PODNIKOVÉ PROCESY A JEJICH SPOLEHLIVOST

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sedm základních nástrojů managementu jakosti
Advertisements

Integrovaný systém kvality v dalším profesním vzdělávání KVALITA V DALŠÍM VZDĚLÁVÁNÍ Liberec,
Optimalizace zásob ŠKODA AUTO a.s..
Integrovaný systém řízení (ISŘ)
Projektové řízení Modul č.1.
Zkušebnictví a řízení jakosti staveb
Presentation Title.
Systém včasného varování pro odhalení symptomů krize stavebního projektu Ing. Michal Vondruška K126.
ČLENĚNÍ NÁKLADŮ PODNIKU S DŮRAZEM NA ROZHODOVÁNÍ
Balance Score Card (BSC) v řízení dodavatelských systémů
Zefektivňování, zvyšování výkonnosti a kvality
Hodnocení způsobilosti měřících systémů
Síťová analýza RNDr. Jiří Dvořák, CSc.
Audit administrativních činností
11 Procesy a procesní řízení 22 Další charakteristiky procesu má svého vlastníka (osoba odpovídající za zlepšování procesu) má svého zákazníka (interního.
PODPURNÉ PROCESY V ORGANIZACI
SYSTÉMY ŘÍZENÍ ZÁSOB Jana Burešová Kateřina Cimická
64. Odhady úplných chyb a vah funkcí BrnoLenka Bocková.
Proces řízení projektu
Analýza způsobilosti procesů a výrobních zařízení
Iva Vodáková – DURABO Vydavatelství a tisk Na Stráni Čelákovice Založeno roku 1991.
12. OPERATIVNÍ MANAGEMENT
Auditorské postupy Činnosti před uzavřením smlouvy
© GI, konzultační a vzdělávací skupina OLOMOUC Vyhodnocení a zefektivnění procesů plánování sociálních.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Naši klienti  V současnosti naše systémy užívá 45 zdravotnických zařízení  Naši klienti jsou  rozmístěni v rámci celé ČR (všechny regiony)  tvoří cca.
VŠB - TU Ostrava, Fakulta Elektrotechniky a Informatiky Rozvoj RCM v elektroenergetice Ing. Jan Gala.
2. téma 1MU305, 211 – Manažerské účetnictví I.
Nákup ( kap. 12).
Příručka jakosti Ing. Zdeněk Aleš, Ph.D.
Systém managementu jakosti
ŘÍZENÍ JAKOSTI A SPOLEHLIVOSTI Věra Pelantová Pavel Fuchs verze 2009
Energetický audit ve velkém průmyslovém podniku z pohledu zadavatele Ing. Petr Matuszek Seminář AEM Brno
4 Normovaný systém managementu kvality podle ISO 9001
E-PRAHA 2006/Osička1 Systém managementu jakosti ÚMČ Praha 10 ČSN EN ISO 9001:2001 Systém managementu jakosti ÚMČ Praha 10 ČSN EN ISO 9001:2001.
2008/2009 REPORTING Tereza Mulačová Česká zemědělská univerzita v Praze Tereza Řezníčková Provozně ekonomická fakulta Marek Tláskal obor Veřejná správa.
1. Úvod do problematiky Pojmy a definice Podnik v dynamickém prostředí
Systémy řízení jakosti - úvodní cvičení
Management jakosti jako úhelný kámen provozu klinické laboratoře
Komplexní produktivní údržba (TPM)
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
Inovace je změna daného stavu a lze ji aplikovat ve všech směrech lidských aktivit. Tyto změny mají sedm řádů, sedm faktorů a sedm zdrojů. Inovační proces.
Základní struktura projektu Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice.
Management systému řízení kvality
Projektové plánování.
Ing. Daniel Kardoš Systém ManagementDesk – nástroj řízení kvality a bezpečnosti podle ISO 9 001, ISO , ISO , ISO a ISO Ing.
Projektový management Přednáška č. 1 Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní.
Reporting.
Storm: Řízení projektů (CPM)
ZÁKLADY SYSTÉMŮ MANAGEMENTU 1. ČÁST
MANAŽERSKÉ ÚČETNICTVÍ
Metodika řízení projektů
BSC 1992 Robert S. Kaplan a David P. Norton článek navrhující měření výkonnosti organizací – BSC – Vyrovnaný přehled výsledků kniha The Balanced.
Management jakosti, zdravotnické standardy, audit, měření jakosti
Projekt: Praktický průvodce ekonomikou aneb My se trhu nebojíme! Reg. č.: CZ.1.07/1.1.34/ Nové trendy v investování.
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
2009 STUDIJNÍ PROGRAM: Ekonomika a management STUDIJNÍ OBOR: PRŮMYSLOVÉ INŽENÝRSTVÍ Ústav průmyslového inženýrství a informačních systémů doc. Ing. David.
Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Navrhování a hodnocení technického produktu z hlediska.
Přednáška Akce: Přednášející: Ing. Zdeněk Čežík | Konzultant managementu a podnikových procesů | TFM Výzvy Facility managera.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 8: Finanční řízení MSP.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
VYSOKÁ ŠKOLA TECHNICKÁ A EKONOMICKÁ V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH Plánování zakázek ve vybraném výrobním podniku ÚSTAV PODNIKOVÉ STRATEGIE Autorka bakalářské.
Systém managementu jakosti
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
VYSOKÁ ŠKOLA TECHNICKÁ A EKONOMICKÁ V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH
Digitální učební materiál
Procesní řízení (management)
Ekonomika podniku STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
PROJEKTOVÉ ŘÍZENÍ V NEZISKOVÝCH ORGANIZACÍCH
Transkript prezentace:

