Akreditace „Jak je to u nás“… Chrudimská nemocnice, a.s. Vacková Martina-hlavní sestra,
Úvod - krátce Naše nemocnice má 383 lůžek 7 lůžkových oddělení, 4 laboratoře odborné ambulance 679 zaměstnanců 74 lékařů 341 nelékařského personálu (SZP, včetně NZP, PZP) 264 nelékařského personálu 90 % sester získalo Osvědčení k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu
Certifikace Certifikaci ISO 9001 má celá Chrudimská nemocnice, a.s. – systémy řízení bezpečnosti informací (CQS) Certifikaci jsme obhájili v roce 2012 Nyní usilujeme o akreditaci
Akreditace ano nebo ne ? Rozhodování Reakce zaměstnanců Kdy začít Kolik nás to bude stát Máme k tomu podmínky Zvládneme to Chceme raději: Nové přístroje Moderní vybavení Nové budovy Nové lékařské pokoje Vzdělávání Vyšší platy Nové oblečení………
Co je Akreditace ? Dělat správné věci, na správném místě a se správnými lidmi Dobrovolný proces při němž se hodnotí zařízení poskytující zdravotní péči a stanoví do jaké míry splňuje standardy k udržení a zlepšení kvality zdravotní péče
Proč akreditace? Akreditace z latinského slova „credere“= souhlas, uznání, povolení Akreditace je vždy oficiální uznání (ověření) způsobilosti vykonávat určitou činnost, známka kvality, činnost provádět na zaručené úrovni Naše nemocnice se rozhodla pro akreditaci podle národních standardů SAK – spojená akreditační komise
Cíl akreditace Zavedení pořádku v nemocnici Zlepšení kvality Omezení chyb Kvalitní a bezpečná péče Prestiž zdravotnického zařízení Posílení důvěry veřejnosti Konkurenceschopnost Efektivní a hospodárná léčba
Standardy SAK pro nemocnice 50 STANDARDY KVALITY STANDARDY DIAGNOSTICKÝCH POSTUPU STANDARDY PÉČE O PACIENTY STANDARDY KONTINUITY ZDRAVOTNÍ PÉČE STANDARDY DODRŽOVÁNÍ PRÁV PACIENTU STANDARDY PODMÍNEK POSKYTOVANÉ PÉČE STANDARDY MANAGEMENTU STANDARDY PÉČE O ZAMĚSTNANCE STANDARDY PRO SBĚR A ZPRACOVÁNÍ INFORMACÍ STANDARDY PROTIEPIDEMICKÝCH OPATŘENÍ
Cíl akreditace pro zaměstnance Poskytnutí vzdělávání Zvýšení sebevědomí zaměstnanců Zlepšení podnikové kultury Možnost porovnání Hrdost, prestiž Zlepšení komunikace
Poslání nemocnice –I. Bezpečnou a kvalitní zdravotní péči každému jedinci na základě standardizovaných postupů a procesů Evidence veškeré činnosti kolem pacienta– poskytujeme zdravotní péči založenou na důkazech Zdravotní péče má vysoké finanční nároky. Naši činnost řídíme tak, aby byla hospodárná a efektivní ve smyslu vysokého zisku pro pacienta
Poskytování zdravotní péče vyžaduje morálku a respek-tování etických norem u všech zúčastněných Equita – každému je dostupná stejná péče. Činnost nemocnice se odvíjí a mění na základě vnímání a pochopení potřeb veřej - nosti, nároků systému poskytování zdravotní péče a představ majitele. CÍlem je prospěch pacien-ta, kdy na základě účinných diagnostických postupů a aplikací odpovídající léčby dosahujeme maximálního možného zlepšení stavu.
Přínos pro klienta Pocit bezpečí Prevence chyb, řízení rizik Spokojenost Důvěra Individuální přístup Rovný přístup Komunikace
Co je k tomu třeba Dobrovolnost – účast všech zaměstnanců, přesvědčení, motivace, chuť, změnit myšlení, vzbudit zájem…… Zaměření na pacienta-bezpečná péče Podpora ze strany vedoucích pracovníků Pravidelná vnitřní kontrola-audity Hodnocení externím orgánem Stimulace k trvalému zlepšování
Co je potřeba před zahájením akreditace Rozhodnutí vedení Vnitřní předpisy – posouzení a srovnání s 50 standardy SAK Školení personálu
Nejčastější problémy Stavy pracovníků na oddělení Zdravotnická dokumentace Edukace pacientů Léčiva Soukromí pacientů Mimořádné události, stížnosti, NN,pády Kompetence zaměstnanců Sledování indikátorů kvality
JAK DÁL?
Znovu do toho … Informovanost zaměstnanců - všechny kategorie Stanovení časového plánu-harmonogram, termíny, interní audity Určení zodpovědné osoby, týmu… Vysvětlování, edukace, motivace, audity….. Změna myšlení zaměstnanců…… Spolupráce všech zaměstnanců
Asi takto………….. Kolegové, jdeme na to
Píšeme, píšeme, píšeme… Standardní ošetřovatelské postupy Zdravotní dokumentace BOZP a PO OOPP, odpadové hospodářství Pořizování, používání a údržba zdravotnické techniky, metrologie Příjem, překlad, propuštění pacientů Péče oš. a léčebná, edukace pacientů
a zase píšeme, píšeme… Lékařská a ošetřovatelská dokumentace Léčiva (skladování, předepisování, podávání, zaznamenávání), klinické studie Práva pacientů, Informovaný souhlas Nozokomiální nákazy
ještě pořád píšeme,… Informace, nahlížení do dokumentace !!!! Kodex práv pacientů, Charta práv hospitalizovaných dětí Informovaný souhlas !!!! Dietní systém a opatření k dietnímu systému
Kontroly ze strany vedení Běžné manažerské postupy – kontroly vedoucími pracovníky Jsou-li nedostatky, opětovné proškolení Netrestat, vzdělávat, vysvětlovat.. Chválit, pozitivně motivovat.. Učí se i vedení nemocnice
Náš společný cíl se blíží Chrudimská nemocnice, a.s. má stanovený termín akreditace: 12. -14.6.2013
Děkuji za pozornost