Přípravný stupeň základní školy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Evaluace v mateřské škole
Advertisements

ŽÁK SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI Z HLEDISKA LEGISLATIVY
Autoevaluace školy Základní škola a Mateřská škola Karla Klostermanna Železná Ruda, p.o. Zahradní Železná Ruda Ctirad Drahorád, ředitel školy.
Kariérové poradenství
ODKLAD POVINNÉ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY
Novela ZÁKONA č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů PhDr.
Legislativní podmínky vzdělávání dětí a žáků s mentálním postižením
RVP a jejich transformace do školních vzdělávacích programů
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
Systém kurikulárních dokumentů
Hodnocení škol a školských zařízení
základního vzdělávání s ohledem na rovný přístup ke vzdělávání
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Přístup k vlastnímu hodnocení ze strany ČŠI
PhDr. Jitka Kendíková ZŠ J. Gutha-Jarkovského
INKLUZE – nová cesta vzdělávání OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY z pohledu ČŠI "Cesta ke kvalitě"
Předškolní péče na Islandu Jónína Konradsdottir, ředitelka MŠ.
Plánování ve škole. Obsah právní předpisy výuka a vzdělávání žáků / studentů prevence negativních jevů mimoškolní aktivity administrativní záležitosti.
Inspekční hodnocení ŠVP víceletá gymnázia podle RVP ZV (víceletá gymnázia podle RVP G čtyřletá gymnázia podle RVP G) Mgr. Zdenka Spalová, Karlovarský inspektorát.
METODICKÁ DOPORUČENÍ K ZAČLEŇOVÁNÍ ŽÁKŮ-CIZINCŮ DO VÝUKY
Podpůrná a vyrovnávací opatření v inkluzivní škole
Časté otázky související se vzděláváním žáků se speciálními vzdělávacími potřebami Mgr. Jiří Taufer, Ph.D.
vlastní hodnocení školy
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
REGIONÁLNÍ ŠKOLSTVÍ V PLZEŇSKÉM KRAJI. Počet škol a školských zařízení v Plzeňském kraji zřizovaných obcemi 385 zřizovaných krajem 98 soukromých 17 církevních.
Pravidla pro hodnocení a klasifikaci žáků ZŠ
SOUČASNÁ SITUACE V ČR, MOŽNOSTI A ZMĚNY DO BUDOUCNA
Vzdělávaní žáků mimořádně nadaných Vzdělávání žáků mimořádně nadaných je deklarací podmínek, postupů a zkušeností školy s těmito žáky.  Východiskem pro.
Program – – 9.30 → základní informace o studiu
PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
PLNĚNÍ POVINNÉ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY
Speciální školství v roce 2006 (a věřme, že i v dalších letech) Jiří Pilař
Vybrané úpravy dle zákona č. 82/2015 Sb. Karel Bárta
Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
Pedagogická diagnostika
Individuální vzdělávací plán
Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.DŠkolský management P4P4 Vyhláška č. 48/ 2005 o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky.
ASISTENT PEDAGOGA NA ZÁKLADNÍ ŠKOLE CHRASTAVA. ZÁKLADNÍ ŠKOLA CHRASTAVA, náměstí 1.máje 228, okres Liberec – příspěvková organizace 25 tříd, 590 žáků.
Novelizace školského zákona Lucie Macků, Praha,
Inkluze Inkluze je takový systém základního vzdělávání, který umožňuje všem dětem navštěvovat běžné základní školy, ideálně v lokalitě jejich bydliště.
Možnosti podpory žáků s diagnózou SMA/DMD v běžné škole.
ODKLAD POVINNÉ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY
4. Dokumentace školy 561/2004 Sb. (§28) rozhodnutí o zápisu do školského rejstříku evidenci dětí (školní matrika) doklady o přijímání dětí (spis) vzdělávací.
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
Dokumentace školy Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem Liberec 12. prosince 2013 Mgr. Karel Bárta.
ZÁKONY & VYHLÁŠKY PhDr. Lenka Gajzlerová MI3DC_DSP Speciální pedagogika OP3DC_DSP Speciální pedagogika.
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání Zásady předškolního vzdělávání Cíle vzdělávání Podmínky vzdělávání Obsah vzdělávání Autoevaluace.
Kritéria pro zvyšování nenárokových složek platu pedagogů v roce 2009 Nenárokové složky platu - osobní příplatek (§ 131 ZP) - osobní příplatek (§ 131 ZP)
Kariérové poradenství v českém středním školství
9. Tvorba individuálního plánu
Organizace předškolního vzdělávání
Analýza potřeb škol Většina škol rozvíjí inkluzívní vzdělávání prostřednictvím činností spadajících do základní nebo mírně pokročilé úrovně. Inkluzívní.
PODPORA INKLUZIVNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI – PŘÍPRAVA A REALIZACE VZDĚLÁVÁNÍ PODLE IVP Mgr. Jiřina Bednářová.
Základní vzdělávání a další …
PO IV na 2.stupni z pohledu školy.
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
9. Tvorba individuálního plánu
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
Normativní financování vztahy a souvislosti
Informace k povinnému předškolnímu vzdělávání Mgr. et Mgr
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Malotřídní základní škola optikou současné právní úpravy
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Setkání s řediteli zapojených škol KIPR
Novinky v předškolním vzdělávání
Podpůrná opatření 1. – 3.stupně
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Přípravný stupeň základní školy Teoretický základ pro vedení přípravných tříd

