Tomáš, jeden ze Dvanácti, zvaný Blíženec, nebyl s nimi, když Ježíš přišel. Ostatní učedníci mu říkali: "Viděli jsme Pána! " On jim však odpověděl: "Dokud.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Přítel je osoba, se kterou se odvažujete být sami sebou
Advertisements

Život v obecenství – Zpověď
JAN HUS.
Pro mé nejlepší kamarádky
POSLEDNÍ VEČEŘE – Leonardo da Vinci
BIBLICKÝ RŮŽENEC slavná tajemství
Ježíšův dar lidstvu (Z pohledu vědy) Ježišová smrť Z pohľadu vedy.
BIBLICKÝ RŮŽENEC radostná tajemství
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
VY_32_INOVACE_22_07 Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis Název materiálu Jan Hus a jeho doba Anotace – Žáci se formou prezentace seznámí.
Integrita bezúhonnost
Jedinečný Ježíš Velikost člověka se dá určit podle toho, co za sebou zanechal a zda přivedl druhé k tomu, aby uvažovali nově, a dal impuls, který ho přetrval...
Chceš vidět zázraky - vyzývej lidi k proměně života Dobře položená výzva proměňuje život.
Křesťanství Nejrozšířenější náboženství – 2 miliardy věřících
Proč je důležité studovat Principy
OTČE Centrum pro katechezi Olomouc, Modlitba Páně při mši svaté „Když jsme byli pokřtěni, nepřijali jsme ducha otroctví, abychom se znovu báli,
PROROCI Vyrobilo Centrum pro katechezi v Olomouci, 2013.
z pohledu pedagogiky a katechetiky
Slovo života listopad 2012 „Kdo mě miluje, bude zachovávat mé slovo a můj Otec ho bude milovat a přijdeme k němu a učiníme si u něho příbytek.“ (Jan.
Boží Zjevení Mnohokrát a mnohými způsoby mluvíval Bůh k otcům ústy proroků; v tomto posledním čase k nám promluvil ve svém Synu. (Žid 1,1n)
Připrava na přijetí svátosti BIŘMOVÁNÍ
VY_32_INOVACE_29-04 Úvod do politologie.
KŘESŤANSTVÍ V RANÉM STŘEDOVĚKU
Křesťanství.
Právo jako filozofický pojem
Ježíšova velekněžská modlitba I
Teologický rozměr majetkového vyrovnání. Co je církev Existuje mnoho pohledů na církev.  Instituce s hierarchickými i demokratickými prvky  Kristovo.
VY_32_INOVACE_28-16 Antická filosofie Epikureismus.
Photo by Aneta Brožovská Present by Aneta Brožovská.
Ježíšův dar lidstvu (Z pohledu vědy) Ježišová smrť Z pohľadu vedy.
Až na samý časový okraj vzniku vesmíru nahlédla americká sonda WMAP. Podle jejího měření se vesmír rozepnul do obrovských rozměrů v triliontině sekundy.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Učíme aktivně“ Registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_09.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_09_OSVZ_ZSVa Anotace: Seznámit žáky se středověkým filozofickým.
MODLITBA – CHOZENÍ S BOHEM Centrum pro katechezi Olomouc, 2013.
 © Centrum pro katechezi Olomouc.  Modlitba je setkání s Bohem.  Modlitba je rozhovor.  Modlitba je základní kámen naší víry. Vyrobilo Centrum pro.
Zkuste říct Hudba:Michal Tučný Chtěl bych být medvídkem.
KŘESŤANSTVÍ.
SVÁTOST OLTÁŘNÍ „Amen, amen, pravím vám, nebudete-li jíst tělo Syna člověka a pít jeho krev, nebudete mít v sobě život.“ (Jan 6, 53) Eucharistie je zdrojem.
Víra přivádějící k úžasu
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorPhDr. Jitka Mannová Název šablonyIII/2.
Nevěřící Tomáš sestaveno s využitím obrázků Henryho Martina Český text: kanan.cz Copyright © Henry Martin Used by Permission.
Pár vtípků.
VZTAH VÍRY A ROZUMU VE STŘEDOVĚKÉ FILOZOFII Dušková, Hessler, Marešová, Dlouhá, Hučíková – V8A
Filosofie křesťanského středověku
1. Já jdu tam do Boží země, kde vládne jas, já jdu tam do Boží země, kde vládne jas, kde je na věky mír.
Letnice Jóel 3:1 I stane se potom: Vyleji svého ducha na každé tělo. Vaši synové i vaše dcery budou prorokovat, vaši starci budou mít sny, vaši jinoši.
Je mentorování biblický koncept ?  Výraz není v Písmu  Výraz pochází z řecké mytologie : Odysseus svěřil výchovu a životní přípravu svého syna Telemacha.
Jan Hus a jeho předchůdci
DÁŠA POSPÍŠILOVÁ, SPASENÍ SKRZE SKUTKY??? DÁŠA POSPÍŠILOVÁ, NEJEN VÍRA, ALE I SKUTEK…
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborné učiliště nábytkářské a.
Sv. Faustýna Kowalska Maria Faustina /Helena/ Kowalska sv. Faustýna Kowalska Maria Faustina /Helena/ Kowalska.
Křesťanství Adámková. Co křesťanská víra není? Velmi často se setkávám s představou, že křesťanská víra znamená dělat určité věci za účelem naklonění.
Právo jako filosofický pojem. Co je to právo? – I.  „Tážeš-li se mě, co je to právo, pak to nevím a netážeš-li se mě, pak to vím.“  Právo je společenský.
Anotace: Materiál je určen pro žáky 1. ročníku střední odborné školy a žáky nástavbového studia. Text zpracovává druhou část většího celku - Bible. Věnuje.
Boží řešení dluhu. 2 Co je dluh? Dluh je jednoduše řečeno závazek zaplatit později za to, co získávám teď. Bible neodsuzuje využití dluhu, ale varuje.
Jirka Pospíšil, KC NADĚJE Bučovice,
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Zázrak komunikace s Bohem
Ježíš.
Slovo života Listopad 2012.
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Tomáš Akvinský Mgr. Vladimír Velešík.
Sekularizace Evangelii Nuntiandi 55.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Ročník:  3. Vzdělávací obor:  Občanská nauka Tematický okruh:
PATRISTIKA II Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Označení materiálu
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
ŠABLONA III/2 Jan Hus, literatura 8. roč. , Mgr. L
BIBLICKÝ RŮŽENEC radostná tajemství
Základní filozofické otázky
Transkript prezentace:

