PŘEDPOKLADY ÚSPĚCHU NA TRZÍCH V GLOBÁLNÍM SVĚTĚ 13. konference cyklu INTEGROVANÉ INŽENÝRSTVÍ V ŘÍZENÍ PRŮMYSLOVÝCH PODNIKŮ PŘEDPOKLADY ÚSPĚCHU NA TRZÍCH V GLOBÁLNÍM SVĚTĚ JAK PRONIKNOUT DO ŘETĚZCE DODAVATELŮ V USA? Brno, 11. září 2012 Ing. Vladislav Mazúrek, Ph.D.
MESIT holding a. s. Uherské Hradiště www.msp.mesit.cz MESIT přístroje – člen skupiny MESIT MESIT holding a. s. Uherské Hradiště www.msp.mesit.cz
Rozšiřování portfoliových aktivit společnosti – analýza tržních příležitostí Digitální intercomy - ÚZCE SPECIALIZOVANÝ OBOR - není atraktivní pro velké firmy (hodně technické práce, lokalizace...) - není vhodný pro malé firmy (technické kapacity, zkušenosti, zkoušení …) Analýza vnějších i vnitřních rizik Cíl každého průmyslové podniku: přivlastnit si v podvědomí zákazníka určité klíčové slovo MESIT je v odborné veřejnosti komunikačních technologií pro bojová vozidla synonymem digitálních intercomů.
Největší dovozci zbraní za období 2000 až 2010 v mild. USD Analýza trhu Největší dovozci zbraní za období 2000 až 2010 v mild. USD Největší výrobci zbraní v roce 2010 v mild. USD Rok 2011 – celkem 85,3 mild. USD, z toho USA vyvezly 66,3 mild. USD (77,7%), největší dovozci – země Perského zálivu, Asie Zdroj: SIPRI Stockholm International Peace Research Institute
USA Největší výrobce a distributor zbraní Nejlepší marketing Centrálně řízená politická podpora (Obchodní oddělení Ministerstva obchodu -100 poboček v USA, 158 v zahraničí – cíl prodávat v zahraničí americké zboží) Americké firmy si vzájemně nekonkurují – trh je rozdělen Legislativní ochrana domácího trhu – jednoznačné upřednostnění domácích dodavatelů BAA (Buys American Act), GPA (General Procurement Agreement) – omezen je i podíl dovozových materiálů, komponent při výrobě zbrojního zboží. Bangkok 2012
- ochranářská legislativa vlastního trhu v USA, Aproximativní SWOT analýza amerického trhu z pohledu uplatnění intercomů Silné stránky - obrovský (z pohledu malé české průmyslové firmy – takřka neomezený) trh a možnost dodávek, - bezprecedentně rozvinuté obchodní a marketingové aktivity, - jednoznačná politická podpora prodeje v zahraničí, zavedené zvyklosti, - působení na celosvětovém trhu (všude), - vyloučení vlastí konkurence (mezi americkými firmami), - dlouhodobě vytvořené obchodní vazby, - rozvíjející se aktivity dodávek i menších komunikačních systémů do třetích zemí. Slabé stránky - ochranářská legislativa vlastního trhu v USA, - kurzová rizika, - složitý proces licencování vývozu a dovozu zbrojního materiálu, - vízový režim, - 100% upřednostňování vlastních (amerických) zájmů, - konkurence stávajících zavedených interkomů tvořících technický standard. Hrozby - politické vetování business rozhodnutí, - hrozba obchodních sporů. Příležitosti - spolupráce ve výzkumu a vývoji, - možnost nabídky technické práce a řešení technických problémů zákazníka, - dodávky sofistikovaných komponent pro komunikační systémy, - nabídka lepšího technického a ekonomického řešení – americké firmy stále hledají cesty ke zvýšení zisku.
Založení konkurenční výhody na: inovacích technické způsobilosti flexibilitě schopnosti řešit technické problémy zákazníka rozumné cenové politice Strategie vstupu na trh Prostřednictvím obchodního zástupce – firmy mající sídlo v USA (kompetentní partner vůči státní správě) Způsob nalezení partnera - osobní jednání, poctivost, zaujetí, získání důvěry, odborná zdatnost … Nalezení nových zákazníků (partnerů) – nejsložitější manažerský úkol
ZÁVĚR Děkuji za pozornost V OBLASTI VOJENSKÝCH SPECIÁLNÍCH TECHNOLOGIÍ LZE ÚSPĚŠNĚ SPLUPRACOVAT S AMERICKÝMI FIRMAMI (PŘI VYLOUČENÍ POLITICKÝCH ROZHODOVÁNÍ) JEN NA ZÁKLADĚ VLASTNÍ KONKURENČNÍ VÝHODY ZALOŽENÉ NA TECHNIKCKÉ INVENCI, SCHOPNOSTI ŘEŠIT A NABÍDNOUT VYŘEŠENÍ TECHNICKÝCH PROBLÉMŮ ZÁKAZNÍKŮ, FLEXIBILITĚ, RYCHLOSTI PRÁCE A CENOVÉ VÝHODNOSTI. DOBRÉ JE JEN TO, CO PŘINÁŠÍ NĚJAKÝ UŽITEK – VŠE OSTATNÍ JE ZBYTEČNÉ. Děkuji za pozornost Vladislav Mazúrek MESIT přístroje, spol. s r.o. Sokolovská 573 Uherské Hradiště 686 00 v.mazurek@msp.mesit.cz www.msp.mesit.cz