Ing. Jaroslav Martinek Central MeetBike Expert Seminar 3. LEGISLATIVA
Nová Cyklostrategie CÍL – 2.2.
cíle / vize Benefity pro obce: zvýšení bezpečnosti a zlepšení plynulosti dopravy efektivní hospodaření s (dopravním) prostorem a současně úspora finančních prostředků větší používání jízdního kola, místní rozvoj (podnikání) dopady na životní prostředí, kvalitnější veřejný prostor Města a obce budou moci: podílet se na tvorbě optimálních podmínek pro řešení infrastruktury za účasti cyklistické dopravy tlumočit skrze Cyklostrategii požadavky ve prospěch cyklistické dopravy (společná podpora aktivit cyklostategie – jednotné požadavky)
důvody Cyklistická doprava je: nezbytnou součástí dopravní obsluhy území; v zákonech, vyhláškách i technické literatuře dosud dlouhodobě zanedbávána či zcela opomíjena. Současné řešení prostoru i silničního provozu je utvářeno především z hlediska motorové dopravy, čímž se podmínky pro jízdu na kole často významně zhoršují. Potřebné úpravy nejsou preferencí vybraných uživatelů nebo druhu dopravy, ale pouze zabezpečením srovnatelných podmínek pro všechny druhy dopravy. Vytváření podmínek pro vznik příjemného a bezpečného prostředí pro všechny uživatele, v souladu s celoevropským rozvojem a bez nutnosti nákladných opatření. 4
výchozí stav … do roku 2011 Souhrn konkrétních návrhů (Cyklokonference 2009) Pracovní (cyklo)skupina při MD ČR (2009-2011) Komise pro začlenění cykl. dopravy do silniční legislativy při MD ČR (2011) 5
výchozí stav / pokroky Dosud realizované změny v legislativě: Novelizace vyhlášky č. 30/2001 Sb. (č. 247/2010) – nové dopravní značení Novelizace zákona 361/2000 Sb. (platnost od srpna 2011 ) zákaz předjíždění na přejezdech pro cyklisty, zákaz parkování před přejezdem pro cyklisty Možnost umístění v křižovatkách „Signál žlutého světla ve tvaru cyklisty“ nebo „Signál žlutého světla ve tvaru chodce a cyklisty“ 6
Návrh legislativních úprav 2012 1. Ochrana slabších uživatelů - motivace k vyšší vzájemné ohleduplnosti (realizace funkčnějších a méně nákladnějších opatření). 2. Menší množství značení - mnoho situací půjde efektivně nahradit obecnou právní úpravou anebo zjednodušením dopravního značení. 7
Návrh legislativních úprav 2012 3. Jízda na kole nejen při pravém okraji vozovky - v mnoha situacích je bezpečnější průjezd na jízdním kole nikoliv při pravé straně vozovky, ale středem jízdního pruhu, zejména na úzké vozovce bez možnosti bezpečného předjíždění, při průjezdu okružní křižovatkou apod. (dosud je tento způsob průjezdu v rozporu s obecnou právní úpravou). 8
Návrh legislativních úprav 2012 4. Nepovinné použití opatření pro cyklisty - infrastruktura vždy nemusí vyhovovat širší škále potřeb uživatelů, proto by měla být zachována možnost individuální volby s ohledem na bezpečnost a plynulost provozu (například rodina s dětmi na výletě má zcela jiné požadavky pro jízdu na kole než ten, kdo jede rychle do práce). 9
Návrh legislativních úprav 2012 5. Víceúčelové pruhy - z prostorových důvodů často nelze vytvořit samostatné cyklistické pruhy, pásy ani stezky tam, kde společný provoz s automobilovou dopravou není optimální. Víceúčelové pruhy vhodně přerozdělují alespoň provoz jízdních kol a osobních vozidel a zvyšují tak celkovou bezpečnost provozu. 10
Návrh legislativních úprav 2012 6. Prostor s preferencí převažujícího druhu dopravy - umožnění legálního průjezdu na kole v liniovém průběhu stezky pro chodce, průjezdu vybraných vozidel po stezce pro cyklisty (např. Jihlava – Třebíč - Raabs) apod. 11
Návrh legislativních úprav 2012 7. Stezka podél hlavní komunikace - možnost vyznačit v místech křížení přednost na stezkách 8. Křížení stezky pro chodce a cyklisty s vozovkou - stále není vyřešena jedna z nejčastějších dopravních situací – křížení vozovky a stezky pro chodce a cyklisty se společným provozem. 12
Návrh legislativních úprav 2012 9. Sjednocení práv a povinností ve shodných situacích - u přechodu pro chodce a přejezdu pro cyklisty jsou dnes práva povinnosti zcela odlišné: dopravní značení by mělo působit intuitivně a při obdobném provedení by měla platit obdobná práva a povinnosti, včetně možné preference pohybu ve směru pěší a cyklistické vazby anebo ve vozovce. 13
Návrh legislativních úprav 2012 10. Cykloobousměrky - umožnění plošného zavádění obousměrného provozu jízdních kol v jednosměrných komunikacích. 11. Světelné signalizace / křižovatky - zohlednění rozdílných rychlostí a způsobu průjezdu jízdích kol a automobilů (umožnění realizace nepřímého levého odbočení, cyklistické pruhy s vlastními návěstidly apod.). 14
Výhled Výhled: 2012 - 2015 Sjednocení požadavků - spolupráce měst a obcí s Cyklostrategií (převážně interní jednání) Aktivní iniciační proces Cyklostrategie s podporou měst a obcí (přenos požadavků na půdu odpovědných ministertev, resp. vlády ČR a do poslanecké sněmovny, resp. senátu) Komunikace s veřejností (nejen odbornou) – PR, vzdělávání, osvěta atd. 15
Děkuji za pozornost Ing. Jaroslav Martinek +420 602 503 617 Jaroslav.martinek@cdv.cz