Souvětí hypotaktické Souvětí podřadné.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Souvětí podřadné.
Advertisements

SOUVĚTÍ PODŘADNÉ SOUVĚTÍ SOUŘADNÉ
Anotace: Prezentace seznamuje žáky se stavbou souvětí
Anotace: Prezentace seznamuje žáky se stavbou souvětí
Vedlejší věty Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící
VÝZNAMOVÉ POMĚRY MEZI VEDLEJŠÍMI VĚTAMI
Několikanásobné větné členy
Souvětí souřadné, souvětí podřadné
Věty vedlejší.
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Anotace: Prezentace seznamuje žáky se stavbou souvětí
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.17 II
Vedlejší věty Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící
Digitální učební materiál
Vedlejší věty - obecně Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící Na VV se ptáme stejně jako na větný člen Ptáme se na ni větou řídící Větou.
Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce
Vedlejší věty - obecně Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící Na VV se ptáme stejně jako na větný člen Ptáme se na ni větou řídící Větou.
Skladba – stavba větná Zápor.
VEDLEJŠÍ VĚTY Mgr. Michal Oblouk.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_ INOVACE _08_CJL_NP2 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Mgr. Michal Oblouk INTERPUNKCE V SOUVĚTÍ.
Poměry mezi větami hlavními v souvětí souřadném Mgr.Renata Telingerová
VĚTA JEDNODUCHÁ, SOUVĚTÍ, sklaDEBNÍ VZTAHY
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_302_Věta hlavní a věta vedlejší AUTOR: Ilona Kozubová ROČNÍK,
Spojky.
VEDLEJŠÍ VĚTA PODMĚTNÁ, PŘÍSUDKOVÁ A PŘEDMĚTNÁ
Shoda přísudku s podmětem
SPOJKY Mgr. Michal Oblouk.
Skladba souvětí.
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0119 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
CJL - mluvnice Souvětí Mgr. Zina Omelková
Číslovky.
Název a adresa školy Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm nábřeží Dukelských hrdinů Rožnov pod Radhoštěm Název operačního.
PŘÍVLASTEK DOPLNĚK Mgr. Michal Oblouk.
holé, rozvité, několikanásobné
Interpunkce v souvětí podřadném
Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: E. Hošnová a kol.: ČESKÝ JAZYK pro základní školy, SPN, Praha, V. Hartmannová: JAZYKOVÉ ROZBORY.
Souvětí podřadné. Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kokory Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kokory Číslo projektu: 1.07/14.00/
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_12_Vedlejší věta předmětná Autor Chňoupková.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Souvětí podřadné Tematická oblast:Česky jazyk a literatura pro 3. ročník oboru.
Název školy: Základní škola Dobříč, okres Plzeň - sever, příspěvková organizace Autor: Mgr. Anna Dyková Název : VY_12_INOVACE_36_Pravopisná cvičení Téma:
VY_32_INOVACE_Jir_II_18 Významové poměry mezi HV,VV a vět. členy Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Alena Dulová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_CJ_01 TÉMA:
Druhy vedlejších vět Věta podmětná (podrobně vysvětleno v další části prezentace) Věta předmětná (podrobně vysvětleno v další části prezentace) Věta přívlastková.
Souvětí souřadné VY_32_INOVACE_03-38 Ročník: 8. Vzdělávací oblast:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
PODMĚT.
Mgr. Michal Oblouk INTERPUNKCE V SOUVĚTÍ.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Marie Vališová Číslo
Čárka v souvětí VY_32_INOVACE_03-40 Ročník: 8. Vzdělávací oblast:
VY_32_INOVACE_ČJ.7.B Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_ČJ.7.B.09_URČOVÁNÍ DRUHŮ VĚT.
Opakujeme vedlejší věty 1
PŘÍSUDEK Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Zvláštnosti větné stavby
AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_04
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Poznáváme tajemství skladby
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Významový poměr může vzniknout: mezi větami hlavními mezi větami vedlejšími stejného druhu závislými na společné větě řídící mezi jednotlivými částmi.
PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Spojky.
VĚTNÉ ČLENY 7- 9 PŘÍVLASTEK
VEDLEJŠÍ VĚTA PODMĚTNÁ
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Souvětí podřadné. Souvětí podřadné Definice: Souvětí podřadné se skládá z jedné věty hlavní a jedné nebo více vět vedlejších.
Transkript prezentace:

Souvětí hypotaktické Souvětí podřadné

Anotace materiál tvoří 12 slidů, v nichž je zopakována a prohloubena látka předchozích ročníků z oblasti syntaxe a toto procvičeno; seznámení se s podřadným souvětím cílová skupina: 8. ročník autor: Mgr. Tomáš Kozák očekávány výstup: žák pozná podřadné souvětí, určí jeho vedlejší věty a nahradí je příslušnými větnými členy, orientuje se v interpunkci věty a souvětí, je nutno použít formu prezentace pro zachování interaktivity použitá literatura: učebnice SPN pro 8. ročník průběh: za pomoci prezentace provedeme výklad a pracujeme se žáky na cvičeních

Základní pojmy věta hlavní – řídící věty vedlejší – řídící věty vedlejší – závislé souřadně spojené věty vedlejší: poměr slučovací poměr stupňovací poměr odporovací poměr vylučovací poměr důsledkový přísudek několikanásobný

Souvětí podřadné skládá se z jedné věty hlavní a alespoň jedné nebo více vět vedlejších Zdálo se mi, že mě tajemná noční řeka snad pohltí. Budu tak dlouho střádat, dokud si neušetřím na nový snowboard. Jakmile jsem přišel domů, okamžitě jsem mu zatelefonoval, aby mě zítra určitě přišel navštívit. Vh Vv Vv Vh Vv Vh Vv

Rozlišuj věty jednoduché a podřadná souvětí. Nemám nejmenší představu, jak to udělám. Vůbec si nevím rady, jak to zařídit. U savců, kteří trvale žijí buď pod zemí, nebo ve vodě, srst zdegenerovala. Až za tmy vylézáme z kánoe na břeh, celí prokřehlí a unavení. Když se mladší sestra vrátila z letního tábora, celé dny nadšeně vyprávěla, co všechno zažila. To červené auto, zahýbající právě za roh, muselo prudce přibrzdit, protože do vozovky vběhly dvě malé děti. Jirka, zpocený a nervózní, doběhl až na poslední chvíli. Zprava i zleva, z postranních uliček i z hlavních tříd se davy fanoušků hrnuly na náměstí, aby nezmeškali příjezd naší fotbalové reprezentace. Celá krajina se zahalila do běloskvoucího sněhu, padajícího již po dva dny.

Rozlišuj věty jednoduché a podřadná souvětí. Nemám nejmenší představu, jak to udělám. Vůbec si nevím rady, jak to zařídit. U savců, kteří trvale žijí buď pod zemí, nebo ve vodě, srst zdegenerovala. Až za tmy vylézáme z kánoe na břeh, celí prokřehlí a unavení. Když se mladší sestra vrátila z letního tábora, celé dny nadšeně vyprávěla, co všechno zažila. To červené auto, zahýbající právě za roh, muselo prudce přibrzdit, protože do vozovky vběhly dvě malé děti. Jirka, zpocený a nervózní, doběhl až na poslední chvíli. Zprava i zleva, z postranních uliček i z hlavních tříd se davy fanoušků hrnuly na náměstí, aby nezmeškali příjezd naší fotbalové reprezentace. Celá krajina se zahalila do běloskvoucího sněhu, padajícího již po dva dny.

PAMATUJ !!! Věta hlavní není součástí žádné jiné věty. Je zpravidla i významově samostatná. Nelze se proto na ni jinou větou zeptat. Věta vedlejší plní fci větného členu jiné věty. Je zpravidla formálně i významově nesamostatná, to znamená, že je mluvnicky závislá na jiné větě. Lze se proto na ni touto větou zeptat. Věty hlavní jsou vždy řídící. Ptáme se jimi na větu závislou.

PAMATUJ !!! Věty hlavní a věty vedlejší oddělujeme od sebe čárkami. Jestliže je věta vedlejší do věty hlavní vložena, odděluje se čárkami z obou stran: Chrám svatého Víta, který se stavěl od doby Karla IV. až do 20. století, se stal známým symbolem Prahy.

