Aktuální větné členění výpovědi

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Interpretace neuměleckého textu Prostě sdělovací styl II
Advertisements

Interpretace neuměleckého textu Popis pracovního postupu II.
Interpretace neuměleckého textu Esej II. Pojmenujte užitý útvar českého jazyka Mezi intencemi post-totalitního systému a intencemi života zeje propast:
Postup interpretace NT
Interpretace neuměleckého textu Recenze II
Podmět (Po) - opakování
Druhy vět Věty podle funkce
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_370_Slovosled českých vět AUTOR: Mgr. Markéta lyková ROČNÍK,
Interpretace neuměleckého textu Popis, charakteristika II
Interpretace neuměleckého textu Popis, charakteristika III
Slohové postupy.
PODMĚT Mgr. Michal Oblouk.
Mateřská škola u Bílého králíka, s. r. o
Větné členy.
Větné členy a věty vedlejší podmět a přísudek
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Vytvořil: Mgr. Renáta Pokorná
Interpretace neuměleckého textu Výklad II. Označte v textu termíny Pojem persvaze chápeme v tomto příspěvku značně široce jako označení funkce přesvědčovací,
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUBMO_CESKYJAZYK_08
Podmět a přísudek. Vedlejší věta podmětná a přísudková
STAVBA VĚTY A TEXTU POŘÁDEK SLOV VE VĚTĚ
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
VEDLEJŠÍ VĚTY Mgr. Michal Oblouk.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PhDr. Bohumila Fillová. ANOTACE Výklad – základní skladební dvojice, vyjádření podmětu.
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_04 Tematická.
SYNTAX RISKUJ Autor: Mgr. Monika Dudová
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_218_2TR_CJ Autor: Mgr. Miroslava Ondrová.
DOPLNĚK Mgr. Michal oblouk.
Větné členy PŘÍSUDEK.
MGR. MICHAL OBLOUK PŘÍSUDEK. základní větný člen s podmětem tvoří základní skladební dvojici, mluvnicky na něm závisí vyjadřuje, co podmět dělá, co se.

PŘÍSUDEK Mgr. Michal Oblouk.
Vedlejší věta podmětná, přísudková
Základní větné členy Shoda přísudku s podmětem 6. ročník.
UDINE Lingua ceca I LM ZS 2013/2014 Božena Bednaříková.
SPOJKY, ČÁSTICE, CITOSLOVCE Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Helena Baculáková Název: VY_32_INOVACE_01_A_20_SPOJKY, ČÁSTICE,
Přísudek a podmět Autor: Mgr. Ivana Tesařová Materiál vznikl v rámci projektu Škola pro život č.proj. CZ.1.07/1.4.00/
Domácí zvířata Pro 1.stupeň ZŠ. Máte doma nějaké domácí zvířátko? Jaké? Jak o něj pečujete?
Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): duben 2013 Ročník: 6.,7. Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro 2.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Základní a rozvíjející větné členy Grafický rozbor věty jednoduché.
VY_32_INOVACE_Jir_II_20 Slovosled Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost 1.4.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_10A_CJ9_17_SLOH_A_KOMUNIKACE.
Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
STAVBA VĚTY A TEXTU POŘÁDEK SLOV VE VĚTĚ
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Druhy vět Věty podle funkce
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
VY_32_INOVACE_13_Český jazyk pro 7. ročník_Určování větných členů
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Český jazyk 6. ročník ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Digitální učební materiál
Autor: Mgr. Eva Kotounová
Zvláštnosti větné stavby
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Metodický list: Slovní druhy 1. část
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
Autor: Mgr. Vlasta Šujanová Téma: Seznámení s přísudkem a podmětem
VY_32_Inovace_ Základní skladební dvojice
Mgr. Lenka Vrzáňová Větná stavba října 2011
VĚTNÉ ČLENY 7- 9 PŘÍVLASTEK
Koherence textu   - koherence textu: soudržnost textu, provázanost.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Transkript prezentace:

