpracovat NAP čisté mobility (plyn, elektřina) zpracovat NAP implementace inteligentních sítí

Nástroje v oblasti výkonu státní správy III. Koncepční práce II.: zpracovat Aktualizaci koncepce nakládání s RAO zpracovat vyhledávací studii lokalit pro další rozvoj jaderných elektráren provést výběr lokality pro konečné úložiště VJP zpracovat analýzu možnosti zavedení přístupu třetích stran k teplárenským sítím zpracovat Národní program energetické odolnosti autorizace, povolovací procesy a normativní činnost

Nástroje v oblasti výkonu státní správy IV. Vyhodnocování: provádět periodické vyhodnocení naplňování SEK vyhodnocování dopadů nástrojů realizace SEK vyhodnotit jednou za dva roky NAP OZE analýza skutečného vývoje OZE, plnění záměrů SEK vyhodnocení ekonomických dopadů a vyhodnocení dopadů na ŽP každoročně zpracovávat zprávu o vývoji energetiky (elektřina, plyn, ropa, teplo)

Nástroje v oblasti výkonu státní správy V. Aktualizace: zajistit aktualizaci usnesení vlády k Analýze možností zařazení jaderného paliva do systému státních hmotných rezerv aktualizace PÚR a ÚPD ve vazbě na SEK a zpracované analýzy aajistit aktualizaci ÚEK ve vazbě na SEK a soulad zpracovaných ÚEK a SEK zajistit jejich provázanost v součinnosti se zpracovateli aktualizace desetiletých plánů rozvoje přenosové a přepravní soustavy aktualizovat jednou za dva roky NAP OZE

Kontrola v energetických odvětvích: Nástroje v oblasti výkonu státní správy VI. Kontrola v energetických odvětvích: zlepšit výkon kontroly SEI v oblasti hospodaření s energií a podpory OZE kontroly zaměřit na plnění standardů účinnosti u energetických zařízení a systémů i u prodávaných elektrických spotřebičů zvýšit rozsah kontrol, odbornou kvalitu a aktivitu pracovníků SEI a zajistit systematickou informovanost státní správy i veřejnosti o situaci v oblasti hospodaření energií a rozvoje OZE, souhrnných výsledcích kontrol a jejich vyhodnocování

Regulace energetických odvětví: Nástroje v oblasti výkonu státní správy VII. Regulace energetických odvětví: Zajistit výkon regulace energetických odvětví tak, aby byly systematicky naplňovány cíle SEK a SURPOL. omezení provozní podpory OZE nastavení nové struktury tarifů za přenos, distribuci a sys. služby revize tarifů a jejich struktury ve vazbě na vývoj inteligentních sítí, rozvoj decentralizovaných zdrojů a pasivních domů revize plynárenských tarifů ve vazbě na možný vývoj v oblasti podpůrných služeb podpora KVET a decentralizovaných zdrojů, rozvoj kotlů na pelety a postupný útlum využití uhlí

Nástroje v oblasti zahraniční politiky I. Zahraniční politika: V rámci zahraniční politiky v energetice zajistit stálou koordinaci pro stanovení priorit a klíčových zájmů ČR. V rámci EU integrace trhu s elektřinou a plynem v regionu CEE a v EU zajištění plné implementace směrnic a nařízení o vnitřním trhu ve všech státech EU usilovat o odstranění deformací trhu s elektřinou a nastavení rovnoprávných podmínek všech zdrojů energie na trhu zajistit prosazení jaderné energie jako akceptované bezuhlíkové technologie zajistit vývoj legislativy a regulace v oblasti jaderné bezpečnosti prosazovat přiměřené změny v oblasti povolovacích procesů a procesů EIA podpora diverzifikace evropských tras přepravních tras a zdrojových teritorií posilovat energetickou spolupráci zemí V4

Nástroje v oblasti zahraniční politiky II. Zahraniční politika: Mimo EU: zajistit aktivní participaci v IEF a IEA a prosazovat zájmy ČR v oblasti stability trhu s ropou zajistit podporu smluv s novými producenty plynu ve vazbě na využití jižního koridoru a budoucích možností přístupu k LNG koordinovat spolupráci s významnými producentskými a tranzitními zeměmi. podporovat spolupráci v oblasti zabezpečení dodávek ropy a ropných produktů a souvisejících nouzových opatření posílit „energetickou diplomacii“ zejména v zemích producentských či tranzitních, a v tradičních cílových zemích našeho energetického průmyslu i v rozvíjejících se zemích s velkým potenciálem trhu pro energetiku a zejména pro energetické strojírenství

Nástroje v oblasti fiskální a daňové Nástroje finanční I. Nástroje v oblasti fiskální a daňové Fondy EU podpořit zavedení infrastrukturního fondu EU – CEF a zajistit podmínky pro maximální možné čerpání tohoto fondu zajistit možnost infrastrukturních investic v rámci čerpání Fondu soudržnosti a nastavit operační programy tak, aby umožňovaly čerpání pro projekty v oblasti výstavby přenosových i distribučních sítí, implementace prvků inteligentních sítí zajistit v operačních programech prostor pro podporu investic v oblasti energetické efektivnosti a úspor a podpory projektů obnovy systémů soustav zásobování teplem zajistit financování výzkumu a vývoje v energetice

Nástroje v oblasti fiskální a daňové Nástroje finanční II. Nástroje v oblasti fiskální a daňové Využití povolenek z emisí CO2 využití části výnosů z povolenek na pokrytí zvýšení cen elektřiny vlivem nárůstu nákladů na podporu nových OZE část prostředků orientovat na programy energetické efektivnosti a úspor na posílení prostředků na výzkum, vývoj a inovace v energetice. Přímé programy podpor zvýšit několikanásobně objem prostředků na podpory úspor podpory přednostně směřovat do EPC projektů, na projekty typového charakteru s vysokou opakovatelností a možností úspor z rozsahu

Děkuji za pozornost