Název šablony: Inovace v chemii52/CH19/15. 2. 2013 Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Chemické děje a chemické rovnice.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/P14/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu:Botanika –věda o rostlinách.
Advertisements

Chemické reakce a teplo
NÁZEV ŠABLONY: INOVACE V CHEMII 52/CH21/ , VRTIŠKOVÁ VZDĚLÁVACÍ OBLAST: ČLOVĚK A PŘÍRODA NÁZEV VÝUKOVÉHO MATERIÁLU: CHEMICKÉ DĚJE A REAKCE AUTOR:
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/CH16/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Kyseliny a zásady Autor:
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/CH18/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Určování pH roztoku.
Chemická termodynamika
Název šablony: Inovace v chemii52/CH23/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Základní chemické výpočty.
CHEMICKÉ REAKCE.
Název šablony: Inovace v chemii 52/CH22/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: ZÁKLADNÍ CHEMICKÉ VÝPOČTY.
Název šablony: Inovace v p ř írodopisu 52/P18/ , Vrtišková Vzd ě lávací oblast: Č lov ě k a p ř íroda Název výukového materiálu: Geologické d ě.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/CH02/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: CHEMICKÉ LÁTKY A JEJICH.
FS kombinované Chemické reakce
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/CH13/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: KYSELINY A ZÁSADY Autor:
VY_32_INOVACE_05-13 Termochemie
Chemické reakce Chemická reakce je děj, při kterém se výchozí látky mění na jiné látky zánikem původních a vznikem nových vazeb Každá změna ve vazebných.
Teplo a chemické reakce
TEPLO A CHEMICKÉ REAKCE
IX. Chemická THERMODYNAMIKA Jen stručně a zjednodušeně. Podrobnosti – učebnice obecné, příp. fyzikální chemie.
Změny při chemických reakcích
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
20.1 O chemických reakcích (t, v, katalyzátor, n, c).
Chemický děj.
CHEMICKÁ ROVNICE A CHEMICKÁ REAKCE
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_34.
Chemická reakce Mgr. Jakub Janíček VY_32_INOVACE_Ch1r0120.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_01.
Reakce anorganické chemie II.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_14.
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/CH03/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: PERIODICKÁ SOUSTAVA.
Chemická termodynamika (učebnice str. 86 – 96)
Termodynamika Termodynamika studuje fyzikální a chemické děje v systémech (soustavách) z hlediska energie Proč některé reakce produkují teplo (NaOH + H2O)
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Anotace Prezentace určená k opakování a procvičování učiva o reakcích Autor Ing. Lenka Kalinová JazykČeština Očekávaný výstup Žák vyčíslí správně základní.
Název šablony: Inovace v chemii52/CH28/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Autor: Mgr. Eva Vrtišková Předmět:
Název šablony: Inovace v chemii52/CH12/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Přírodní látky Autor: Mgr.
PaedDr. Ivana Töpferová
CHEMICKÁ VAZBA řešení molekulách Soudržná síla mezi atomy v ………………..
CHEMICKÁ ROVNOVÁHA VE ZVRATNÝCH REAKCÍCH II
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
AUTOR: Ing. Ladislava Semerádová
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: říjen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: IX Vzdělávací.
EXOTERMICKÉ A ENDOTERMICKÉ REAKCE
Název šablony: Inovace v chemii52/CH25/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Uhlovodíky Autor: Mgr. Eva.
ZÁKON ZACHOVÁNÍ HMOTNOSTI, CHEMICKÁ REAKCE
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Ch_015_Klasifikace chemických reakcí Ch_015_Chemické reakce_Klasifikace chemických reakcí Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice,
Klepnutím lze upravit styl předlohy podnadpisů Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/ch17/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a.
Název vzdělávacího materiálu: Termochemie Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/13 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název sady.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 9 Autor: Mgr. Radek Martinák TERMOCHEMICKÉ REAKCE Lavoisier Laplace Hess Hoření, spalování Tepelná elektrárna.
Název vzdělávacího materiálu: Rovnováhy Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/18 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název sady.
CHEMICKÉ REAKCE © Mgr. Petra Vojtěšková, Mgr. Irena Plucková, Ph.D.
Chemické reakce. Chemická reakce je děj, při kterém z výchozích chemických látek vznikají jiné chemické látky. Výchozí chemické látky = REAKTANTY Vzniklé.
EU peníze středním školám
TEPLO A PALIVA. TEPLO A PALIVA TEPLO – typy chemických reakcí endotermická reakce = reakce, při které se teplo spotřebovává např. rozklad CaCO3.
Výpočty z chemických rovnic
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je
Ch_16_Exotermické a endotermické reakce
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Číslo materiálu: VY_42_INOVACE_06_27_FIKA
Typy chemických reakcí, Chemie 8. a 9. ročník
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Autor: Mgr. Jaroslava Všohájková
VY_32_INOVACE_C9-003 Název školy ZŠ Elementária s.r.o Adresa školy
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-10
Rozdělení chemických dějů
Chemická termodynamika
Transkript prezentace:

