Firemní kultura musí jasně podpořit orientaci na zákazníka

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Znalostní zázemí organizace
Advertisements

Personální řízení v malých podnicích
Dita Pelantová Šárka Lukešová 3.VSRR
Balance Score Card (BSC) v řízení dodavatelských systémů
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Hodnocení
Strategické plánování rozvoje územních celků a neziskové organizace Zuzana Guthová, Rosa - společnost pro ekologické informace a aktivity.
Zefektivňování, zvyšování výkonnosti a kvality Kaizen.
Zefektivňování, zvyšování výkonnosti a kvality
Vlivy vnějšího a vnitřního prostředí
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ a personální činnosti
Audit administrativních činností
11 Procesy a procesní řízení 22 Další charakteristiky procesu má svého vlastníka (osoba odpovídající za zlepšování procesu) má svého zákazníka (interního.
Hodnocení škol a školských zařízení
Proč strategický management?. Geneze strategického managementu Období ? Plánováníkrátkodobédlouhodobéstrategické strategický.
2. téma: INOVACE, KVALITA A PRODUKTIVITA
TMG Radka Veselá IV/17 Stimulátory Motivátory Správné vedení firmy.
Co je to: podnikové řízení?
12. OPERATIVNÍ MANAGEMENT
Pracovní skupina Pracovní skupinu tvoří určitý počet osob na jednom pracovišti, kteří jsou spjatí společnou činností, vnitřní strukturou sociálních pozic.
- manažerská práce je závislá na lidských zdrojích - manažeři uskutečňují cíle podniku prostřednictvím svých spolupracovníků - personální management se.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Firemní kultura - změna motivační strategie
1 Etika podnikání Společenská odpovědnost organizací Ing. Jaroslav Prachař – výkonný ředitel, Korektní podnikání, o.s CEBRE – Kam směřuje Společenská.
MANAGEMENT - VŽ1 M A N A G E M E N T 1. cvičení. MANAGEMENT - VŽ2 ROLE MANAŽERŮ.
PER – Burgetová Zuzana.  Jak vybrat vedoucího týmu.  Profil vedoucího týmu  Složení týmu  Co vede ke špičkovému výkonu týmu  Rozdíl mezi skupinou.
Podniková ekonomika Personální činnost.
KRIZE NENÍ HROZBOU! JE PŘÍLEŽITOSTÍ K ROZVINUTÍ DOSUD OPOMÍJENÝCH PŘEDNOSTÍ TRŽNÍ EKONOMIKY. Zbyněk Pitra, předseda Rady expertů ČMA Golem klub, Praha.
Předmět: Řízení podniku 1
Vedení pracovníků Jak přesvědčit lidi, aby plnili své pracovní úkoly účelně a efektivně (a přitom rádi)?
Společenská odpovědnost organizací
1 Měření efektů manažerských vzdělávacích a rozvojových aktivit Štěpán Galbavý Partner Inventa,s. r. o.
Reinženýring cesta ke zvyšování výkonnosti státní správy s využitím procesního řízení Ing. Martin Čulík Notes CS a.s. Konference ISSS 2003 Hradec Králové.
1 NÁSTROJE V OBLASTI ŘÍZENÍ ANEB ÚSPĚŠNOST BEZ NÁSTROJŮ ? ÚSPĚŠNOST S NÁSTROJI ? Ing. Pavel Sladký M: Semináře, konzultace, motivační a certifikační.
Prosperita organizace
RNDr. Jana Sýkorová SOŠ a SOU technické, Třemošnice, Sportovní 322
EKO VY_32_INOVACE_EKO_12 MARKETINGOVÉ ŘÍZENÍ. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Hledání rovnováhy mezi podnikatelským subjektem a zákazníkem Seminář ČMS Říjen 2012.
marketingové poradenství
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
Nikdo není schopen zahrát sám celou symfonii ...
Definice managementu.
KREATIVNĚ ORIENTOVANÁ PÉČE O KLÍČOVÉHO ZÁKAZNÍKA- NOVÁ FIREMNÍ STRATEGIE.
Manažer a leader. Klíčové kompetence. Pavla Kotyzová
Eva Dufková, Jan Matyáš VSRR, 3.ročník
Manažer a leader. Klíčové kompetence. Pavla Kotyzová
Management Přednáška 5: - Výběr a rozmístění pracovníků
6. Profesní kompetence jako pracovní způsobilost Dagmar Svobodová.
5. PROJEKCE MODERNÍCH ORGANIZAČNÍCH A ŘÍDÍCÍCH PODNIKOVÝCH STRUKTUR Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology.
Personální plán pro podnikatelský plán
Vybrané manažerské metody: Balanced Scorecard, EFQM
BSC 1992 Robert S. Kaplan a David P. Norton článek navrhující měření výkonnosti organizací – BSC – Vyrovnaný přehled výsledků kniha The Balanced.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 10: Personální řízení v MSP.
Důvody sestavování podnikatelského piánu Struktura podnikatelského plánu poskytuje podnikateli užitečný kontrolní prostředek pro zpracování informací.
Management v NO Význam pojmu management: řízení (označení funkce) řídící pracovníci vědní disciplína, předmět studia.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Management a řízení hotelu Název vyučovací oblasti:Managerské funkce Ročník / obor studia:IV.
Model struktury strategického managementu
FIREMNÍ SPOLEČENSKÁ ODPOVĚDNOST SKUPINY ČEZ 5. prosince 2014 JUDr. Michaela Chaloupková, M B A člen představenstva ČEZ, a. s.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 4: Marketingové řízení MSP.
Sociální systém hospodářské organizace Charakteristika sociálního systému hospodářské organizace.
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Komunikační a prezentační dovednosti / C2b
Primární emise akcií (IPO) VOKT (P-10)
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Osobní management – modul č.4
Ekonomika malých a středních podniků
Ekonomika malých a středních podniků
Management Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti Tento název může také označovat skupinu vedoucích pracovníků.
Místo lidských zdrojů ve znalostní ekonomice
Transkript prezentace:

