Technické a ekologické aspekty železniční dopravy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vlastislav Tůma šéfredaktor Truck&business
Advertisements

Logistika v silniční dopravě
Dopravní politika na léta 2005 – 2013 Dopravní politika je základním strategickým dokumentem pro sektor dopravy a deklaruje, co stát a jeho exekutiva v.
Regionální dimenze sítě TEN-T
MARKETING A MANAGEMENT
Aplikace ERTMS/ETCS v ČR
Strategie dopravy MD ČR
Strategie rozvoje letiště Leoše Janáčka Ostrava
APLIKACE ERTMS/ETCS v ČR
Projekt Podpora stáží a odborných aktivit při inovaci oblasti terciárního vzdělávání na DFJP a FEI Univerzity Pardubice CZ.1.07/2.4.00/ TENTO PROJEKT.
Zákon č. 266/1994 o dráhách zákon upravuje
INTEGROVANÉ DOPRAVNÍ SYSTÉMY Ing. Jan Šimůnek Ing. Martin Jareš
Ing. Jaroslav Deml Mobilita budoucnosti Náměstek ministra dopravy
Speciální vozidla Dle předpisu SŽDC (ČD) S8
Vliv dopravy na životní prostředí z hlediska tvorby hluku a vibrací
Ing. Antonín Blažek Náměstek generálního ředitele pro osobní dopravu
ZÁKLADNÍ POJMY DRUHY DOPRAVY ZPŮSOBY VEDENÍ TRASY V ÚZEMÍ
Mezinárodní konference DOPRAVA BEZ BARIÉR
NÁZEV: Udržitelné stavebnictví a průmysl Přednášející KAM Sika CZ Vedoucí PS 12 v Czech BCSD FOTO.
Příprava nové dopravní politiky ČR
Priorita č. 3 Aktivní zapojení výzkumné a vývojové základny do rozvoje podnikání.
Projekt RegInnoMobil – inovativní řešení pro regionální mobilituHarald Buschbacher Financováno Rakouským ministerstvem dopravy, inovaci a technologie v.
Trvale udržitelný rozvoj v dopravě
ZÁKLADNÍ POJMY DRUHY DOPRAVY ZPŮSOBY VEDENÍ TRASY V ÚZEMÍ
Region Jihozápad bude mít v letech k dispozici téměř 18 miliard korun na podporu investičních projektů Dostupnost center -
Smart Move Každý rok autobusy a autokary v Evropě, s minimálními dopady na životní prostředí, přepraví bezpečně a podle jejich potřeby miliony lidí. Ačkoliv.
Energetický management jako nízkonákladové opatření k dosažení úspor
Čistá mobilita, elektromobilita Ing. Luděk Sosna, Ph.D. ředitel odboru Strategie ELEKTROMOBILITA ve veřejné dopravě, Praha,
SEKUNDÁRNÍ TRH UŽITKOVÝCH VOZIDEL
Technologické platformy a dopravní výzkum
Plánování dopravní infrastruktury z pohledu projektanta
Sustainable Construction and RES in the Czech Republic Irena Plocková Ministry of Industry and Trade CR, Na Františku 32, Praha, CR.
DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURA ČR: Jakým směrem se ČR vydá na křižovatce dopravní infrastruktury budoucnosti? , Praha CESTA PRVNÍ: Důvody investic.
1 OPERAČNÍ PROGRAM ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ pro období MINISTERSTVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ
Udržitelná energetika 3 Czech BCSD Praha, Ing. Vladimír Vlk, energetický poradce.
INTEGROVANÉ DOPRAVNÍ SYSTÉMY Ing. Jan Šimůnek Ing. Martin Jareš
Projekt Podpora stáží a odborných aktivit při inovaci oblasti terciárního vzdělávání na DFJP a FEI Univerzity Pardubice CZ.1.07/2.4.00/ TENTO PROJEKT.
Příprava RIS LK – OS 1 Připomínkování a rozpracování první priority odbornou skupinou č.1.
DOPRAVA Nenahraditelná složka hospodářství každé země – brzdí nebo urychluje ekonomický rozvoj. Poloha uprostřed Evropy – ČR je křižovatkou transevropských.
1 TP Interoperabilita Železniční Infrastruktury Praha, Expertní skupina Rozhraní v období Ing. Jiří Jelének VÚKV a.s. Bucharova.
Filip Zelenka. Základy dopravní politiky jsou obsaženy již v Římských smlouvách, které zavádějí společná pravidla mezinárodní dopravy, volný přístup k.
1 Plánované změny v železniční dopravě Vít Bárta, ministr dopravy ČR Petr Žaluda, generální ředitel Českých drah Jiří Vodička, předseda představenstva.
Typy projektů realizovaných v rámci Regionálního operačního programu NUTS 2 Jihovýchod 2007–2013 Evropská unie Evropský fond pro regionální rozvoj Investice.
Integrované dopravní systémy Realizace Dopravní politiky ČR Ing. Vít Sedmidubský května 2010.
Inovace výuky a její implementace v oborech Fakulty bezpečnostního inženýrstvíCZ.1.07/2.2.00/ Se zvyšováním technologické a technické úrovně průmyslu.
Životní prostředí a doprava Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
EKONOMIKA DOPRAVNÍHO PODNIKU Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní soustavy Ing. Michal Kostelecký Základy dopravní politiky obce, města, regionu.
Vládní výbor pro zdravotně postižené občany. JUDr. Pavel Ptáčník vedoucí Oddělení sekretariátu Vládního výboru pro zdravotně postižené občany.
Železniční doprava Funkčnost – vize - budoucnost Inovace výuky regionálního rozvoje, CZ.1.07/2.2.00/
OS Tram Olomouc Využití zásobníků energie v MHD II. část aneb Jak jsme na tom dnes v ČR.
Dopravní obslužnost a dopravní infrastruktura Pardubického kraje.
Projekty ITI pro zlepšení společného IDS Prahy a Středočeského kraje Ing. Radim Vysloužil.
1 Jednotné evropské nebe Zapojení ŘLP ČR, s. p. do projektu SESAR Doprava – Investice do dopravní infrastruktury Ing. Jan Klas Generální ředitel.
Cena dopravního výkonu v dlouhodobé smlouvě o zajištění dopravní obslužnosti veřejnou linkovou dopravou Kroměříž
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Snižování podpory z hlediska příjmů projektů – pozice OP Doprava
Setkání s hejtmanem Most, Obsah setkání – aktuální témata  Doprava v Ústeckém kraji – souběhy tratí a řešení  Cestovní ruch v Ústeckém.
Společná dopravní politika Mgr. Oldřich Hájek. Společná dopravní politika Důvody pro společnou politiku: Důvody pro společnou politiku: Postupující ekonomická.
Chytrý Jihomoravský kraj ?
Infrastruktura ve Středočeském kraji
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
Kompresní stanice Jirkov
2. Ročník konference v rámci projektu Železniční doprava pro kraje
Bezpečnost silniční a železniční dopravy
Technologie a řízení letecké dopravy: 1
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.
4. železniční balíček a ERTMS/ETCS
Vysokorychlostní železnice pro ČR Železniční konference Pardubice Jiří Pohl, Siemens Mobility, s.r.o. člen Výboru pro udržitelnou.
Zvyšování rychlostí na 200 km/h
Transkript prezentace:

Technické a ekologické aspekty železniční dopravy Otto Plášek, doc. Ing. Ph.D. Fakulta stavební VUT v Brně

Bílá kniha pro dopravu – Doprava 2050 Východiska: cena ropy v roce 2050 bude oproti roku 2005 nejméně dvojnásobná; doprava je na ropě závislá nejméně z 96 %; přepravní kapacity u silniční a letecké dopravy jsou vyčerpány a překračovány; nákladní doprava poroste do roku 2030 o 40 % a do roku 2050 o 80 %; bude potřeba snížit emise skleníkových plynů tak, aby se omezila klimatická změna na 2 °C, což znamená snížit emise nejméně o 80 % pod úroveň roku 1990. infrastruktura je ve východních a západních částech EU rozvinuta nerovnoměrně. Strategie rozvoje dopravy odvětví železniční dopravy je klíčové odvětví z hlediska udržitelnosti; nutnost transformace tak, aby se stala atraktivnějším a aby se do roku 2050 podařilo velmi výrazně zvýšit její podíl na trhu osobní i nákladní dopravy na střední vzdálenosti; cíl přesunu silniční dopravy do odvětví železniční nebo vodní dopravy v objemu 50 %. Luhačovice, 15. 9. 2011 Střední Morava - křižovatka dopravních a ekonomických zájmů

