STRATEGICKÝ PLÁN.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Podpora meziobecní spolupráce
Advertisements

Společné jednání nad otázkami koncepčních možností budoucího financování sportu v Libereckém kraji. Financování sportu ve Statutárním městě Liberec Vypracoval:
Podpora meziobecní spolupráce
Vstupní informační seminář k přípravě dokumentu Strategie rozvoje města Ústí nad Labem do roku 2015 a posuzování vlivu tohoto dokumentu na životní prostředí.
Bc. Lucie Ptáková,  Plánované spuštění systému: 2014  = evropská agentura pro vesmírný systém Galileo (GSA)  Bude zajišťovat především navigaci.
Obce sobě Podpora meziobecní spolupráce Projekt Svazu měst a obcí ČR.
KIPR Šumava první schůzka s ředitelem NSZM Ing. Petrem Švecem se uskutečnila na Modravě PS UR, akce komunitního plánování v šumavských.
Potřeby a strategický rozvoj měst v evropském kontextu Oldřich Vlasák Poslanec Evropského parlamentu Předseda Svazu měst a obcí České republiky Konference.
Strategické plánování rozvoje územních celků a neziskové organizace Zuzana Guthová, Rosa - společnost pro ekologické informace a aktivity.
PLÁNOVÁNÍ A STRATEGIE Management a marketing
Tvorba integrované strategie území MAS Ekoregion Úhlava.
Strategický plán Městské části Praha-Libuš postup zpracování, výstupy, metody.
Ostrava, Ing. Lucie Ligocká
Integrovaný plán rozvoje města Náchoda na období Jednání Řídícího výboru Náchod,
Implementace strategie prostřednictvím akčního plánu
Integrovaný plán rozvoje města Ústí nad Labem - Centrum Podporováno z Evropského fondu pro regionální rozvoj „Vize přestane být snem“
21. dubna 2008 Výbor pro strategii a rozvoj STRATEGICKÝ PLÁN OBCE LIBČANY.
Regionální politika v České republice a Evropské unii 5 Národní rozvojový plán ČR Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti.
Program rozvoje cestovního ruchu Královéhradeckého kraje Úvodní setkání řídící skupiny – 28. června 2007– Hradec Králové 1 PROGRAM ROZVOJE CESTOVNÍHO RUCHU.
Evropské seskupení pro územní spolupráci TRITIA – vývoj spolupráce čtyř regionů Mgr. Petr Ksenič Ostrava, 18. října 2011.
Udržitelný rozvoj služeb cestovního ruchu Zpráva o průběhu projektu v období leden – červen 2006 Valná hromada Mikroregionu Hranicko Spolufinancováno.
Mechanismy evaluace kulturních služeb
Integrovaný plán rozvoje města Kutná Hora 21. srpna 2007.
Role měst a obcí v kohezní politice 23. června 2011 Ing. Dan Jiránek Předseda Svaz měst a obcí ČR.
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Rozvoj sociálních služeb v Moravskoslezském kraji Vize Moravskoslezského kraje: Partnerstvím zadavatelů.
VZOR PREZENTACE – ÚVODNÍ JEDNÁNÍ PRACOVNÍ SKUPINY
Odbor veřejné správy a eGovernmentu v roce 2013
Ing. Martin Kocourek ministr průmyslu a obchodu ZPĚT NA VRCHOL – INSTITUCE, INOVACE A INFRASTRUKTURA 7. prosince 2011, Praha Operační program Podnikání.
© GI, konzultační a vzdělávací skupina OLOMOUC Vyhodnocení a zefektivnění procesů plánování sociálních.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_05_PLÁNOVÁNÍ.
Vladimíra Henelová ENVIROS, s.r.o. Podrobnosti zpracování ÚEK dle zákona č. 406/2000 Sb., v platném znění, a Nařízení vlády č. 195/2001 Sb.
© Moravskoslezský kraj DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK Spolupráce veřejné správy s podniky.
Aktivita č. 6 Návrh a zavedení systému řízení kvality Workshop Výsledky analytického šetření.
VZOR PREZENTACE – ZDŮVODNĚNÍ PROGRAMU ROZVOJE OBCE PRO ZASTUPITELE Příloha č. 2 k problémovému okruhu PO2 – Koncepční rozvojový dokument obce MANAŽERSKÝ.
Transformuje Kraj nebo kraj ?
Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ
Regionalistika 2 Strategické řízení a jeho využití ve veřejné správě v ČR.
MAS Rozvoj Tanvaldska z.s.. 14 obcí obyvatel 43 členů.
MĚSTA 2020 aneb od strategie k projektům
Eva Dufková, Jan Matyáš VSRR, 3.ročník
Integrovaná rozvojová strategie cestovního ruchu Rožnovska JVM-RPIC, spol. s r.o. Ing. Jiří Kučera, Ing. Jakub Křižka
RRV2 Strategické řízení. 2 úvod  Vymezení lokálního a regionálního rozvoje  Široký kontext pojetí rozvoje území (ekonomika, ŽP, veřejné služby…)  Diferenciace.
Strategie regionu, obce. Strategický plán rozvoje Má úzký vztah k územnímu plánu Měl by být flexibilní, slaďuje představy subjektů Vymezeny perspektivní.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
STRATEGICKÝ PLÁN ROZVOJE STATUTÁRNÍHO MĚSTA JIHLAVY DO ROKU 2020 VYHODNOCENÍ VLIVŮ NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ A SOUSTAVU NATURA 2000.
Regionální operační programy V rámci cíle Konvergence je pro období je připraveno celkem 7 regionálních operačních programům (ROP) určených pro.
Strategie spolupráce obcí Společnost pro rozvoj Humpolecka, z. s. 2. Kulatý stůl v Humpolci
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Otevřená diskuse pro oblast obcí Brzánky, Hoštka, Račice, Štětí a Záluží.
Strategický plán rozvoje statutárního města Jihlavy „JIHLAVA – MĚSTO PRO ŽIVOT“ 17. prosince 2013.
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Ústeckém kraji na období konference Sociální služby v Ústeckém kraji Krajský úřad Ústeckého kraje.
KRAJSKÝ AKČNÍ PLÁN ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Martina Vojtěchová
Královéhradecký kraj – podpora podnikání Ing. Michal Pultar Hradec Králové,
Projekt: „Aktualizace Střednědobého plánu rozvoje sociálních služeb na území ORP Veselí nad Moravou “ Bc. Gabriela Fellingerová 1. Veřejné setkání 1. října.
Strategie rozvoje Jihomoravského kraje 2020 Rozvoj CR Brno, 4. listopadu 2015.
SETKÁNÍ ŘÍDÍCÍHO VÝBORU MAP vzdělávání ORP ŠUMPERK Mgr. Ivana Hanáková, Mgr. Martin Kuchtík.
„Program rozvoje územního obvodu Zlínského kraje na roky “ Libor Lukáš statutární náměstek hejtmana Zlínského kraje.
Ministerstvo pro místní rozvoj Řídící orgán SROP a JPD Praha Pardubický kraj.
ITI METROPOLITNÍ OBLASTI (MO) Dr. Ing. Marie Zezůlková Kancelář strategie města.
Regionální inovační strategie Libereckého kraje
Strategie regionu, obce
Organizační řád Městského úřadu Uherské Hradiště Příloha č
Komunitní plánování Mirka Wildmannová.
Městská část Praha 6 Postup příprav GDPR Ing. Jan Holický, MBA
Role SVAZU při podpoře městské mobility
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
Strategie rozvoje obce - tvorba koncepčního dokumentu Shrnutí
Jaromír Jech Svaz měst a obcí ČR
Základní údaje Samostatná městská část od roku 1994 Rozloha 1 353,1 ha
Aktuální informace z odboru strategického rozvoje Milan Filip 25. 5
Transkript prezentace:

STRATEGICKÝ PLÁN

OBSAH PREZENTACE Proč Strategický plán ? Základní pojmy Proces tvorby Strategického plánu Výstupy a efekty

1. PROČ STRATEGICKÝ PLÁN ? Potřeba vytvořit koncepční dokument, který bude plně využitelný při strategickém řízení rozvoje města do roku 2020. Strategický plán je třeba přizpůsobit podmínkám daným v novém programovacím období EU 2007 – 2013. Původní strategický dokument se z dnešního hlediska jeví jako zastaralý.

2. ZÁKLADNÍ POJMY STRATEGICKÝ PLÁN Dokument, který na základě definovaných potřeb stanovuje směry budoucího ekonomického a sociálního rozvoje obce. Strategický plán rozvoje Statutárního města Opavy (dále jen „Strategický plán“) je v současnosti tvořen na léta 2007 – 2020. PROFIL MĚSTA Souhrn informací a dat o městě z různých oblastí (lidé, podnikání, bydlení, doprava apod.), které zachycují minulý vývoj a zejména současný stav. Na základě těchto informací by měly být určeny řešené okruhy, cíle a směry rozvoje města. Někdy se nazývá též „socio-ekonomická analýza“. V současnosti není zpracována finální verze tohoto dokumentu pro město Opavu; jde o rozsáhlý dokument, který se „dolaďuje“.