1. Úvod   Přípravné třídy základní školy jsou zřizovány pro děti se sociálním znevýhodněním. Jsou určeny k  systematické přípravě těchto dětí na vstup do povinného vzdělávání v základní škole. Vzdělávací program, který děti absolvují v přípravné třídě, má sloužit k jejich snadnějšímu začlenění do vzdělávacího procesu, aby se tím předešlo případným neúspěšným začátkům ve školní docházce.

2. Legislativní a pedagogické dokumenty platné pro přípravné třídy Zřizovat přípravné třídy umožňuje základním školám Školský zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů, který uvádí:  § 47 Přípravné třídy základní školy (1) Obec, svazek obcí nebo kraj mohou se souhlasem krajského úřadu zřizovat přípravné třídy základní školy pro děti v posledním roce před zahájením povinné školní docházky, které jsou sociálně znevýhodněné a u kterých je předpoklad, že zařazení do přípravné třídy vyrovná jejich vývoj. Přípravnou třídu lze zřídit, pokud se v ní bude vzdělávat nejméně 7 dětí. (2) O zařazování žáků do přípravné třídy základní školy rozhoduje ředitel školy na žádost zákonného zástupce dítěte a na základě písemného doporučení školského poradenského zařízení. Obsah vzdělávání v přípravné třídě je součástí školního vzdělávacího programu. §7 Přípravné třídy (4) Obsah vzdělávání v přípravné třídě se řídí Rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání a je součástí školního vzdělávacího programu. (6) Učitel přípravné třídy vypracuje na konci druhého pololetí školního roku zprávu o průběhu školní přípravy dítěte v daném školním roce. Zpráva obsahuje vyjádření o dosažené úrovni hlavních cílů vzdělávání ve struktuře vymezené RVP PV.

Některé podmínky pro tuto formu vzdělávání jsou dány vyhláškou č Některé podmínky pro tuto formu vzdělávání jsou dány vyhláškou č. 48 /2005 Sb., o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky, ve znění pozdějších předpisů, která upravuje počty dětí, organizaci a časový rozsah vyučování. §7 Přípravné třídy (1) Nejvyšší počet dětí v přípravné třídě je 15. (5) Časový rozsah vzdělávání je určen počtem vyučovacích hodin stanovených RVP ZV pro první ročník (tj. v rozsahu 18–22 hodin).   §1 Organizace vzdělávání  (6) Při organizaci výuky jinak než ve vyučovacích hodinách a při akcích souvisejících s výchovně vzdělávací činností školy stanoví škola zařazování přestávek podle charakteru činnosti a s přihlédnutím k základním fyziologickým potřebám žáků.

3. Specifika vzdělávání v přípravných třídách základní školy Přehled významných specifik vzdělávání v přípravné třídě ZŠ: všechny děti zařazované do přípravných tříd mají speciální vzdělávací potřeby životospráva, prostorové, materiální a další podmínky v přípravných třídách jsou zpravidla jiné než v mateřské škole (vybavení tříd pomůckami a hračkami, pobyt venku, omezení spontánní hry) organizace vzdělávání je polodenní, dle předpisů v rozsahu 18 – 22 hodin týdně (snížený počet dětí, možná pomoc asistenta pedagoga), v rámci prevence nepříznivých sociálních jevů mohou děti využívat v odpoledních hodinách školní družinu ve třídě může učit pedagog s aprobací pro předškolní vzdělávání i pro základní vzdělávání je přísně individualizované, většinou na základě individuálních vzdělávacích plánů vzdělávání má intervenční, popř. korektivní charakter (vyrovnání nedostatků dítěte) zpravidla je potřebné zajistit speciálně pedagogickou péči vzdělávací program trvá jeden školní rok na závěr školního roku pedagog vypracovává zprávu o průběhu předškolní přípravy v daném roce.

