MOS v aglomeraci Odborný tým: Ing. Marek Jetmar, Ph.D.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Projekt Svazu na podporu meziobecní spolupráce v ČR
Advertisements

Tvorba OP pro programovací období Kontext a vazby OP •EU jako ek. nejrozvinutější společenství na světě – charakterzované sociálním smírem.
Volitelné téma, územní a urbánní dimenze kohezní politiky a MOS v aglomeraci Odborný tým: Ing. Marek Jetmar, Ph.D. Vedoucí odborného týmu Školení prosinec.
Představení Generálních sekretářů a generálního zmocněnce Aktuální stav přípravy 2014 – 2020.
Aktuální proces přípravy programového období 2014+
Územní dimenze a priority Olomouckého kraje
Podpora meziobecní spolupráce
Vstupní informační seminář k přípravě dokumentu Strategie rozvoje města Ústí nad Labem do roku 2015 a posuzování vlivu tohoto dokumentu na životní prostředí.
Obce sobě Podpora meziobecní spolupráce Projekt Svazu měst a obcí ČR.
Obce sobě Podpora meziobecní spolupráce Projekt Svazu měst a obcí ČR Setkání starostů Středočeského kraje, Poděbrady
KIPR Šumava první schůzka s ředitelem NSZM Ing. Petrem Švecem se uskutečnila na Modravě PS UR, akce komunitního plánování v šumavských.
Příprava na kohezní politiku EU nadnárodní, národní a krajská úroveň Workshop pro zástupce ORP Olomouckého kraje, , Přerov.
Tvorba integrované strategie území MAS Ekoregion Úhlava.
Informace o přípravě IPRÚ Liberec - Jablonec nad Nisou I NTEGROVANÝ P LÁN R OZVOJE Ú ZEMÍ LIBEREC – JABLONEC NAD NISOU INFORMACE O PŘÍPRAVĚ.
Integrovaný plán rozvoje města (IPRM) Integrovaný plán rozvoje města („IPRM“) Sekce regionální politiky a cestovního ruchu Integrovaný plán rozvoje města.
Strategický plán rozvoje města Tišnov Úvodní prezentace
Nástroj pro realizaci IS rozvoje území. Umožňuje koordinaci navzájem provázaných a územně zacílených intervencí z různých prioritních os jednoho či více.
P ROVÁZÁNÍ SOCIÁLNÍHO PODNIKÁNÍ S TVORBOU STRATEGICKÝCH A ROZVOJOVÝCH PLÁNŮ REGIONŮ.
Případová studie k možnému využití ITI a k diskuzi o roli měst po roce 2013 Praha, Řízení rozvoje Hradecko-pardubické aglomerace ve vztahu.
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR 2014+
Budoucnost strukturálních fondů Plzeň |Arnost Marks
Regionální politika v České republice a Evropské unii 5 Národní rozvojový plán ČR Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti.
Integrovaný plán rozvoje města Kutná Hora 21. srpna 2007.
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR PRO OBDOBÍ
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Rozvoj sociálních služeb v Moravskoslezském kraji Vize Moravskoslezského kraje: Partnerstvím zadavatelů.
VZOR PREZENTACE – ÚVODNÍ JEDNÁNÍ PRACOVNÍ SKUPINY
Evropské fondy v kontextu rozvoje města Brna Marie ZEZŮLKOVÁ Kancelář strategie města.
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
Rozvoj kapacit dalšího profesního vzdělávání v Královéhradeckém kraji grantové schéma kraje pro období 2004 – 2006 Olga Zumrová.
. PODPORA MEZIOBECNÍ SPOLUPRÁCE PROJEKT SVAZU MĚST A OBCÍ ZBRASLAVICE 4. PROSINCE 2014.
Vladimíra Henelová ENVIROS, s.r.o. Podrobnosti zpracování ÚEK dle zákona č. 406/2000 Sb., v platném znění, a Nařízení vlády č. 195/2001 Sb.