Firemní kultura musí jasně podpořit orientaci na zákazníka Zbyněk PITRA předseda Rady expertů ČMA Na výkonnost organizace působí v ní panující sociální klima a jím podmíněná kvalita vnitřních vztahů mezi pracovníky a jednotlivými pracovními týmy stejně významně (a mnohdy dokonce významněji) než organizace a technologie jí prováděných operací. Výkonnost organizace proto podmiňuje nejenom vhodná volba strategie jejího působení (vztahy s okolím), ale také stav její firemní kultury (interní vztahy).

Činitelé působící na podnikatelskou výkonnost organizace: Vize Kultura Hospodaření Struktura Talenty Zdroje - silné stránky a slabiny Produkty/Služby Tempo růstu VÝKONNOST ORGANIZACE Interní - z vnitřního prostředí organizace Externí - z okolí organizace Lokalita Informace Státní správa Ekonomika - HDP Obor působení Technický rozvoj Zákazníci Konkurenti Pokud organizace podceňuje či ignoruje působení těchto činitelů, nikdy se nemůže vyvarovat působení rizik na její výkonnost a může se proto ocitnout v existenčních problémech.

Překonáním podnikatelských rizik k plnění závazků společenské odpovědnosti organizace VYSOKÁ ZÁVAZKY CSR BUDOVÁNÍ NOVÉ KULTURY - týmová spolupráce - tolerance k chybám - šíření znalostí prosperita Rozvoj hodnot UPLATNĚNÍ LEADERSHIPU - vizionářství - osobní charisma - podpora, koučing, mentoring konkurenceschopnost Úroveň shody zájmů zaměstnanců s cíli organizace MANAŽERSKÉ NÁSTROJE - plánování, organizování a řízení procesů - vedení a rozvoj pracovníků - aplikace prostředků ICT inovace MOCENSKÉ PŮSOBENÍ strategické myšlení systémový přístup návratnost investic kvalita Rozvoj interních zdrojů produktivita RIZIKA NÍZKÁ Úroveň shody způsobilostí zaměstnanců s požadavky plnění cílů organizace

Co to je firemní kultura? těžko postižitelný fenomén, vymezující kvalitu sociálního klimatu ve firmě a dominantní postoje jejích pracovníků; její stav je relativně snadno postižitelný ihned po vstupu do firmy, oslovuje spíše pocity než racionální úvahy; její stav je vymezen pojetím modelu „7S“. Změna firemní kultury vyžaduje mnohem větší pozornost managementu než změna pracovních postupů vyvolaná novými technologiemi.

