ICOLLE 2013 Systémové prvky celoživotního učení – Kariérní systém pro učitele Petr BANNERT Křtiny 17. září 2013.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Národní soustava povolání
Advertisements

Evaluace v mateřské škole
Středisko podpory poradenských služeb
KONFERENCE ASOCIACE ŘEDITELŮ GYMNÁZIÍ ČR - PŘEROV.
POSPOLU Podpora spolupráce škol a firem se zaměřením na odborné vzdělávání v praxi T. Vencovská.
Autoevaluace školy Základní škola a Mateřská škola Karla Klostermanna Železná Ruda, p.o. Zahradní Železná Ruda Ctirad Drahorád, ředitel školy.
Kariérové poradenství
Magistrát města Mostu Radniční 1/ Most IČ: DIČ: CZ Národní konference kvality 2014 Hradec Králové Kompetence.
Vstup absolventů středních škol na trh práce
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
Monitor Projekt Gymnázia Nymburk podpořený z prostředků ESF.
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
Kurikulární projekty Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku Bc. Studium kombinované 2010.
Hodnocení škol a školských zařízení
Asociace ředitelů gymnázií Přerov, 3.dubna 2012
Dosavadní možnost studia učitelství Mgr. - odborné (s možností učitelské způsobilosti) – FF - učitelství (PdF, FTK, PřF)
Analýza a popis pracovního místa
Jednání expertní skupiny dne
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Problematika systému přípravy učitelů a stav výuky tělesné výchovy na vysokých školách Materiál pro 21. zasedání předsednictva Rady vysokých škol dne 20.
Kariérní systém učitelů
Profese učitele – referenční rámec Mgr. Anna Doubková PaedDr. Karel Tomek Praha
SCHOLA SERVIS od roku 2006 realizovala celkem 9 projektů financovaných fondy Evropské unie 8 projektů úspěšně ukončila, jeden je od roku 2012 v realizaci.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
Rozvoj Národní soustavy kvalifikací podporující propojení počátečního a dalšího vzdělávání Systémový projekt (NSK – Národní Soustava Kvalifikací)
Rámec kvalifikací VŠ vzdělávání Tomáš Fliegl, Odbor VŠ, MŠMT
Projektový záměr IPn Kariérní systém učitelů
Kvalifikovanost učitelů z pohledu politických stran a zřizovatelů.
Centrum školského managementu Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze Ředitel v zajetí… PhDr. Václav TROJAN, Ph.D. vedoucí katedry
Předškolní péče na Islandu Jónína Konradsdottir, ředitelka MŠ.
Vybrané problémové oblasti problematiky fakult vzdělávajících učitele závěry a doporučení z diskuse na semináři „Kvalita přípravy učitelů – podmínka pro.
Hodnocení škol a ředitelů zřizovatelem – Zlínským krajem
Organizační struktura
KARIÉRNÍ SYSTÉM ŘEDITELŮ
PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
Kvalitní škola – kritéria a indikátory hodnocení
Aktuální situace v oblasti DV Procesy uznávání a rekvalifikace
Jednání expertní skupiny dne
Tematické setkání externí skupiny MŠMT Prioritní osa 4 OP Výzkum, vývoj a vzdělávání Podpora celoživotního učení a rovného přístupu ke kvalitnímu.
1 Inovace vzdělávacího procesu založeného na získávání kompetencí prostřednictvím výstupů z učení ve studijních oborech PODNIKÁNÍ
1 Evaluace a hodnocení EvaluaceAutoevaluace ©. 2 EVALUACE /Autoevaluace EVALUACE vyjadřuje souhrnně teorii, metodologii a praxi veškerého hodnocení nejrůznějších.
6. Profesní kompetence jako pracovní způsobilost Dagmar Svobodová.
Kariérní systém učitelů PhDr. Jitka Miklová, MŠMT
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
1 Podpora odborného vzdělávání Petr BANNERT ředitel odboru středního a vyššího odborného vzdělávání a institucionální výchovy Ministerstvo školství, mládeže.
KLÍČ Klíčové kompetence v počátečním vzdělávání Barbara Čechová Výzkumný ústav pedagogický v Praze.
Škola jako poskytovatel DV Seminář propojování počátečního a dalšího vzdělávání v ČR 24. března 2011 Ústí nad Labem.
STANDARDIZACE PROFESNÍCH ČINNOSTÍ UČITELE Projekt MŠMT ČR pro rok 2008.
Klíčová aktivita 3 Profesní portfolio Ing. Aleš Jurečka Praha,
1 Výsledky učení a novela zákona o VŠ seminář Impuls , AVU Tomáš Fliegl odbor vysokých škol, MŠMT.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 1.1 – Zvyšování kvality ve vzdělávání.
SETKÁNÍ ŘÍDÍCÍHO VÝBORU MAP vzdělávání ORP ŠUMPERK Mgr. Ivana Hanáková, Mgr. Martin Kuchtík.
MŠMT červen Základní údaje o projektu Operační program: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Prioritní osa:Prioritní osy 4a Systémový rámec celoživotního.
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Evaluace v mateřských školách
PROFESE UČITELE Radek Šír.
PHmax ve středním vzdělávání
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol.
STANOVISKO SKAV, o. s. K PROFESNÍMU STANDARDU KVALITY UČITELE
Hlavní manažér SP Kvalita I
První zkušenosti s evaluací
Organizační struktura
Kvalita a akční plánování rozvoje vzdělávání. kvalita a akční plánování rozvoje vzdělávání.
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání v JčK
Vzorový projekt pro ZŠ.
Model intenzivní podpory
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO)
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO)
Vzorový projekt pro ZŠ.
Transkript prezentace:

