Didaktika školní tělesné výchovy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Environmentální výchova pro základní školu
Advertisements

Požadavky k získání známky
ORGANIZAČNÍ FORMY V TĚLESNÉ VÝCHOVĚ
Didaktika tělesné výchovy Pedagogická fakulta JU v ČB KTVS
Mosty mezi pedagogickou a psychologickou diagnostikou
Cíle vzdělávání Význam zvažování a stanovení cílů vzdělávání
Cíle dějepisné výuky, dějepisné kurikulum, RVP a výuka dějepisu
AutorMgr. Lenka Závrská Anotace Očekávaný přínos Tematická oblastOperace s reálnými čísly Téma PředmětMatematika RočníkPrvní Obor vzděláváníUčební obory.
RVP a jejich transformace do školních vzdělávacích programů
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
ŠVP na gymnáziích: od mírné skepse k chuti pokračovat Zkušenosti z projektu Pilot G/GP Lucie Slejšková Výzkumný ústav pedagogický v Praze.
Pedagogika volného času (VČ)
Teorie atletické přípravy dětí a mládeže
Pojetí a obsah pedagogiky sportu u nás a v zahraničí
Evaluace ŠVP Ing. Libuše Burešová Únor 2011, Litvínov - Hamr.
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Rozvoj klíčových kompetencí ve všech ročnících nižšího gymnázia formou terénních cvičení TENTO PROJEKT BYL SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A.
Kritická analýza různých přístupů k vyučování SH
Výuka fyziky v ČR vývoj, současnost a perspektivy Jiří Tesař.
Role školního koordinátora EVVO
DIDAKTIKA ATLETIKY I.stupeň ZŠ
Bp 2316 SPORTOVNÍ HRY I. základní výukový předmět pro studenty s tělovýchovným zaměřením se základními pohybovými předpoklady Studenti rozumí sportovní.
Teorie a metodika výchovy 2. lekce Základní pojmy Hodnoty ve výchově
OP3BK_PSPP Pedagogická psychologie
Teorie a didaktika úpolů ve školní tělesné výchově
RVP ZV příloha Vzdělávací oblast Umění a kultura
PLÁNOVÁNÍ CELOROČNÍ VÝUKOVÉ AKTIVITY UČITELE EKONOMICKÝCH PŘEDMĚTŮ
Cíle studia didaktiky pedagogiky
259 Vybrané kapitoly z didaktiky 195 Vybrané kapitoly z didaktiky
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Rámcové a školní vzdělávací programy
ZÁKLADY DIDAKTIKY SPORTOVNÍCH HER OSP
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Západočeská univerzita v Plzni
TEORIE SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
OBSAH SEMINÁŘE Č.2 : Rozbor sledované pohybové jednotky
Reforma školství v ČR.
Bp a Bk 2216 SPORTOVNÍ HRY I. základní výukový předmět pro studenty s tělovýchovným zaměřením se základními pohybovými předpoklady Studenti rozumí sportovní.
Postavení pedagogiky mezi vědami
Pedagogická diagnostika
 Školská legislativa J. Šťáva katedra pedagogiky
DIDAKTIKA FYZIKY I. 1 Fyzikální vzdělávání
Mgr. Katarína Nemčíková, VÚP Praha Změny v kurikulárních dokumentech základního vzdělávání.
VIRTUÁLNÍ HOSPITACE TĚLESNÁ VÝCHOVA Cvičení na stanovištích Gymnázium Česká Lípa Vyučující: PhDr. Radek Častulík Expert: Mgr. Šárka Maleňáková.
Didaktika TV Efektivita vyučovací jednotky Libor Bouda.
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
TV jako součást výchovných systémů v historii  Antika – Atény vers. Sparta  Středověk – pokles zájmu o TK, především šlechta: 7 rytířských ctností –
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Markéta Stará  Cíle školní TV  Vzdělávací, výchovné, zdravotní, socializační  Cíle vzdělávací oblasti “Člověk a zdraví“  ZŠ, středoškolské.
Organizační formy práce v tělesné výchově
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Tělesná výchova v rámcovém vzdělávacím programu Klára ročková
ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ Průběh ZV RVP ZV.
Pedagogické disciplíny
TYPY VÝUKY výuka produkční výuka regulativní výuka heuristická
Organizační formy práce v TV Vyučovací jednotka TV Lukáš Buřt
Organizační formy ve školní TV vyučovací jednotka
Obecná didaktika ÚVOD.
Specifické didaktické formy ve vyučovací jednotce
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
Reforma školství v ČR.
Edukátor Profese učitele
Didaktika TV; Martina Matúšková
Kurikulum: obsah školní edukace
KURIKULUM V SOUČASNÉ ŠKOLE
KMT/DIZ1 Příprava na vyučování Příprava na vyučovací hodinu
Prvky edukačního procesu
Transkript prezentace:

Didaktika školní tělesné výchovy DTVP – DTVK Okruhy pro zkoušku a semináře LUDVÍK MICHALOV

Obsah 1. Vývoj didaktiky školní tělesné výchovy 2. Didaktika tělesné výchovy 3. Projekty vzdělávání a výchovy ve školní tělesné výchově 4. Žák ve výchovně vzdělávacím procesu tělesné výchovy 5. Proces vzdělávání a výchovy ve školní tělesné výchově 6. Tělesná zdatnost ve školním pojetí 7. Učitel tělesné výchovy 8. Vyučovací a výchovné činnosti učitele tělesné výchovy 9. Organizační formy vzdělávání a výchovy ve školní tělesné výchově 10. Podmínky vzdělávání a výchovy ve školní tělesné výchově 13. Literatura 11. Okruhy ke zkoušce DTV pro 1. st. ZŠ 12. Okruhy ke zkoušce DTV pro 1. st. ZŠ speciální didaktika Didaktika školní tělesné výchovy

1. Vývoj didaktiky školní tělesné výchovy Vlivy a podněty ve školní tělesné výchově. Tělesná výchova ve školských systémech do zavedení tělesné výchovy jako vyučovacího předmětu do škol. Tělesná výchova jako povinný vyučovací předmět v Českých školách. Didaktika školní tělesné výchovy

2. Didaktika tělesné výchovy Kinantropologie a tělesná výchova Didaktika tělesné výchovy Výzkum v didaktice tělesné výchovy Výzkumné metody v didaktice tělesné výchovy Uplatňování didaktických výzkumů v praxi Didaktika tělesné výchovy jako studijní předmět Didaktika školní tělesné výchovy

3. Projekty vzdělávání a výchovy ve školní tělesné výchově Projekty výchovy a vzdělání Učební plán Učební osnovy Cíle tělesné výchovy Tendence k evropskému pojetí curricula tělesné výchovy Vzdělávací, výchovné a zdravotní cíle v tělesné výchově Didaktika školní tělesné výchovy

3. Projekty vzdělávání a výchovy ve školní tělesné výchově Učivo Modely učiva a vyučování Výběr učiva Strukturace učiva Osnování učiva Základní charakteristika učiva v tělesné výchově Celoroční plán Didaktika školní tělesné výchovy

4. Žák ve výchovně vzdělávacím procesu tělesné výchovy Ontogenetický vývoj Periodizace vývoje Mladší školní věk Střední školní věk Starší školní věk Didaktika školní tělesné výchovy

5. Proces vzdělávání a výchovy ve školní tělesné výchově Formativní a informativní složka ve výchovně vzdělávacím procesu Učení Teoretické koncepce učení Obecné zákony učení Druhy učení Motorické učení Didaktika školní tělesné výchovy

5. Proces vzdělávání a výchovy ve školní tělesné výchově Teorie motorického učení Pohybové dovednosti Druhy senzomotorického učení Průběh osvojování pohybových dovedností a činností Mechanismy a činitelé v motorickém učení Fáze motorického učení Další druhy učení ve školní tělesné výchově Didaktika školní tělesné výchovy

6. Tělesná zdatnost ve školním pojetí - pokračování kapitoly Pohybové schopnosti Identifikace a klasifikace pohybových schopností Determinace pohybových schopností Senzitivní periody v rozvoji pohybových schopností Rozvoj pohybových schopností ve školní tělesné výchově Didaktika školní tělesné výchovy

