Libor Lukáš předseda SRDIM

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Občanská iniciativa pro výstavbu dopravní infrastruktury na Moravě
Advertisements

Regionální dimenze sítě TEN-T
Vazby OP Doprava a IROP pro období Vysoká škola mezinárodních a veřejných vztahů Praha Ing. Květoslava Kořínková, CSc. Seminář IDS Žďár nad Sáz.
Představení Generálních sekretářů a generálního zmocněnce Aktuální stav přípravy 2014 – 2020.
MOŽNOSTI FINANCOVÁNÍ PROJEKTOVÝCH ZÁMĚRŮ V NOVÉM PROGRAMOVACÍM OBDOBÍ EU
Strategie dopravy MD ČR
Příprava Operačního programu Doprava února 2013 Fond soudržnosti Evropský fond pro regionální rozvoj Evropská unie Investice do vaší budoucnosti.
Aktuální stav čerpání evropských fondů Příprava na další programovací období z pohledu regionů Mgr. Radko Martínek hejtman Pardubického kraje.
Význam infrastruktury pro konkurenceschopnost v kontextu kohezní politiky a budoucí priority ČR Ing. Lukáš Hampl 1. náměstek ministra dopravy.
Potřeby a strategický rozvoj měst v evropském kontextu Oldřich Vlasák Poslanec Evropského parlamentu Předseda Svazu měst a obcí České republiky Konference.
Změny v podpoře pro období Ing. Marian Piecha, Ph.D., LLM | generální ředitel Brno, 8. října 2013.
MSP v české ekonomice a dotační podpora z EU a státních prostředků.
Strategie dopravy ČR ve vztahu k IDS
Příprava na kohezní politiku EU nadnárodní, národní a krajská úroveň Workshop pro zástupce ORP Olomouckého kraje, , Přerov.
12. září 2014 Slide N° září 2014 Slide č. 1 Sekretariát Urbact URBACT II Evropský program územní spolupráce při integrovaném a udržitelném.
MAS Lužnice, o.s. Příprava strategie MAS Lužnice na období
Pohled ŘSD na možnosti a výhled realizace staveb na Moravě
Praha a fondy EU Programové období 2007 – 2013 Markéta Reedová náměstkyně primátora HMP.
Tento projekt je spolufinancovaný z Evropského fondu regionálního rozvoje. Akce se koná v rámci Programu cezhraničnej spolupráce SR-ČR pod názvem.
Potřeby dopravní infrastruktury z pohledu krajů Ing. Jaroslav Drozd statutární náměstek hejtmana ZK Dopravní politika ČR, sektorové strategie a OPD2 Priority.
Dopravní infrastruktura na Moravě současnost a budoucnost
DOPRAVNÍ SEKTOROVÉ STRATEGIE
Evropské fondy v kontextu rozvoje města Brna Marie ZEZŮLKOVÁ Kancelář strategie města.
Střední Morava – křižovatka dopravních a ekonomických zájmů Ing. Luděk Sosna, Ph.D. ředitel odboru strategie Luhačovice –
DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURA ČR: Jakým směrem se ČR vydá na křižovatce dopravní infrastruktury budoucnosti? , Praha CESTA PRVNÍ: Důvody investic.
Luhačovice Mezinárodní konference: Střední Morava – křižovatka dopravních a ekonomických zájmů září 2013 Programovací období EU 2014+, strategie operačních.
Návrhy na úpravu režimu výkupů a vyvlastnění pozemků pro výstavbu silnic a dálnic (podpora poslanecké iniciativy)
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
Konference Střední Morava – křižovatka dopravních a ekonomických zájmů
Veřejné projednávání PÚR ČR září  Byl zpracován na základě § 32 zákona č.183/2006 Sb. V souladu s tímto ustanovením: ◦ stanoví republikové.
RPS/CSF Česká republika 2004>2006 Rámec podpory Společenství Ministerstvo pro Místní rozvoj ČR Odbor Rámce podpory Společenství.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Daniel Braun 1. náměstek ministra Výsledky střednědobého hodnocení, návrh rozvojových cílů.