Aktuální větné členění výpovědi

Zopakujme si: Téma (východisko) výpovědi je kontextově zapojené a vyjadřuje skutečnosti, které jsou známé (např. z předchozího textu). Réma (jádro) výpovědi vyjadřuje nové skutečnosti, kontextově nezapojeno. Tématem se ptáme, rématem odpovídáme. Karel nese čaj. Co Karel nese? Čaj. Čaj přinesl Karel. Kdo přinesl čaj? Karel. V neutrálním sdělení stojí téma na začátku a réma na konci věty. Takovýto slovosled je bezpříznakový a označuje se jako objektivní. Český slovosled volný a pružný, přesto obecně platí vzorec SVO (subjekt, verbum, objekt), vpravo ve větě narůstá množství informací.

Tematizace rématu bývá v komunikaci nejčastější – réma první věty se při něm stává tématem věty následující: Karel nese čaj.

Tematizace rématu bývá v komunikaci nejčastější – réma první věty se při něm stává tématem věty následující: Karel nese čaj.

Tematizace rématu bývá v komunikaci nejčastější – réma první věty se při něm stává tématem věty následující: Karel nese čaj.

Tematizace rématu bývá v komunikaci nejčastější – réma první věty se při něm stává tématem věty následující: Karel nese čaj. Čaj je připravený z čerstvých bylin.

Tematizace rématu bývá v komunikaci nejčastější – réma první věty se při něm stává tématem věty následující: Karel nese čaj. Čaj je připravený z čerstvých bylin.

Tematizace rématu bývá v komunikaci nejčastější – réma první věty se při něm stává tématem věty následující: Karel nese čaj. Čaj je připravený z čerstvých bylin.

Tematizace rématu bývá v komunikaci nejčastější – réma první věty se při něm stává tématem věty následující: Karel nese čaj. Čaj je připravený z čerstvých bylin. Nasbíral je v hlubokém lese.

Tematizace rématu bývá v komunikaci nejčastější – réma první věty se při něm stává tématem věty následující: Karel nese čaj. Čaj je připravený z čerstvých bylin. Nasbíral je v hlubokém lese.

Tematizace rématu bývá v komunikaci nejčastější – réma první věty se při něm stává tématem věty následující: Karel nese čaj. Čaj je připravený z čerstvých bylin. Nasbíral je v hlubokém lese.

Průběžné téma se ve výpovědích opakuje a dodáváme pouze nové réma: Karel nese čaj.

Průběžné téma se ve výpovědích opakuje a dodáváme pouze nové réma: Karel nese čaj. Karel je milovníkem čaje.

Průběžné téma se ve výpovědích opakuje a dodáváme pouze nové réma: Karel nese čaj. Karel je milovníkem čaje. (Karel) Rozeznává všechny druhy.

Průběžné téma se ve výpovědích opakuje a dodáváme pouze nové réma: Karel nese čaj. Karel je milovníkem čaje. (Karel) Rozeznává všechny druhy. (Karel) Nejraději má černý čaj.

Průběžné téma se ve výpovědích opakuje a dodáváme pouze nové réma: Karel nese čaj. Karel je milovníkem čaje. (Karel) Rozeznává všechny druhy. (Karel) Nejraději má černý čaj. (Karel) Snad proto si pořídil čajovnu.

Rozštěpení tématu vystihuje stav, kdy se téma štěpí do několika výpovědí: Karel nese čaj.

Rozštěpení tématu vystihuje stav, kdy se téma štěpí do několika výpovědí: Karel nese čaj. (Karel) Rozeznává všechny druhy čajů.

Rozštěpení tématu vystihuje stav, kdy se téma štěpí do několika výpovědí: Karel nese čaj. (Karel) Rozeznává všechny druhy čajů. Černý čaj ho osvěžuje.

Rozštěpení tématu vystihuje stav, kdy se téma štěpí do několika výpovědí: Karel nese čaj. (Karel) Rozeznává všechny druhy čajů. Černý čaj ho osvěžuje. Bylinné čaje posilují imunitu a zelený čaj potěší chuťové pohárky.