(implementace strategie) = Angažovanost pracovníků SPOLU- PRÁCE STRATEGIE Vztahy k zaměstnancům Systémový přístup (implementace strategie) SPOKOJENOST MOTIVACE PARTICIPACE POSLÁNÍ VIZE CÍLE Týmová práce Stav firemní kultury = Angažovanost pracovníků Správní lidé, správně motivovaní pro správnou práci SPECIALIZACE PROCESY ZÁKAZNÍCI SCHOP- NOSTI SYSTÉMY (útvarové role) ZNALOSTI KREATIVITA KVALITA DĚLBA PRÁCE KOORDINACE ODPOVĚDNOST Podnikatelské způsobilosti Interní toky (finance, informace,…) HIERARCHIE DISCIPLÍNA DELEGACE Rozhodovací procesy (pravomoci) STYL VEDENÍ STRUKTURA

Jak vhodně usměrňovat stav firemní kultury? změnou stylu vedení pracovníků; obměnou komunikačních cest a forem komunikace uvnitř firmy. Co brání změnám v pojetí firemní kultury? Hierarchické pojetí funkční organizační struktury. Byrokracie a rigidita výkonu některých činností. Klima nepřátelské vůči změnám. Změny firemní kultury lze dosáhnout především: Výchovou a vzděláváním všech pracovníků podle předem stanoveného programu. Účinným odměňováním žádoucích projevů a pracovních postojů.

K největším podnikatelským úspěchům vede přizpůsobivá firemní kultura ve vnitřním prostředí organizace Manažeři věnují stejnou pozornost názorům akcionářů, zákazníků a zaměstnanců. Upřednostňují lidi a procesy, které přinášejí účelnou změnu (leadership). Manažeři věnují pozornost především sobě a pak produktům nebo technologii. Upřednostňují redukci podnikatelských rizik (orientace na kontrolu). Základní hodnoty Normy Podrobné zaměření na všechny složky úspěchu, priorita orientace na zákazníka. Iniciují procesy změny. Firemní politika(y) Byrokratické přístupy Udržení statu quo Přizpůsobivá kultura Rigidní kultura

Formulace vize: Vize úspěšné budoucnosti Formulace vize budoucích podnikatelských úspěchů musí být: přitažlivá, srozumitelná a zajímavá. Úvod formulace musí specifikovat příležitost, o kterou organizace usiluje naplněním vize. Formulace musí jasně představit CO vize sleduje: prostřednictvím metafór a analogií, které jí učiní srozumitelnou všem zaměstnancům. Formulace musí jednoznačně popsat JAK bude vize naplňována. Na závěr musí být uvedeno k jakým podnikatelským VÝSLEDKŮM naplnění vize povede. Současný stav

Soubor základních hodnot je zdrojem výhod, ale také interních konfliktů v organizaci Klíčové hodnoty: jsou spojeny s posláním organizace a jsou v jejím vnitřním prostředí hluboce zakořeněny - mají dlouhodobou platnost. Ve vztahu ke klíčovým hodnotám nesmí vedení organizace připouštět žádný kompromis. Instrumentální hodnoty: jsou odvozovány od cílů organizace a jejich respektování stmeluje pracovníky organizace kolem úsilí o zajištění vysoké kvality a nízké nákladovosti všech jejích interních procesů. Porušení těchto hodnot je považováno za profesní selhání i v  případech, kdy ti, kteří se ho dopustili, sledují inovaci existujících procesů. Aspirační hodnoty: jejich vznik je spojen se snahou zajistit adekvátní reakci organizace na vývoj v jejím okolí. Jsou mobilizující, jejich akceptování však mnohdy naráží na rezistenci těch pracovníků, kteří v jejich akceptování vidí porušení loajality k instrumentálním hodnotám. Náhodné hodnoty: vznikají spontánně a jsou vesměs odrazem panujících většinových názorů v okolí organizace, když tyto názory jsou specificky transformovány do pracovních postojů některých profesních skupin pracovníků.