PODNIKOVÉ PROCESY A JEJICH SPOLEHLIVOST Ing. Radim Flegl

MANAGEMENT SPOLEHLIVOSTI PODNIKOVÝCH PROCESŮ Spolehlivost je znakem jakosti procesu Přirozená součást zlepšování procesů dle ISO 9001 Ovlivňuje spolehlivost podniku jakožto dodavatele

PROČ SPOLEHLIVOST V PODNIKÁNÍ Je třeba být spolehlivým dodavatelem: Požadavek zákazníků na spolehlivost dodavatelů Dodávat to, co je nasmlouváno, v dohodnutých termínech a dohodnuté kvalitě Pružnost kooperace, minimalizace skladů a zásob Cílem: Just-in-Time – dodávky přesně včas

JAK BÝT SPOLEHLIVÝM DODAVATELEM Pojistné zásoby: vázání oběžného kapitálu, skladovací náklady Spolehlivé fungování podniku = spolehlivé podnikové procesy: věnovat systematické úsilí analýze a zlepšování spolehlivosti podnikových procesů

CO JE SPOLEHLIVOST PROCESU Nelze postupovat striktně analogicky zkoumání spolehlivosti technických systémů Je nutné vyjít z obecné úvahy, co je smyslem existence procesu a jaké jsou základní znaky jeho „funkčnosti“

TRANSFORMAČNÍ MODEL PROCESU VLIV OKOLÍ NA PROCES VSTUPY VÝSTUPY Hmotné vstupy Hmotné výstupy Informace PROCES Práce Informace Energie Finanční zdroje Finanční výstupy VLIV PROCESU NA OKOLÍ

SPOLEHLIVOST PROCESU DEFINOVANÁ JAKO DOSAHOVÁNÍ VÝSTUPŮ Podstatou procesu je transformace vstupů na výstupy Ukazatele spolehlivosti procesu vyjadřují stabilitu této transformace Vyjadřuje pravděpodobnost, že za splnění předem definovaných podmínek k této transformaci v určitém časovém úseku skutečně dojde

SPOLEHLIVOST PROCESU DEFINOVANÁ JAKO SPOLEHLIVOST OBSLUHY „Zákaznický“ pohled na spolehlivost procesu Vycházíme z toho, že proces poskytuje určité „služby“ interním nebo externím zákazníkům Základní charakteristiky: pohotovost procesu, nepřetržitost procesu a integrita procesu

POHOTOVOST PROCESU Představuje schopnost poskytnutí služby (provedení určitých činností) v požadované kvalitě za daných podmínek, je-li vyžádána interním či externím zákazníkem resp. dán signál k její realizaci. Tato vlastnost je závislá na vlastnostech objektů, jejichž prostřednictvím se služba/činnost provádí. Vychází z analogie poruch v technické oblasti

NEPŘETRŽITOST PROCESU Představuje schopnost již zahájenou službu/ činnost provádět v daných podmínkách po požadovanou dobu Tj. po dobu realizace procesu nedojde k jeho selhání

