Grafické karty Základní parametry.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Počítačová grafika.
Advertisements

HARDWARE 1 STAVBA PC 6. ročník verze
GRAFICKÁ KARTA Komínková Lenka 4. I.
Tato prezentace byla vytvořena
Grafické karty Robert Ondra 3.B 3iv1
Identifikátor materiálu: EU
HARDWAROVÉ POŽADAVKY NA MULTIMEDIÁLNÍ POČÍTAČ
ZÁKLADNÍ DESKA.
Sběrnice.
MONITOR.
HARDWARE PC Uvnitř počítače.
Konektory graf. karet.
Informatika 1_6 6. Týden 11. A 12. hodina.
Ř ADIČ RASTROVÝ, ELEKTROLUMINISCEN ČNÍ A VEKTOROVÝ.
Technické prostředky informačních systémů 4. Týden – Sběrnice.
Grafické karty Grafické karty Radek Dohnal.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
S BĚRNICE PRO GRAF. KARTY Funkce graf. karet Rendering.
ZÁKLADNÍ DESKA MOTHERBOARD
Sběrnice I. Sběrnice v počítačích. Sběrnice I. Sběrnice v počítačích.
Sběrnice = soustava vodičů, která umožňuje přenos signálů mezi jednotlivými částmi počítače. Přenáší data a zajišťuje komunikaci.
Václav Bartoněk, 6. G MěVG Klobouky u Brna
Anotace Žák dokáže popsat a zařadit výstupní zařízení HW Autor Petr Samec Jazyk Čeština Očekávaný výstup Dokáže definovat typy výstupního zařízení HW Speciální.
GRAFICKÉ KARTY Úvodem:
Základní pojmy počítačové grafiky
Uvnitř počítače 1.
Monitory.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Grafika a digitální fotografie Volitelný modul úrovně P díl č. 2.
Řadič obrazového podsystému
Monitory.
Gymnázium Dr. Emila Holuba, Holice.  Paměti RAM  Grafické karty  Zvukové karty.
G R A F I C K É K A R T Y.
Druhy počítačů Osobní počítače Pracovní stanice Superpočítače
Identifikátor materiálu: EU
OBRÁZKY Popis karty Grafická karta se stará o grafický výstup na monitor, TV obrazovku či jinou zobrazovací jednotku. V případě, že grafická karta obsahuje.
PCI Express PCI Express, PCIe ale také 3GIO (3rd Generation I/O) Interní lokální sběrnice založena na standardu starší PCI, komunikující na vetší přenosové.
ELEKTROTECHNIKA Elektronické počítače
HARDWARE 2. část.
ROZŠIŘUJÍ MOŽNOSTI PC ZASUNUJÍ SE DO SLOTŮ. IO KARTA PRO PŘIPOJENÍ PERIFERNÍCH ZAŘÍZENÍ K PC ( VSTUPŮ A VÝSTUPŮ ) OBSAHUJE PORTY: A/ SÉRIOVÉ – COM1, COM2.
Autor:Jiří Gregor Předmět/vzdělávací oblast: Digitální technika Tematická oblast:Digitální technika Téma:Statické paměti RWM – RAM 1. část Ročník:3. Datum.
Počítačové komponenty Jiří Vohradský. Co je počítač? Počítač je zařízení pro zpracování informací. Informace jsou v počítači ve formě různých druhů dat.
Architektura počítače
SKLADBA PC 7 OP VK VYT 2.7 Grafická karta Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Josef Vlach. Dostupné z Metodického portálu.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální fotoaparáty Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Pokročilé architektury počítačů (PAP_06.ppt) Karel Vlček, katedra Informatiky, FEI VŠB Technická Univerzita Ostrava.
Monitor CRT Monitor LCD Monitor
Přídavné karty Grafické karty Zvukové karty Síťové karty Modemy.
Mikroprocesor.
Co je co? Hardware = =fyzické vybavení pc.Je vše na co si můžeme sáhnout, vše co je vidět a co je ve skříni pc. Software = = programové vybavení pc. Je.
Rastrová grafika E4.
Digitální fotografie 1. semestr
Počítačová grafika.
Hardware - komponenty (5). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Principy funkce počítače (4). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
ZŠ Brno, Řehořova 3 S počítačem snadno a rychle Informatika 7. ročník III
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Grafická karta je součást počítače, která se stará o grafický výstup na monitor, TV obrazovku či jinou zobrazovací jednotku. je součást počítače, která.
OBRAZOVKY CRT - LCD Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města Prahy.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Grafická karta Číslo DUM: III/2/VT/2/1/05 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast: Hardware.
Základní deska. Základní deska (anglicky mainboard či motherboard) představuje základní hardware většiny počítačů. Hlavním účelem základní desky je.
Základní desky Marek Kougl 1.L.
Porty a rozhraní Markéta Koubíková.
Grafické karty Klaudie Mazůrková 6.A
Grafická karta
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Monitor
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
LCD monitor Nikola Kodetová\1.L.
Číslicové měřící přístroje
Transkript prezentace:

Grafické karty Základní parametry

Grafická karta (též videokarta, grafický adaptér) je zařízení, které zabezpečuje výstup dat z počítače na obrazovku monitoru,tj. přebírá data od procesoru a převádí je na videosignál, který vysílá do monitoru. Je tedy nutné mít vyváženou kombinaci grafické karty s monitorem, neboť ne každý monitor dokáže využít všechna rozlišení, která karta umožňuje a naopak.   Grafická karta má vliv na to, jaký software může uživatel na počítači provozovat a jak rychle se data na obrazovku přenášejí. Existuje celá řada grafických karet od nejlevnějších (cca 600 Kč) až po profesionální s cenami ve výši několik desítek tisíc korun. Tyto se liší zejména svými procesory, typy a velikostí pamětí, sběrnicí, pro kterou jsou určeny, a možnostmi rozšíření. Použité komponenty určují parametry grafické karty.

