Koordinace záchranných a likvidačních prací a řízení součinnosti složek v taktické úrovni.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Obecné požadavky na výstavbu
Advertisements

Činnost jednotek požární ochrany při povodních
Postavení obcí při řešení mimořádných událostí a krizových situací
Školení starostů obcí ORP České Budějovice Magistrát města České Budějovice
Požární ochrana v obcích
KRIZOVÝ ŠTÁB MĚSTA HRANIC
Úkoly ochrany obyvatelstva, vč. zaměstnanců
Odstraňování staveb, terénních úprav a zařízení
AU UK - školení zaměstnanců z BOZP
Jednotky požární ochrany
Kompetence při řízení zásahu JPO a složek IZS
Nástroje územního plánování
SBOR DOBROVOLNÝCH HASIČŮ BOLATICE
TEORETICKÉ OTÁZKY BEZPEČNOSTI
Taktická a prověřovací cvičení
Základy krizového řízení
SBOR DOBROVOLNÝCH HASIČŮ Bolatice
Úloha Hasičského záchranného sboru ČR při likvidaci havárií
OBRANA A BEZPEČNOST ČR Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUMJI_TELOCVIK_05 Název materiálu:Činnost integrovaného záchranného systému Tematická oblast:Tělesná výchova – 1. ročník.
plk. Ing. Hynek Marák ředitel odboru IZS a služeb HZS Zlínského kraje
Krajský úřad Vysočina, ul. Žižkova 57, Jihlava
HZS ČR organizace a řízení
Organizační členění ÚO
ZVLÁŠTNÍ PRAVOMOCI STAVEBNÍHO ÚŘADU
Jednotky požární ochrany
Krizové řízení Krizovým řízením se rozumí souhrn řídících činností věcně příslušných orgánů zaměřených na: - analýzu a vyhodnocení bezpečnostních.
Integrovaný záchranný systém - nástroj k řešení mimořádných událostí
ZÁKON č.17/1992 Sb. o životním prostředí Životním prostředím je vše, co vytváří přirozené podmínky existence organismů včetně člověka a je předpokladem.
Letecká záchranná služba
Obec - jednotka PO zřizovaná obcí plk. Ing. Hynek Marák ředitel odboru IZS a služeb HZS Zlínského kraje říjen 2007.
BEZPEČNOST A OCHRANA ZDRAVÍ PŘI PRÁCI
1 Krizové řízení Seminář. Správa státních hmotných rezerv ústředním orgánem státní správy v oblastech hospodářských opatření pro krizové stavy a státních.
Záchranné a likvidační práce a evakuace historicky cenných materiálů
Únik nebezpečné látky - organizace v místě zásahu
Koncepce environmentální bezpečnosti a snižování rizika katastrof
Krizové řízení Seminář.
Traumatologický plán ÚSZS
STAVEBNÍ DOZOR Stavební úřady vykonávají soustavný dozor nad zajišťováním ochrany veřejných zájmů, ochrany práv a oprávněných zájmů právnických a fyzických.
Vybraná odborná terminologie Přehled základní legislativy.
Bezpečnostní systém ČR Zákonné normy pro podporu řešení MU a KS Hasičský záchranný sbor Libereckého kraje oddělení ochrany a přípravy obyvatelstva a krizového.
INTEGROVANÝ ZÁCHRANNÝ SYSTÉM. Co to je IZS? Integrovaný záchranný systém je systém pro koordinaci záchranných a likvidačních prací při vzniku mimořádných.
1 Komunikace VZ s operačním střediskem. 2 Při komunikaci mezi VZ a OPIS je nutné vycházet ze zásad, které jsou uvedeny ve vyhlášce č.247/2001 a č.328/2001.
DOPRAVNÍ NEHODA STČ 08/IZS. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo.
SH ČMS, Ústřední odborná rada prevence1 Požární ochrana v obcích Základní informace pro starosty obcí o povinnostech na úseku zajišťování úkolů požární.
T 11 Ústavní základy zajišťování bezpečnosti České republiky Mgr. Tomáš Zbořil Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace.
Zdolávání mimořádných událostí Oznámení o uložení nebo nálezu výbušniny nebo výbušného systému STČ – 03/IZS.
Taktické postupy a organizace řízení českých záchranných složek integrovaného záchranného systému na místě mimořádné události Plk.Ing.Martin Sviták Náměstek.
Připravenost orgánů krizového řízení na území Jč kraje k řešení MU/KS Ing. Stanislav MRVKA.
Činnost základních složek IZS při řešení následků radiační havárie v zóně havarijního plánování mjr. Mgr. Štěpán Kavan Hasičský záchranný sbor Jihočeského.
OPERAČNÍ ŘÍZENÍ. Operační střediska HZS  Povinnost zřizování operačních středisek HZS ČR vyplývá z § 2 odst. 4 zákona č. 238/2000 Sb., O HZS ČR Ministerstvo.
HAVARIJNÍ PLÁNY A OCHRANA OBYVATELSTVA Mgr. Bohumír MARTÍNEK, Ph. D.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Typová činnost složek integrovaného záchranného systému při společném zásahu „LETECKÁ NEHODA“ STČ – 04/IZS Zdolávání mimořádných událostí.
KRIZOVÉ ŘÍZENÍ OSNOVA: KRIZOVÝ PLÁN KRAJE KRIZOVÝ PLÁN ORP HAVARIJNÍ PLÁN KRAJE VNĚJŠÍ HAVARIJNÍ PLÁN ZÓNA HAVARIJNÍHO PLÁNOVÁNÍ Mjr. Ing. Josef Obořil.
1 FINANCOVÁNÍ JSDHO Ing. Marta Spálenková vedoucí oddělení krizového řízení.
ÚVOD: Činnost správních orgánů a obcí, právnických a podnikajících fyzických osob v IZS (3)
Havarijní plán kraje.
Integrovaný záchranný systém České republiky – Ústeckého kraje
ZVLÁŠTNÍ PRAVOMOCI STAVEBNÍHO ÚŘADU
FINANCOVÁNÍ JSDHO Ing. Marta Spálenková
Taktické a bezpečnostní zásady pro umísťování MPT na místě zásahu
Požární ochrana v obcích
STAVEBNÍ DOZOR Stavební úřady vykonávají soustavný dozor nad zajišťováním ochrany veřejných zájmů, ochrany práv a oprávněných zájmů právnických a fyzických.
Jednotky požární ochrany
Obrana státu Zajišťování obrany České republiky (část 1)
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů
Sdružení lázeňských míst Statuty lázeňských míst 21. června 2013
BEZPEČNOST A OCHRANA ZDRAVÍ PŘI PRÁCI
Odbor sociálních věcí KUPK leden 2019
Transkript prezentace:

Koordinace záchranných a likvidačních prací a řízení součinnosti složek v taktické úrovni

Program vystoupení Co se rozumí pojmem koordinace. Kdo provádí koordinaci záchranných a likvidačních prácí. V jakých činnostech spočívá zajišťování koordinace složek. Jaké jsou úkoly velitele zásahu. Jaké jsou úkoly vedoucího složky. Jak je zajišťována součinnost mezi vedoucími složek.

Koordinací se rozumí uvádění činností do vzájemného souladu pro dosažení optimálního postupu Spojit materiální, lidské, ale i právní zdroje s cílem jejich účinného a efektivního využití při provádění záchrany nebo likvidace mimořádných událostí. Zabezpečit, aby promyšlenou a plánovanou spoluprácí veškeré možné zdroje a kompetence, které je třeba při záchranných a likvidačních prací použít, byly použity správně a včas, a aby stručně řečeno „nikdo nebyl opomenut, kdo pomoci může a vzájemně si nikdo nepřekážel“. Působením složek v IZS není dotčeno jejich postavení a úkoly stanovené zvláštními právními předpisy.

Priority postupu, bezpečnost práce Koordinace velitelem zásahu § 3 vyhlášky č. 328/2001 Sb., o podrobnostech k IZS. Ustanovení velitele zásahu, § 19, zákona č. 239/2000 Sb., o IZS. Koordinaci složek při společném zásahu v místě zásahu provádí velitel zásahu sám nebo prostřednictvím jím zřízených výkonných orgánů, kterými jsou štáb velitele zásahu, velitelé sektorů a velitelé úseků. Priority postupu, bezpečnost práce

Koordinace složek spočívá v zajišťování následujících činností: § 1 vyhlášky č. 328/2001 Sb., o podrobnostech k IZS. Vyhodnocení druhu a rozsahu mimořádné události a jí vyvolaných ohrožení za využití výsledků souběžně organizovaného průzkumu. Uzavření místa zásahu a omezení vstupu osob na místo zásahu, jejichž přítomnost zde není potřebná. Záchrana bezprostředně ohrožených osob, zvířat nebo majetku, popřípadě jejich evakuace. Poskytnutí neodkladné zdravotní péče zraněným osobám.

§ 1 vyhlášky č. 328/2001 Sb., o podrobnostech k IZS. Přerušení trvající příčiny vzniku ohrožení vyvolaných mimořádnou událostí, například provizorní opravou, zamezením úniku nebezpečných látek, vyloučením nebo omezením provozu havarovaných zařízení. Omezení ohrožení vyvolaných mimořádnou událostí a stabilizace situace na místě zásahu, například hašením požárů, ochlazováním konstrukcí, ohraničením uniklých látek, odstraněním staveb a porostů nebo provedením terénních úprav.

§ 1 vyhlášky č. 328/2001 Sb., o podrobnostech k IZS. Přijetí nezbytných opatření pro ochranu životů a zdraví osob ve složkách, které zahrnuje: Rozdělení místa zásahu na zóny s charakteristickým nebezpečím, stanovení odpovídajícího režimu práce a způsobu ochrany života a zdraví sil včetně použití ochranných prostředků. Zohlednění zvláštností místa zásahu při činnosti složek, jako jsou technologie výrob, konstrukční a dispoziční řešení objektů, vlastnosti přítomných nebo vznikajících látek. Vytvoření týlu, podmínky pro odpočinek, stanovení odpovídajícího režimu jejich práce a odpočinku; pokud to velitelé nebo vedoucí složek vyžadují, vytvoření společného materiálního a finančního zabezpečení složek. Přerušení záchranných prací, pokud jsou bezprostředně ohroženy životy a zdraví sil nebo záchrannými pracemi by vznikly závažnější nepříznivé následky než ty, které hrozí vzniklou mimořádnou událostí.

