Aktuální stav příprav na zavedení eura v ČR

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
1 RESPONSIBLE CARE Projekt „Adaptabilita a posílení konkurenceschopnosti chemického průmyslu ČR“ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem.
Advertisements

Kolik opravdu stojí veřejná správa?
Zákon č. 255/2012 Sb., o kontrole (kontrolní řád)
MAKROEKONOMICKÁ SITUACE V ČESKÉ REPUBLICE
7 Nezaměstnanost.
Městský úřad v Říčanech, Masarykovo náměstí 53/40, Říčany, Tel: , PROJEKT Říčany pro Vás … SNÍŽENÍ CEN ENERGIÍ PRO DOMÁCNOSTI.
Petr NEČAS ministr práce a sociálních věcí 9. dubna 2008 Bilance dopadů sociálních reforem za rok 2008.
PREZENTACE KA 7 KONFERENCE PROJEKTU ITP ITP Ing. Jaromír Čáp, Národní vzdělávací fond, o.p.s. Velké Karlovice, Institut Trhu Práce.
CENOVÁ KONVERGENCE K EU: Poznatky z mezinárodního srovnání Seminář MF ČR Smilovice, 2. prosince 2003 Martin Čihák (MMF) Tomáš Holub (ČNB)
Podpora dobrovolných přístupů ze strany MPO včetně existujících mechanismů finanční podpory PhDr. Věra Havránková © 2011 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Makroekonomie I ( Cvičení 12 – Fiskální politika - shrnutí )
Finanční prostředky pro příští programové období prosince 2006 Ing. Bohdan Hejduk, náměstek ministra.
1 EURO, Kdy a Jak ? Oldřich Dědek Sdružení Lípa Tábor, květen 2008 Organizační výbor Národní koordinační skupiny pro zavedení eura v České republice.
1 Způsob žádání o dotaci v rámci OP Lidské zdroje a zaměstnanost Prezentující Mgr. Petr Zavadil.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 14. dubna 2014.
Hospodářská politika státu
1 „Zájmy České republiky a přijetí společné měny“ Stav příprav v jednotlivých sektorech a úkoly pro další období Vladislav Flek vedoucí Organizačního výboru.
Ochrana osobních údajů při poskytování informací
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 8. dubna 2013.
Analýza vlivu cen elektřiny na ekonomiku průmyslových podniků Prezentace EGÚ Brno, a. s. Sekce provozu a rozvoje elektrizační soustavy Květen 2007.
Potravinová bezpečnost a soběstačnost Co změní novela zákona o potravinách? Žofínské fórum Marian Jurečka ministr zemědělství 16. října 2014.
1 Mezinárodní konference 80 let sociálního pojištění „Současnost sociálního pojištění“ Svaz průmyslu a dopravy ČR Ing. Zdeněk Liška generální.
1 Možnosti financování vzdělávacích programů pro zaměstnance v rámci OP LZZ Prezentující Ing. Lenka Piruchová.
1 Doporučené postupy při duálním označování spotřebitelských cen Postřehy z připomínkového řízení Oldřich Dědek Seminář Organizačního výboru NKS leden.
Odbor veřejné správy a eGovernmentu v roce 2013
Cvičná hodnotící prezentace Hodnocení vybraného projektu 1.
Inflace.
1 Stav technických příprav na zavedení eura v ČR Oldřich Dědek Exportní politika České republiky Výbor pro hospodářství, zemědělství a dopravu Senátu Parlamentu.
Svaz měst a obcí České republiky a zákon o rozpočtovém určení daní Ing. Oldřich Vlasák předseda.
Daňová evidence Michal Radvan
1 Národní plán zavedení eura v ČR Oldřich Dědek Zájmy České republiky a přijetí společné evropské měny září 2008 Organizační výbor Národní koordinační.
Výukový program: Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval : Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
Program švýcarsko-české spolupráce Předkládání záměru projektu Konečný termín k předkládání projektových záměrů: ve 14:00 Místo předkládání.
Výukový program: Obchodní akademie Název programu: Finanční trh a banky Vypracoval : Ing. Ingrid Ilčíková Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
