Paměť a kreativita šance pro každého

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Psychické projevy a stavy
Advertisements

Aktivizační programy pro seniory
Postižení kognitivních funkcí u psychiatrických poruch
Strukturované učení PROJEKT EU
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
Paměťový systém Barbora Holečková. Paměť - je spojení navzájem na sebe působících systémů, jejichž společná úloha spočívá v uchovávání a znovuvybavování.
Your name your caption here NTTP 2010 Mozkové hemisféry Logika Detaily Fakta Pravidla Slova, jazyk Matematika Současnost Budoucnost Bezpečí Realita Pocity.
Slovníček pojmů Aktivita č.1: Výchova k aktivnímu občanství
PSYCHICKÉ PROCESY Psychologie.
„Test“ schopnosti imaginace
Paměť Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov07 Autor Mgr. et Mgr.
Psychické stavy.
PSYCHICKÉ PROCESY A STAVY
PAMĚŤ.
Zásady v tréninkové přípravě mládeže Licence B
Technická, taktická a psychologická příprava
On-line forma výuky Cvičení z techniky a technického vzdělávání Zpracoval: Jan Drobný (209671)
Kognitivní rehabilitace
Metodické pokyny pro předmět Tlumočnický proseminář
v pedagogické diagnostice
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
 Matematik, pedagog, teoretik, překladatel  Univerzity v Paříži a Lyonu  ESIT Sorbonne Nouvelle  2014 emeritní profesor Sorbonne Nouvelle.
Reminiscenční terapie
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Alternativní a augmentativní komunikace
KOMUNIKACE S KLIENTEM MENTÁLNĚ RETARDOVANÝM
Exekutivní funkce Literatura:  Moraine Paula. Helping Students Také Control of Everyday Executive Functions.  Učebnice psychologie.
Reedukace SPU s využitím počítačů
Paměť, pozornost, zapomínání
Psychické procesy, stavy a vlastnosti
Manažer a leader. Klíčové kompetence. Pavla Kotyzová
Paměť, intelekt a jejich poruchy (bakalářské a magisterskí studium) Česková E., Psychiatrická klinika LF MU a FN Brno paměť učení.
Vývojová dysfázie.
Pavlína Hlaváčová Alzheimerova choroba Pavlína Hlaváčová
centrální porucha zpracování řečového signálu
Prezentace metodických materiálů a pomůcek
DYSLEXIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Kognitivní procesy Jejich vliv na chování a jednání člověka.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Mgr. Michal Oblouk. POZNÁVÁNÍ A VNÍMÁNÍ informace o světě kolem sebe získáváme prostřednictvím smyslových orgánů VNÍMÁNÍ = percepce, zachycuje to, co.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 05 – Paměť a učení NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
Témata kognitivní psychologie
Cogito ergo sum. - Myslím, tedy jsem. René Descartes.
DRUHY PAMĚTI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Psychické procesy a stavy osobnosti. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
Paměť DUM_18. Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE.
Vnímání, pamět, myšlení. Vnímání jak, čím, co? senzorické stádium, syntetické stadium (třídění a interpretace) co vnímání ovlivňuje postoje, emoce, očekávání,
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Vojtěch Smejkal, Mikuláš Radouš.
HORIZONT ZLÍN Workshop
Metodické materiály a pomůcky
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Inteligence,tvořivost, paměť
KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Anotace: Výukový materiál je určen pro učitele jako osnova k
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Paměť Mgr. Vladimír Velešík.
Témata kognitivní psychologie
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Reminiscenční terapie
Paměť a soustředění.
Kognitivní rehabilitace
PAMĚŤ.
Sociální čtení.
Sociální psychologie – CŽV 2012
Jak se efektivně učit 2017.
Pozornost a paměť, představivost
Pozornost a paměť.
Transkript prezentace:

Paměť a kreativita šance pro každého Jana V e j s a d o v á www.sweb.cz/mnemea

Cíle programů cvičení paměti programy cvičení paměti motivují a baví v každém věku rozvíjejí osobnost a sebepoznání udržují i zvyšují kognitivní zdatnost mají preventivní i rehabilitační účinky zážitková forma práce s informacemi individuální prožívání, cvičení koncentrace, schopnosti postřehu, fantazie a tvořivosti, asociačního i logického myšlení…

Paměť znepokojuje i láká cílové skupiny studenti maminky na mateřské dovolené lidé 50+ senioři lidé po cévní mozkové příhodě či úrazu hlavy ostatní zdravotně znevýhodnění, atd.