Výpověď může zahajovat počátková výpověď, která formálně odpovídá tématu, ale není situačně zakotvená - ukazovací výraz (např. „Kdo z nás všech má nejvíce rád čaj?“) - počátková formule (např. „Byl jednou jeden…“, „Promiňte, že Vás obtěžuji, ale chtěl bych…“) - titulek Výpověď může být zakončena koncovou výpovědí, nepřináší nové informace, shrnuje či opakuje již řečené, nejčastěji bývá v závěru dopisu (pozdrav, místo, podpis)

V neutrálním sdělení je téma většinou známé z kontextu, réma navazuje V neutrálním sdělení je téma většinou známé z kontextu, réma navazuje. Slovosled je bezpříznakový a označuje se jako objektivní. V citově zabarveném sdělení je porušeno objektivní řazení slov ve výpovědi, réma předchází téma, jedná se o subjektivní slovosled. Základní typ slovosledu je SVO, tj. podmět (subjekt, S) – přísudek (sloveso, verbum, V) – předmět (objekt, O). Používá se zejména v neutrálních sděleních: Karel (S) oceňuje (V) cejlonský čaj (O). V případě, že se tvary předmětu a podmětu shodují, je bez znalosti kontextu očekáván slovosled SVO. Obrácený slovosled VSO může vést k nedorozumění - „Réma předchází téma.“

Rozlište subjektivní a objektivní slovosled: Karel je ochotný za čaj utratit všechny peníze.

Karel je ochotný za čaj utratit všechny peníze Karel je ochotný za čaj utratit všechny peníze. Koho, co je Karel ochotný utratit?

Karel je ochotný za čaj utratit všechny peníze Karel je ochotný za čaj utratit všechny peníze. Koho, co je Karel ochotný utratit?

Karel je ochotný za čaj utratit všechny peníze Karel je ochotný za čaj utratit všechny peníze. Koho, co je Karel ochotný utratit? T - R = objektivní slovosled

Všechny peníze jsem utratil za ty jeho čaje!

Všechny peníze jsem utratil za ty jeho čaje Všechny peníze jsem utratil za ty jeho čaje! Koho, co jsem utratil za ty jeho čaje?

Všechny peníze jsem utratil za ty jeho čaje Všechny peníze jsem utratil za ty jeho čaje! Koho, co jsem utratil za ty jeho čaje?

Všechny peníze jsem utratil za ty jeho čaje Všechny peníze jsem utratil za ty jeho čaje! Koho, co jsem utratil za ty jeho čaje? R - T = subjektivní slovosled

Nejchutnější čaj je horký a hořký.

Nejchutnější čaj je horký a hořký. Jaký čaj je nejchutnější?

Nejchutnější čaj je horký a hořký. Jaký čaj je nejchutnější?

Nejchutnější čaj je horký a hořký. Jaký čaj je nejchutnější Nejchutnější čaj je horký a hořký. Jaký čaj je nejchutnější? T - R = objektivní slovosled

Hořký a horký čaj že je nejchutnější!?

Hořký a horký čaj že je nejchutnější!? Kdo, co že je nejchutnější?

Hořký a horký čaj že je nejchutnější!? Kdo, co že je nejchutnější?

Hořký a horký čaj že je nejchutnější. Kdo, co že je nejchutnější Hořký a horký čaj že je nejchutnější!? Kdo, co že je nejchutnější? R - T = subjektivní slovosled

OBJEKTIVNÍ SLOVOSLED - odpovídá neutrálnímu větnému členění SUBJEKTIVNÍ SLOVOSLED - odpovídá citově zabarvenému větnému členění (v mluvené řeči odpovídá proměna intonace)