ICOLLE 2013 Systémové prvky celoživotního učení – Kariérní systém pro učitele Petr BANNERT Křtiny 17. září 2013

Kariérní systém a jeho příprava Vypracovat kariérní systém učitelů umožňující celoživotní zvyšování kvality jejich práce, propojený s atestacemi a navázaný na motivující systém odměňování na základě transparentních pravidel. Kariérní systém je připravován v rámci individuálního projektu národního, který je realizován v období březen/2012 – červen/2014).

Rámec kariérního systému čtyřstupňový kariérní systém návaznost kariérního systému na standard o stejném počtu úrovní (kompetenční model) povinnost absolvovat adaptační období zakončené hodnocením před vstupem do 2. kariérního stupně zachování možnosti volby kariérní cesty včetně volby výkonu specializovaných a manažerských činností dobrovolnost zapojení do kariérního systému od 2. kariérního stupně provázanost profesního rozvoje s kariérním systémem a odměňováním

KS je tvořen pro „typického“ učitele na profesi učitele se připravuje v pregraduálním vzdělávání učí od počátku své profesní kariéry a svou profesi vykonává dlouhodobě zahrnuje učitele MŠ, ZŠ, SŠ, VOŠ splňující odbornou kvalifikaci dle zákona č. 563/2004 Sb. X KS je otevřený odborníkům jiných profesí uplatňují své zkušenosti z pozice učitele v SOŠ a VOŠ

Kariérní cesty (koncepce) kariérní cesty vyjadřují možnosti, jak bude moci učitel realizovat svůj kariérní růst Koncepce nového kariérního systému umožňuje: hodnocení kvality učitelovy práce (postup po kariérních stupních = dosažení potřebných kompetencí) výkon některé z funkčních pozic (specializované a řídící činnosti) Jde o 2 systémy, které se mohou (ale nemusí) v určité fázi profesní kariéry učitele propojit.

