Ladislav Němec náměstek ministra

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Regionální dimenze sítě TEN-T
Advertisements

Programové období , 20. mezinárodní sympozium INOVACE JUDr
Dopravní sektorové strategie, 2. fáze
Vazby OP Doprava a IROP pro období Vysoká škola mezinárodních a veřejných vztahů Praha Ing. Květoslava Kořínková, CSc. Seminář IDS Žďár nad Sáz.
Tisková konference MD a SŽDC
Železniční doprava a programovací období 2014–2020
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor strategie, Ministerstvo dopravy
Strategie dopravy MD ČR
Příprava Operačního programu Doprava února 2013 Fond soudržnosti Evropský fond pro regionální rozvoj Evropská unie Investice do vaší budoucnosti.
APLIKACE ERTMS/ETCS v ČR
ZPRACOVÁNÍ STŘEDNĚDOBÝCH PLÁNŮ DOPRAVNÍ OBSLUŽNOSTI ÚZEMÍ
Význam infrastruktury pro konkurenceschopnost v kontextu kohezní politiky a budoucí priority ČR Ing. Lukáš Hampl 1. náměstek ministra dopravy.
Ing. Jaroslav Deml Mobilita budoucnosti Náměstek ministra dopravy
Strategie dopravy ČR ve vztahu k IDS
Příprava na kohezní politiku EU nadnárodní, národní a krajská úroveň Workshop pro zástupce ORP Olomouckého kraje, , Přerov.
Dopravní sektorové strategie ČR, výhled a rizika projektů regionu střední a východní Moravy v období Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor strategie Ministerstvo.
Dopravní sektorové strategie a postavení regionů v období 2014+
Příprava nové dopravní politiky ČR
Integrovaný dopravní systém
Čerpání prostředků OPD 1, investice SŽDC
FINANCOVÁNÍ DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURY: Jaký je aktuální stav a perspektiva dalších let? , Praha Pavel ŠVAGR.
Ing. Tomáš Čoček, Ph.D., ředitel SFDI
Tento projekt je spolufinancovaný z Evropského fondu regionálního rozvoje. Akce se koná v rámci Programu cezhraničnej spolupráce SR-ČR pod názvem.
Pracovní skupina Dopravní politika Dopravní sektorové strategie 2. fáze.
Příprava Operačního programu Doprava Konference Integrované dopravní systémy Žďár nad Sázavou 19. května 2014 Fond soudržnosti Evropský fond.
1 Dotační řízení 2015 Středočeské fondy. 2 1.Základní informace pro žadatele 2.Struktura dotačních titulů Tematické zadání Rozpočty Středočeských.
DOPRAVNÍ SEKTOROVÉ STRATEGIE
Střední Morava – křižovatka dopravních a ekonomických zájmů Ing. Luděk Sosna, Ph.D. ředitel odboru strategie Luhačovice –
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
Připravenost České republiky na zavádění opatření strategie Evropa 2020 Ing. Martin Tlapa, MBA náměstek ministra průmyslu a obchodu © 2010 Ministerstvo.
Konference Střední Morava – křižovatka dopravních a ekonomických zájmů
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Daniel Braun 1. náměstek ministra Výsledky střednědobého hodnocení, návrh rozvojových cílů.
Dopravní politika ČR pro léta
Naplňování cílů dopravní politiky EU v ČR
Integrované dopravní systémy Realizace Dopravní politiky ČR Ing. Vít Sedmidubský května 2010.