Rozlište téma, réma, počátkovou a koncovou výpověď: „Nezlobte se, že vás tím obtěžuji, ale chtěl bych se zeptat, kde je tu nejbližší arboretum. Arboretum? To je přeci taková zoologická zahrada, kde jsou místo zvířat stromy. Arboretum se definuje jako parková sbírka živých rostlin. Jsou tam hlavně stromy a keře. A nejhezčí je na jaře a na podzim. Že nejste zdejší? Tak to promiňte a díky!“

Rozlište téma, réma, počátkovou a koncovou výpověď: „Nezlobte se, že vás tím obtěžuji, ale chtěl bych se zeptat, kde je tu nejbližší arboretum. Arboretum? To je přeci taková zoologická zahrada, kde jsou místo zvířat stromy. Arboretum se definuje jako parková sbírka živých rostlin. Jsou tam hlavně stromy a keře. A nejhezčí je na jaře a na podzim. Že nejste zdejší? Tak to promiňte a díky!“

Rozlište téma, réma, počátkovou a koncovou výpověď: „Nezlobte se, že vás tím obtěžuji, ale chtěl bych se zeptat, kde je tu nejbližší arboretum. Arboretum? To je přeci taková zoologická zahrada, kde jsou místo zvířat stromy. Arboretum se definuje jako parková sbírka živých rostlin. Jsou tam hlavně stromy a keře. A nejhezčí je na jaře a na podzim. Že nejste zdejší? Tak to promiňte a díky!“

Rozlište téma, réma, počátkovou a koncovou výpověď: „Nezlobte se, že vás tím obtěžuji, ale chtěl bych se zeptat, kde je tu nejbližší arboretum. Arboretum? To je přeci taková zoologická zahrada, kde jsou místo zvířat stromy. Arboretum se definuje jako parková sbírka živých rostlin. Jsou tam hlavně stromy a keře. A nejhezčí je na jaře a na podzim. Že nejste zdejší? Tak to promiňte a díky!“

Rozlište téma, réma, počátkovou a koncovou výpověď: „Nezlobte se, že vás tím obtěžuji, ale chtěl bych se zeptat, kde je tu nejbližší arboretum. Arboretum? To je přeci taková zoologická zahrada, kde jsou místo zvířat stromy. Arboretum se definuje jako parková sbírka živých rostlin. Jsou tam hlavně stromy a keře. A nejhezčí je na jaře a na podzim. Že nejste zdejší? Tak to promiňte a díky!“

Rozlište téma, réma, počátkovou a koncovou výpověď: „Nezlobte se, že vás tím obtěžuji, ale chtěl bych se zeptat, kde je tu nejbližší arboretum. Arboretum? To je přeci taková zoologická zahrada, kde jsou místo zvířat stromy. Arboretum se definuje jako parková sbírka živých rostlin. Jsou tam hlavně stromy a keře. A nejhezčí je na jaře a na podzim. Že nejste zdejší? Tak to promiňte a díky!“

Rozlište téma, réma, počátkovou a koncovou výpověď: „Nezlobte se, že vás tím obtěžuji, ale chtěl bych se zeptat, kde je tu nejbližší arboretum. Arboretum? To je přeci taková zoologická zahrada, kde jsou místo zvířat stromy. Arboretum se definuje jako parková sbírka živých rostlin. Jsou tam hlavně stromy a keře. A nejhezčí je na jaře a na podzim. Že nejste zdejší? Tak to promiňte a díky!“

Rozlište téma, réma, počátkovou a koncovou výpověď: „Nezlobte se, že vás tím obtěžuji, ale chtěl bych se zeptat, kde je tu nejbližší arboretum. Arboretum? To je přeci taková zoologická zahrada, kde jsou místo zvířat stromy. Arboretum se definuje jako parková sbírka živých rostlin. Jsou tam hlavně stromy a keře. A nejhezčí je na jaře a na podzim. Že nejste zdejší? Tak to promiňte a díky!“