Studenti zvláštnosti vnímání chtějí zvládnout velký objem informací rychleji a bez námahy chtějí racionálně studovat nesoustředění ovlivňuje vnímání a snižuje výsledky studia

Obsah programu pro studenty koncentrace strategie a techniky snazšího zapamatování, loci technika, technika symbolů práce s textem - jak číst a pamatovat si, aktivní a efektivní čtení, PQRST, metoda klíčových slov,... verbální logika čísla a letopočty - Parisův kód myšlenkové mapy

Doporučená literatura Buzan, T. Mentální mapování. P.:Portál, 2007 Fry, R. Naučte se studovat. P.: Informatorium, 2003 Havas, H. Využijte svých schopností na 100%. P.: Grada Publishing, 2006 Jak si zlepšit paměť. P.: Reader's Digest Výběr, 2005 Lokšová. I. Pozornost, motivace, relaxace… P.: Portál, 1999

Doporučená literatura 2) Pokorný, J. Paměť. Učení. Tvořivost. Jak lépe využít svých schopností. Brno: VUT, 1996 Šanderová, J. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách. P.: Slon, 2005 Zielke, W. Jak číst rychleji a lépe. P.: Svoboda,1988 Zielke, W. Jak racionálně studovat. P.: Svoboda, 1984

Maminky na MD zvláštnosti vnímání nedostatek času i podnětů zvenčí každodenní stereotyp a „otupění mozku“ dočasná izolace, nedostatek času i příležitostí k sebevzdělávání

Obsah programu pro maminky dynamický program, zahrnující celé spektrum kognitivních funkcí cvičení na zlepšení rychlosti vnímání koncentrace logické i verbální myšlení prostorová orientace i kreativita alternativní náměty cvičení pro rozvoj dětského mozku

Doporučená literatura Buchvaldová, M. Úspěšná paměť. P.: Scientia, 2003 Brost, H. Mozkový jogging. P.: TALPRESS, 1995 Brost, H. Mozkový superjogging. P.: TALPRESS, 1996 Geisselhart, R. R. ;Burkart, Ch. Trénink paměti a koncentrace. P.: Grada Publishing, 2006 Havas, H. Využijte svých schopností na 100%. P: Grada Publishing, 2006

Doporučená literatura 2) Fryjaufová, E. Naučte své dítě efektivnímu učení. P.:, C. Press, 2006 Howarth,I. Skvělé hry a hádanky pro zvídavé děti. P.: Svojtka, 2001 Michalová, Z. Pozornost. HB:Tobiáš, 2004 Schiller, P.B. Hry pro rozvoj dětského mozku. P.: Portál 2004 Testy pro předškoláky a malé školáky. P.: Svojtka, 2007

Senioři v DD,…. zvláštnosti vnímání pro paměť neplatí věkové omezení v průběhu let se sice mění, ale slábnout nemusí nedostatek podnětů zvenčí vliv slábnutí smyslů pocit odevzdanosti pocit nezájmu a lhostejnosti okolí

Obsah programu pro seniory v DD cvičení paměti a koncentrace náměty k přemýšlení uplatnění znalostí a rozvzpomínání na vědomosti naslouchání, zájem, ocenění pokroků a výsledků

Doporučená literatura Suchá, J. Cvičení paměti pro každý věk. P.:Portál, 2007 Walsh, D. Skupinové hry a činnosti pro seniory. P.:Portál, 2005 Kleplová, V. Jak si formovat a posilovat postavu na židli: cvičení doma i v práci: plus jogging pro mozek. Brno:C.Press 2007

Seniorská veřejnost zvláštnosti vnímání vesměs duševně velmi svěží lidé s určitým stupněm vzdělání přivádí je znepokojení z občasného zapomínání a hrozba demencí průměrný věk ve skupině se snižuje výrazně převažují ženy

Obsah programu pro veřejnost musí být přizpůsoben schopnostem účastníků pokrývá širokou paletu kognitivních funkcí zvyšování kapacity krátkodobé paměti cvičení koncentrace a postřehu orientace, zvládání interferencí rozvíjení tvořivosti využití různých informačních zdrojů a dokumentů