Příprava a realizace kroků k využití strukturálních fondů EU v období 2007 – 13 Jiří Čunek 1.místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj.
Potřeby obcí a jejich financování v období Ing. Dan Jiránek XV. Celostátní finanční konference Praha, 29. listopadu 2012.
MAS Rozvoj Tanvaldska z.s.. 14 obcí obyvatel 43 členů.
MĚSTA 2020 aneb od strategie k projektům
REGIONÁLNÍ AKČNÍ PLÁN PRO ÚZEMÍ KRAJE VYSOČINA (RAP)
Příprava programového období Ministerstvo pro místní rozvoj.
Územní dimenze a nové nástroje v programovém období Mgr. Jelena Kriegelsteinová Ministerstvo pro místní rozvoj ČR.
PRAHA INTEGROVANÝ PLÁN ROZVOJE ÚZEMÍ KARLOVY VARY.
Regionální akční plán Jihočeského kraje Ing. Jaromír Slíva, MBA.
Nové programové období, rozvojové strategie území Regionální rozvoj ve vazbě na podporu EU David Koppitz ředitel Odboru regionální politiky Ministerstvo.
PRAHA INTEGROVANÉ NÁSTROJE. INTEGROVANÉ NÁSTROJE V OBDOBÍ 2007 – 2013 Integrované nástroje
„MAS jako nástroj spolupráce obcí pro efektivní chod úřadů“ CZ.1.04/4.1.00/B
Strategie spolupráce obcí Společnost pro rozvoj Humpolecka, z. s. 2. Kulatý stůl v Humpolci
Pojďme společně podpořit rozvoj meziobecní spolupráce v ČR.
Obsah prezentace 1.Co to ITI přesně je? Stručné přiblížení. 2.Jak jsme připravovali strategický plán? 3.Jakou má Ostravsko strategii? 4.Jaké investice.
Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy. Název projektu: Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy Reg. číslo: CZ /0.0/0.0/15_005/ Realizátor.
Integrované nástroje v IROP Seminář k realizaci IPRM v IOP Praha.
Sekce fondů Evropské unie (Sekce 8) Hlavní náplň Zajištění činností Řídicího orgánu operačních programů spolufinancovaných z ESF (OP LZZ a OPZ), Zprostředkujících.
Informační setkání k přípravě Olomouckého kraje na kohezní politiku EU , Jeseník.
PRAHA ITI HRADECKO- PARDUBICKÉ AGLOMERACE.
„OBCE SOBĚ“ „ Systémová podpora rozvoje meziobecní spolupráce v ČR v rámci území správních obvodů obcí s rozšířenou působností“
Integrovaná strategie rozvoje území , Vrbátky.
Základní informace o KAP a MAP 10. března Přehled důležitých zkratek Evropské strukturální a investiční fondy (ESI fondy = ESIF) Krajské akční plány.
Regionální interveční rámec pozice AK ČR pro programové období 2014+
Územní agenda Evropské unie Odbor rozvoje a strategie regionální politiky Ministerstvo pro místní rozvoj Staroměstské náměstí Praha 1.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR RNDr. IVO RYŠLAVÝ STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR
ITI METROPOLITNÍ OBLASTI (MO) Dr. Ing. Marie Zezůlková Kancelář strategie města.
Integrovaný regionální operační program
Regionální inovační strategie Libereckého kraje
Místní akční plán vzdělávání MAP rozvoje vzdělávání na území Prahy 8
Místní plán inkluze + OP VVV
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR
Starosti starostů s evropskými fondy, Praha
STRATEGII REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR
The Ministry for Regional Development of the Czech Republic (MRD)
Plán činnosti PS na rok 2009 Náměty na činnost PS
Daniel Braun Ministerstvo pro místní rozvoj Praha, 22. června 2012
Regionální akční plán Olomouckého kraje
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
Transkript prezentace:

MOS v aglomeraci Odborný tým: Ing. Marek Jetmar, Ph.D. Vedoucí odborného týmu Setkání aglomeračních expertů Moravskoslezského a Olomouckého kraje Ostrava, 20.2. 2014

Podpora meziobecní spolupráce MOS v aglomeraci, východiska: Unikátní příležitost zaměření projektu MOS na konkrétní potřeby daného území: základní témata vs. volitelná PAS x expert na volitelné téma + aglomerační expert Důraz na podporu funkčních vztahů v území, funkčních regionů, aglomerací Docenění významu aglomerace jako pólu rozvoje, pólu růstu Území aglomerace je vždy širší než administrativní území (katastry) jádrového centra

Podpora meziobecní spolupráce MOS v aglomeraci, východiska: Debata o urbánní politice na úrovni EU – Lipská charta o udržitelném rozvoji měst Územní dimenze kohezní politiky, územní soudržnost, Územní agenda EU 2020 Zásady urbánní politiky ČR ITI v návrzích nařízení, návrh IPRU ve SRR ČR 2014-2020 Příprava měst na ITI, IPRU, podpora těmto procesům ze strany SMO ČR Výzva leden 2014 - zdroje na zpracování částí strategií z OP TP Systémová podpora zpracování ITI/IPRÚ ze strany SMO - HorizontIS

Podpora meziobecní spolupráce Výběr témat pro aglomeračního experta (AT) a experta na volitelné téma (VT) Témata by měla být vybrána tak, aby vycházela z aktuálních potřeb aglomerace (AT) nebo daného územního obvodu (VT) a směřovala primárně do oblasti výkonu samostatné působnosti. Může se však také zaměřit na témata vztahující se k přenesené působnosti výkonu státní správy (plně nebo částečně). Nesmí však jít o správně regulatorní agendu či výkon vrchnostenské správy. Témata musí mít zejména rozvojový potenciál, případě souviset se zajištěním veřejné služby.

Volitelná témata (VT), demonstrativní výčet: Podpora meziobecní spolupráce Volitelná témata (VT), demonstrativní výčet: Může se jednat např. tato témata: cestovní ruch, lázeňství, podpora zaměstnanosti, bezpečnost, sociální začleňování, sociální podnikání, doprava, dopravní obslužnost, protipovodňová opatření, nakládání s vodou, servis samosprávám v území (veřejné soutěže, účetnictví, příprava materiálů pro jednání samospráv obcí…), apod.

Aglomerační témata (AT), demonstrativní výčet: Podpora meziobecní spolupráce Aglomerační témata (AT), demonstrativní výčet: Může se jednat např. tato témata: doprava, dopravní obslužnost, MHD, životní prostředí, veřejný prostor, adaptace na klimatické změny (CO2, úspory energií) apod., udržitelný rozvoj měst, bezpečnost, sociální začleňování, vyloučené lokality, regenerace území zaměstnanost, podnikání, sociální podnikání, inovace, posilování konkurenceschopnosti, spolupráce mezi VaV sférou, vysokými školami a podniky apod.

Podpora meziobecní spolupráce K VT není samostatná metodika Struktura VT a AT výstupu je obsažena v rámcové metodice. V případě AT možnost využít i metodik pro ITI a IPRU. Vazba na ostatní metodiky: Metodika podpory meziobecní spolupráce Rámcová metodika pro tvorbu dokumentů Metodika pro oblast předškolní výchovy a základního školství Metodika pro oblast sociálních služeb Metodika pro odpadové hospodářství Metodika strategického řízení pro MOS Metodika projektového řízení pro MOS Metodické pokyny OT Metodika institucionalizace MOS Určuje strukturu Souhrnného dokumentu včetně struktury volitelného tématu a MOS v aglomeraci - viz bod III.2., bod struktury souhrnného dokumentu 6 Specifické metodiky pro základní témata podřízené Rámcové metodice Obsahují další doporučení, návody a vzory k analýzám, návrhové části – týká se obecně také volitelného tématu Závazné pro základní témata; Možné vydání pokynů pro vybrané VT a AT jako doporučení

Volitelné téma v rámci souhrnného dokumentu: analytická část Podpora meziobecní spolupráce Volitelné téma v rámci souhrnného dokumentu: analytická část

Volitelné téma v rámci souhrnného dokumentu: návrhová část Podpora meziobecní spolupráce Volitelné téma v rámci souhrnného dokumentu: návrhová část

Volitelné téma v rámci souhrnného dokumentu: akční plán Podpora meziobecní spolupráce Volitelné téma v rámci souhrnného dokumentu: akční plán

Podpora meziobecní spolupráce Volitelné téma v rámci souhrnného dokumentu: implementační pravidla, ostatní

Územní přístup (typologie území dle SRR ČR) Tři základní typy území podle rozvojového hlediska (dle Strategie regionálního rozvoje 2014-2020): 1. Rozvojové území Metropolitní oblasti (více než 300 tis. obyv.) expert Regionální sídelní aglomerace (100 tis-300 tis.obyv.) na MOS Regionální centra a jejich zázemí (25 tis.-100 tis. obyv.) v aglomeraci 2. Stabilizované území (mikroregionální centra – ekonomická a sídelní střediska s omezeným regionálním významem) 3. Periferní území (např. příhraniční oblasti, horské oblasti, vnitřní periferie nebo území se specifickými problémy).

