PODNIKOVÉ PROCESY A JEJICH SPOLEHLIVOST Ing. Radim Flegl
MANAGEMENT SPOLEHLIVOSTI PODNIKOVÝCH PROCESŮ Spolehlivost je znakem jakosti procesu Přirozená součást zlepšování procesů dle ISO 9001 Ovlivňuje spolehlivost podniku jakožto dodavatele
PROČ SPOLEHLIVOST V PODNIKÁNÍ Je třeba být spolehlivým dodavatelem: Požadavek zákazníků na spolehlivost dodavatelů Dodávat to, co je nasmlouváno, v dohodnutých termínech a dohodnuté kvalitě Pružnost kooperace, minimalizace skladů a zásob Cílem: Just-in-Time – dodávky přesně včas
JAK BÝT SPOLEHLIVÝM DODAVATELEM Pojistné zásoby: vázání oběžného kapitálu, skladovací náklady Spolehlivé fungování podniku = spolehlivé podnikové procesy: věnovat systematické úsilí analýze a zlepšování spolehlivosti podnikových procesů
CO JE SPOLEHLIVOST PROCESU Nelze postupovat striktně analogicky zkoumání spolehlivosti technických systémů Je nutné vyjít z obecné úvahy, co je smyslem existence procesu a jaké jsou základní znaky jeho „funkčnosti“
TRANSFORMAČNÍ MODEL PROCESU VLIV OKOLÍ NA PROCES VSTUPY VÝSTUPY Hmotné vstupy Hmotné výstupy Informace PROCES Práce Informace Energie Finanční zdroje Finanční výstupy VLIV PROCESU NA OKOLÍ
SPOLEHLIVOST PROCESU DEFINOVANÁ JAKO DOSAHOVÁNÍ VÝSTUPŮ Podstatou procesu je transformace vstupů na výstupy Ukazatele spolehlivosti procesu vyjadřují stabilitu této transformace Vyjadřuje pravděpodobnost, že za splnění předem definovaných podmínek k této transformaci v určitém časovém úseku skutečně dojde
SPOLEHLIVOST PROCESU DEFINOVANÁ JAKO SPOLEHLIVOST OBSLUHY „Zákaznický“ pohled na spolehlivost procesu Vycházíme z toho, že proces poskytuje určité „služby“ interním nebo externím zákazníkům Základní charakteristiky: pohotovost procesu, nepřetržitost procesu a integrita procesu
POHOTOVOST PROCESU Představuje schopnost poskytnutí služby (provedení určitých činností) v požadované kvalitě za daných podmínek, je-li vyžádána interním či externím zákazníkem resp. dán signál k její realizaci. Tato vlastnost je závislá na vlastnostech objektů, jejichž prostřednictvím se služba/činnost provádí. Vychází z analogie poruch v technické oblasti
NEPŘETRŽITOST PROCESU Představuje schopnost již zahájenou službu/ činnost provádět v daných podmínkách po požadovanou dobu Tj. po dobu realizace procesu nedojde k jeho selhání
INTEGRITA PROCESU Vyjadřuje schopnost provádět činnosti bez mimořádných zhoršení tj. ve stálé jakosti Zde se nám objevuje hledisko posuzování, zda výstupy z procesu odpovídají definovaným kritériím
JAK MĚŘIT SPOLEHLIVOST PROCESU Vyjít z analogie měření spolehlivosti technických systémů Zvolit vhodné metody a ukazatele s ohledem na charakter procesu
ROZDĚLENÍ PROCESŮ PRO HODNOCENÍ SPOLEHLIVOSTI Procesy kontinuální: technologické procesy např. pece, výrobní linky s třísměnným provozem atp. Procesy opakované: procesy, které jsou opakovaně spouštěny a zastavovány Procesy jednorázové: jedinečné, komplikované procesy typu „projekt“
HODNOCENÍ SPOLEHLIVOSTI KONTINUÁLNÍ PROCESY V oblasti kontinuálních procesů je možné s výhodou použít aparát teorie spolehlivosti, jak jej známe z hodnocení spolehlivosti technických systémů K hodnocení spolehlivosti kontinuálního procesu přistupujeme jako k hodnocení spolehlivosti obnovovaných objektů Hodnotíme tedy tzv. proud obnovy - sled úseků, kdy je proces v provozu, poruch a obnov procesu
HODNOCENÍ SPOLEHLIVOSTI OPAKOVANÉ PROCESY Rovněž lze využít aparát teorie spolehlivosti, jak jej známe z hodnocení spolehlivosti technických systémů Vzhledem ke střídání provozu procesů a obdobími klidu, jsou nejvhodnější ukazatele pohotovosti a operační pohotovosti Dále jsou vhodné ukazatele bezporuchovosti
HODNOCENÍ SPOLEHLIVOSTI JEDNORÁZOVÉ PROCESY Spolehlivost jednorázových procesů má smysl hodnotit, pokud se jedná o procesy složité, mající např. charakter projektu Pro hodnocení spolehlivosti těchto procesů je vhodné rozdělit poruchy na: a) kritické - znamenající ukončení procesu b) méně významné - znamenající určité komplikace v procesu
METODY HODNOCENÍ SPOLEHLIVOSTI (JEDNORÁZOVÉ PROCESY) Hodnocení z hlediska kritických poruch : metoda blokových schémat spolehlivosti (Reliability Block Diagram RBD) - pravděpodobnosti selhání dílčích činností 8 pravděpodobnost selhání procesu jako celku Hodnocení z hlediska méně významných poruch: metoda PERT (Program Evaluation and Review Technique)
FAKTORY OVLIVŇUJÍCÍ SPOLEHLIVOST PROCESU Postupy Lidský faktor Prostředí procesu Materiál Informace Stroje a vybavení
KROKY KE ZVÝŠENÍ SPOLEHLIVOSTI PROCESŮ - 1 Dekomponovat podnikovou procesní mapu na dílčí podnikové procesy. Kategorizovat tyto dílčí procesy podle jejich funkce: hlavní procesy, podpůrné procesy, řídící procesy. Analyzovat posloupnost a návaznosti těchto procesů z hlediska: vstupů a výstupů procesů, časového sledu (posloupnost, procesy paralelní a sériové).
KROKY KE ZVÝŠENÍ SPOLEHLIVOSTI PROCESŮ - 2 Určit kritické procesy z hlediska: významu (např. pomocí metody FMEA), časového (např. pomocí síťové analýzy metodou kritické cesty), nahraditelnosti / zálohovatelnosti.
KROKY KE ZVÝŠENÍ SPOLEHLIVOSTI PROCESŮ - 3 Dekomponovat tyto kritické procesy na dílčí složky (např. pomocí Ishikawova diagramu) – například již výše zmíněných 6: spolehlivost strojů, zařízení a vybavení, spolehlivost lidského činitele, kvalita vstupního materiálu, spolehlivost a kvalita informačních vstupů, kvalita výrobních postupů a dokumentace, kvalita okolního prostředí.
KROKY KE ZVÝŠENÍ SPOLEHLIVOSTI PROCESŮ – 4 Určit, které z těchto faktorů jsou v daných procesech rozhodující. Zvolit vhodné metody pro analýzu možnosti zvyšování spolehlivosti určených kritických faktorů. Naplánovat a zrealizovat zlepšování. Přezkoumat účinnost.
DĚKUJI ZA POZORNOST