Tomáš, jeden ze Dvanácti, zvaný Blíženec, nebyl s nimi, když Ježíš přišel. Ostatní učedníci mu říkali: "Viděli jsme Pána! " On jim však odpověděl: "Dokud neuvidím na jeho rukou jizvy po hřebech a nevložím svůj prst na místo hřebů a ne-vložím svou ruku do jeho boku, neuvěřím." Za týden byli jeho učedníci zase uvnitř a Tomáš s nimi. Ježíš přišel zavřenými dveřmi, stanul mezi nimi a řekl: "Pokoj vám! " Potom vyzval Tomáše: "Vlož sem prst a podívej se na mé ruce, vztáhni ruku a vlož ji do mého boku; a nebuď nevěřící, ale věřící." Tomáš mu odpověděl: "Pán můj a Bůh můj!" Ježíš mu řekl: "Protože jsi mě uviděl, uvěřil jsi. Blaho-slavení, kdo neviděli, a přesto uvěřili!" Jan 20, 24-29

• Sv. Tomáš Akvinský ( ) • zakladatel křesťanské filozofie • dominikánský kněz (F,I,D) • žije v době sporů • (papeže v. císař) • „ věda víře neodporuje „ • křesťanství obohacuje o vědecký rozměr • „Aristoteles Nového věku“ • nejznámější je jeho 5 cest poznání Boha • Boha lze poznat přirozeným rozumem • a tak dospět k víře

1. z pohybu 2. z účinkové příčiny 3. z možného a nutného 4. ze stupňů 5. z řízení věcí

- všechno je v pohybu - tento pohyb je způsobován vždy někým jiným - pohyb motorky je způsoben pohybem motoru (resp.klik.hřídele, resp. paliva - při zjišťování, kdo je původcem úplně prvního pohybu tak přicházíme k existenci prvního „hybatele všech věcí“ - Boha

- říká se : není kouře bez ohně - tzn. všechno má svou příčinu - princip kauzality (neboli : každá PŘÍČINA má také svůj DůSLEDEK) - při pátrání po tom, co bylo tou úplně první příčinou všech věcí, že jsou dojdeme k tomu, že musí existovat „příčina“, která existuje sama o sobě a tou je Bůh

- věci mohou být nebo také nebýt - jednou v minulosti tak musel logicky být okamžik kdy nebylo vůbec NIC - některé věci jsou nutné a jiné nejsou nutné - nutné věci berou svoji nutnost jako předpoklad své existence odjinud - ODKUD ? - je potřeba stanovit něco, co je nutné samo o sobě a nepotřebuje svoji příčinu nutnosti brát a odvozovat odjinud – Bůh - jedině od Boha mají nutné věci předpoklad také své nutnosti

- všechny věci mají v sobě princip graduality (stupňování) - to znamená, že něco je lepší a něco ještě lepší a něco nejlepší - určitě musí existovat NĚCO, co je NEJkrásnější, NEJpravdivější NEJušlechtilejší, NEJdokonalejší, a toto jsoucno (tato existence) je BOHEM

- chování přírodních těles je typické tím, že má CÍL - nikoliv náhodou, ale nějakým úmyslem dospějí vždy k cíli - co však nemá poznání, k cíli nesměřuje, pouze když se podvolí a přijme řízení něčeho co jej přesahuje - nejinteligentnější řídící centrum tak pro člověka představuje Bůh

- plynoucí z uvedených 5 cest Tomáše Akvinského je : „že člověk je schopen poznat Boha - „že člověk je schopen poznat Boha ze stvořených věcí přirozeným ze stvořených věcí přirozeným světlem ROZUMU“ (§36 KKC) světlem ROZUMU“ (§36 KKC) - toto poznání je bohužel znesnadněno zaměřením člověka na věci poznatelné jen svými smysly (zrak, hmat,...) Pozn. KKC – Katechismus Katolické Církve

 Mistr Jan Hus na koncilu v Kostnici ž ádal, aby byl usv ě d č en ze svých blud ů slovy Písma.  Pro katolickou církev však není Písmo sv. tou nejvyšší autoritou.  Tu p ř edstavuje nejenom Bible, ale i u č ení církve (nauka) v Katechismu katolické církve (KKC), vydaném r.1992 a p ř edstavuje ji i souhrn záv ě r ů posledního koncilu (II. Vatikánský : v Ř ím ě )

 Kurz Vyhlídkový let nad KKC osnova :