INTEGRITA PROCESU Vyjadřuje schopnost provádět činnosti bez mimořádných zhoršení tj. ve stálé jakosti Zde se nám objevuje hledisko posuzování, zda výstupy z procesu odpovídají definovaným kritériím

JAK MĚŘIT SPOLEHLIVOST PROCESU Vyjít z analogie měření spolehlivosti technických systémů Zvolit vhodné metody a ukazatele s ohledem na charakter procesu

ROZDĚLENÍ PROCESŮ PRO HODNOCENÍ SPOLEHLIVOSTI Procesy kontinuální: technologické procesy např. pece, výrobní linky s třísměnným provozem atp. Procesy opakované: procesy, které jsou opakovaně spouštěny a zastavovány Procesy jednorázové: jedinečné, komplikované procesy typu „projekt“

HODNOCENÍ SPOLEHLIVOSTI KONTINUÁLNÍ PROCESY V oblasti kontinuálních procesů je možné s výhodou použít aparát teorie spolehlivosti, jak jej známe z hodnocení spolehlivosti technických systémů K hodnocení spolehlivosti kontinuálního procesu přistupujeme jako k hodnocení spolehlivosti obnovovaných objektů Hodnotíme tedy tzv. proud obnovy - sled úseků, kdy je proces v provozu, poruch a obnov procesu

HODNOCENÍ SPOLEHLIVOSTI OPAKOVANÉ PROCESY Rovněž lze využít aparát teorie spolehlivosti, jak jej známe z hodnocení spolehlivosti technických systémů Vzhledem ke střídání provozu procesů a obdobími klidu, jsou nejvhodnější ukazatele pohotovosti a operační pohotovosti Dále jsou vhodné ukazatele bezporuchovosti

HODNOCENÍ SPOLEHLIVOSTI JEDNORÁZOVÉ PROCESY Spolehlivost jednorázových procesů má smysl hodnotit, pokud se jedná o procesy složité, mající např. charakter projektu Pro hodnocení spolehlivosti těchto procesů je vhodné rozdělit poruchy na: a) kritické - znamenající ukončení procesu b) méně významné - znamenající určité komplikace v procesu

METODY HODNOCENÍ SPOLEHLIVOSTI (JEDNORÁZOVÉ PROCESY) Hodnocení z hlediska kritických poruch : metoda blokových schémat spolehlivosti (Reliability Block Diagram RBD) - pravděpodobnosti selhání dílčích činností 8 pravděpodobnost selhání procesu jako celku Hodnocení z hlediska méně významných poruch: metoda PERT (Program Evaluation and Review Technique)

FAKTORY OVLIVŇUJÍCÍ SPOLEHLIVOST PROCESU Postupy Lidský faktor Prostředí procesu Materiál Informace Stroje a vybavení

KROKY KE ZVÝŠENÍ SPOLEHLIVOSTI PROCESŮ - 1 Dekomponovat podnikovou procesní mapu na dílčí podnikové procesy. Kategorizovat tyto dílčí procesy podle jejich funkce: hlavní procesy, podpůrné procesy, řídící procesy. Analyzovat posloupnost a návaznosti těchto procesů z hlediska: vstupů a výstupů procesů, časového sledu (posloupnost, procesy paralelní a sériové).

KROKY KE ZVÝŠENÍ SPOLEHLIVOSTI PROCESŮ - 2 Určit kritické procesy z hlediska: významu (např. pomocí metody FMEA), časového (např. pomocí síťové analýzy metodou kritické cesty), nahraditelnosti / zálohovatelnosti.

KROKY KE ZVÝŠENÍ SPOLEHLIVOSTI PROCESŮ - 3 Dekomponovat tyto kritické procesy na dílčí složky (např. pomocí Ishikawova diagramu) – například již výše zmíněných 6: spolehlivost strojů, zařízení a vybavení, spolehlivost lidského činitele, kvalita vstupního materiálu, spolehlivost a kvalita informačních vstupů, kvalita výrobních postupů a dokumentace, kvalita okolního prostředí.

KROKY KE ZVÝŠENÍ SPOLEHLIVOSTI PROCESŮ – 4 Určit, které z těchto faktorů jsou v daných procesech rozhodující. Zvolit vhodné metody pro analýzu možnosti zvyšování spolehlivosti určených kritických faktorů. Naplánovat a zrealizovat zlepšování. Přezkoumat účinnost.

DĚKUJI ZA POZORNOST