Lidé s mentálním postižením 1) zvláštnosti vnímání porucha poznávacích funkcí omezená zásoba názorných a sluchových představ nedostatečná aktivní slovní zásoba nízká úroveň myšlení, spíš vzpomínání než přemýšlení

Lidé s mentálním postižením 2) omezená schopnost abstrakce a zobecňování úroveň myšlení snižuje kvalitu paměti - pomalé tempo zapamatování a nestálost uchování lépe si pamatují vnější znaky předmětů než vnitřní logické souvislosti, lépe vnímají jednotlivosti než obsah jako celek

Obsah programu pro mentálně postižené cvičení koncentrace vnímání informací všemi smysly slovní zásoba fantazie, tvořivost vizuální, akustická i mechanická paměť paměťové techniky cvičení krátkodobé paměti dlouhodobá, zejména procedurální paměť

Pacienti po CMP či úrazu mozku 1) poškození mozku vždy provází mírná kognitivní porucha zvláštnosti vnímání snížení pozornosti a soustředění poruchy výbavnosti zhoršená schopnost abstrakce nesoustředěnost na úkoly spojené s logickým uvažováním častá úzkost z očekávání ztráta motivace ke snaze o nápravu

Pacienti po CMP či úrazu mozku 2) důležitou roli hraje věk a časový odstup od příhody individuální přístup a metody cvičení paměti levá hemisféra, tj. u praváků dominantní – porucha řeči, často ztráta či poškození verbální paměti pravá hemisféra – vnímání barev, obrazů, symbolů, tváří, orientace a vztahy věcí v prostoru, abstraktní myšlení

Obsah cvičení pro CMP procedurální paměť cvičení koncentrace a postřehu krátkodobá paměť vybavování z dlouhodobé paměti další mentální faktory asociace slovní zásoba, verbální logika kreativita

Ukázky obsahu lekcí Lekce: O měšec zlaťáků 1. úkoly na rozvoj smyslového vnímání: - poznávání předmětů po hmatu -  poznávání stromů podle listů a podle vůně   - poznávání podle chuti a vůně -  rozpoznávání podle sluchu - zapamatování obrázků – zvířata, předměty …H 2. Vědomostní kvíz – Junior kvíz 9-11 let Cíl: práce v týmu, cvičení senzorické a krátkodobé paměti, vybavování z dlouhodobé paměti

Ukázky obsahu lekcí Lekce: Cvičení krátkodobé paměti – kategorizace a asociační řetězec 1. Zapamatování 15 obrázků 2. kategorizace: rozdělení obrázků do kategorií 3. Další skupina obrázků - které obrázky jsou jiné 4. Zapamatování pomocí příběhu, který si sami vytvořili Cíl: cvičení KP, procvičování paměťových technik, kreativita, slovní zásoba, fantazie.

Ukázky obsahu lekcí Lekce: Havlíčkův Brod a kraj Vysočina 1. Obrazové publikace, pohlednice a skládačky + zvuky - poznávání známých míst 2. Práce s plánem HB – řeka, mosty, kostely, vlakové a autobusové nádraží, ÚSVIT, ulici,v které bydlí, atd. 3. Jména deseti brodských rybníků: Valšička, Obora, Hastrman, Rantejch, Cihlář, Hajdovec, Příhonský, Štičí, Zádušní, Knycký Cíl: práce s knihou, orientace v mapě, opakování dovedností společenské adaptability, cvičení senzorické paměti a orientace

Svět chutí – ukázky z cvičení pro LORM skořice muškátový oříšek paprika česnek kmín jalovec bobkový list topinky svíčková guláš vepřová pečeně bešamel zvěřina jablečný závin

Spojte s pocity nebo událostmi vůně čistoty vůně skořice pach čpavku vůně karamelu pach síry parfém pach jódu ovocná vůně pach spáleniny vůně kávy voda po holení

Pocity a hmat pocit hebkosti pocit zrnitosti pocit drsnosti pocit měkkosti pocit slizkosti pocit hladkosti

Žijte tak, abyste mohli vyprávět … Děkuji vám, že na mě nezapomínáte Jana V e j s a d o v á www.sweb.cz/mnemea