Pět možných kariérních cest (koncepce) 1. udržování standardních učitelských kompetencí (setrvání na 2. kariérním stupni po celý profesní život) 2. získání expertních kompetencí v profesní praxi (učitel s 1. a s 2. atestací) 3. získání specializačních kompetencí 4. získání řídících kompetencí 5. kombinovaný postup jak po kariérních stupních (získání atestace), tak získání specializačních či řídících kompetencí

Klíčové aktivity projektu ESF 2. Systém vzdělávání 3. Profesní portfolio 1. Kariérní systém

Nejdůležitější výstupy aktivity 1 – Kariérní systém vytvoření víceúrovňového standardu učitele (popis potřebných kompetencí pro každý z kariérních stupňů) návrh kritérií pro hodnocení pedagogické práce učitelů pro postup po jednotlivých kariérních stupních návrh obsahu, rozsahu a způsobu ukončení podpůrného vzdělávání potřebného k dosažení kariérních stupňů návrh kritérií pro hodnocení výsledků dosavadní pedagogické práce, uznávání absolvovaného DVPP a dalších forem studia pro zařazení učitele do KS 3 a 4 stanovení požadavků na hodnotitele pro atestace a popis odborných a organizačních požadavků na zajištění atestačního řízení návrh potřebných legislativních změn a finančních opatření

Nejdůležitější výstupy aktivity 2 – Systém vzdělávání obsah vzdělávacích programů pro 3 kariérní stupně (programy vedoucí k dosažení úrovně standardu v jednotlivých stupních) a jejich pilotáž návrh institucionálního zajištění vzdělávání uskutečňovaného v souvislosti s kariérním systémem kritéria hodnocení DVPP uskutečňovaného v souvislosti s kariérním systémem, inovace systému udělování akreditací vzdělávacím programům kritéria pro výběr hodnotitelů, popř. návrh na zapojení subjektů, které budou hodnocení provádět

Nejdůležitější výstupy aktivity 3 – Profesní portfolio vytvořený formát profesního portfolia metodika pro učitele k vedení vlastních profesních portfolií metodika pro ředitele k hodnocení profesních portfolií učitelů vzdělávací program pro konzultanty profesních portfolií vyškolený tým konzultantů pro vedení a hodnocení profesních portfolií

Standard učitele Standard učitele je navržen jako nástroj pro dosahování, udržování a zvyšování kvality práce učitele. Umožňuje rozpoznání kvality, …. a následně tedy i její ocenění. Navržený standard popisuje očekávání a nároky na práci učitele pro potřeby jeho zařazení do příslušného kariérního stupně. Zavedení standardu učitele a jeho propojení s kariérním systémem povede k transparentnějšímu a spravedlivějšímu hodnocení a odměňování kvality práce učitele.  

Východiska tvorby standardu učitele Standard učitele (SU) je srozumitelný a pochopitelný pro učitele i ředitele. Z popisu úrovně očekávaných kompetencí učitelů na jednotlivých stupních Standardu učitele je explicitně či implicitně patrný růst kvality pedagogické práce ve škole i mimo ni. Standard učitele spojený s kariérním systémem má formativní vliv na každodenní školní praxi. Standard učitele je využitelný při sebehodnocení učitele, kompetence jsou hodnotitelné interně ředitelem i externím hodnotitelem – navazuje metodika hodnocení. Standard učitele je transparentní, jednoznačný z pohledu „učitel splňuje“ x „učitel nesplňuje“. Popisy očekávaných kompetencí musí odůvodňovat vyšší finanční hodnocení učitele zařazeného do vyššího stupně kariérního systému.

Standard učitele – kompetenční model standardy nebo kritéria hodnocení kvality práce učitele jsou definovány na základě toho, co je učitel schopen dělat, zda má potřebné profesní kompetence učitele namísto definování kvalitní práce učitele jako získání kreditů, skóre, dosažených titulů, osobních ocenění a podobně, se zaměřujeme na to, co je schopen učitel udělat pro žáky, pro školu a pro systém očekávaný standard pro každou z úrovní kariérního systému je definován souborem profesních kompetencí učitele. Kompetencemi se rozumí soubor znalostí, dovedností a postojů, které může učitel v daném kontextu opakovaně prokázat. Jsou hodnotitelné, dají se získat a rozvíjet nebo zvýšit dalším vzděláváním.

