Partnerství v rámci v rámci Společného regionálního operačního programu Ministerstvo pro místní rozvoj Řídící orgán Společného regionálního operačního programu a Jednotného programového dokumentu Praha pro Cíl 2 Vypracovala: ing. Radka Soukupová Místo: Velké Meziříčí,
Partnerství a Evropská Unie Partnerství – fenomén v rámci evropského prostoru - základní princip evropské spolupráce
Partnerství a Evropská Unie Nařízení Evropské komise č. 1260/1999 Článek 8 Komplementarita a partnerství Komplementarita a partnerství Akce Společenství doplňují odpovídající vnitrostátní akce nebo k nim přispívají. Jsou připravovány v úzké spolupráci ( dále jen partnerství), mezi Komisí a členským státem společně s orgány a subjekty, které jmenuje členský stát v rámci svých vnitrostátních pravidel a běžné praxe.
Partnerství a Evropská Unie Nařízení Evropské komise č. 1260/1999 Článek 8 Komplementarita a partnerství Komplementarita a partnerství - regionální a místní orgány a jiné příslušné veřejné orgány - hospodářští a sociální partneři - všechny ostatní příslušné subjekty v tomto rámci
Partnerství a Evropská Unie Nařízení Evropské komise č. 1260/1999 Článek 8 Komplementarita a partnerství Komplementarita a partnerství Všechny jmenované strany musí být partnery sledujícími společný cíl: - příprava - financování - monitorování - hodnocení čerpání pomoci EU
Partnerství a Evropská Unie Nařízení Evropské komise č. 1159/2000 Článek 5 Partnerství a výměna zkušeností Partnerství a výměna zkušeností … V duchu partnerství a ve společném zájmu poskytuje Evropská komise dotčeným orgánům odborné znalosti a dostupný materiál. Podporuje výměnu zkušeností….a neformální spolupráci osob pověřených poskytováním informací.
Partnerství a Evropská Unie Návrh nařízení o Evropských fondech pro období ze dne pro období ze dne Č. 492 (COM 2004) – AVC 2004(0163) Článek 10 Partnerství Pomoc z fondových zdrojů bude vždy rozhodována v rámci úzké spolupráce ( dále jen partnerství), mezi Komisí a členským státem společně s orgány a subjekty, které jmenuje členský stát v rámci svých vnitrostátních pravidel a běžné praxe.
Partnerství a Evropská Unie Partnerství = spolupráce - společný cíl (partneři něco společně budují) - společný zájem (partneři spolu chtějí pracovat) - výměna zkušeností (partneři profitují ze vzájemné spolupráce) - neformální spolupráce (partneři spolupracují nad rámec vytčených pravidel – rovná práva, partneři si navzájem důvěřují) - společná zodpovědnost ( partneři se navzájem jistí)
Partnerství a Společný regionální operační program - příprava programu ( pracovní skupiny, dialog s veřejností ) - realizace programu (partnerství jako princip realizace projektů, otevřené monitorování programu – Monitorovací výbor) - opatření 3.3 ( budování rozvojového partnerství na úrovni krajů) ?
Partnerství a Společný regionální operační program Výhody partnerství - synergický efekt ( vyšší výkony, sdílení, zohlednění vzájemných potřeb) - transparentnost ( rovné postavení, společné rozhodování) - udržitelnost ( vyšší motivace, lepší klima, společné výsledky)
Partnerství a Společný regionální operační program Úskalí partnerství - náročnější komunikace (prodloužení lhůt, hledání přijatelných postupů) - náročnější administrace (více subjektů = náročnější papírování) - vyšší riziko ( pravděpodobnost selhání některého subjektu)
Opatření Posílení kapacity místních a reg. orgánů při plánování a realizaci programů Opatření se zaměří na podporu neinvestičních projektů v oblasti: budování rozvojového partnerství posilování kapacity potenciálních zpracovatelů projektů vytváření rozvojových strategií vytváření projektů pro další programovací období moderní metody řízení ve veřejné správě
Žadatelé pro opatření 3.3 kraje místní aktéři: NNOkrajobcemikroregionypodnikatelé organizace zřizované veřejnou správou profesní sdružení experti finanční sektor
Opatření Posílení kapacity místních a reg. orgánů při plánování a realizaci programů Postup při zpracování rámce projektu: Vytvoření projektového/ řídícího týmu Vyhledávání partnerů Plán na vytvoření sítě partnerských subjektů Definování krajských rozvojových priorit Plán na zpracování krajských strategií ve vybraných oblastech Definování potřeb pro rozšíření absorpční a administrativní kapacity Návrh rámcového školícího plánu Plán tvorby projektů pro čerpání veřejných zdrojů
Opatření Posílení kapacity místních a reg. orgánů při plánování a realizaci programů Postup při vytváření projektového týmu: = předobraz budoucího řídícího týmu projektu 50% zástupců veřejné správy a 50% zástupců ostatních sektorů
Opatření Posílení kapacity místních a reg. orgánů při plánování a realizaci programů Řídící tým projektu: Zástupci střešních organizací ( Asociace neziskových organizací, Krajská hospodářská komora, Svaz měst a obcí regionu, regionální vysoká škola, Spolek pro obnovu venkova, apod.) + zástupci kraje Architekt projektu ( koncipování projektu dle potřeb cílových skupin) Nemožnost účasti na vyhlašovaných výběrových řízeních na subdodávky
Opatření Posílení kapacity místních a reg. orgánů při plánování a realizaci programů Partneři projektu: Smlouva o partnerství Aktivní podíl na realizaci projektu Možnost čerpání prostředků projektu až do 500 tis. Kč Příklady spolupráce: komunikace s cílovou skupinou, vzdělávání cílové skupiny