2. ZÁKLADNÍ POJMY VIZE ROZVOJE MĚSTA Definování nejvyššího cíle, kterého chceme dosáhnout v rámci řešeného období. Kdo jsme, kde se nacházíme a zejména, kam se chceme dostat. V rámci procesu tvorby Strategického plánu již bylo definováno motto a vize rozvoje města. Bílá Opava – pravé místo pro život Opava chce být otevřeným, aktivním a hrdým slezským městem, kde každý může strávit život podle vlastních představ. Městem s rozmanitou nabídkou bydlení, vzdělání a pracovních příležitostí s možností realizace, kvalitními službami a atraktivními možnostmi trávení volného času obyvatel. Sportovní a kulturní zázemí splňující nejvyšší nároky, udržovaná zeleň, čistota města a jeho bezpečnost a dostupnost – to vše bude základem plnohodnotného života obyvatel Opavy a spokojenosti jejích návštěvníků. Opava se tak stane nejpříjemnějším a nejpřitažlivějším místem pro život nejen v Moravskoslezském kraji.

2. ZÁKLADNÍ POJMY GLOBÁLNÍ CÍL Obecný cíl zahrnující všechny řešené oblasti, formulovaný na základě vize rozvoje města. V případě Strategického plánu je globální cíl obsažen ve vizi rozvoje města Opavy – viz předcházející snímek. PROBLÉMOVÉ OKRUHY Na základě vize a globálního cíle jsou definovány okruhy (oblasti), které budou Strategickým plánem řešeny. Pro každý problémový okruh jsou určeny strategické cíle, které určují směr rozvoje v konkrétní dané oblasti. Strategický plán řeší 5 problémových okruhů: Lidé, Ekonomika, Infrastruktura, Životní prostředí, Správa města a městských částí.

2. ZÁKLADNÍ POJMY PRIORITY Směry (způsoby) dosažení strategického cíle určeného pro daný problémový okruh. Jde o určení směrů, kterými bychom se měli vydat, abychom splnili vytyčené cíle. Ve Strategickém plánu bude na každý problémový okruh navazovat několik priorit. Priority jsou v současnosti navrhovány jednotlivými pracovními skupinami. OPATŘENÍ Jsou operace, které mají v rámci dané priority zajistit dosažení strategického cíle daného problémového okruhu. Jde o určení konkrétních cest, jakými lze cíle dosáhnout. Ve Strategickém plánu bude mít každá priorita několik vlastních opatření.

2. ZÁKLADNÍ POJMY PROJEKT Projekt je jednorázovou akcí, u které lze jednoznačně určit začátek a konec, výši nákladů a kde lze definovat určitý rozvojový potenciál pro město nebo úsporu finančních prostředků města. U Strategického plánu půjde o poslední krok navazující na určení opatření. Každé opatření, které přispívá k dosažení cílů v daném problémovém okruhu by mělo být reprezentováno konkrétními projekty. SEA Posouzení vlivů Strategického plánu rozvoje Statutárního města Opava na životní prostředí dle zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí a posouzení dopadů Strategického plánu rozvoje Statutárního města Opava na lokality soustavy Natura 2000 dle zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny.

2. ZÁKLADNÍ POJMY STRUKTURA STRATEGICKÉHO PLÁNU PROFIL MĚSTA PRIORITA VIZE + GLOBÁLNÍ CÍL PROBLÉMOVÝ OKRUH + STRATEGICKÝ CÍL PO 1 PO 2 PO n PRIORITA 1.1 1.2 1.n 2.1 2.2 2.n n.1 n.2 n.n 1.1.1 1.2.1 1.n.1 2.1.1 2.2.1 2.n.1 n.1.1 n.2.1 n.n.1 OPATŘENÍ 1.1.2 1.2.2 1.n.2 2.1.2 2.2.2 2.n.2 n.1.2 n.2.2 n.n.2 1.1.n 1.2.n 1.n.n 2.1.n 2.2.n 2.n.n n.1.n n.2.n n.n.n PROJEKTY