Doplň čárky. Bylo mi divné kam najednou tak všichni pospíchají. Kdybychom měli chvilku času určitě bychom za tetou došli. Moje sestra protože se bojí nechce být večer doma sama. Pravěcí lidé nakreslili jeskynní malby tak věrně že dodnes můžeme podle nich doplňovat své vědomosti o mamutu či jeskynním lvu. Na úpatí pahorku odkud byl krásný výhled na malou říčku bylo naše tábořiště. Protože krtek rozrývá půdu krtinami považují ho zahradníci za nepřítele. Její tmavé oči se za námi bedlivě dívaly dokud jsme nezmizeli za zákrutem. Co se tam stalo to nikdo z nás přesně neví. Ráno dříve než začalo svítat jsme byli už na nohou. Vysoko ve vzduchu jsme spatřili hejno divokých husí jak míří na sever.

Doplň čárky. Bylo mi divné, kam najednou tak všichni pospíchají. Kdybychom měli chvilku času, určitě bychom za tetou došli. Moje sestra, protože se bojí, nechce být večer doma sama. Pravěcí lidé nakreslili jeskynní malby tak věrně, že dodnes můžeme podle nich doplňovat své vědomosti o mamutu či jeskynním lvu. Na úpatí pahorku, odkud byl krásný výhled na malou říčku, bylo naše tábořiště. Protože krtek rozrývá půdu krtinami, považují ho zahradníci za nepřítele. Její tmavé oči se za námi bedlivě dívaly, dokud jsme nezmizeli za zákrutem. Co se tam stalo, to nikdo z nás přesně neví. Ráno, dříve než začalo svítat, jsme byli už na nohou. Vysoko ve vzduchu jsme spatřili hejno divokých husí, jak míří na sever.

Vyznačený větný člen nahraď vedlejší větou. Stál před naším domem jako zkamenělý. Tady v okolí je několik cest značených turistickými značkami. V malém parku v centru města se sešli místní obyvatelé k slavnostnímu odhalení sochy Antonína Dvořáka. V Mariánských lázních se léčivé prameny využívají také při léčbě ledvin. Už jsi jí řekla o té naší zítřejší dopolední schůzce u Barbory? Reklama dnes ve velkém měřítku ovlivňuje náš život. Teprve za bílého dne jsme se vydali na cestu. V neděli chceme jít na hřiště za školou zahrát si volejbal. Ještě na konci září bylo teplé počasí jako na začátku léta. Cítil jsem se u vás jako doma. Vidíš tu krásnou lípu rostoucí tam u cesty do polí? , jako by zkameněl. , které jsou značeny turistickými značkami. , aby slavnostně odhalili sochu Antonína Dvořáka. , aby se jimi léčily ledviny. , že se zítra dopoledne sejdeme u Barbory? , jak žijeme. Teprve až byl bílý den,… , abychom si zahráli volejbal. , jako když začínalo léto. , jako bych byl doma. , co roste (která roste) tam u cesty do polí?

Vedlejší větu nahraď příslušným větným členem. Architekti a technikové usilují, aby tato vynikající stavební památka byla zachována. o zachování této vynikající stavební památky Když skončily všechny přípravy, vydala se výprava na nejtěžší úsek výstupu. po skončení všech příprav Podala mu sklenici vody, aby se osvěžil. sklenici vody pro osvěžení Něž vstoupíme do jízdní dráhy, rozhlédneme se na obě strany. před vstupem do jízdní dráhy Protože mě náhle rozbolely zuby, musel jsem odejít k lékaři. pro náhlou bolest zubů Petr to udělal, přestože mu to otec zakázal. proti výslovnému otcovu zákazu Mnohé silnice byly nesjízdné, protože na nich byly vysoké závěje. pro vysoké závěje Když skončila práce, všichni se vrátili do ubytovny. po skončení práce Když se budeme hodně snažit, úkol se nám jistě podaří splnit. při velké snaze Kdybys mi nepomohl, tak bych sám motorku nespravil. bez tvé pomoci.