Středisko podpory poradenských služeb Národní vzdělávací fond, o.p.s. Opletalova 25 110 00 Praha 1 Ing. Zuzana Freibergová freibergova@nvf.cz www.nvf.cz/spps
Ing. Zuzana Freibergová Uznávání neformálně získaných kompetencí kariérových poradců v Evropě – projekt IMPROVE Ing. Zuzana Freibergová
www.improveguidance.eu Uznávání neformálně získaných kompetencí kariérových poradců Projekt Grundtvig Partneři: Itálie - ASEV ČR – SPPS - NVF Španělsko – Institute DEP Řecko – Ison Psychometrica Německo – Univerzita v Heidelbergu Rumunsko – ODIP 2011 - 2012
IMPROVE – LLLP Grundtvig Zlepšení uznávání neformálního vzdělávání kariérových poradců v Evropě. Cílem je navržení rámce uznávání kompetencí poradenských pracovníků a jeho pilotní ověření. Výstupy: Studie existujících rámců uznávání Studie zásad hodnocení kompetencí kariérových poradců IMPROVE: Rámec hodnocení kompetencí kariérových poradců IMPROVE: Příručka pro hodnocení www.improveguidance.eu
IMPROVE přístup Kompetentní je pracovník, který má znalosti, dovednosti a schopnosti potřebné k výkonu daného povolání. Optimální cesta k posouzení, zda je pracovník kompetentní, je prokázání kompetencí v praxi (performance based validation of the competence). Rozhodnutí o tom, zda je pracovník kompetentní, je na hodnotiteli, který nemá k dispozici minimální standardy poskytované služby.
Co je v projektu o uznávání kompetencí diskutováno? Kdo, proč a z jakého důvodu je potřeba zavést proces uznávání neformálního vzdělávání kariérových poradců? Jaké by měly být principy tohoto uznávání? Jak by mělo uznávání probíhat? Jakými metodami se dají hodnotit kompetence? Jakou definici a model kompetencí zvolit? Jaké kompetence by měli mít kariéroví poradci? Jak tyto kompetence popsat? Jak zabezpečit kvalitu procesu uznávání? …
Jak by mohlo uznávání probíhat?
Modul č. 0) Popis zastávané pracovní pozice a poskytování informací 0.1 Obecný popis pracovních činností 0.2 Informace o trhu práce a vzdělávání 0.3 Rozvoj vlastních odborných poradenských kompetencí 0.4 Etika v poradenské práci 0.5 Rozvoj odborných kompetencí klientů
Modul č. 1) Poskytování kariérových informací 1.1 Shromažďování, organizování, vytváření a šíření informací o trhu práce a vzdělávání Jaké informace o trhu práce a vzdělávání shromažďujete? Jak tyto informace shromažďujete? Vytváříte si přehledy o aktuálním stavu na trhu práce? Jaké, pro koho a co obsahují? 1.2 Poskytování kariérových informací jednotlivcům, skupině osob … Jak zjišťujete informační potřeby klientů? Jaké nástroje používáte při poskytování informací? Jakým způsobem komunikujete s klienty? Máte připraven nějaký scénář této komunikace?
Modul č. 2) Poskytování individuálního kariérového poradenství 2.1 Techniky vedení rozhovoru Jaké fáze vedení rozhovoru používáte? Jak v průběhu rozhovoru sdělujete klientovi: svou roli, důvěrnost sdělených informací, maximální délku a ukončení rozhovoru? Jak klientovi sdělujete, že si jeho situace vyžaduje jiný druh služby, než k jaké máte vy kompetence? Jak při rozhovoru zjišťujete klientovy potřeby? Jak klientovi pomáháte při rozhodování? Jak klientovi doporučujete nejlepší řešení nebo varianty řešení? Z jakých modelů a teorie se při vedení rozhovoru vycházíte?
Modul č. 2) … 2. část 2.2 Identifikace kariérových (profesních a vzdělávacích) cílů Co je to kariérový cíl? Můžete uvést nějaký příklad? Proč je důležité, aby si klient stanovil kariérový cíl? Jakými metodami lze dovést klienta ke stanovení kariérového cíle? Z jakých teorií vycházíte při stanovování kariérového cíle? Jaké jsou nejčastější problémy, se kterými se setkáváte při stanovování kariérového cíle? Jak tyto problémy řešíte? Může uvést nějaký konkrétní problém a jak jste klientovi pomohl(a) tento problém vyřešit?
Modul č. 2) … 3. část 2.3 Plánování a řízení kariérové dráhy a cest k jejich dosažení Jakým způsobem pomáháte klientovi při plánování kariérové dráhy? Vysvětlete pojem akční plán v kariérovém poradenství. Co obsahuje akční plán a jakou má strukturu? Z jakých teorií vycházíte při sestavování akčního plánu? Jaké nástroje používáte při sestavování akčního plánu? Jak ověřujete realizovatelnost akčního plánu?
Modul č. 2) … 4. část 2.4 Vedení klientů při realizaci jejich kariérových cílů a plánů Proč je potřeba klienty podporovat v realizaci kariérových cílů a plánů? Jak klienty v realizaci kariérových cílů a plánů podporujete a jaké nástroje při tom používáte? Jaké nástroje se používají při hledání zaměstnání? Které způsoby hledání zaměstnání jsou efektivní? Jaké fáze má výběrové řízení? Jak připravujete klienty na přijímací řízení? Které dokumenty pomáháte klientům připravovat k přijímacímu řízení?
Modul č. 3) Poskytování skupinového kariérového poradenství 3.1 Techniky vedení skupinového poradenství 3.2 Identifikace kariérových (profesních a vzdělávacích) cílů 3.3 Plánování a řízení kariérové dráhy a cest k jejich dosažení 3.4 Vedení klientů při realizaci jejich kariérových cílů a plánů
Plánované akce v rámci projektu IMPROVE Vytvoření pracovní skupiny – upravení EAF pro naše podmínky Širší diskuse o rámci hodnocení na workshopu Odzkoušení na třech poradcích se supervizním výcvikem, kteří budou v procesu hodnocení v pozici hodnotitelů Pilotní ověření min. na 20 poradcích
Děkuji za pozornost