Parametr Vysvětlení Rozlišení v textovém režimu Počet znaků, které je možné v textovém režimu zobrazit na jednom řádku, a počet řádků, které je možné umístit na obrazovku. Matice znaku Počet bodů (ve vodorovném a ve svislém směru), ze kterých se může skládat jeden znak v textovém režimu. Rozlišení v grafickém režimu Počet pixelů, které je možné v horizontálním a ve vertikálním směru zobrazit. Počet barev (barevná hloubka) Počet barev, které je možné zároveň zobrazit. Udává se většinou pouze pro grafický režim. Rychlost (obnovovací frekvence) Počet pixelů, které videokarta dokáže vykreslit za jednotku času. Udává se pouze v grafickém režimu, měří se v hercích (Hz)

Většina grafických karet dovoluje práci ve dvou základních režimech: textový režim: režim, který umožňuje zobrazovat pouze předem definované znaky,jako jsou písmena (A, a, B, b, C, c, ...), číslice (1, 2, 3, ...), speciální znaky (&, ^, %, ...) a pseudografické znaky (symboly pro vykreslování tabulek). Tyto znaky jsou přesně definované pomocí matic bodů a je možné je zobrazovat pouze jako celek.   grafický režim: režim, ve kterém jsou informace zobrazovány po jednotlivých obrazových, bodech tzv. pixelech (Picture Element). Tento režim již nepoužívá předem definované znaky, ale může z jednotlivých pixelů vykreslit prakticky "libovolnou" (závisí na možnostech konkrétní karty) informaci.

Moderní videokarty se skládají z následujících částí: procesor paměť DAC převodník ROM BIOS

Při práci zapisuje procesor počítače obrazová data do videopaměti Při práci zapisuje procesor počítače obrazová data do videopaměti. Takto zapsaná data jsou potom čtena procesorem videokarty, který na jejich základě vytváří digitální obraz. Digitální obraz je posílán na vstup DAC (Digital Analog Convertor) převodníku, který z něj vytváří analogový obraz nutný pro moderní monitory, řízené spojitě (analogově) měnící se hodnotou signálů tří základních barev (Red - červená, Green - zelená, Blue - modrá).

Procesor videokarty (grafický procesor) je čip, který ovládá rozhraní Procesor videokarty (grafický procesor) je čip, který ovládá rozhraní. Tvoří jádro grafické karty, komunikuje na základě jednoduchých příkazů s centrální procesorovou jednotkou. Tyto instrukce zpracuje dále a zabezpečí veškeré další zobrazení. Grafické procesory využívají videopaměti umístěné na grafické kartě (nezatěžují paměť RAM).

Videopaměť je další důležitou součástí grafické karty Videopaměť je další důležitou součástí grafické karty. V zásadě rozlišujeme 2 druhy pamětí: pomalé (RAM, DRAM…) a rychlé (FastDRAM, SGRAM, VRAM, WRAM…)

DRAM (Dynamic RAM) popř DRAM (Dynamic RAM) popř. EDO DRAM nebo SDRAM: paměť, do které může v daném okamžiku buď procesor počítače zapisovat, nebo z ní může procesor karty číst. Tato paměť je levnější, ale poskytuje nižší výkon. SGRAM (Synchronous Graphic RAM): podobně jako paměť DRAM, ale navíc má podporu blokových operací, tj. má rychlejší operace, jako jsou například přesun bloku dat z jedné části paměti do druhé, naplnění části paměti stejnou hodnotou apod. VRAM (Video RAM): paměť mající možnost dvou vstupů a výstupů. Tato paměť, která bývá také označována jako dvoubranová (dvouportová), dovoluje, aby v jednom okamžiku do ní procesor počítače zapisoval a zároveň procesor videokarty z ní četl. Tento druh pamětí je dražší, ale poskytuje vyšší výkon. WRAM (WWindowRAM): dvoubranová paměť podobně jako VRAM s podporou blokových operací.

Rozhodujícím parametrem videopaměti je její velikost (kapacita) Rozhodujícím parametrem videopaměti je její velikost (kapacita). V závislosti na kapacitě této paměti a typu procesoru, který karta používá, je možné zobrazovat příslušná rozlišení a příslušný počet barev - obecně platí, že čím větší je paměť v grafické kartě, tím více barev lze zobrazit při větším rozlišení.

16 a 256 barev jsou tzv. paletované barvy – to znamená, že si sice můžete vybrat z širokého spektra barev ty, které chcete na monitoru zobrazit, ale nemůže jich být víc než 16 resp. 256 současně. U hi-coloru již paleta neexistuje, stále je tady však omezení 65 536 najednou zobrazitelných barev. Tento počet barev je dostačující pro běžnou práci. True-color (v překladu něco jako pravé barvy) znamená, že tu není žádná paleta a zobrazit můžete zhruba 16,7 miliónu barev. Při použití 32-bitů lze zobrazit zhruba 4,2 miliardy barev.

Videopaměť je s procesorem grafické karty propojena pomocí sběrnice Videopaměť je s procesorem grafické karty propojena pomocí sběrnice. Sběrnic je několik druhů a každá má jiný typ konektoru, kterým je připojena ke grafické kartě. Šířka sběrnice bývá 32b, 64b, 128b. V osobním počítači se nejčastěji setkáme se 4 typy sběrnic ISA, VL–Bus, PCI, AGP. Modernější sběrnice (PCI, AGP) umožňují rychlejší práci videokarty. Rychlost grafické karty závisí též na tom zda jde o kartu obyčejnou nebo akcelerovanou (akcelerátor).