Integrovaný přístup Lze chápat ve dvou rovinách: Zapojení všech relevantních aktérů do strategického plánování a řízení (princip partnerství) Plánování a realizace obsahově propojených intervencí (synergie mezi intervencemi prioritních os/SC operačních programů a mezi programy samotnými) Společné znaky integrovaných přístupů: Vzájemné synergie, integrovaná strategie, partnerství a víceúrovňová správa

Integrovaný přístup Výsledky jednání územních partnerů k budoucímu programovému období fondů EU ze dne 14. listopadu 2013 v Pardubicích: 6 ITI pro metropolitní oblasti – Pražsko-středočeská, Brněnská, Plzeňská, Ostravská, Hradecko-pardubická aglomerace, Ústecko-chomutovská aglomerace, Olomouc- Přerov-Prostějov (moravské trojměstí) (dodatečně zařazeno rozhodnutím vlády ČR v lednu 2014) 7 IPRÚ pro krajská města nezahrnutá do ITI - Karlovy Vary, České Budějovice, Liberec+ Jablonec nad Nisou, Jihlava, Zlín) + Mladá Boleslav, vždy se jedná o tato města včetně jejich zázemí CLLD - Komunitně vedený místní rozvoj, MAS, cca 180

Integrovaný přístup Města mezi 25 – 50 tis. obyvateli pravděpodobně nebudou mít svůj integrovaný nástroj; původní pozice Svazu tato města obsahovala – vazba na IPRM ve stávajícím období, jednání o dalším řešení; prostřednictvím projektu MOS možnost podpořit spolupráci na úrovni identifikace konkrétních záměrů spolupráce, dialog. X Revoluční návrhy AK ČR – 13 ITI, zrušení IPRÚ zveřejněné při připomínkování Dohody o partnerství (leden 2014)

Základní popis integrovaných nástrojů Integrovaná územní investice (ITI) V podmínkách ČR představuje ITI realizaci integrované strategie rozvoje metropolitní oblasti Nosná témata metropolitních oblastí: doprava, trh práce a oblast sociálních služeb, vzdělávání, propojení výzkumných kapacit, jejich aplikace do praxe, inovace a podnikání, oblast životního prostředí ITI se bude soustředit na realizaci větších, investičně náročnějších projektů s dopadem pro řešené území Ve spolupráci budoucích nositelů ITI vznikl společný materiál „Využití integrovaných přístupů v metropolitních oblastech v programovém období 2014-2020“ - v procesu tvorby Tento materiál spolu s Metodickým pokynem pro využití integrovaných nástrojů MMR (MPIP) bude východiskem pro aktivitu aglomeračního experta u ITI aglomerací.

Základní popis integrovaných nástrojů Integrovaný plán rozvoje území (IPRÚ) Vychází ze zkušeností s realizací IPRM v současném programovém období 2007-2013 Oproti tomu je nástrojem s širší územní působností (město a jeho spádové území) Města aspirující na IPRÚ rovněž spolupracují na tvorbě společného dokumentu, tzv. „Manuálu IPRÚ, který má povahu doporučujícího materiálu“ - v procesu tvorby Manuál má poskytnout základní vodítko zpracovatelům IPRÚ a jejich partnerům Tento materiál spolu s Metodickým pokynem pro využití integrovaných nástrojů MMR (MPIP) bude východiskem aktivitu aglomeračního experta u IPRU a dalších aglomerací.

Metodický pokyn pro využití integrovaných nástrojů (MPIP) Připravena verze 2.0, diskutována aktéry Pro řídicí orgány MPIP poskytuje závazné postupy, způsoby hodnocení a schvalování integrovaných strategií (IS) Žadatelům, zpracovatelům integrovaných strategií upřesňuje postupy při přípravě, hodnocení, schvalování a realizaci, monitorování a vyhodnocování IS MPIP je závazný pro všechny programy v rámci ESIF

Společné podmínky pro nositele ITI a IPRÚ Nositelem IS se rozumí odpovědný subjekt, jenž organizuje činnost ve vymezeném území za účelem přípravy a realizace integrované územní strategie Nositel IS musí vytvořit transparentní řídicí a organizační strukturu (pro efektivní řízení, monitoring a vyhodnocování plnění) Na základě principu partnerství zapojit do procesu tvorby a realizace IS relevantní partnery z území Nositel musí popsat a zdůvodnit území, pro které bude IS zpracovávat IS musí řešit klíčové problémy vymezeného území Nositel spolupracuje se všemi relevantními ŘO, včetně PS IPUD