Opatření Posílení kapacity místních a reg. orgánů při plánování a realizaci programů Vyhledávání partnerů: Z oblasti veřejné správy (obce, jejich svazky, mikroregiony, NUTS II, regionální pracoviště resortů) Z partnerských sektorů (občanského – NNO, podnikatelského, expertního, finančního) Z oblasti řídících struktur (politici; vedoucí zaměstnanci organizací,institucí a podniků; představitelé NNO) Z oblasti institucí ( organizace zřizované obcemi, kraji, státem, NNO)
Opatření Posílení kapacity místních a reg. orgánů při plánování a realizaci programů Cíle a výsledky projektu: Cíle a výsledky projektu: Založení a budování rozvojové partnerství Zpracování analýz a dalších podkladových materiálů Zpracování regionálních strategií ve vybraných oblastech Zpracování projektů pro čerpání veřejných zdrojů ve vybraných oblastech Zpracování strukturovaného školícího plánu na základě definovaných potřeb Vyškolení osob dle školícího plánu
Opatření Posílení kapacity místních a reg. orgánů při plánování a realizaci programů Definování potřeb pro rozšiřování absorpční a administrativní kapacity: Definování potřeb pro rozšiřování absorpční a administrativní kapacity: 4 úrovně vzdělávání: - euromanažeři ( manažeři území) - experti ( monitoring, audit, veřejné zakázky, komunitní plánování, apod.) - potenciální žadatelé - širší veřejnost
Opatření Posílení kapacity místních a reg. orgánů při plánování a realizaci programů Metody pro posílení absorpční a administrativní kapacity: Metody pro posílení absorpční a administrativní kapacity: Metody budování partnerství Metody komunikace Metody projektového řízení Metody zapojování veřejnosti Metody sdílení zkušeností Metody řízení kvality
Opatření Posílení kapacity místních a reg. orgánů při plánování a realizaci programů Odlišnost projektu v rámci SROP: Projekt je předkládán pouze v rámcovém pojetí Náklady na čerpání projektu budou uvolňovány po pololetích Kontinuelní monitoring výsledků projektu, upřesňování projektu na jejich základě V každém kraji má projekt jinou koncepci Odlišná alokace prostředků na jednotlivé kraje
Opatření Posílení kapacity místních a reg. orgánů při plánování a realizaci programů Povinné postupy kraje: Kraj zveřejňuje možnost zapojení do projektu pro potenciální partnery Partnerem projektu je možno stát se i v průběhu projektu Kraje podporují vznik sítě partnerství minimálně a úrovni správních obvodů obcí III. typu Kraj definuje minimálně 5 oblasti pro rozpracování do ROP
Opatření Posílení kapacity místních a reg. orgánů při plánování a realizaci programů Povinné postupy kraje II: Kraj zpracovává strategické dokumenty na základě analýz, metodou otevřeného dialogu s veřejností Kraj zpracuje školící plán pro min 4 úrovně cílových skupin Kraj rozpracuje min 3 metody moderního řízení Projekty vznikají na základě otevřeného dialogu s veřejností
Opatření Posílení kapacity místních a reg. orgánů při plánování a realizaci programů Příklady dobré praxe z předložených projektů v oblasti strategií: Zmapování pokrytí kraje lokálními strategiemi (Hradec Králové) Zpracování jednotné metodiky zpracování lokálních strategií kompatabilní s se strategií kraje (Olomouc) Zpracování lokálních strategií pro mikroregiony (Vysočina)
Opatření Posílení kapacity místních a reg. orgánů při plánování a realizaci programů Příklady dobré praxe z předložených projektů v oblasti euromanažerů/manažerů území Zmapování zájmu o vznik euromanažerů/ manažerů území (Hradec Králové) Proškolení manažerů pro všechny mikroregiony ( Hradec Králové, Olomouc) Placení částečných úvazků manažerů území (Olomouc, Vysočina) Euromanažeři pro NNO, podnikatele
Opatření Posílení kapacity místních a reg. orgánů při plánování a realizaci programů Příklady dobré praxe z předložených projektů v oblasti neziskového sektoru /NNO/ Posilování struktury NNO (Karlovy Vary, Střední Čechy) Vznik databáze NNO Euromanažeři pro NNO
Opatření Posílení kapacity místních a reg. orgánů při plánování a realizaci programů Příklady dobré praxe z předložených projektů v oblasti zapojování veřejnosti zapojování veřejnosti Vznik komunitních plánů (Vysočina) Zapojení do Národní sítě zdravých měst (Vysočina) Uplatnění Místní Agendy 21 kulaté stoly, soutěže, výstavy
Opatření Posílení kapacity místních a reg. orgánů při plánování a realizaci programů Příklady dobré praxe z předložených projektů v oblasti moderních metod veřejné správy: CAF (Vysočina, Jihomoravský kraj) BalancedScoreCard Komunikační strategie Benchmarking (Vysočina, Karlovy Vary)
Opatření Posílení kapacity místních a reg. orgánů při plánování a realizaci programů Jak se do projektu zapojit: Oslovit zodpovědné pracovníky kraje Seznámit se s projektem Nabídnout kraji aktivity Stát se partnerem
Děkuji za pozornost Děkuji za pozornost a přeji hodně úspěchů a přeji hodně úspěchů při budování partnerství. při budování partnerství. Ing. Radka Soukupová Ing. Radka Soukupová tel: tel: Ministerstvo pro místní rozvoj Řídící orgán Společného regionálního operačního programu a Jednotného programového dokumentu Praha pro Cíl 2