1 Nástrahy a léčky při zavádění eura v ČR Oldřich Dědek Národní koordinátor zavedení eura v ČR Svět práce a kvalita života v globalizované ekonomice Vysoká.
Téma projektu: Zajištění IT školení mimo sídlo firmy - školení zaměstnanců auditorské firmy na nově zavedený informační systém Vypracoval: Petr Vilimovský.
Právo sociálního zabezpečení J.Kožiak. Předmět úpravy  Pojem Právní odvětví, které upravuje pomoc občanům v tíživé společenské situaci z veřejných zdrojů.
Plnění Národního programu reforem Ing. Tomáš Zídek Ministerstvo financí ČR Odstraňování bariér konkurenceschopnosti EU a ČR.
Přijetí eura v ČR –současný stav, perspektivy
Účinná kontrola kvality pohonných hmot © 2011 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Národohospodářské soustavy a hospodářská politika Ing. Vojtěch Jindra.
Metodika dělení příspěvku dle ukazatelů A+B1 na základě rozhodnutí Akademického senátu zůstává metodika dělení příspěvku stanoveného podle ukazatelů A+B1.
Ministerstvo financí je ústředním orgánem státní správy pro –státní rozpočet republiky, –státní závěrečný účet republiky, –státní pokladnu České republiky,
Daňová teorie a politika
Národní koordinační skupina pro digitální vysílání v ČR Ing. Zdeněk Duspiva NKS 2008.
Studie dopadů ukončení těžby lomu ČSA zpracovaná pro HSRM v roce 2015.
Financování kapitol státního rozpočtu II
Měnový kurz.
1.1. EVROPSKÁ MĚNOVÁ INTEGRACE soustředění Ing. Martina Šudřichová KH: Út: 14,00 – 15,00.
Sociální politika KVSOPO Jaro 2006 Katedra veřejné ekonomie Mirka Wildmannová 5. patro, místnost 523 Konzultační hodiny: úterý
Přijetí eura v ČR –současný stav, perspektivy Hospodářská a měnová unie Michal Částek.
Způsob financování sociálních služeb v rámci projektu „Služby sociální prevence v Olomouckém kraji“ Ing. Pavel Poles Odbor strategického rozvoje kraje.
Obsah: Výhody eura Výhody eura Nevýhody eura Nevýhody eura Očekávání Očekávání Co Slovensko eurem získá? Co Slovensko eurem získá? Euro na Slovensku a.
MS2014+ Modul CBA Ekonomika projektu
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
 Vznik Hospodářské a měnové unie  Etapy HMU  Instituce měnové unie  Kroky, jež musí být učiněny k přijetí eura v ČR  Výhody a nevýhody přijetí eura.
HYNEKFAJMON Euro a Česká republika. HYNEKFAJMON Euro a Česká republika Výchozí situace 1.ČR se přistoupením k EU zavázala přijmout měnu euro (čl. 4 Aktu.
Financování sociálních služeb 2015 Olomouc
Ministerstvo financí České republiky Jednání pracovní komise k RUD 31. března 2016 Ministerstvo financí Březen 2016.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_12_11 Název materiáluInflace.
1 ČLFA  založena 1991 (ALS ČSFR, ALS ČR, ČLFA)  42 členů  cíle:  prosazuje prostředí vhodné pro rozvoj leasingu, úvěrů a factoringu  těžištěm je financování.
Alois Rašín první ministr financí ČSR ( )
Způsob vedení a evidence v podnikatelské činnosti
Ministerstvo obrany Inspekce ministra obrany
Způsob vedení a evidence v podnikatelské činnosti
Vnější systémová charakteristika finančního práva
Sociální zabezpečení Funkce Činitelé, financování
Zdravotnictví: hospodářský kontext
Dlouhodobá udržitelnost veřejných financí
Transkript prezentace:

Aktuální stav příprav na zavedení eura v ČR Oldřich Dědek Národní koordinátor zavedení eura v ČR seminář České společnosti ekonomické ve spolupráci s Vysokou školou finanční a správní Organizační výbor Národní koordinační skupiny pro zavedení eura v České republice