4. Školní vzdělávací program přípravné třídy Vzdělávací obsah má být stanoven a zpracován dle RVP PV a podle pravidel pro předškolní vzdělávání. Z předchozího výčtu specifik vzdělávání v přípravné třídě vyplývají následující závěry: cíle vzdělávání dětí v přípravných třídách je třeba modifikovat s ohledem na speciální vzdělávací potřeby dětí, zároveň je třeba upravit konkrétní vzdělávací obsah, tedy nabídku konkrétních témat i činností nutno při tvorbě vzdělávacího obsahu pro přípravnou třídu pracovat také s podmínkami vzdělávání v přípravných třídách se jedná většinou o intervenční či korektivní vzdělávací působení; čemuž je třeba přizpůsobit formy a metody práce v přípravných třídách převažuje individualizovaná vzdělávací práce, proto je nutno klást důraz na průběžné sledování a hodnocení individuálního vzdělávacího pokroku u dětí a promítání získaných poznatků do konkrétních pedagogických opatření.

Modifikace vzdělávacích cílů dle speciálních vzdělávacích potřeb dětí a délka programu přípravné třídy vyžaduje, aby ze vzdělávacího obsahu RVP PV byl učiněn výběr. Výběr učiva musí pedagog v ŠVP zdůvodnit. Znamená to, že v programu by měl jasně a konkrétně stanovit vzdělávací cíle, vymezit vzdělávací obsah a popsat, za jakých podmínek, jakými formami a metodami bude vzdělávání probíhat. Pro přípravnou třídu se nabízejí dvě možnosti zpracování vzdělávacího programu: na vhodných místech v ŠVP (charakteristika vzdělávacího programu a popis podmínek a organizace vzdělávání) doplňovat příslušné údaje za přípravnou třídu všechny informace zpracovat pro přípravnou třídu zvlášť (jako přílohu ŠVP). Vzdělávací obsah by měl být v ŠVP vymezen jen rámcově, obecně, aby umožňoval individuálně odlišnou práci s dětmi Pro zpracování vzdělávacího obsahu v programu přípravné třídy platí obdobná pravidla jako pro běžnou mateřskou školu: vzdělávací obsah bude v ŠVP zpracován v podobě integrovaných bloků, resp. tematických celků.

5. Diagnostický arch pro pedagogickou práci s dítětem   5. Diagnostický arch pro pedagogickou práci s dítětem Protože vzdělávání dětí v přípravných třídách je založeno na individualizované vzdělávací práci a protože toto vzdělávání má zpravidla intervenční charakter, pedagog se neobejde bez diagnostických činností. Záznamový arch je vhodný nástroj k dokonalejšímu rozpoznání vzdělávacích potřeb dítěte v přípravné třídě a spolehlivějšímu sledování jeho individuálních vzdělávacích pokroků. http://clanky.rvp.cz/clanek/c/P/8129/ZAZNAMOVY-ARCH-PRO-SLEDOVANI-A-HODNOCENI-ROZVOJE-A-UCENI-DITETE-V-PRIPRAVNE-TRIDE-ZS.html/ Záznamový arch umožňuje sledovat deset základních dovedností. Jsou formulovány v podobě očekávaných výstupů, nejsou to výstupy povinné, ale pouze orientační. Tyto výstupy jsou však určující pro pedagogické úsilí učitelky, která by se měla snažit poskytnout každému dítěti takovou podporu a pomoc, aby dosáhlo maxima svých individuálních možností.

6. Použité podklady   Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (Školský zákon), ve znění pozdějších předpisů Vyhláška č. 48 /2005 Sb., o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky, ve znění pozdějších předpisů Vyhláška č.14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání, vyd. VÚP, tisk ÚIV, nakl. TAURIS, 2005. On line na: http://www.rvp.cz/sekce/2 Manuál k přípravě školního (třídního) vzdělávacího programu mateřské školy, vyd. VÚP, tisk UIV, nakl. TAURIS 2005. On line na http://www.rvp.cz/sekce/2 Praktický průvodce třídním vzdělávacím programem mateřské školy, vyd. VÚP, tisk ÚIV, TAURIS 2006. ISBN 80–87000–04–8 Specifika tvorby školního vzdělávacího programu pro přípravné třídy základní školy, vyd. VÚP Praha, 2007, On line na http://clanky.rvp.cz/wp-content/upload/prilohy/8127/priloha_–_specifika_tvorby_svp_pro_pripravne_tridy_zs.doc

http://www.nuov.cz/ae/4-pripravne-tridy-jako-jeden-z-nastroju-efektivniho Děkuji za pozornost Ing. Renata Votavová