Management Vav: Současnost a teorie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Znalostní zázemí organizace
Advertisements

Personální řízení v malých podnicích
Autoevaluace školy Základní škola a Mateřská škola Karla Klostermanna Železná Ruda, p.o. Zahradní Železná Ruda Ctirad Drahorád, ředitel školy.
M A N A G E M E N T 3 Akad. rok 2009/2010, Letní semestr
KONTROLA zpracovala: Ing. Jaroslava Teuberová Náchod, dne
Zefektivňování, zvyšování výkonnosti a kvality
PROJEKTOVÉ ŘÍZENÍ. Organizace projektu  Jedná se o optimální uspořádání lidí, věcí a nehmotných složek aktivit do struktur  Jednotlivé složky se uspořádají.
Řídící struktury.
1 Týmová práce TYMP 2/ C3 Manažer a leader. Klíčové kompetence. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV.
Strategie podniku v globálním světě
IS V EKONOMICKÝCH SUBJEKTECH Ing. Jiří Šilhán. IS IS – data+lidi+HW, prvky + relace mezi uživateli, které splňují nějaké cílové chování – tak aby byly.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ a personální činnosti
Audit administrativních činností
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Případová studie: UNIC-Services Ltd. Firma UNIC-Services  Založena roku 1993 IT pracovníkem, jménem Saara Remes-Ulkunniemi  Firma nabízí vzdělávací.
Historické etapy vývoje managementu
Škola pro udržitelný život 2010 Plánovací procesy ve škole a vzdělávání Jiří Kulich, Michal Veselý.
Postavení a úkoly manažera v oblasti řízení lidských zdrojů podniku
© 2011 Ministerstvo průmyslu a obchodu
Inovace výuky ve vazbě na požadavky Mezinárodních výukových standardů doc. Ing. Marie Pospíšilová,CSc. SVŠES.
Pracovní skupina Pracovní skupinu tvoří určitý počet osob na jednom pracovišti, kteří jsou spjatí společnou činností, vnitřní strukturou sociálních pozic.
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa. Hodnotí se tři skupiny kriterií: A)Prospěšnost – žádoucnost 1. Jak navržená strategie pomáhá dosažení cílů? 2.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_05_PLÁNOVÁNÍ.
4. Motivace 4.1 motivační koncepce 4.2 ovlivňování 4.3 dokumentace
Management  Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti  Tento název může také označovat skupinu vedoucích.
PLÁNOVÁNÍ Vrcholným úkolem podnikového řízení je určování konkrétních podnikových cílů, jejichž prostřednictvím má být dosažen konečný cíl, dlouhodobá.
Podniková ekonomika Personální činnost.
Příprava a realizace kroků k využití strukturálních fondů EU v období 2007 – 13 Jiří Čunek 1.místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj.
Řízení lidských zdrojů v mezinárodním prostředí Seminář pro studenty VŠE listopad 2003 Alena Olšarová, HR & Development Manager.
Role vysokoškolského pedagoga ve WBL PaedDr.Vanda Hájková, Ph.D
Prosperita organizace
EKO VY_32_INOVACE_EKO_12 MARKETINGOVÉ ŘÍZENÍ. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_20_PODNIKATELSKÁ.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
1. Projektový management I. ÚVOD II. PROJEKT III. PROJEKTOVÉ ŘÍZENÍ IV. PROJEKTOVÝ TÝM Přednáška č. 1: Projektový management.
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
1 NÁKLADOVÉ ÚČETNICTVÍ (MU_305). 2 Ing. Jaroslav Wagner, PhD. Katedra manažerského účetnictví Místnost: 285 NB KH: Pondělí 15,00 – 17,00 hod.
Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ
Proces řízení kvality projektu Jaromír Štůsek
Prezentace společnosti GOLFER s.r.o Konference Partnerství pro budoucnost – CÍLOVÝ SYSTÉM ŘÍZENÍ MÍSTNÍHO ROZVOJE STRATEGIE A PROJEKTY.
Prof. Molnár1 Podnikové informační systémy Outsourcing IS/IT a ASP Prof. Ing. Zdeněk Molnár, CSc Ústav řízení a ekonomiky podniku
Dobré odpoledne.
Role znalostí MANAGEMENTU A MARKETINGU v přípravě pracovníků pro řešení vědecko-výzkumných úkolů Doc. RNDr. Eva Grublová, CSc. Mgr. Daniela Navrátilová.
MANAGEMENT - Pojetí managementu
Manažer a leader. Klíčové kompetence. Pavla Kotyzová
Eva Dufková, Jan Matyáš VSRR, 3.ročník
Management - Organizování
Manažer a leader. Klíčové kompetence. Pavla Kotyzová
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Management Přednáška 5: - Výběr a rozmístění pracovníků
Základy managementu Ing. Alena Šafrová Drášilová
5. PROJEKCE MODERNÍCH ORGANIZAČNÍCH A ŘÍDÍCÍCH PODNIKOVÝCH STRUKTUR Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology.
Personální plán pro podnikatelský plán
Důvody sestavování podnikatelského piánu Struktura podnikatelského plánu poskytuje podnikateli užitečný kontrolní prostředek pro zpracování informací.
Management v NO Význam pojmu management: řízení (označení funkce) řídící pracovníci vědní disciplína, předmět studia.
Podstata podniku a podnikání. Znaky podnikání Zisk Riziko Kapitál Zhodnocování Zákazníci.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Management a řízení hotelu Název vyučovací oblasti:Managerské funkce Ročník / obor studia:IV.
Přednáška Akce: Přednášející: Ing. Zdeněk Čežík | Konzultant managementu a podnikových procesů | TFM Výzvy Facility managera.
Model struktury strategického managementu
Podklady pro zpracování semestrální práce
Osobní management – modul č.4
Podstata organizování Typy organizačních struktur Ekoinkubátor Podniková ekonomika Ing. Eva Štěpánková ESF MU Katedra podnikového hospodářství
Aplikace managementu ve sportovním klubu (min
Ekonomika malých a středních podniků
Management Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti Tento název může také označovat skupinu vedoucích pracovníků.
ORGANIZAČNÍ STRUKTURY
Místo lidských zdrojů ve znalostní ekonomice
Transkript prezentace:

Management Vav: Současnost a teorie Ing. Jiří Franek Olomouc, 3.11.2010

Osnova Úvod Výzvy věku síťové inteligence Teorie systému v aplikaci VaV Procesy managementu

Osnova Úvod Výzvy věku síťové inteligence Teorie systému v aplikaci VaV Procesy managementu

Úvod Co je to věda, výzkum a vývoj Věda není „nezávislou proměnnou“, ale je otevřeným systémem ve společnosti se silnou zpětnou vazbou. Je mocně ovlivňována vnějším okolím a její rozvoj je obecně spoluutvářen významnými myšlenkami kulturního prostředí. „Multikolinearita“ (A. Toffler in Prigogine. I, 1977)

Osnova Úvod Výzvy věku síťové inteligence Teorie systému v aplikaci VaV Procesy managementu

Výzvy věku síťové inteligence Vývoj lidské společnosti, Evoluce Vlny Zemědělská Průmyslová Postindustriální Informační, znalostní ? Civilizační vlny 1.zemědělská 􀂆nahradila předchozí společnost sběračů a lovců 2.průmyslová 􀂆masová výroba, distribuce, spotřeba, vzdělávání, média, odpočinek, zábava, zbraně (hromadného ničení) 􀂆standardizace, centralizace, byrokracie 􀂆nukleární rodina 􀂆vzdělávací systém továrního typu 􀂆korporace postindustriální 􀂄informační věk 􀂄rozmanitost životních stylů, subkultur 􀂄adhokracie (flexibilní, „fluidní“ organizace) 􀂄rychlá adaptace na změny 􀂄informace jako substitut ostatních zdrojů 􀂆civilizace třetí vlny bude mít k dispozici více informací a lépe uspořádaných informací, než jsme si před čtvrtstoletím vůbec dovedli představit 􀂄masová customizace (přizpůsobení na míru) 􀂄prosumer (producer, consumer) –sbližování výrobce a zákazníka zkracování intervalu mezi jednotlivými vlnami 􀂄1. vlna: 8 tisíc let př. n. l. –1650/1750 (tj. řádově tisíce let) 􀂄2. vlna: cca 1750 –1955 (tj. tři sta let) 􀂄3. vlna: 1955-(tj. řádově dekády)

Výzvy věku síťové inteligence Současný svět prochází postupný přechodem od informační společnosti ke společnosti znalostní. Podle se informační společností obvykle rozumí společnost, kde kvalita života i perspektiva sociálních změn a ekonomického rozvoje v rostoucí míře závisí na informacích a jejich využití Postupným uvědomováním si hodnoty znalostí, která začíná převažovat nad hodnotou informací, volně přechází ke společnosti znalostní. Vodáček, L., Rosický, A.: Informační management. Pojetí, poslání a aplikace. Management Press, Praha, 1997, ISBN 80-85943-35-2 

Výzvy věku síťové inteligence Dvanáct odpovídajících témat ve vztahu ke konkurenční strategii podniku: 7. Konvergence 8. Inovace 9. Role zákazníka10. Bezprostřednost 11. Globalizace 12. Nerovnosti 1. Kvalifikace 2. Digitalizace 3. Virtualizace 4. Molekularizace 5. Integrace/síťová orientace 6. Zánik mezičlánků

Osnova Úvod Výzvy věku síťové inteligence Teorie systému v aplikaci VaV Procesy managementu

Teorie systému v aplikaci VaV Faktory působící na systém Fáze růstu organizace Manažer a tým Klasifikace myšlenkových směrů managementu

Teorie systému Základním projevem určitého celku jeho chování vůči svému okolí, které je představováno reakcí systému na působení vstupních podnětů – stimulů z okolí. Zákonitosti chování systému jsou nezávislé (relativně) na prvcích, z nichž je systém sestaven, a určující pro jeho průběh je upořádání vazeb mezi prvky, tj. struktura systému.