Fakulta managementu a ekonomiky
Prezentace podnikatelských ploch pro investory 1 Prezentace průmyslových ploch pro investory STATUTÁRNÍ MĚSTO PŘEROV Propojení dálnice D1 a propojení Přerova.
Integrované dopravní systémy Realizace Dopravní politiky ČR Ing. Vít Sedmidubský května 2010.
Silnice nebo železnice
Ing. Tomáš Čoček, Ph.D. 1. náměstek ministra dopravy
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní soustavy Ing. Michal Kostelecký Základy dopravní politiky obce, města, regionu.
Naplňování krajských priorit za přispění evropských zdrojů z Regionálního operačního programu Moravskoslezsko Prezentuje: Jaroslav Palas
Regionální operační programy V rámci cíle Konvergence je pro období je připraveno celkem 7 regionálních operačních programům (ROP) určených pro.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Ing. Klára Dostálová, náměstkyně pro řízení sekce regionálního rozvoje Ing. Tomáš Sklenář, ředitel odboru územního plánování.
Územní dimenze a nové nástroje v programovém období Mgr. Jelena Kriegelsteinová Ministerstvo pro místní rozvoj ČR.
Luhačovice, Libor Lukáš Statutární náměstek hejtmana Zlínského kraje Řídící výbor KOMUNIKAČNÍ INFRASTRUKTURY Zlínského kraje.
Zkušenosti s činností ROPu Střední Morava a náhled na implementaci v příštím programovém období aneb od administrace k řízení EU fondů Roztoky.
VYHLÁŠENÍ 1. VÝZVY POPRVÉ V ČESKÉ REPUBLICE Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava 2007 – 2013 Tisková konference – Zlín
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Financování veřejné dopravy Význam a charakteristika dopravy: Propojuje všechna odvětví hospodářství Propojuje všechna.
Informační setkání k přípravě Olomouckého kraje na kohezní politiku EU , Jeseník.
Strategie a bariéry při využívání prostředků OPD2 a CEF k realizaci infrastrukturních projektů Mgr. Milan Feranec Ministerstvo dopravy ČR Fond soudržnosti.
Neziskový sektor jako partner. Národní úroveň Pracovní skupina „NNO a regionální rozvoj“ - otevřená platforma NNO na národní úrovni - téma: regionální.
Fakta a mýty o přípravě dopravní infrastruktury v ČR Ostrava Libor Lukáš předseda SRDIM.
Regionální interveční rámec pozice AK ČR pro programové období 2014+
Územní agenda Evropské unie Odbor rozvoje a strategie regionální politiky Ministerstvo pro místní rozvoj Staroměstské náměstí Praha 1.
Financování výstavby a modernizace dopravní infrastruktury v ČR
D49 – R6 a rozvoj střední Moravy a Slovenska
Regionální politika EU v období
Integrovaný plán rozvoje území Zlín pro období
Integrovaný regionální operační program
Strategické úkoly MD Pardubice
Ing. Pavel Ševčík, Ph.D. technický ředitel
Aktuální otázky v oblasti kohezní politiky a rozvoje měst
Střední Morava křižovatka dopravních a ekonomických zájmů
Starosti starostů s evropskými fondy, Praha
REGIONÁLNÍ VEŘEJNÝ ZÁJEM
Vítáme Vás v Luhačovicích
Krajská hospodářská komora Zlínského kraje
Daniel Braun Ministerstvo pro místní rozvoj Praha, 22. června 2012
Tvorba veřejných projektů – příklad Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Mgr. Bc. David Póč Oddělení pro strategii a rozvoj/Katedra.
Strategie a změny přístupu EU k podpoře rozvoje dopravní infrastruktury po roce 2020 Petr Zahradník Připraveno pro vystoupení na konferenci Střední Morava.
Konference Dopravní Infrastruktura Litomyšl 2019
Transkript prezentace:

Libor Lukáš předseda SRDIM MORAVSKÉ DOPRAVNÍ FÓRUM „Dopravní infrastruktura na Střední Moravě -příprava projektů a ambice v programovacím období EU 2014-2020“ Libor Lukáš předseda SRDIM 7. 4. 2014 Regionální centrum Olomouc

Sdružení – aktivity a cíle www.infrastrukturamorava.cz www.konference-morava.cz Něco o málo „NÁS“:: Občanská platforma, která chce napomáhat řešit nejpalčivější problémy v oblasti dopravní infrastruktury, zvláště pak na Moravě. Je odporována zástupci významných měst, obcí a řadou klíčových podnikatelských subjektů, Cílem Sdružení je napomáhat řešit rozvoj dopravní infrastruktury a zlepšit dopravní dostupnost, jako nezbytnou podmínku pro hospodářské oživení a další rozvoj oblasti střední a východní Moravy: Spolupráce a partnerství s orgány veřejné správy - státních – krajských - obecních a městských institucí, napomáhající urychlit rozhodující procesy, umožňující plynulou a kontinuální přípravu infrastrukturních projektů Osobní účast a koordinace na jednáních, směřující k podpoře aktivit partnerů - investorů v přípravné fázi Aktivní lobbing a působení na orgány ústřední správy, vládu, ministerstva i jednotlivé politické formace s cílem podporovat rozvoj infrastruktury silniční a železničn v oblasti střední a východní Moravy Jsme pro podporu „něčeho“ na rozdíl od jiných občanských sdružení, které se profilují „proti“ něčemu.

Česká republika – důležitá křižovatka Evropy střední a východní Morava křižovatka evropských dopravních koridorů

„Budujeme stát pro 40 000 000 lidí“ J. A. Baťa 1937 Naše konkurenceschopnost poroste „ruku v ruce“ s kvalitní dopravní infrastrukturou doprava funguje jako páteř hospodářství a umožňuje rozvoj podnikatelských aktivit zároveň je nástrojem, který pomáhá vyrovnávat meziregionální rozdíly. Baťa už to věděl dávno před námi – ani 80 let nám na to nestačilo !!!

Finanční nástroje a dopravní politika Finanční potřeba na dokončení dálniční sítě je v ČR odhadována na „800“ mld. Kč !!! Hustota dálniční sítě ČR  9,4 km/1000 km2 Hustota dálnic Evropa  20 – 57 km/1000 km2 Kvalitní investorská příprava a celkový objem finančních prostředků - limitující faktory pro pokrok v rozvoji dopravní infrastruktury v ČR ve srovnání s Evropou

Základní charakteristika návrhu Kohezní politiky „2014 +” v oblasti dopravní infrastruktury Hlavní cíle OPD: zajistit dobudování páteřních komunikací v ČR (v síti TEN-T) - jako podmínky pro zajištění udržitelné konkurenceschopnosti ČR, dobudovat hlavní multimodální sítě dopravní infrastruktury z hlediska evropského, celostátního a krajského významu včetně zajištění interoperability a vybavení moderními technologiemi, zajistit propojení dopravních systémů pomocí terminálů osobní a nákladní dopravy a podpora logistických procesů. Podpora udržitelné dopravy, modernizace vozidlového parku veřejné dopravy a počátečních fází provozu linek multimodální dopravy, Hlavní cíle nového programu IROP (nahradí současný ROP – SM) jako regionální program, který „by měl být“ tematicky propojen na ostatní OP s cílem: posílení regionální konkurenceschopnosti a kvality života obyvatel prostřednictvím propojení intervencí národního i regionálního charakteru s významným dopadem do území. využití místního potenciálu regionů se zřetelem na problémová území, venkovské oblasti a zanedbané městské a venkovské komunity !? Nové programové období 2014 – 2020 bude dominatním finančním zdrojem v ČR, pro investice do dopravní infrastruktury. Bude se jednat o cca 100 mld. Kč !!! Zkušenosti z minulých let nás však nabádají k velké ostražitosti  budeme pozorně monitorovat přípravnou fázi a chceme usilovat o takový způsob rozdělování prostředků z EU fondů, respektující naše oprávněné zájmy, které mají zajistit konkurenceschopnou střední a východní Moravu a její vyvážený rozvoj v rámci ČR i EU. Důležitá bude implementace a měřitelný výsledek intervenční strategie z fondů EU, SLOVA NA PAPÍŘE STAČIT NEBUDOU – POUZE ČINY