2. ZÁKLADNÍ POJMY PROBLÉMOVÝ OKRUH 1: EKONOMIKA PRIORITA 1.3: ROZVOJ CESTOVNÍHO RUCHU OPATŘENÍ 1.3.1: PROPAGACE TURISTICKÝCH ATRAKTIVIT PROJEKT: SJEDNOCENÍ ZNAČENÍ TURISTICKÝCH MÍST

2. ZÁKLADNÍ POJMY STRATEGICKÁ KOMISE Strategická komise plní roli řídící skupiny v rámci tvorby strategického plánu. Jejím úkolem je zajištění operativního rozhodování o postupu práce na Strategickém plánu a schvalování jednotlivých fází celého procesu. Zároveň strategická komise zaštiťuje proces strategického plánování jako celek, tj. po vytvoření Strategického plánu zasedá 1 – 2x ročně a dohlíží na plnění jednotlivých opatření a potažmo i celého plánu a rozhoduje o případných změnách. Roli strategické komise plní Řídící skupina pro Strategický plán rozvoje Statutárního města Opavy. Tato skupina má 10 členů, mezi které patří primátor, náměstci primátora, tajemník Magistrátu města Opavy, ředitelka Úřadu práce v Opavě, rektor Slezské univerzity, starosta jedné z městských částí města Opavy, zástupci velkých i drobných podnikatelů a ředitel Charity Opava.

2. ZÁKLADNÍ POJMY VÝKONNÝ TÝM Orgán, který udržuje proces aktivního strategického plánování – jde o organizačního a procesního garanta tvorby strategie, který celý projekt administrativně i odborně vede. Členy Výkonného týmu v rámci tvorby Strategického plánu jsou pracovníci oddělení rozvoje města (kancelář primátora, Magistrát města Opavy) a zástupci zpracovatele Strategického plánu, kterým je Agentura pro regionální rozvoj, a.s. z Ostravy. PRACOVNÍ SKUPINY Jde o odborná seskupení strategického plánování, jejichž členové by měli reprezentovat široké odborné spektrum osobností podnikatelské a veřejné sféry. V rámci tvorby Strategického plánu je ustaveno 5 pracovních skupin – PS Ekonomika, PS Lidé, PS Infrastruktura, PS Životní prostředí a PS Správa města a městských částí. Každá pracovní skupina řeší stejnojmenný problémový okruh. Předsedy jednotlivých skupin jsou členové Řídící skupiny.

3. PROCES TVORBY 1 2 3 STRATEGICKÉHO PLÁNU KROK ČINNOST ÚČASTNÍCI Rozhodnutí o zpracování Strategického plánu Rada Statutárního města Opavy, vedení města 2 Sestavení profilu města Výkonný tým vytváří, Řídící skupina schvaluje 3 Definování vize a globálního cíle Řídící skupina schvaluje

3. PROCES TVORBY 4 5 6 7 STRATEGICKÉHO PLÁNU KROK ČINNOST ÚČASTNÍCI Určení problémových okruhů a strategických cílů Řídící skupina určuje a schvaluje 5 Rozhodnutí o zaměření priorit, opatření a návrh projektů Pracovní skupiny navrhují, Výkonný tým textově zpracovává 6 Sestavení konečné verze Strategického plánu Výkonný tým textově zpracovává, Řídící skupina schvaluje 7 Schválení Strategického plánu Zastupitelstvem Statutárního města Opavy Řídící skupina předkládá, Zastupitelstvo rozhoduje o schválení

4. VÝSTUPY A EFEKTY při naplňování stanovené vize rozvoje města je důležité realizovat projekty, které vycházejí z priorit a opatření všechny projekty budou definovány co nejdetailněji (časová realizace, náklady apod.) a budou seřazeny do společného harmonogramu realizací pokud bude docházet k efektivní realizaci projektů, bude tak naplňován smysl jednotlivých opatření a potažmo i priorit jelikož existuje jasná návaznost (vize – problémové okruhy – priority – opatření – projekty), lze konstatovat, že od efektivní realizace projektů bychom měli dojít k naplnění vize realizaci projektů bude kontrolovat Řídící skupina, která se bude scházet cca 1 – 2x ročně

Statutární město Opava DĚKUJI ZA POZORNOST Ing.Petr Šnejdar kancelář primátora, oddělení rozvoje města Statutární město Opava petr.snejdar@opava-city.cz rozvoj@opava-city.cz www.opava-city.cz