Charakteristické rysy současné situace Aktualizovaná eurostrategie nestanovila nové datum zavedení eura Vláda schválila Národní plán zavedení eura v ČR, který obsahuje plán úkolů na nejbližší období Úkoly realizovatelné bez ohledu na konkrétní datum (metodické materiály, rámcové dopady na státní rozpočet, spuštění internetové stránky, aj.) Úkoly se silnou vazbou na konkrétní datum (odhady výdajů ministerstev, analýza právních předpisů dotčených zavedením eura, aj.) Selektivní přístup: vypracování přehledu zákonů dotčených zavedením eura (značně diferencovaná odezva ministerstev)

Organizační zabezpečení příprav na zavedení eura v ČR Nástraha = udržování schématu ve funkčním stavu Organizační změny (zánik Ministerstva informatiky) Personální pohyby na pozicích předsedů pracovních skupin Kompletní obměna Organizačního výboru

Obecný zákon o zavedení eura Účel zákona Vytvoření obecných právních předpokladů pro zavedení eura Pokrytí nejzávažnějších právních aspektů při přechodu na euro Obecné principy Finanční neutralita přechodu na euro (zavedení eura není měnová reforma !) Kontinuita smluvních a závazků (zavedení eura nemůže být důvodem k vypovídání či pozměňování uzavřených smluv) Ochrana spotřebitele (před neodůvodněným zdražováním) Přiměřenost nákladů pro subjekty soukromého sektoru Nepoškození občana státem Konkurenční vztah (trade-off) mezi některými cíly Prostor pro lobování a pro vtažení všech aktérů do diskuse

Princip neutrality (1) Závazná pravidla zaokrouhlování pro přepočet cen a finančních částek Používání pouze oficiálního přepočítacího koeficientu (bude zadán s přesností na šest platných míst a ve formátu 1 EUR = XX,XXXX CZK) Přepočítací koeficient nesmí být zaokrouhlován, zkracován ani invertován (1 CZK = 0,XXXXXX EUR) Zaokrouhlování přepočtených částek na nejbližší cent (v nerozhodném případě vždy nahoru)

Princip neutrality (2) Zaokrouhlování na vyšší úroveň přesnosti Riziko skrytého zvyšování cen € = 27,6540 Kč 1 SMS = 1 Kč → 100 SMS = 100 Kč 1 SMS = 0,04 € → 100 SMS = 4 € = 110,60 Kč ECJ: Zaokrouhlování na cent je minimální standard přesnosti, který nebrání zaokrouhlovat na větší úroveň přesnosti Otevřené problémy Okruh dotčených komodit: potenciálně velké nepřesnosti v případě zboží a služeb s vysokými odebíranými objemy a při nízkých jednotkových cenách (pohonné hmoty, elektrická energie, telefonní impulz, aj.) Regulace versus svobodná tvorba cen: má Obecný zákon nařídit nebo jenom doporučit zaokrouhlování na vyšší úroveň přesnosti u vybraného zboří či zaokrouhlování až výsledné částky? Vazba na princip minimalizace nákladů (softwarový problém třetího desetinného místa)

Ochrana spotřebitele (1) Duální označování cen Zákonná povinnost současného uvádění korunových i eurových částek (ceny, výpisy z bankovních účtů, mzdy, důchody, aj.) Cíle: usnadnit přemýšlení v nových cenách a lépe kontrolovat neodůvodněný cenový růst Období: cca půl rok před a rok po zavedení eura Slovinsko: referenční duální označování (po stanovení parity) Praktické problémy Má být aplikován pouze ve vztahu ke spotřebitelům a nikoliv v obchodním styku mezi firmami (zejména malými)? Racionální okruh výjimek (Slovinsko: stojany na pohonné hmoty, katalogy cestovních kanceláří, prodejní automaty, prodej knih a publikací, sazkové kanceláře, malé podniky, farmáři) Délka duálního označování: příliš dlouhá zpomaluje adaptaci na uvažování v nové měně Riziko cenového skoku po ukončení duálního označování (příklad Slovinska)

