Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Zima 2014/2015 Viditelnost chodců a rizika zimního období Ing. Martin Farář, vedoucí samostatného oddělení BESIP Ministerstva dopravy

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Zima 2014/2015 Viditelnost chodců a rizika zimního období Ing. Martin Farář, vedoucí samostatného oddělení BESIP Ministerstva dopravy"— Transkript prezentace:

1 Zima 2014/2015 Viditelnost chodců a rizika zimního období www.iBESIP.cz Ing. Martin Farář, vedoucí samostatného oddělení BESIP Ministerstva dopravy martin.farar@mdcr.cz, tel.: 225 131 251

2 Meziroční srovnání roku 2014 s rokem 2013

3 Poměr usmrcených chodců ke všem usmrceným

4 Vývoje usmrcených chodců po měsících 2014

5 Usmrcení chodci v noci Chodci jsou jedinou kategorií usmrcených osob, kdy dochází k vyššímu počtu úmrtí v noci než ve dne. V posledních 3 letech to bylo 6 z 10 chodců.

6 Evropský pohled Mimo přechod pro chodce je usmrceno 8 z 10 chodců. Dojde-li k dopravní nehodě s účastí chodce mimo přechod je riziko usmrcení chodce 2x vyšší než na přechodu! Chodci, kteří nepoužijí za snížené viditelnosti reflexní doplňky oblečení mají 10x vyšší účast na smrtelných DN.

7 Evropský pohled – podíl řidičů, kteří pouští chodce na přechodu Zdroj: CDV, v. v. i 2009

8 Viditelnost na určitou vzdálenost Potkávací světla Bez reflexů je chodec vidět na 50 m S reflexy 150-200 m Dálková světla Bez reflexů je chodec vidět na 100 m S reflexy až 300 m

9 Viditelnost v závislosti na oblečení

10 Legislativa Pohybuje-li se chodec za snížené viditelnosti po krajnici nebo po okraji vozovky v místě, kde není veřejné osvětlení, nebo kde je veřejné osvětlení vypnuté, je povinen mít na sobě reflexní prvky umístěné tak, aby byly viditelné pro ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích.

11 Doporučení BESIPu 1) Chodec by se ve vlastním zájmu měl chovat defenzivně, tedy očekávat ze strany vozidel to nejhorší 2) Chodci by měli i bez zákonné úpravy myslet na vhodné oblečení do podmínek se sníženou viditelností = reflexní doplňky 3) Řidiči vozidel by měli při přepnutí z dálkových na potkávací světla zároveň zpomalit. Musí se řídit pravidlem „Jedu jen tak rychle, abych dokázal zastavit na vzdálenost, na kterou vidím“. 4) Řidiči motorových vozidel se vyvarují agresivnímu chování vůči chodcům nebo cyklistům, zvláště dodrží bezpečný boční odstup při jejich míjení.

12 Akce V rámci spolupráce s ŘSDP PP ČR věnuje BESIP 8000 ks reflexních pásek Celorepubliková kampaň na viditelnost ve 4.Q 2014 Viditelnost chodců – společná kampaň Besip a ŘSDP PP ČR; jedno z hlavních komunikačních témat oddělení BESIP v roce 2015 Webová aplikace na viditelnost - osvětová činnost v rámci webových stránek www.ibesip.cz/aplikace-viditelnost/ Reflexní vesty do všech školek, projekt MD „Jsme vidět“.

13 Aplikace na viditelnost

14 Zimní výbava Přezutí na zimní pneumatiky – bez ohledu na podmínky Lepší přilnavost = Manévrovatelnost Očištění vozidla od námrazy oken a nánosu sněhu (novinka zákona č. 361/2000 Sb.) Vhodná doplňková výbava vozidla v zimě je vlečné lano a sněhové řetězy Výměna provozních kapalin

15 Závěr Děkuji Vám za pozornost


Stáhnout ppt "Zima 2014/2015 Viditelnost chodců a rizika zimního období Ing. Martin Farář, vedoucí samostatného oddělení BESIP Ministerstva dopravy"

Podobné prezentace


Reklamy Google