6. Tělesná zdatnost ve školním pojetí - pokračování kapitoly Pohybová síla Pohybová rychlost Pohybová vytrvalost Pohybová obratnost Pohybová ohebnost – pohyblivost Testování pohybových schopností ve školní tělesné výchově Didaktika školní tělesné výchovy

7. Učitel tělesné výchovy Učitel - objekt a subjekt ve vyučovacím procesu Osobnost učitele tělesné výchovy Profesiografická analýza činností učitele Struktura osobnosti učitele tělesné výchovy Tělovýchovně pedagogická zaměřenost Didaktika školní tělesné výchovy

7. Učitel tělesné výchovy Vědomosti Pedagogické schopnosti a dovednosti, psychické vlastnosti Sociální role učitele tělesné výchovy Dynamika osobnosti učitele tělesné výchovy Rozvoj osobnosti učitele tělesné výchovy Typologie osobnosti učitele tělesné výchovy Didaktika školní tělesné výchovy

8. Vyučovací a výchovné činnosti učitele tělesné výchovy Vyučovací činnosti učitele tělesné výchovy Klasifikace vyučovacích činností učitele tělesné výchovy Vyučovací činnosti v přípravné fázi didaktického procesu Realizace vyučování Spektrum didaktických stylů Didaktika školní tělesné výchovy

8. Vyučovací a výchovné činnosti učitele tělesné výchovy Rozložení nácviku, režim učení Vyučovací postupy Vyučovací metody Výchovné činnosti učitele tělesné výchovy Výchovné metody Vyučování v tělesné výchově: tvorba, věda i umění Didaktika školní tělesné výchovy

9. Organizační formy vzdělávání a výchovy ve školní tělesné výchově - obrazová část Vyučovací jednotka tělesné výchovy Struktura vyučovací jednotky Efektivita vyučovací jednotky Specifické didaktické formy ve vyučovací jednotce Didaktika školní tělesné výchovy

10. Podmínky vzdělávání a výchovy ve školní tělesné výchově Podmínky výchovy a vzdělávání ve školní TV Institucionální a sociální podmínky Personální podmínky Materiální podmínky Právní podmínky Bezpečnost ve školní TV Didaktika školní tělesné výchovy

11. Okruhy ke zkoušce z DTV pro 1 st. ZŚ. A) VŠEOBECNÁ ČÁST 1. Historický vývoj TV v pravěku a starověku. 2. TV a sport v Evropě od počátků středověku do konce 19. století. 3. Vývoj TV v Evropě a v českých zemích ve 20. století. 4. Edukační proces v TV na l. stupni škol, charakteristika, struktura. Cíle a úkoly TV v současné etapě vývoje společnosti. 5. Vzdělávací programy TV (RVP a ŠVP) na l. stupni škol (kurikulum). Alternativní přístupy. Učivo TV, osnovy, související tematické okruhy (mezipředmětové vztahy). 6. Plánování v TV na l. stupni škol. Projektová a realizační forma. Příprava na vyučovací jednotku (hodinu). Příklady. 7. Didaktické zásady v TV. Obecné a specifické pro TV na l. stupni. Didaktika školní tělesné výchovy

11. Okruhy ke zkoušce z DTV pro 1 st. ZŚ. (2). 8. Osobnost učitele TV na l. stupni. Profesní a osobnostní charakteristika. Struktura a dynamika osobnosti. Specifické kompetence. 9. Diagnostická činnost učitele. Techniky, formy získaných údajů. 10. Didaktické řídící styly v TV na l. stupni škol. Příklady. 11. Přístupy k hodnocení efektivity edukačního procesu v TV. Kritéria, faktor času, vztahové normy, klasifikace v TV. 12. Struktura a dynamika anatomicko - fyziologických a psychologických předpokladů žáků mladšího školního věku ve vztahu k TV. Kognitivní a afektivní vstupní charakteristiky žáků. 13. Výstupní charakteristiky edukace v TV žáků mladšího školního věku, jejich struktura . Význam diferenciace. Didaktika školní tělesné výchovy