Schválení OP OPS chvalovací proces Ministerstvo financíEvropská komise Certifikační orgán Auditní orgán Ministerstvo pro místní rozvoj Programování Metodiky.
Silnice nebo železnice
Dopravní politika ČR Ing. Vít Sedmidubský Odbor strategie
Ing. Tomáš Čoček, Ph.D. 1. náměstek ministra dopravy
Konference „INTEGROVANÉ DOPRAVNÍ SYSTÉMY“ Akční plán rozvoje inteligentních dopravních systémů (ITS) v ČR do roku 2020 (s výhledem do roku 2050)
Podpora veřejné dopravy z fondů EU v programovém období Konference Integrované dopravní systémy Žďár nad Sázavou 16. května 2016.
Dopravní infrastruktura, legislativní normy a výhled dopravního stavitelství. Programovací období Ing. Dan Ťok ministr dopravy.
Financování dopravní infrastruktury Priorita mandatorní výdaje – EU – Národní Finanční rámec mld. Kč Nesmyslný střednědobý výhled.
Financování dopravní infrastruktury v roce 2016 Ing. Zbyněk Hořelica ředitel SFDI.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Ing. Klára Dostálová, náměstkyně pro řízení sekce regionálního rozvoje Ing. Tomáš Sklenář, ředitel odboru územního plánování.
Operační program Doprava Ministerstvo dopravy ČR Fond soudržnosti Evropský fond pro regionální rozvoj Evropská unie Investice do vaší budoucnosti.
Státní fond dopravní infrastruktury Objemy finančních prostředků pro budování infrastruktury v ČR, Ing. Kristýna Kastlová, Ph.D. referent specialista.
Regionální stálá konference pro území Jihomoravského kraje Pracovní skupina pro dopravní infrastrukturu Brno,
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Nové nařízení TEN-T a zařazení systému RS ČR do sítě TEN-T Ministerstvo dopravy Odbor strategie.
Integrovaný regionální operační program Mgr. Jan Veselský, Centrum pro regionální rozvoj České republiky Praha- Dotační možnosti a aktuální výzvy.
Strategie a bariéry při využívání prostředků OPD2 a CEF k realizaci infrastrukturních projektů Mgr. Milan Feranec Ministerstvo dopravy ČR Fond soudržnosti.
Snižování podpory z hlediska příjmů projektů – pozice OP Doprava
Financování výstavby a modernizace dopravní infrastruktury v ČR
Problematika podpory infrastruktury městské drážní dopravy
Ing. Zbyněk Hořelica, ředitel SFDI
Integrovaný plán rozvoje území Zlín pro období
Strategické úkoly MD Pardubice
Železniční doprava pro kraje Praha, 28. listopadu 2016
Financování dopravní infrastruktury
Financování dopravní infrastruktury z rozpočtu SFDI v roce 2017
Stav přípravy a realizace prioritních projektů železniční infrastruktury v regionu střední a východní Moravy Ing. Mojmír Nejezchleb VII. ročník mezinárodní.
Starosti starostů s evropskými fondy, Praha
Informace o výzvách SC 1.1 a SC 1.2. IROP
Podpora infrastruktury městské drážní dopravy z OP Doprava
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
4. železniční balíček a ERTMS/ETCS
Zvyšování rychlostí na 200 km/h
Konference Dopravní Infrastruktura Litomyšl 2019
227. Žofínské fórum Ing. Tomáš Čoček, Ph.D.
Transkript prezentace:

Ladislav Němec náměstek ministra Železniční doprava a programovací období 2014 – 2020

Národní a Evropská východiska Dopravní politika ČR pro období 2014 – 2020 Schváleno Vládou ČR 12. 6. 2013 (usnesení č. 449/2013) Dopravní sektorové strategie, 2. fáze (DSS2) Schváleno Vládou ČR 13. 11. 2013 (usnesení č. 850/2013) Politika TEN-T - Nařízení (EU) č. 1315/2013 Schváleno Evropským parlamentem, vydáno 11. 12. 2013 Nástroj CEF – Nařízení (EU) č. 1316/2013 Schváleno Evropským parlamentem, vydáno 11. 12. 2013 Nákladní železniční koridory – Nařízení (EU) č. 913/2010 Schváleno Evropským parlamentem, vydáno 22. 9. 2013 Operační program Doprava 2014 – 2020 Předpoklad schválení Vládou ČR 06/2014, předložení na EK 07/2014 X EIA – Směrnice (EU) č. 92/2011 Infringement ze strany Evropské komise vůči ČR Ministerstvo dopravy

Cíle železničního sektoru pro období 2014 - 2020 Výše uvedené dokumenty → základní požadavky Mnohé časově a věcně velmi náročné Infrastruktura – řada investičně a územně náročných staveb Provoz – navyšování rozsahu dopravy, obnova vozového parku Zpoplatnění – nastavení cen za dopravní cestu, řada protichůdných požadavků Tarif v osobní dopravě – vzájemné uznávání jízdenek, rozvoj IDS Další – legislativní požadavky, zavádění moderních technologií, … Bude železnice plnit tyto požadavky? Závisí primárně na: Financích Koncepci Legislativě Nutná politická a odborná shoda nad klíčovými tématy Ministerstvo dopravy

Politika TEN-T – nařízení EU č. 1315/2013 Definuje transevropskou dopravní síť ve smyslu její: Struktury, parametrů, cílů Historie: Vznik v polovině 90. let Změny v roce 2004 – vstup nových států Loňský rok – dokončena zásadní revize Nová struktura Hlavní síť – dokončení do roku 2030 Globální síť – dokončení do roku 2050 Navýšení významu železnice v ČR Zařazení VRT a spojení na Letiště VH Ministerstvo dopravy 4 4

TEN-T – priority pro osobní dopravu 2014 – 2020 Brno – Přerov Napojení Letiště VH Plzeň – Domažlice – st.hr. Praha – Beroun Praha-Hostivař – Praha hl.n. Uzly: Plzeň, Brno, Ostrava Ministerstvo dopravy 5 5

TEN-T – priority pro nákladní dopravu 2014 – 2020 Kolín – Děčín Praha – Lysá n. L. Hranice n. M. – Horní Lideč Uzly: Plzeň Brno Ostrava Požadavky: ERTMS, provoz vlaků délky 750 m, elektrizace, rychlost 100 km/h Ministerstvo dopravy 6 6

Politika TEN-T a vazba na další nařízení Nařízení EU č. 1316/2013, kterým se vytváří Nástroj pro propojení Evropy (CEF) 10 evropských prioritních koridorů, v ČR pak: Balticko – Adriatický Orientální - Východostředomořský Rýnsko – Dunajský Financování – nový zdroj financování navazující na fond TEN-T Zahrnuje tratě hlavní sítě TEN-T Nařízení EU č. 913/2010 o evropské železniční síti pro konkurenceschopnou nákladní dopravu Nákladní železniční koridory Provozní a administrativní problematika Ministerstvo dopravy 7 7

Prioritní stavby k realizaci v období 2014 – 2020 TŽK: Praha-Smíchov – Beroun, Český Těšín – Dětmarovice; Sudoměřice – Votice, Soběslav – Doubí, Nemanice – Ševětín Uzly: Praha (Hostivař – hlavní, Smíchov – hlavní), Plzeň (3 stavby), Brno, Přerov, Ostrava, Česká Třebová TEN-T: Brno – Přerov, Kolín – Děčín, Plzeň – Domažlice, Lysá n.L. – Praha-Vysočany Příměstské: Pardubice – Hradec Králové, Otrokovice – Zlín – Vizovice, Ostrava – Frýdek-Místek Ministerstvo dopravy 8 8

Technologické stavby k realizaci (2014 – 2020) ERTMS Vychází Národního implementačního plánu Zejména na síti TEN-T Centrální dispečerská pracoviště (CDP), systémy dálkového ovládání zabezpečení (DOZ) CDP Přerov, CDP Praha Zejména koridory Postupná realizace DOZ dle realizace staveb modernizace tratí Systémy AVV a další diagnostické systémy pro řízení provozu Moderní systémy řízení a zabezpečení železničního provozu Modernizace železničních přejezdů Celosíťově Ministerstvo dopravy 9 9

Infrastruktura a její provozování Financování železniční infrastruktury výdaje z veřejných zdrojů v roce 2013 Infrastruktura a její provozování SFDI → SŽDC 18,51 mld. Kč 14,79 mld. Kč SR 3,72 mld. Kč OPD 0 Kč EIB Z toho: 9,8 mld. Kč údržba+opravy 8,7 mld. Kč modernizace+výstavba K tomu z MD 0,55 mld. Kč. na provozování dráhy Zdroj: výroční zpráva SFDI za rok 2013; interní údaje SŽDC za rok 2013 Ministerstvo dopravy 10 10