Standard učitele (struktura) Standard popisuje očekávané kompetence ve třech prolínajících se částech: učitel a jeho osobnost, učitel a jeho třída, učitel, škola a její okolí.   Každá z těchto tří oblastí obsahuje základní definici, z ní pak vycházejí očekávané kompetence (3 – 5 kompetencí) a kritéria hodnocení kvality v jednotlivých kariérních stupních (3 – 9 kritérií). Pro potřeby praxe bude v rámci projektu vytvořena metodika hodnocení dosažených kompetencí včetně uvedení indikátorů a příkladů pro různé druhy a typy škol.

Podoba standardu učitele Učitel v kontextu školy a jejích partnerů Učitel v kontextu třídy Učitel v kontextu svého „já“

Podoba standardu učitele Učitel v kontextu svého „já“- definice Učitel disponuje osobnostními předpoklady a v potřebné míře též odbornými a pedagogickými kvalitami nezbytnými pro úspěšné zvládnutí učitelské profese. Reflektuje své pedagogické působení, je zodpovědný za svůj profesní rozvoj v oblasti oborově předmětové, pedagogicko - psychologické a manažerské..

Očekávané kompetence 1.1 Splňuje nároky, které učitelské povolání vyžaduje. Je osobním vzorem svým žákům jako člověk i jako odborník. 1.2 Plánuje svůj osobní profesní rozvoj se zřetelem k potřebám školy a svým profesním zájmům a rozvíjí své obecné a odborné kompetence ve vztahu k praxi v oboru. 1.3 Ve své práci využívá principy reflexivní praxe. 1.4 Ovládá základní techniky vědecké práce.

Učitel v kontextu třídy – definice Učitel systematicky plánuje svou práci se třídou, zohledňuje při tom vzdělávací a výchovné cíle stanovené v kurikulárních dokumentech i individuální možnosti a potřeby žáků. Výchovné působení na žáky vnímá jako podstatnou složku své práce. Promyšleně používá výukové strategie, které umožňují každému žákovi v rozsahu jeho individuálních možností porozumět učivu, osvojit si žádoucí kompetence a získat vnitřní motivaci i dovednosti k celoživotnímu učení. Učitel hodnotí tak, aby žák získal dostatek informací pro své další učení. Vede žáky k odpovědnosti za výsledky svého vzdělávání a výchovy.

Očekávané kompetence 2.1 Při plánování výuky i svého výchovného působení na žáky směřuje k cílům stanoveným kurikulárními dokumenty, má na zřeteli očekávané výstupy, učivo i kompetenční rozvoj žáků. 2.2 Při práci se žáky využívá široké spektrum metod a forem výuky s jednoznačným důrazem na aktivní učení žáků. Zohledňuje potřeby a možnosti jednotlivých žáků. 2.3 Průběh a výsledky učení žáků hodnotí s využitím aktuálních teoretických poznatků. Hodnocení žákovy práce provádí dle jasných kritérií a vztahuje jej k cílům učení. Přihlíží k individuálním možnostem žáka. 2.4 Rozvíjí u žáků dovednosti potřebné k hodnocení vlastní práce i práce ostatních. Vede je k odpovědnosti za průběh a výsledky vlastního učení. 2.5 Ovlivňuje prostředí pro učení ve třídě a klima třídy s cílem vytvořit co nejlepší podmínky pro učení žáků a jejich stálé zlepšování.

Učitel v kontextu školy a jejích partnerů - definice Učitel je aktivním členem školního společenství. Spolupodílí se na rozvoji školy a zkvalitňování vzdělávání a výchovy v ní. Přispívá k vytváření pozitivního klimatu a image školy. Je si vědom toho, že je nositelem kultury školy. Vnímá spolupráci s rodiči žáků jako jednu ze základních podmínek pro výsledky učení žáků. Aktivně vyhledává příležitosti pro spolupráci s rodiči, odborníky a dalšími partnery školy s cílem zvýšení kvality učení a výchovy žáků..