11. Okruhy ke zkoušce z DTV pro 1 st. ZŚ. (3). 14. Fyzická zdatnost a výkonnost žáků. Základní přehled a struktura jednotlivých pohybových schopností. 15. Rozvíjení pohybových schopností v mladším školním věku. Didaktická doporučení a kontraindikace. Příklady. 16. Školní pracovní a pohybový režim žáků a učitelů. Charakteristika, důsledky, řešení hlavních problémů. Nadstavbový pohybový režim v podmínkách 1. stupně škol. Péče o talentované žáky. 17. Vyučovací postupy v TV na l. stupni škol. Podmíněnost jejich užití. Příklady. 18. Metody vyučování v TV na l. stupni škol. Způsoby jejich třídění, příklady užití. 19. Didaktické formy v TV jako uspořádání podmínek pro realizaci edukačních obsahů. Organizační formy v TV. Rozbor příkladu VJ TV (hodiny TV). 20. Sociálně interakční formy vyučování v TV na l. stupni škol. Didaktika školní tělesné výchovy

11. Okruhy ke zkoušce z DTV pro 1 st. ZŚ. (3). 14. Fyzická zdatnost a výkonnost žáků. Základní přehled a struktura jednotlivých pohybových schopností. 15. Rozvíjení pohybových schopností v mladším školním věku. Didaktická doporučení a kontraindikace. Příklady. 16. Školní pracovní a pohybový režim žáků a učitelů. Charakteristika, důsledky, řešení hlavních problémů. Nadstavbový pohybový režim v podmínkách 1. stupně škol. Péče o talentované žáky. 17. Vyučovací postupy v TV na l. stupni škol. Podmíněnost jejich užití. Příklady. 18. Metody vyučování v TV na l. stupni škol. Způsoby jejich třídění, příklady užití. 19. Didaktické formy v TV jako uspořádání podmínek pro realizaci edukačních obsahů. Organizační formy v TV. Rozbor příkladu VJ TV (hodiny TV). 20. Sociálně interakční formy vyučování v TV na l. stupni škol. Didaktika školní tělesné výchovy

11. Okruhy ke zkoušce z DTV pro 1 st. ZŚ. (4). 21. Metodicko-organizační formy vyučování TV. 22. Druhy a průběh pohybového (senzomotorického) učení. Základní charakteristika. Další druhy učení v TV na l. stupni škol. 23. Činitelé a fáze pohybového učení žáků mladšího školního věku. 25. Pohybové dovednosti. Charakteristika, dynamika jejich osvojování v podmínkách TV na l. stupni škol. 26. Podmínky edukačního procesu v TV na l. stupni škol. Materiální podmínky. Využití nářadí a náčiní v TV, včetně netradičních typů. 27. Problematika TV na málotřídní škole. TV v podmínkách málo vybaveného prostředí. 28. Bezpečnostní hlediska a úrazová zábrana v TV na l. stupni škol. Didaktika školní tělesné výchovy

12. Okruhy ke zkoušce z DTV pro 1 st. ZŚ. (1). B SPECIÁLNÍ DIDAKTIKY Didaktika gymnastiky a rytmické gymnastiky: 1. Akrobatická cvičení v tělesné výchově žáků na l.stupni ZŠ (přehled učiva, vyučovací postupy, organizace). 2. Přeskoky v tělesné výchově žáků na l.stupni ZŠ (přehled učiva, vyučovací postupy, organizace). 3. Průpravná cvičení v tělesné výchově na l. stupni ZŠ (druhy cviků podle účinků, obsah 4. Organizace průpravné části hodiny a další využití průpravných cvičení v hodině. 5. Rytmická gymnastika a tanec v současném pojetí školní tělesné výchovy. Didaktika školní tělesné výchovy

12. Okruhy ke zkoušce z DTV pro 1 st. ZŚ. (2). Didaktika atletiky 6. Metodika nácviku běhu. 7. Metodika nácviku skoků. 8. Metodika nácviku hodu. Didaktika plavání 9. Hry ve vodě. 10. Nácvik plaveckých pohybů u vybraného plaveckého způsobu. 11. Zásady záchrany tonoucího. Didaktika školní tělesné výchovy