Ochrana spotřebitele (2) Cena bochníka chleba: 30 Kč (přepočítací koeficient 1€ = 27,6540 Kč) před zavedením eura po zavedení eura Hlavní cena: 30 Kč 1,09 € Orientační cena 1,09 € 30,10 Kč Grafické odlišení hlavní a orientační ceny Administrativně nákladné předělávání cenových štítků Problém rekonverze 100 Kč → 3,62 € → 100,11 Kč Tolerování nekonzistence do první cenové změny? Uplatnění národních konvencí Uvádění orientační ceny v Kč s přesností na desetihaléře (30,10 Kč namísto 30,14 Kč)? Problém odlišného přepočítacího koeficientu a tržního eurového kurzu při placení eurem před zavedením eura

Ochrana spotřebitele (3) Černá listina Veřejný seznam nepoctivých obchodníků využívajících zavedení eura k nadměrnému růstu cen Kde je černá listina zveřejňována? (internet, regionální noviny) Kdo vede seznam? (spotřebitelská sdružení) Forma zpětné kontroly z důvodu neoprávněného poškození obchodníka Koncept normálního růstu cen u dané kategorie zboží Certifikáty „Fair pricing“ Nebude aplikováno dočasné zmrazení cen Kolize s principem svobodné cenové tvorby Negativní efekty administrativní regulace (plné využití cenových limitů, preventivní zvýšení cen před zavedením regulace, skokový nárůst cen po ukončení regulace, aj.) Nástroje na ochranu spotřebitele mohou být vnímány jako cenové zmrazení

Faktická versus vnímaná inflace (1) 0.0 1.0 2.0 3.0 4.0 5.0 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 -10 10 20 30 40 50 60 70 HICP (levá strana) Vnímání inflace (pravá strana) Tempo růstu % respondentů Faktická inflace = statisticky měřený HICP Pociťovaná inflace = Statistické průzkumy veřejného mínění Otázka: Jaksi myslíte, že se ceny vyvíjely za posledních 12 měsíců? Odpovědi: 1) Vzrostly hodně; 2) Vzrostly mírně; 3) Vzrostly nepatrně; 4) Nezměnily se; 5) Klesly; 6) Nevím Pramen: Evropská komise

Faktická versus vnímaná inflace (2) Spotřebitelé subjektivně vnímají více cenový růst než cenový pokles Výrazný cenový růst soustředěn do položek s malou vahou oficiálního statistického koše Srovnávání současných cen v eurech (vliv inflace) s posledními cenami v národní měně (zapomínání na inflaci) Zájem médii o negativní zprávy (zdražování) Veškerý nárůst inflace v období zavádění eura připisován přechodu na euro Riziko sebenaplňujících se očekávání pro nové země zavádějící euro Faktory nesouvisející s eurem První vlna (2002): vysoké ceny energií (studená zima, efekt teroristických útoků z 11. září); vrchol slabého eura zdražoval dovozy z mimo eurové oblasti Validní důvody: technické důvody zaokrouhlování u nízkonákladových položek (1 cent = 25 hal = 25 % nárůst); prodejní automaty; efekt přeceňování na začátku roku) Kritické oblasti: služby (kavárny, kadeřník,…) Sebenaplňující očekávání: Ke zdražování dojde proto, že každý očekává, že dojde ke zdražení