Klimatické změny a emise CO2 Zdroj: Internatonal Transport Forum, Transport Greenhouse Gas Emissions 2010 Luhačovice, 15. 9. 2011 Střední Morava - křižovatka dopravních a ekonomických zájmů

Energetická efektivita dopravy Zdroj: UIC Luhačovice, 15. 9. 2011 Střední Morava - křižovatka dopravních a ekonomických zájmů

Externí náklady Externími náklady se myslí znečištění vzduchu, vliv na klimatické změny, hluk a vibrace, zranění a úmrtí osob, náklady na bezpečnostní opatření, náklady na pojištění apod. Celkové externí náklady v roce 2000 v miliardách EUR v EU-15 se zahrnutím Norska a Švýcarska Luhačovice, 15. 9. 2011 Střední Morava - křižovatka dopravních a ekonomických zájmů

Externí náklady Smrtelná zranění na 1 miliardu osobo-kilometrů za rok 2008 (zdroj Alianz pro Schiene, Germany 2010) Externí náklady je třeba brát v úvahu zejména v procesu hodnocení konkrétních projektů zaměřených na dopravní infrastrukturu. Luhačovice, 15. 9. 2011 Střední Morava - křižovatka dopravních a ekonomických zájmů

Současná role železniční dopravy Železniční osobní doprava: dálkové doprava (od 300 km) zejména prostřednictvím vysokorychlostních vlaků: doprava rychlostmi vyššími jak 230 km/h; kvalitní infrastruktura (včetně inženýrských děl, koleje, trakčního vedení apod.); vybavené železniční stanice (jejich poloha, funkční design, vybavení apod.); vozový park (technicky vyspělý, komfortní, design apod.); zajištění provozu (plánování, řízení, předpisy); pokročilé zabezpečovací zařízení, v současné době ETCS; propracovaná strategie údržby; promyšlené financování, marketing a management. příměstská doprava v oblasti velkých měst nebo regionálních center Železniční nákladní doprava dálková, zejména transkontinentální doprava využívání kombinovaných systémů a terminálů. Luhačovice, 15. 9. 2011 Střední Morava - křižovatka dopravních a ekonomických zájmů

Vysokorychlostní železniční doprava Zdroj: UIC Luhačovice, 15. 9. 2011 Střední Morava - křižovatka dopravních a ekonomických zájmů

Interoperabilita v železniční dopravě Sjednocení železniční infrastruktury v jednotlivých evropských zemích tak, aby na hranicích států nevznikaly pro provoz vlaků technické bariéry. Technické specifikace interoperability: kolejová vozidla – nákladní vozy; pro kolejová vozidla – hluk; pro provoz a řízení dopravy; pro infrastrukturu; pro řízení a zabezpečení; pro energii; pro lokomotivy a kolejová vozidla pro přepravu osob; pro telematické aplikace v nákladní dopravě; pro bezpečnost v železničních tunelech; pro telematické aplikace v osobní dopravě; pro osoby se sníženou schopností orientace a pohybu. Luhačovice, 15. 9. 2011 Střední Morava - křižovatka dopravních a ekonomických zájmů

Požadavky na osobní železniční dopravu Bezpečná, spolehlivá a přesná doprava: Cestující musí mít pocit, že mu za své peníze dopravce poskytnul nejlepší služby; Je podmíněna: moderním technickým vybavením dopravních prostředků; dopravní cestou včetně odpovídajícího zabezpečovacího zařízení a moderního sdělovacího systému. V mnoha případech je pro spolehlivost dopravy důležitější kapacita dopravní cesty než dosažitelná rychlost. Z tohoto důvodu se snaží všechny železniční společnosti zásadně investovat do: modernizace vozového parku; infrastruktury; lépe přístupných železničních stanic s širokou nabídkou služeb. Luhačovice, 15. 9. 2011 Střední Morava - křižovatka dopravních a ekonomických zájmů

Železniční stanice a zastávky Poloha železničních stanic a zastávek je velmi důležitá má zásadní vliv na úspěšnost systému jako celku. Umístění železničních stanic musí být takové, aby bylo využito zkrácení jízdních dob. Stanice musí mít dobrou návaznost na hromadnou a individuální dopravu, příp. mít přímé spojení s letištěm. Zásady pro umístění stanice v daném městě musí vycházet z požadavků obyvatel města a možností železničního systému. Funkční design stanice je naprostá nezbytnost, přitom se předpokládá, že ve stanicích jsou umístěny komerční prostory. Zdroj UIC Luhačovice, 15. 9. 2011 Střední Morava - křižovatka dopravních a ekonomických zájmů