12. Okruhy ke zkoušce z DTV pro 1 st. ZŚ. (3). DIDAKTIKA HER A CVIČENÍ V PŘÍRODĚ 14. Psychologický, fyziologický, výchovný význam her. Třídění her. Zásady řízení hry. 15. Přehled pohybových her (hry během, skokem, házením a chytáním, úpolové hry). 16. Příklady průpravných cvičení ve fotbalu, volejbalu, basketbalu, házené, softbalu a florbalu (hru určí zkoušející). 17. Turistika –charakteristika, význam pro zařazení do výuky na 1.st. ZŠ 18. Význam tělesných cvičení ve školách v přírodě, na letních táborech apod. Příklady. 19. Základy orientace s turistickou mapou. Další možnosti a prostředky orientace v terénu 20. Hry v přírodě. Didaktika školní tělesné výchovy

12. Okruhy ke zkoušce z DTV pro 1 st. ZŚ. (4). DIDAKTIKA ÚPOLŮ: 22. Rozdělení úpolů , charakteristika a význam. Příklady cvičení a pohybových polových her na 1. st. 24. Význam pádové techniky a metodika pádů vpřed, vzad ( příklady cviků). 25. Didaktika pravidla a bezpečnost při úpolových cvičeních.  26. - 30 Vybrané otázky ze seminárních projektů a rešerše článků z odborných časopisů (viz probraná témata) Didaktika školní tělesné výchovy

13. Doporučená literatura k semináři a zkoušce z “ Didaktiky tělesné výchovy pro 1. st. ZŠ”   1. VILÍMOVÁ, Vlasta . Didaktika tělesné výchovy. Brno : Paido, 2002. 103 s. ISBN 8073150336. 2. RYCHTECKÝ, Antonín ; FIALOVÁ, Ludmila. Didaktika tělesné výchvy. 2. přepr. vydání. Praha : Nakladatelství Karolinum Praha, 2004. 171 s. ISBN 80-7184-659-7. 3. VILÍMOVÁ, Vlasta. Didaktika tělesné výchvy. 1. vydání. Brno : Masarykova univerzita, 2009. 143 s. ISBN 978-80-210-4936-9. 4. ZAPLETAL, Miloš . Encyklopedie her : 1000 her v tělocvičně,na hřišti, na louce, ve městě,v terénu, v místnosti. 2.dopl.vydání. Praha : Olympia , 1975. 243 s. 5. ZAPLETAL, Miloš. Špalíček her. 1. vydání. Praha : Albatros, 1988. 357 s. 6. MUŽÍK, V.; KREJČÍ, M. Tělesná výchova a zdraví : zdravotně orientované pojetí tělesné výchovy pro 1. stupeň ZŠ. Olomouc : Hanex, 1997. 139 s. ISBN 8085783177. Didaktika školní tělesné výchovy

”  13. Doporučená literatura k semináři a zkoušce z “ Didaktiky tělesné výchovy pro 1. st. ZŠ 7. ZAPLETAL, Miloš. Velká encyklopedie her : Hry na hřišti a v tělocvičně . 1. vydání. Praha : Olympia, 1987. 503 s. 8. ZAPLETAL, Miloš. Velká encyklopedie her : Hry v přírodě. 1. vydání. Praha : Olympia, 1985. 629 s. 9. NOVÁČEK, V.; MUŽÍK, V.; KOPŘIVOVÁ, J. Vybrané kapitoly z didaktiky tělesné výchovy. 1. vydání. Brno : Masarykova univerzita, 2001. 42 s. ISBN 80-210-2642-1. 10. VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie 1 : dětství a dospívání. dotisk. Praha : Karolinum, 2005. 467 s. ISBN 978-80-246-0956-0. 11. VÁGNEROVÁ, Marie. Základy psychologie. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2007. 360 s. ISBN 978-80-246-0841-9. 12. MUŽÍK, V. Zkušenosti s uplatněním didaktických stylů v tělesné výchově na 1.st. ZŠ. Tělesná výchova a sport mládeže. 1994, 60, 1, s. 15-18. Didaktika školní tělesné výchovy

Děkuji za pozornost Didaktika školní tělesné výchovy