Společný obsah ITI a IPRÚ Popis vymezeného území Zdůvodnění výběru území Analýza současné ekonomické a sociální situace v daném území, SWOT analýza Analýza potřeb Stanovení cílů a integrované řešení Popis opatření a aktivit, které povedou k dosažení stanovených cílů ITI/IPRÚ Popis očekávaných výsledků a výstupů (vč. indikátorů) Časový harmonogram a provázanost jednotlivých aktivit Finanční plán, popis způsobu financování Popis způsobu řízení ITI/IPRÚ Popis vlivu na horizontální témata Analýza rizik

Povinná struktura dokumentu Strategie dle MPIP

Popis řídicích struktur IS Nositel musí vytvořit a ve strategii popsat řídicí strukturu, jednotlivé řídicí články a jejich odpovědnost a monitorovací a kontrolní procesy Nositel musí dále popsat postup přípravy strategie, způsob výběru a hodnocení projektových záměrů/projektů Ustanovení Výboru pro realizaci strategie (zástupci samospráv a dalších partnerů z území – např. orgány krajské samosprávy, orgány státní správy, zástupci podnikatelských subjektů, neziskové organizace, VŠ a významné místní instituce) odpovědný Výboru je manažer ITI/IPRÚ/MAS, který řídí přípravu a realizaci strategie (zodpovědný za administraci, formální náležitosti a správnost postupu přípravy IS)

Metodický pokyn pro využití integrovaných nástrojů (MPIP) – aktuální vývoj Významné personální změny na MMR v souvislosti s nástupem nové vlády Lze očekávat výrazné posuny v zaměření MPIP

Role aglomeračního experta Spolupráce s KMOS, informace o projektu, účast na šetřeních – řízený rozhovor, dotazníkové šetření Zapojení do řízení debaty o námětech MOS, spolupráce s KMOS, PAS Komunikace s jádrovým městem aglomerace – identifikace témat vhodných pro MOS v aglomeraci (tj. rozvojová témata zajímavá i pro zázemí) Doporučujeme navázání spolupráce s útvarem zodpovědným za rozvoj v jádrovém městě Identifikace zásadních rozvojových témat tohoto města s vazbou na zázemí Analýza rozvojových priorit obcí a měst tvořících zázemí (komunikace, dále např. analýza rozvojových strategií) Identifikace společného tématu/témat pro celou aglomeraci Zajištění shody na výběru témat

Role aglomeračního experta V území kde bude ITI, IPRÚ – příležitost pro provázání aktivit, synergie Doporučujeme navázání spolupráce s pracovníky nositelů ITI, IPRÚ Identifikace a navázání komunikace/spolupráce s partnery ITI, IPRÚ v jednotlivých dílčích aglomerací Identifikace témat řešených v ITI a IPRÚ a posouzení jejich významu pro MOS v aglomeraci Zapojení do debaty ohledně priorit ITI/IPRÚ v jednotlivých území Usilují o uplatnění principů MOS při formování a řízení ITI/IPRÚ

Role aglomeračního experta Spolupráce s PAS jako garanta analytických a strategických prací Zpracování tématu/témat vhodných pro MOS v aglomeraci Při zpracování analýzy a návrhová části vhodně postupuje dle Rámcové metodiky Nastavení vazeb na základní a volitelná témata - fakultativně Možnost přípravy konkrétních rozvojových záměrů MOS v aglomeraci Spolupráce s KMOS, variantní dle preferencí území Zapojení do procesu nastavení mechanismu spolupráce v území Transformace, modifikace dosavadních forem spolupráce v území aglomerace Institucionalizace nových forem spolupráce pro potřeby rozvoje aglomerace

Rekapitulace a závěr Dotazy, připomínky Děkuji za pozornost Podpora meziobecní spolupráce Rekapitulace a závěr Dotazy, připomínky Děkuji za pozornost

Podpora meziobecní spolupráce Kontakty: Ing. Marek Jetmar, Ph.D. jetmar.mos@smocr.cz, 730 894 900 Ing. Viktor Chocholatý chocholaty.mos@smocr.cz, 730 894 899 Ing. Jaroslav Šimeček simecek.mos@smocr.cz, 730 894 903

Pojďme společně podpořit rozvoj meziobecní spolupráce v ČR ! www.obcesobe.cz