Název šablony: Inovace v chemii52/CH19/ Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Chemické děje a chemické rovnice Autor: Mgr. Eva Vrtišková Předmět: Chemie Třída: IX. Tematický okruh: Termochemie Téma: Exotermické a exotermické děje Druh výukového materiálu: prezentace Použití ICT: interaktivní tabule, prezentace v.ppt, interaktivita Didaktické, metodické poznámky (popis použití výukového materiálu ve výuce): výklad,doplňuje učivo chem. dějů. Na příkladu fotosyntézy a dýchání vysvětluje exo a endotermické děje Použité zdroje: - Chemie, učebnice pro devátý ročník ZŠ a primu víceletých gymnázií. FRAUS 2007, Plzeň. - Poznámky k učebnicím chemie. (vlastní zdroje)

Chemické reakce

Co je chemická reakce • Děj, při kterém vznikají z výchozích látek (reaktantů) látky jiné (produkty) • Jednotlivé látky je možné rozpoznat popř. oddělit • Ch.r. se mohou odehrávat nenápadně i bouřlivě • Vždy při nich některé vazby zanikají a tvoří se jiné • Atomová jádra se při reakcích nemění, celkové množství atomů nebo iontů prvků zůstává konstantní

Zákony • Zákon zachování hmotnosti • Platí pro všechny reakce • Platí pro uzavřené soustavy • Součet hmotností výchozích látek a produktů reakce je stále stejný • Zákon zachování energie • Je třeba také respektovat při ch.r. • Energie při ch.r. nevzniká ani nezaniká • Změny vazeb a uspořádání částic mohou být doprovázeny uvolňováním nebo pohlcováním různých druhů energie (teplo, světlo..)

Příklady přeměny energie Druh energiepřeměnaenergie chemickáchem. reakce (hoření)tepelná chemickáakumulátorelektrická elektromotormechanická tepelnáparní stroj, turbínamechanická

Termochemie • Zabývá se tepelnými změnami při chem.reakci • Exotermické reakce. • Teplo se uvolňuje • Nejznámější exotermická reakce = hoření látek • Množství tepla,které se uvolňuje = reakční teplo • Energie potřebná na přerušení vazeb vých.látek je menší než uvolněná reakční teplo má záporné znaménko • Množství tepla záleží na látkovém množství • Označení Qm • 2H 2 (g)+O 2 (g) 2H 2 O(l) Qm = -457 kJ/mol • takto zapsaná ch.r. = termochemická rovnice

Termochemie • Endotermické rovnice • Teplo se spotřebovává ( dodává) • Např. tepelné rozklady látek • Reakční teplo má kladné znaménko • H 2 (g) + I 2 (s) 2HI(g) Qm = 52kJ/mol • Hodnota molárního tepla závisí i na skupenství, proto je nutné jej napsat zkratkou • s (solidus)-pevné • l (liquidus)-kapalné • g(gasus) – plynné • aq (aquaeus) vodný roztok

Srovnání • dýchání • fotosyntéza Vzpomeňte na základní fakta Při fotosyntéze je potřeba dodat energii = reakce endotermická Při dýchání energie vzniká = reakce exotermická Množství energie uložené v 1 molu glukózy je 2 830kJ Množství energie uvolněné při dýchání je až na znaménko stejné. Platí tzv. 1. termochemický zákon : molární reakční teplo reakce přímé a reakce zpětné je až na znaménko stejné. Q m (exotermická – dýchání) = kJ/mol Q m (endotermická-fotosyntéza) = 2 830kJ/mol

Spoj co k sobě patří • Endotermická reakce • Exotermická reakce • Fotosyntéza • Dýchání • Příjem energie • Výdej energie • Kladná hodnota Q m • Záporná hodnota Q m • Hoření • Tepelný rozklad látek • Hašení vápna