Základní hodnoty stmelují pracovní kolektiv, dávají působení každého jeho člena hlubší smysl. Jejich zveřejnění také přispívá k vylepšování obrazu organizace v širší veřejnosti a zároveň ke vzniku pocitu hrdosti jejích pracovníků na příslušnost k organizaci. Respektování instrumentálních hodnot přispívá ke stabilizaci vztahů organizace s obchodními partnery i se zákazníky. A pokud tyto hodnoty nejsou pojímány rigidně, vytvářejí prostor pro trvalé vylepšování organizací nabízených produktů a služeb. Je nutno, aby vedení organizace usilovalo aktualizací souboru základních hodnot a interních norem také o zvýšení ochrany proti mnohdy dosud tolerovaným negativním jevům jako porušování pracovní kázně, nepoctivé jednání pracovníků, povyšování oblíbenců či příbuzných, korupce.

Aby se organizace vyhnula nebezpečí, že upadne do pasti mylných představ o správnosti své zákaznické orientace, musí zajistit několik podstatných změn označovaných jako „4C“ v charakteru svého fungování a podpořit tuto změnu vybudováním nové firemní kultury. koordinace (coordination) působení jednotlivých odborných útvarů (nositelů funkcí); spolupráce (cooperation) všech pracovníků vedená společným cílem maximálního uspokojení zákazníkova očekávání; schopnosti (capability) uplatnit mezi-funkční způsobilosti, zajistit komplexnost řešení zákazníkových požadavků (technicky, dodavatelsky, ekonomicky i sociálně); alianční propojení (connections) s externími partnery, schopnými dodat určité složky zákazníkovi nabízeného řešení ve vyšší kvalitě či s nižšími náklady.

Skladba intelektuálního kapitálu organizace Intelektuální kapitál představuje potenciální efekt, který se projevuje až ve spojení s hmotnými aktivy v podobě přidané hodnoty, zvyšující konkurenceschopnost organizací nabízených projekčních řešení. Je představován hodnotou vztahů, které si pracovníci vytvořili mezi sebou a se svými externími partnery. Odchází z firmy každý den po skončení pracovní doby, spolu se zaměstnanci. Je formalizován a proto ve firmě zůstává, i když jí pracovníci opustí. Hodnotu intelektuálního kapitálu (nehmotných aktiv) organizace představuje rozdíl mezi její tržní a účetní (hodnota hmotných aktiv) hodnotou

Změnou, kterou si přejeme vidět ve světě, se musíme stát my sami Změnou, kterou si přejeme vidět ve světě, se musíme stát my sami! Mahátma Gandhí Prostředí provokující k inovacím, musí být nesmírně tolerantní k omylům. K neúspěchům dochází; důvěřujte lidem a budete mít z neúspěchů zisk. Pracoviště je nutné změnit v benzinové čerpadlo pro mozky pracovníků; nikoliv v závodní dráhu pro jejich vzájemnou soutěž. Lidské bytosti nejsou standardním zbožím. Je třeba si uvědomit, že každý jedinec je jiný: Hvězdy přitahují jiné hvězdy; ztracené existence přitahují sobě podobné!

Výrok k zamyšlení na závěr : Hierarchie je taková forma uspořádání organizace, ve které pracovníci stojí čelem ke generálnímu řediteli a obracejí se proto zády k zákazníkům, jedinému zdroji příjmů organizace. NORDSTRÖM, K.A. - RIDDERSTRÅLE, J.: Funky Business, Grada, Praha 2005 Co pracovníci ukazují zákazníkům, když se musí svému generálnímu řediteli klanět?