Zaokrouhlování vs. zarovnávání (1) Zaokrouhlování (rounding) = elementární matematická procedura upravující částky s jistou výchozí úrovní přesnosti na jiný řád Zarovnávání (smoothing) = stanovení eurových částek odlišným způsobem než zaokrouhlením Důvody zarovnávání Technická nevyhnutelnost (prodejní automaty) Odstranění nepohodlných částek (poštovní známky, kolky, pokuty, důchody, platy, aj.) Vznik nekonzistencí (hluchá místa a překryvy u daňových pásem) 1 € = 27,6540 Kč Kč 0 – 35 000 35001 – 70000 € 0 – 1265,64 1265,68 – 2531,28 Kč 0 – 35 000 35000,01 – 70000 € 0 – 1265,64 1265,64 – 2531,28 Dopady na státní rozpočet: Nemocenské a důchodové pojištění: 2,3 mld. (resp. 230 mil Kč) Platy ve státní správě: 100 mil Kč Dávky státní sociální podpory a sociální péče: 500 mil Kč. Estager: Zvýšení daně zarovnávním při přechodu na euro (15,24 → 16 €) Není dotčeno právo státu zvyšovat daně, nelze to však schovat pod přechod na euro

Zaokrouhlování vs. zarovnávání (2) Principy zarovnávání Na rozdíl od zaokrouhlování pouze obecné principy Nepoškození občana (částky placené občanem se zarovnávají dolů a částky obdržené od státu se zarovnávají nahoru) Na platby související s porušením zákona (sankce, pokuty, apod.) není odůvodněné princip nepoškození občana aplikovat, vhodný je princip fiskální neutrality Kauza Estager Zvýšení daně zarovnáváním při přechodu na euro (15,24 € → 16 €) Závěr: pomocí právního předpisu je nutné jasně odlišit rozhodnutí o pozměnění částky od prostého přepočtu Dopady na státní rozpočet: Nemocenské a důchodové pojištění: 2,3 mld. (resp. 230 mil Kč) Platy ve státní správě: 100 mil Kč Dávky státní sociální podpory a sociální péče: 500 mil Kč. Estager: Zvýšení daně zarovnávním při přechodu na euro (15,24 → 16 €) Není dotčeno právo státu zvyšovat daně, nelze to však schovat pod přechod na euro

Zaokrouhlování vs. zarovnávání (3) Propočet dopadů na státní rozpočet (zarovnání na celé euro) Nemocenské a důchodové pojištění: 2,3 mld. Kč Sociální dávky: 500 mil. Kč Platy ve státní správě: 100 mil. Kč Rovná daň: odpadá nekonzistence daňových pásem Mezinárodní zkušenosti dokládají minimální rozsah zarovnávání Slovensko: zarovnání na 10 c Indexace mzdových kontraktů rychle eliminuje efekt zarovnání (Belgie, Francie) Dopady na státní rozpočet: Nemocenské a důchodové pojištění: 2,3 mld. (resp. 230 mil Kč) Platy ve státní správě: 100 mil Kč Dávky státní sociální podpory a sociální péče: 500 mil Kč. Estager: Zvýšení daně zarovnávním při přechodu na euro (15,24 → 16 €) Není dotčeno právo státu zvyšovat daně, nelze to však schovat pod přechod na euro

Přiměřenost nákladů Madridský scénář Velký třesk v ČR Tříleté přechodné období koexistence národních měn s eurem v bezhotovostní podobě Jednorázové zavedení hotovostního eura a dva měsíce trvající období duální cirkulace Princip žádné přikazování a žádné zakazování (no compulsion, no prohibition) Vysoké náklady na udržování dvou peněžních okruhů Velký třesk v ČR Jednorázové zavedení eura v bezhotovostní i hotovostní formě Období duální cirkulace v délce 14 pracovních dnů Využití logistických zkušeností z měnové odluky v r. 1993 Dopady na státní rozpočet: Nemocenské a důchodové pojištění: 2,3 mld. (resp. 230 mil Kč) Platy ve státní správě: 100 mil Kč Dávky státní sociální podpory a sociální péče: 500 mil Kč. Estager: Zvýšení daně zarovnávním při přechodu na euro (15,24 → 16 €) Není dotčeno právo státu zvyšovat daně, nelze to však schovat pod přechod na euro

www.zavedenieura.cz

Další nejbližší aktivity Příprava metodiky přechodu státní správy na zavedení eura Manuál přechodu na euro pro malé a střední podniky Nástroje ochrany spotřebitele před neodůvodněným zdražováním Finanční metodika (pravidla pro přepočet akciového kapitálu, nominální hodnoty akcií a obligací)