Očekávané kompetence 3.1 Přispívá k vytváření pozitivního sociálního klimatu školy, založeného na vzájemném respektu, sdílení společných profesních hodnot a spolupráci. Dodržuje pravidla profesní etiky. 3.2 Poskytuje rodičům vhodným způsobem všechny potřebné informací o procesu i výsledcích žákova učení a výchovy. Spolupracuje s nimi na partnerské rovině s cílem společně hledat cesty k rozvoji dítěte. Usiluje o zapojení zástupců žáků do života školy. 3.3 Komunikuje s partnery školy a účelně s nimi spolupracuje.

Standard učitele (vazba na kariérní systém) Standard učitele tvoří základ kariérního systému. Poskytuje jednotný rámec, který popisuje kvalitu práce učitele a jeho profesního rozvoje ve čtyřech fázích profesní dráhy. Zohledňuje přitom profesní předpoklady učitele pro kvalitní výkon profese a definuje, co je od učitele očekáváno na jednotlivých stupních kariérního systému. Proto je očekávaná standardní kvalita práce učitele popsána zvlášť pro každý ze čtyř stupňů kariérního systému.

Standard učitele (vazba na kariérní systém) Požadavky projektového rámce – čtyřstupňový standard Kariérní stupeň 1 učitel – „začátečník“ Kariérní stupeň 2 učitel – „standard“ Kariérní stupeň 3 učitel – „expert“ Kariérní stupeň 4 učitel – „lídr“

Standard učitele (vazba na kariérní systém) Kariérní stupeň 1 (učitel – „začátečník“ ) učitel začíná svou učitelskou dráhu v tzv. adaptačním období, konfrontuje teoretické poznatky z pregraduální přípravy s praxí, koriguje své představy a získává první zkušenosti, pracuje pod vedením uvádějícího učitele, doplňuje si své profesní kompetence v oblastech, které spolu s uvádějícím učitelem identifikovali jako nedostačující.

Standard učitele (vazba na kariérní systém) Kariérní stupeň 2 (učitel – „standard“) učitel se věnuje „standardním činnostem“, udržuje si své profesní dovednosti, aktualizuje průběžně své odborné znalosti, nemá ambice posunovat se kariérním systémem ani směrem ke specializovaným činnostem, ani směrem k funkčním pozicím, ani směrem k expertním pozicím.

Standard učitele (vazba na kariérní systém) Kariérní stupeň 3 (učitel – „expert“) učitel je vnímán jako expert ve svém oboru. Průběžně se zdokonaluje ve svém předmětu. Pomáhá svým kolegům, ve své práci dosahuje prokazatelně výborných výsledků, pozitivně je hodnocen vedením školy, žáky i jejich rodiči, jeho práce pro školu je díky jeho kvalitám velmi obtížně nahraditelná.

Standard učitele (vazba na kariérní systém) Kariérní stupeň 4 (učitel – „lídr“) učitel je vnímán jako lídr ve svém oboru i za hranicemi své školy. Ve své práci dosahuje dlouhodobě výborných výsledků, angažuje se v profesních sdruženích, publikuje a lektoruje v rámci svého předmětu, nebo v oblasti pedagogických nebo psychologických věd či v oblasti manažerských dovednostech, je připraven hodnotit a vést ostatní učitele v jejich profesním růstu i mimo svou školu.

Děkuji Vám za pozornost   Petr BANNERT pověřen zastupováním ředitele odboru vzdělávání vedoucí oddělení středního vzdělávání Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7 118 12 Praha 1 tel.: +420 234 812 143 e-mail: Petr.Bannert@msmt.cz www: http://www.msmt.cz