Teorie systému Informace Materiál Finance Pracovníci Zboží a služby Transformace Zboží a služby OKOLÍ Stimuly SYSTÉM Reakce Zpětná vazba

Faktory působící na systém Externí Ekonomické Politické Sociální Demografické změny Změny v chování společnosti Konkurence Interní Organizační kultura, chování atd.

Fáze růstu organizace Krize vedení Majitel (zakladatel) vs. Manažer Případová studie RKL Media

Fáze růstu organizace Krize autonomnosti organizační struktura dělba práce v organizaci delegování

Fáze růstu organizací Krize řízení Střet zájmových skupin Majitelé (akcionáři) Management Zaměstnanci

Fáze růstu organizace Krize „červené pásky“ společnost společenská odpovědnost firem CSR další zájmové skupiny

Manažer a tým Management a leadership Motivace, dispozice a pracovní prostředí Kompetentnost

Manažer a tým Vlastnosti manažera odpovídající intelektuální úroveň, organizační schopnosti, vědomí odpovědnosti, umění rozhodovat, integrita osobnosti.

Klasifikace myšlenkových směrů managementu 1. etapa (vědecké řízení, pracovní postup) 2. etapa (plánování, nové metody) 3. etapa (spolupráce, konkurence) 4. etapa (flexibilita, komunikační technologie, intelektuální kapitál)

Osnova Úvod Výzvy věku síťové inteligence Teorie systému v aplikaci VaV Procesy managementu

Procesy managementu Plánování Organizování Vedení lidí Kontrola

Procesy managementu P O V K TOP STŘED 1. LINIE

Plánování Strategie Cíl (budoucí stav) Plán je podnikatelská koncepce, styl pod. chování, který přivede pod. ke současného stavu ke stavu cílenému. Cíl (budoucí stav) Hierarchická soustava SMART Plán je písemný dokument, který je časově vymezen.

Plánování Hierarchie plánování: Realizace Kontrola Strategie Dlouhodobý plány Roční taktické plány Krátkodobé operační plány Realizace Kontrola

Organizování Identifikace a klasifikace pořadových činností Seskupování činností potřebných pro dosažení cílů Zabezpečení horizontálního a vertikální koordinace (propojení v org. struktuře). Organizační struktury

Organizování Organizační struktury liniově organizační struktury, funkcionální organizační struktury, liniově štábní organizační struktury, Divizionální, organizační struktury s pružnými prvky(maticová struktura)

Vedení lidí Vedení lidí má za úkol řídit pracovní výkon a rozvoj pracovníků Řízení Hodnocení a kontrola Odměňování a motivace Rozvoj lidí Komunikace, pracovní atmosféra

Vedení lidí Manažer vědeckovýzkumného útvaru má za úkol skloubit formální i neformální metody řízení. Jeho cílem je zabezpečit vysokou úroveň motivace, zápalu a orientaci pracovníků na splnění cílů. Musí řídit jejich rozvoj, ale také dávat pozor na to, aby tím neutlumil jejich inovační potenciál.

Kontrola Kontrola v užším pojetí znamená zjišťování odchylek realizace od plánu. V širším pojetí na ni můžeme nahlížet jako na komplex činností zahrnující rozpočetnictví, audit, plánování, využití informační techniky aj.

Kontrola získávání a výběr informací ověření správnosti hodnocení procesů závěry a návrhy opatření zpětná kontrola

Kontrola Specifika VaV Časová náročnost vs. stanovené termíny Výsledky tvůrčí činnosti jsou špatně předvídatelné Podnikový čas vs. čas VaV Některé procesy nelze přerušovat (nové metody bezdotykové kontroly )

Virtuální organizace Dnešní směr komunikace, globálních operací a rozvoje virtuálních technologií stále více usnadňuje vznik virtuálních organizací a postupně maže některé nevýhody oproti klasickému VaV. Virtuální organizace dnes již překonávají klasické VaV.

Virtuální organiazce Výhody: Flexibilita s možností měnit konfiguraci pracovního prostředí Členové týmu nemusejí pracovat ve stejný čas a na stejném místě Mají náročný rozvrh a daná pravidla práce (termíny), mohou pracovat okamžitě Snižují čas na vývoj (uvedení na trh) Efektivnější rozhodování na úrovni VaV

Virtuální organizace Výběr členů nezáleží na místě (mohou využít talenty ze všech koutů světa) Vyšší produktivita, rychlejší vývoj Vyšší míra volnosti (časové flexibility) Vysoká míra koheze Snadný management práce a monitoring Využívání zdrojů z celého světa Akceschopnost a reakce na měnící se prostředí Seberegulace a sebekontrola Nástroj pro globální spolupráci a vývoj

Virtuální organizace Nevýhody Nedostatek fyzické interakce Strukturovaný, kontrolovaný a formální proces Možné komplikace z důvodu velké vzdálenosti (časové zóny, kultura apod.) Komplementarita technologií (připojení k internetu apod.)

Virtuální organizace Různé myšlenkové procesy závislé na národnosti a kultuře Odpor pracovníků k většímu využvání technologií (náročnost programů apod.) Kulturní diversita může mít dopad na výkonnost týmu Členové týmu potřebují zvláštní školení a motivaci Riziko spojené se závoslotí na ICT

Děkuji za pozornost