Barevně odlište, kdy se jedná o tematizaci rématu a kdy se jedná o rozštěpení tématu: „Nezlobte se, že vás tím obtěžuji, ale chtěl bych se zeptat, kde je tu nejbližší arboretum. Arboretum? To je přeci taková zoologická zahrada, kde jsou místo zvířat stromy. Arboretum se definuje jako parková sbírka živých rostlin. Jsou tam hlavně stromy a keře. A nejhezčí je na jaře a na podzim. Že nejste zdejší? Tak to promiňte a díky!“

Užijte uvedená slova a - formulujte výpověď tak, aby docházelo k tematizaci rématu - formulujte výpověď za užití průběžného tématu - formulujte výpověď za užití rozštěpení tématu formulujte citově zabarvená sdělení člen, domestikace, mazlíček, odpočinek, péče, pes, práce, rodina, starost, šelma, zábava

Užijte uvedená slova a formulujte výpověď tak, aby docházelo k tematizaci rématu Pes je původně divoká šelma, kterou si člověk domestikoval. Domestikace z šelmy vytvořila domácího mazlíčka… - formulujte výpověď za užití průběžného tématu - formulujte výpověď za užití rozštěpení tématu formulujte citově zabarvená sdělení člen, domestikace, mazlíček, odpočinek, péče, pes, práce, rodina, starost, šelma, zábava

- formulujte výpověď tak, aby docházelo k tematizaci rématu Užijte uvedená slova a - formulujte výpověď tak, aby docházelo k tematizaci rématu Pes je původně divoká šelma, kterou si člověk domestikoval. Domestikace z šelmy vytvořila domácího mazlíčka… - formulujte výpověď za užití průběžného tématu Dnes už pes není divoká šelma. Stal se z něj pomocník i domácí mazlíček. Slouží k práci i k zábavě. Mnohdy je přímo členem domácnosti… - formulujte výpověď za užití rozštěpení tématu - formulujte citově zabarvená sdělení člen, domestikace, mazlíček, odpočinek, péče, pes, práce, rodina, starost, šelma, zábava

- formulujte výpověď tak, aby docházelo k tematizaci rématu Užijte uvedená slova a - formulujte výpověď tak, aby docházelo k tematizaci rématu Pes je původně divoká šelma, kterou si člověk domestikoval. Domestikace z šelmy vytvořila domácího mazlíčka… - formulujte výpověď za užití průběžného tématu Dnes už pes není divoká šelma. Stal se z něj pomocník i domácí mazlíček. Slouží k práci i k zábavě. Mnohdy je přímo členem domácnosti… - formulujte výpověď za užití rozštěpení tématu Pes už není jen divoká šelma. Domácí pes je mnohdy mazlíčkem rodiny, ale mnozí psi těžce pracují v celní službě, u policie, ve zdravotnictví. Canisterapie spolu s hippoterapií se uplatňuje především při zdravotních rehabilitacích… - formulujte citově zabarvená sdělení člen, domestikace, mazlíček, odpočinek, péče, pes, práce, rodina, starost, šelma, zábava

- formulujte výpověď tak, aby docházelo k tematizaci rématu Užijte uvedená slova a - formulujte výpověď tak, aby docházelo k tematizaci rématu Pes je původně divoká šelma, kterou si člověk domestikoval. Domestikace z šelmy vytvořila domácího mazlíčka… - formulujte výpověď za užití průběžného tématu Dnes už pes není divoká šelma. Stal se z něj pomocník i domácí mazlíček. Slouží k práci i k zábavě. Mnohdy je přímo členem domácnosti… - formulujte výpověď za užití rozštěpení tématu Pes už není jen divoká šelma. Domácí pes je mnohdy mazlíčkem rodiny, ale mnozí psi těžce pracují v celní službě, u policie, ve zdravotnictví. Canisterapie spolu s hippoterapií se uplatňuje především při zdravotních rehabilitacích… - formulujte citově zabarvená sdělení Náš pes, to není šelma! Miláček naší rodiny to je! člen, domestikace, mazlíček, odpočinek, péče, pes, práce, rodina, starost, šelma, zábava