Technické aspekty kolejové infrastruktury Železniční tratě je nutné považovat za velmi komplexní systém, který se skládá z komponentů, které mají různý technický charakter, technologické pokročilosti a stáří. V České republice pro konstrukci koleje se štěrkovým kolejovým ložem používány technologie srovnatelné s technologiemi používanými u vysokorychlostních tratí. Přijatá opatření pro zvýšení užitné hodnoty dopravní cesty: zvýšení přípustné hodnoty nevyrovnaného bočního zrychlení v obloucích umožňuje projet oblouky vyšší rychlostí; nová pravidla pro umístění nástupiště v oblouku umožňují zvýšení rychlosti a případně umožňují umístit nástupiště vhodněji vzhledem k zástavbě; zvyšování únosnosti železničního spodku při minimalizaci množství a délky trvání výluk a při co nejmenších nákladech na stavební práce a materiály; použití bezstykové koleje v obloucích malých poloměrů, typických pro nekoridorové a regionální dráhy. Luhačovice, 15. 9. 2011 Střední Morava - křižovatka dopravních a ekonomických zájmů

Interoperabilita nástupišť Množství nástupišť, dříve již nově vybudovaných, a to i na modernizovaných koridorových tratích, je neinteroperabilních a nesplňují požadavky pro osoby se sníženou schopností orientace a pohybu. Ukázka nového nástupiště na koridorové trati nesplňujícího požadavky na pohyb osob se sníženou schopností orientace a pohybu (žst. Staré Město u Uherského Hradiště) Luhačovice, 15. 9. 2011 Střední Morava - křižovatka dopravních a ekonomických zájmů

Základní strategie snižování hlukové zátěže Prvním předpokladem je řádně udržovaný vozový park a kolejová infrastruktura: všechna nová vozidla (zejména pro nákladní dopravu) musí splňovat přísné hlukové limity; tyto limity jsou v současné době jako závazné stanoveny v technických směrnicích interoperability; podpora výměny součástí brzd za méně hlučné (např. brzdové desky z kompozitních materiálů); výstavba protihlukových bariér a výměna oken budov za zvukově izolační; další snižování hlukové zátěže použitím speciálních úprav nebo údržbových zásahů, např.: broušení kolejnic; instalací tlumících bokovnic na stojinu kolejnice; použití absorbérů na dvojkolích vozidel; úprava třecích poměrů na kontaktu kolo-kolejnice v obloucích malého poloměru s cílem potlačit kvílivý hluk a další. Luhačovice, 15. 9. 2011 Střední Morava - křižovatka dopravních a ekonomických zájmů

Vibrace od železniční dopravy Nejekonomičtější a nejefektivnější je předcházení vzniku vibrací přímo na zdroji samotném. Jako opatření pro snižování vibrací se v konstrukci kolejové jízdní dráhy používají: speciální zpružněná upevnění kolejnic; podpražcové podložky; systémy hmota – pružina; jízdní dráha s nosnou deskou (pevná jízdní dráha). Většina opatření je v současné době k dispozici jako výsledek dříve uskutečněných výzkumných prací. Jejich nasazení v současné době zdržují nepochybně vyšší počáteční náklady, které jsou vyváženy zpravidla nefinančními přínosy. Luhačovice, 15. 9. 2011 Střední Morava - křižovatka dopravních a ekonomických zájmů

Závěry Základní způsob, jak zvýšit konkurenceschopnost železniční dopravy: výzkum a vývoj; implementaci výsledků výzkumu do praxe. Technologická platforma s názvem Interoperabilita železniční infrastruktury: podpora inovací a zvýšení konkurenceschopnosti; strukturalizace a podpora realizace projektů vývoje, výzkumu a zkušebnictví; získávání finančních prostředků na realizaci těchto projektů; uplatnění podílu členů na mezinárodních (evropských) aktivitách souvisejících s vytvářením nových předpisů pro výstavbu, výrobu a údržbu i navazující zkoušky a hodnocení produkce evropského železničního průmyslu. Luhačovice, 15. 9. 2011 Střední Morava - křižovatka dopravních a ekonomických zájmů