Financování železniční infrastruktury výhled 2014 – 2020 - Návrhová varianta financování dle DSS2 Východiska zajistit postupné navyšování financí na údržbu tak, aby nedocházelo k dalšímu zvyšování vnitřního dluhu na síti a tento byl postupně snižován zajistit dostatek zdrojů pro kofinancování prostředků EU v období 2014 – 2020 (n+3) vč. akcí realizovaných v rámci OPD I v letech 2014 – 2015 (n+2) s využitím zdrojů EU realizovat primárně prioritní rozvojové projekty podle výsledků vzájemného hodnocení obsaženého v DSS2 v dlouhodobém horizontu splnit závazky plynoucí z nařízení k politice TEN-T (hlavní síť TEN-T do roku 2030, globální síť TEN-T do roku 2050) Pro naplnění těchto cílů nutno nejméně 70 mld. Kč/rok vč. zdrojů EU (nutno počítat se snižující se rolí zdrojů EU v období po 2023 především pro financování silničních staveb) Ministerstvo dopravy 11

Financování železniční infrastruktury výhled 2014 – 2020 dle DSS2 Celkem 2014 – 2020 144,3 mld. Kč Celkem 2014 – 2020 69,5 mld. Kč Zdroj: souhrnný dokument DSS2 Ministerstvo dopravy 12

Financování železniční infrastruktury výhled 2014 – 2020 dle DSS2 Zdroj: souhrnný dokument DSS2 Ministerstvo dopravy 13 13

Příprava OPD 2014 – 2020 (OPD II) Probíhá v souladu s nastaveným harmonogramem povinné procedury ex-ante hodnocení dle požadavků obecného nařízení posouzení SEA dle zákona č. 100/2001 Sb. Připomínky z MPŘ se vypořádávají návrh OPD II byl 9. 5. zveřejněn MŽP s dokumentací SEA Vydání stanoviska SEA předpokládáno do 30. června poté schválení Vládou ČR a předložení na EK (termín do 17. 7.) Následné formální vyjednávání s EK dosud tzv. neformální dialog Předpokládané schválení OPD II ze strany EK na podzim Ministerstvo dopravy

Struktura OPD 2014 – 2020 Reflektuje zkušenosti ze současného období Snaha předejít riziku horšího čerpání v některých oblastech mj. soustředěním podpory pouze do třech os Zde pro nás nejzajímavější: PO 1: Infrastruktura pro železniční a další udržitelnou dopravu Fond soudržnosti, 44,5 % celkové alokace alokace 2 091 420 410 EUR (EU podíl) investice do železniční infrastruktury, vodních cest sítě TEN-T, multimodální nákladní dopravy (terminály), inf. drážní městské a příměstské dopravy, systémů řízení městského silničního provozu (ITS), dopravního parku železniční dopravy a nákladní vodní dopravy. Dále: PO 2: Silniční infrastruktura na síti TEN-T a veřejná inf. pro čistou mobilitu PO 3: Silniční infrastruktura mimo síť TEN-T Ministerstvo dopravy

OPD 2014 – 2020: Prioritní osa 1 Specifický cíl SC 1.1: Zlepšení infrastruktury pro vyšší konkurenceschopnost a větší využití železniční dopravy Cíl: zajištění interoperability v souladu s TSI na důležitých železničních tratích, postupné zavádění DOZ a rozvoj telematických systémů Specifický cíl SC 1.6: Vytvoření podmínek pro širší využití železniční a vodní dopravy prostřednictvím modernizace dopravního parku Cíl (železniční doprava): přispět k vytvoření podmínek pro vyšší konkurenceschopnost a širší využití železniční dopravy, a to zejména prostřednictvím nastartování trvalého cyklu obnovy dopravního parku osobní železniční dopravy, dále zajištění interoperability v souladu s TSI prostřednictvím investic do vozového parku Ministerstvo dopravy

Děkuji za pozornost a přeji příjemný den