Genderový audit nástroj pro vyhodnocování prosazování genderové rovnosti na úrovni organizace orientován spíše na organizaci jako takovou než na dopady její činnosti zahrnuje analýzu personálních a institucionálních bariér cíl: zlepšování výkonnosti organizace (zvýšení kvality pracovního prostředí, snížení fluktuace…)
Cíle genderového auditu navrhnout firmám konkrétní realizovatelné změny, které jim umožní dosáhnout pokroku v oblasti prosazování genderové rovnosti v praxi identifikovat dobré praktiky motivovat zaměstnavatele k uplatňování principu genderové rovnosti prosazovat genderovou rovnost na trhu práce
Konkrétní přínosy pro zaměstnavatele zlepšení spokojenosti a loajality zaměstnaných zvýšení výkonnosti a efektivity práce pozitivní atmosféra v pracovním týmu zlepšení motivace zaměstnaných pozitivní vliv na stabilitu zaměstnanců a zaměstnankyň (snížení fluktuace) snižování nákladů na nábor nových pracovníků a pracovnic ztotožnění zaměstnance či zaměstnankyně s vykonávanou prací integrace životních rolí zaměstnaných lepší pozice v oblasti získávání lidských zdrojů společenská prestiž, dobrá pověst firmy v dlouhodobém horizontu zvýšení zisků
Struktura genderového auditu širší rámec prosazování genderové rovnosti = společenský, politický a ekonomický kontext, ve kterém organizace funguje a který strukturuje její aktivity institucionální kontext = cíle organizace, jak explicitní tak i implicitní, související s prosazováním genderové rovnosti, a jejich zohlednění v personální politice organizační kultura = normy a hodnoty socializace v rámci organizace, které souvisí s prosazováním genderové rovnosti otevřenost genderové problematice = vnímání a prosazování genderové problematiky uvnitř organizace
Metody – co může zaměstnavatel očekávat? analýza dokumentů a statistik – základní, ověřitelné odpovědi na některé z klíčových otázek, zároveň̌ poslouží jako východisko pro vedení rozhovorů dotazníkové šetření – doplňující informace od zaměstnanců/kyň rozhovory s vedením organizace a personálním odd. fokusní skupina se zaměstnanci/zaměstnankyněmi
Výstupy – co z auditu pro zaměstnavatele vzejde? závěrečná zpráva – základ pro jakékoliv následné kroky či opatření ze strany organizace zpětná vazba – vhodnou formou je například uspořádání semináře, na kterém jsou vedení i zaměstnanci/kyně organizace seznámeni s metodikou, průběhem a závěry genderového auditu i s doporučeními, jak lépe uplatňovat strategii genderového mainstreamingu
Co může genderový audit odkrýt? problémy pod povrchem vyšší vertikální segregace, než jak je vnímána nízká míra povědomí o problematice RP zesměšňování tématu (zejm. ze strany vedoucích pracovníků/ic)
Vypracování akčního plánu v návaznosti na závěrečnou zprávu lze pro organizaci vypracovat i akční plán akční plán = strategický dokument, který: mapuje a pojmenovává problémy ve vztahu k rovnosti žen a mužů stanovuje měřitelné cíle, kterých chce organizace/podnik dosáhnout v oblasti rovnosti žen a mužů definuje konkrétní strategie a aktivity pro naplnění cílů
Děkuji za pozornost! Veronika Šprincová sprincova@padesatprocent.cz