Průzkum šíření mimořádné události. § 1 vyhlášky č. 328/2001 Sb., o podrobnostech k IZS. Přijetí odpovídajících opatření v místech, kde se očekávají účinky při předpokládaném šíření mimořádné události,které zajistí: Průzkum šíření mimořádné události. Informování nebo varování obyvatelstva na území ve směru šíření mimořádné události, která je může ohrozit svými účinky. Evakuaci obyvatelstva, případně též zvířat. Vyhledání zraněných nebo bezprostředně ohrožených osob. Ošetření zraněných osob. Poskytnutí první pomoci osobám, které nelze evakuovat. Regulaci volného pohybu osob a dopravy v místě zásahu a jeho okolí. Střežení evakuovaného území a majetku. Další činnosti zejména poskytování informací, dokumentování, humanitární pomoc apod.

Úkoly velitele zásahu § 3 vyhlášky č. 328/2001 Sb., o podrobnostech k IZS. Organizuje záchranné a likvidační práce s ohledem na zásady koordinace složek a po konzultaci s vedoucími složek stanoví celkový postup provedení záchranných a likvidačních prací; při tom vychází s typové činnosti složek při společném zásahu. Zajišťuje součinnost mezi jednotlivými vedoucími složek, včetně označení velitele zásahu, náčelníka a členy štábu velitele zásahu a vedoucího složky. Ukládá příkazy vedoucím složek; síly a prostředky složek nadále podléhají vedoucím složek.

Organizuje členění místa zásahu. § 3 vyhlášky č. 328/2001 Sb., o podrobnostech k IZS. Organizuje členění místa zásahu. Organizuje součinnost složek s ostatními právnickými a fyzickými osobami poskytujícími osobní a věcnou pomoc, se správními úřady, s orány obcí a jejich organizačními složkami. Další úkoly jako např. organizace spojení, povolávání sil a prostředků apod.

Oprávnění velitele zásahu § 19, zákona č. 239/2000 Sb., o IZS. Zakázat nebo omezit vstup osob na místo zásahu a nařídit, aby místo zásahu opustila osoba , jejíž přítomnost není potřebná, nařídit evakuaci osob, popřípadě stanovit i jiná dočasná omezení k ochraně života, zdraví, majetku a životního prostředí….. Nařídit bezodkladné provádění nebo odstraňování staveb, terénních úprav za účelem zmírnění nebo odvrácení rizik….. . Vyzvat právnické nebo fyzické osoby k poskytnutí osobní nebo věcné pomoci. Zřídit štáb velitele zásahu……… Rozdělit místo zásahu na sektory , popřípadě úseky a stanovit jejich velitele, kterým je oprávněn ukládat úkoly a rozhodovat o přidělování sil a prostředků do podřízenosti velitelů ……..

Úkoly vedoucího složky § 4 vyhlášky č. 328/2001 Sb., o podrobnostech k IZS. Ohlašuje veliteli zásahu svoji přítomnost, množství sil a prostředků složky ihned poté, co se dostaví na místo zásahu. Podřizuje se příkazům velitele zásahu, popřípadě velení velitele úseku nebo sektoru, podává mu informace o plnění úkolů a o situaci v místě svého nasazení; v případě bezprostředního ohrožení života sil je oprávněn změnit rozhodnutí nadřízených. Předává řízení složky po dobu nepřítomnosti svému zástupci. Oznamuje nadřízenému vznik situace, kdy hrozí nebezpečí ohrožení zdraví a života sil složek, a činí neodkladná opatření k ochraně jejich životů a zdraví. Předává veliteli zásahu potřebné podklady pro zpracování zprávy o zásahu.

Součinnost mezi vedoucími složek § 4 vyhlášky č. 328/2001 Sb., o podrobnostech k IZS. Součinnost mezi vedoucími složek je zajišťována prostřednictvím: Velitele zásahu. Velitele sektoru nebo velitele úseku. Štábu velitele zásahu. Spojení. Velitel zásahu, náčelník a členové štábu jsou označení podle zvláštního právního předpisu. Jejich označení zajišťuje HZS. Vedoucí složky je v místě zásahu označen reflexní vestou nebo rukávovou páskou. Toto označení také vyjadřuje jeho příslušnost ke složce. Každá složka si zabezpečuje označení sama.

Děkuji za pozornost. mjr. Bc. Zdeněk Žemlička Vedoucí oddělení IZS a řízení jednotek PO Tel. 950 370 216, mobil 724 020 096 E-mail: zdenek.zemlicka@kvk.izscr.cz