Téma k diskuzi Prosazujeme koncepci dlouhodobě stabilního a hlavně předvídatelného financování dopravní infrastruktury, jako důležitého předpokladu udržitelného rozvoje regionu. (Oblast střední a východní Moravy, dlouhodobě vykazuje nízkou míru zaměstnanosti a výkonnosti ekonomiky, přičemž porovnáním hodnot HDP oproti jiným regionům Evropy i ČR, toto území zaostává. Realizace jednotlivých projektů dopravní infrastruktury je proto důležitou podmínkou pro budoucí rozvoj a prosperitu  celého regionu). Projekční a investorská příprava staveb, včetně výkupu pozemků se stala limitujícím faktorem pro samotnou realizaci projektů. (Současná doba přípravy projektů cca 12 - 15 let je nadále neudržitelná a proto změna stavební legislativy, by měla přinést možnost pro nastavení rozumného tempa přípravy infrastrukturních projektů v ČR). Připravit a vydat nový zákon o výstavbě dálnic a silnic páteřní sítě, včetně deklarování veřejného zájmu na výstavbě dopravní infrastruktury Koncentrovat územní a stavební řízení u liniových staveb do jednoho správního řízení (stavební zákon) Přehodnotit podmínky pro přiznání statusu účastníka v územním a stavebním řízení (možnost podání stanoviska, nikoliv odvolání) Novelizovat zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny v oblasti, který nestanovuje, v jaké fázi přípravy stavby je nutné žádat o výjimku z ochrany zvláště chráněných druhů živočichů - nikoliv opakovaně Dotčená veřejnost by mohla vstupovat jen do fáze územního řízení. V případě souběžných cílů více občanských sdružení by pak mělo status účastníka jen jedno z nich. Novelizovat zák. č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách. Novelizovat zák. č. 416/2009 Sb., ve znění zák. č. 405/2012 Sb. tak, aby oceňování pozemků pro jejich výkupy, nebo vyvlastnění nebyly brzdou majetkoprávní činnosti při přípravě výstavby silnic a dálnic v ČR.

Priority střední a východní Moravy Urychlit zahájení realizaci dálnice D1 stavby 137 Přerov – Lipník a přípravu posledního úseku stavby 136 Říkovice – Přerov včetně návazného křížení s R55 a průtahu městem Přerov tak, aby byla dálnice D1 plně využita pro dálkovou a těžkou dopravu a umožnit tak nejpozději do roku 2018 vyřešit složitou situaci dopravního uzlu Přerov a propojit touto dopravní tepnou západ a východ republiky. V souladu s rozhodnutím Evropské komise a cíli na transevropské dopravní síti TEN-T: Urychleně zahájit výstavbu rychlostní silnice R49 jako součást evropské sítě „core network“ stavbou 4901 v úseku Hulín – Fryšták a učinit tak první krok k postupné výstavbě přímého spojení střední a východní Moravy se sousedními regiony Slovenské republiky (Púchov). Urychlit přípravu a realizaci rychlostní silnice R35 v úseku Hradec Králové - Mohelnice jako alternativního propojení ČR v západovýchodním směru V souladu se „Strategií podpory logistiky z veřejných zdrojů ČR“ realizovat záměr vzniku veřejného logistického centra v Přerově, jako jedno z důležitých multimodálních center v rámci ČR Naplňovat závěry „Luhačovické výzvy 2013“, které přijali účastníci mezinárodní konference „Střední Morava - křižovatka dopravních a ekonomických zájmů“, konané v měsíci září 2013 v Luhačovicích Studie Mott MacDonald ke stažení: http://infrastukturamorava.cz/gepardi-m/

DĚKUJI VÁM ZA POZORNOST! POZVÁNKA IV. ročník mezinárodní konference „Střední Morava - křižovatka dopravních a ekonomických zájmů“ 25. září 2014 v Luhačovicích www.konference-morava.cz www.infrastrukturamorava.cz