Hodnocení efektivity výuky z pohledu pedagogiky Mgr. Ondřej Bárta Ústav pedagogických věd FF MU
Evaluace: Vymezení pojmu Teoretický přístup… Metodologie… Proces… …hodnocení, monitorování a měření určitých jevů.
Druhy pedagogické evaluace Evaluace vzdělávacích potřeb Evaluace vzdělávacích programů Evaluace učebnic Evaluace reálné výuky Evaluace edukačního prostředí Evaluace vzdělávacích výsledků (Průcha, 1996) Metaevaluace (Scriven, 1994)
Evaluace vzdělávacích potřeb „Zjišťování, monitorování a analýza vzdělávacích potřeb jednotlivců, různých skupin populace.“ (Průcha, 1996, s. 23) Jaké vzdělávání potřebují matky na mateřské dovolené?
Evaluace vzdělávacích programů Evaluace osnov, kurikula, vzdělávacího plánu, projektu apod. Proč, koho, co, kdy, jak učit? Obsah, časová dotace, organizace, participanti, proveditelnost, efektivita.
Evaluace učebnic Hodnocení učebních textů, knih a jiných materiálů. Struktura, rozsah, obtížnost, obrázky, použití ve výuce
Evaluace reálné výuky Hodnocení zaměřené na charakteristiky a podmínky vzdělávacích procesů. Observace (objektivní), participace (subjektivní)
Evaluace edukačního prostředí Hodnocení fyzického a psychosociálního prostředí vyučování. Uspořádání a umístění učebního prostoru Klima učební skupiny
Metaevaluace Evaluace evaluace. Příklad: Byl evaluační výzkum proveden podle potřeb zadavatele? Byly závěry evaluačního výzkumu správně interpretovány?
Výsledky a efekty Výsledek: Okamžitě měřitelná skutečnost. Efekt: Dlouhodobě pozorovatelná změna.
Model efektivnosti vzdělávacích procesů 1) Vstupní determinanty (žák, učitel, prostředí) 2) Procesuální determinanty (reálná výuka) 3) Výsledky (kognitivní a afektivní) 4) Efekty (ekonomické a mimoekonomické)
Evaluace vzdělávacích výsledků „Jde o … zjišťování, měření a vyhodnocování vzdělávacích výsledků žáků či jiných subjektů vzdělávání, které jsou dosahovány působením vzdělávacích procesů.“ (Průcha, 1996, s. 24) Příklad: Test po skončení vzdělávací aktivity. (Kolik se toho naučili?) Kognitivní (vědomosti) a afektivní (postoje) složka
Evaluace vzdělávacích výsledků: Příklady možných přístupů Srovnání výsledků stejných předmětů na různých školách Srovnání výsledků stejných předmětů na jedné škole Hodnocení vzdělávacích výsledků absolventů škol Komplexní evaluace vzdělávacích výsledků
Evaluace vzdělávacích efektů Hodnocení dlouhodobých dopadů vzdělávací aktivity. Příklad: Skupinový rozhovor půl roku po ukončení vzdělávací aktivity. (Kolik toho doposud používají? Kolik toho bylo použitelného v praxi?)
Evaluace vzdělávacích efektů Ekonomické efekty: Spojitost mezi délkou vzdělání a platovým ohodnocením pracovníka. Mimoekonomické efekty: Životní úroveň a uspokojení, vliv vzdělání na spotřebu, změny v sociální struktuře společnosti.
Sumativní versus formativní evaluace Souhrnná, celková. Obvykle po skončení aktivity, nemá vliv na její průběh. Formativní: Průběžná, korektivní. Obvykle v průběhu aktivity, může mít dopad na další průběh aktivity.
Úrovně evaluace Na úrovni školy Meziškolní (města, kraje…) Národní Mezinárodní
Evaluace pomocí standardů Cílové standardy → Učební látka Hodnotící standardy → Evaluační postup
Praktické aplikace: Evaluace programu Mládež v akci – RAY project Metodologie: Dlouhodobý mezinárodní komparativní kvantitativní výzkum. Výhody: Více pokrytých témat v průběhu času (neformální vzdělávání, vliv na účast na trhu práce apod.), velká variabilita sesbíraných dat, možnost mezinárodní komparace. Nevýhody: Finanční, personální a logistická náročnost.
Praktické aplikace: Evaluace seminářů pro školitele mládeže Metodologie: Univerzální a dynamický online dotazník s periodickým cyklem vyhodnocování. Výhody: Univerzálně použitelný nástroj pro různá školení, upravitelný do podoby feedbacku pro organizační tým. Nevýhody: Špatné zacházení s dotazníkem (lidský faktor), absence okamžité analýzy.
Praktické aplikace: Evaluace konkrétního vzdělávacího kurzu Metodologie: Pre-test, post-test dotazník a po určitém časovém odstupu ohnisková skupina. Výhody: Možnost porovnat okamžité a obecné výsledky s konkrétními a dlouhotrvajícími efekty. Nevýhody: Nepřítomnost kontrolní skupiny v pre- a post-testu.
Závěrem… Propojujte teorii s praxí! Buďte upřímní! Počítejte s evaluací dopředu! Berte výsledky evaluace v potaz! Nebojte se negativ, svět je jako šachovnice!
Použité zdroje Knox, A.B. 2002. Evaluation for Continuing Education. Looney, J. 2008. Teaching, Learning and Assessment for Adults. Průcha, J. 1996. Pedagogická evaluace.
Díky za pozornost!