Komunikace poskytovatelů zdravotní péče Komunikace příjemců zdravotní péče Milan Cabrnoch Pavel Hronek Tomáš Mládek
IZIP zdravotní knížka pacienta na Internetu Milan Cabrnoch Pavel Hronek Miroslav Ouzký Tomáš Mládek
Nelze oddělit poskytovatele a příjemce neexistují data, která zná ošetřující lékař a neměl by je znát jeho pacient neexistují data, která zná pacient a neměl by je znát jeho ošetřující lékař porucha komunikace vede ke ztrátě kvality spotřeby a poskytování péče utajování informací vede ke ztrátě důvěry méně informací znamená nižší kvalitu zdravotní péče a to nechce nikdo
Regionální charakter nemá ani péče, ani komunikace regionalizace zdravotnictví byla a je chybným politickým rozhodnutím, kterému se nepodřídí ani pacienti, ani lékaři, ani informatici namísto regionálního omezování se zdravotnictví globalizuje
Regiony ve zdravotnictví regiony (kraje) jsou pouze dočasnými majiteli několika málo zdravotnických zařízení a úřady pověřenými přeneseným výkonem státní správy regiony nemají žádnou odpovědnost za zdravotní péči směrem k občanům, tuto odpovědnost nese stát krajská koncepce zdravotní péče je nebezpečný nesmysl!
Co je cílem? Cílem všeho snažení ve zdravotnictví je dostupná a kvalitní zdravotní péče.
Kvalitu zdravotní péče ovlivňuje rozhodování rozhodování pacienta rozhodování lékaře není jen kvalita poskytování, ale i kvalita spotřeby
Kvalitu rozhodování ovlivňují dostupné informace znalosti - informace bez vztahu k pacientovi data - informace vztažené k pacientovi informace relevantní zpracovatelné
Data musí být dostupná v okamžiku rozhodování Při poskytování zdravotní péče vzniká velké množství dat získaných s vynaložením značných nákladů: materiální personální rizika pacienta čas - vždy místo - tam, kde se rozhoduje obvykle tam, kde je pacient
Kdo rozhoduje? pacient lékař zda bude spotřebovávat péči kde bude spotřebovávat péči jakou péči bude spotřebovávat lékař diagnóza terapie
Společné rozhodování Pacient i lékař rozhodují společně. a) lékař rozhoduje a pacient rozhodnutí přijímá b) lékař doporučuje a pacient rozhoduje Vzhledem k tomu, že se oba podílí na rozhodování, mají mít oba přístup k datům.
Zacházení s daty komu data patří kdo má právo s daty nakládat pacientovi tomu, kdo je získal tomu, kdo je interpretoval kdo má právo s daty nakládat souhlas pacienta
Organizace péče a komunikace Komunikace mezi zdravotnickými zařízeními závisí na organizaci poskytování zdravotní péče. Klíčovou roli při organizaci péče a tedy i při komunikaci hraje pacient a jeho praktický lékař.
Péči organizuje pacient (model „chaos“) pacient sám vyhledává jednotlivé lékaře bez další vazby mezi nimi navzájem lékaři nemohou komunikovat mezi sebou, protože o sobě nevědí funguje pouze komunikace prostřednictvím pacienta
Model „řetěz“ pacient vyhledá jednoho lékaře a ten jej posílá k dalším lékařům odesílající lékař může zaslat data tam, kam odesílá pacienta, ale jen ta, která má k disposici v okamžiku odesílání řetěz funguje dokud se nepřetrhne
Model „síť“ pacient vyhledá lékaře, který jej posílá dalším lékařům, kteří si pacienta navzájem posílají „sem a tam“ lékaři mohou pacienta vybavovat daty, která mají k disposici koordinovat výměnu dat je velmi obtížné, péče se multiplikuje a data se ztrácí
Model „hvězda“ pacient vyhledá lékaře (praktika), který koordinuje další péči koordinující lékař shromažďuje data a zasílá je tam, kam odesílá pacienta pokud je koordinující lékař kvalitní, výměna dat je kvalitní, brání se multiplikaci péče a zkvalitňuje a zrychluje se rozhodování
Konsilium koordinující lékař požádá jiného lékaře o konsilium konsiliář neindukuje žádnou další péči a vrací pacienta koordinujícímu lékaři s doporučením dalšího postupu
Předání do péče dočasné nebo trvalé lékař převezme pacienta do péče pro určitý problém, indukuje další péči, koordinujícímu lékaři zasílá zprávy v případě více než jednoho současného předání je problém s koordinací
Povinnosti lékařů (§21 z 48/1997 Sb.) vybavit pacienta předávaného jinému lékaři informacemi potřebnými pro zajištění návaznosti poskytování zdravotní péče zaslat zprávu o poskytnuté péči lékaři, který pacienta „poslal“, obvykle registrujícímu praktickému lékaři
Realita lékař často neví, komu pacienta předává, kde pacient bude pokračovat v péči lékaři často zprávy nezasílají, i když vědí, komu by je zasílat měli v zákonu není sankce
Kdo doplácí na chyby při předávní dat? pojišťovna hradí zbytečně poskytnutou péči lékař poskytuje zbytečnou péči indukuje zbytečnou péči pacient nese rizika spojená se získáváním již získaných dat dostává péči nižší kvality a později
Závěry dostupnost dat je významným kriteriem kvality zdravotní péče dostatečné výměně dat mezi lékaři brání nekoordinované poskytování péče a důvěrný charakter dat zásadní zájem na fungující výměně dat a na jejich dostupnosti při rozhodování má pacient
Řešení systémová změna zrušit svobodnou volbu lékaře zavést koordinované poskytování zdravotní péče péče jen na základě doporučení sankce na lékaře, kteří nepředali data zrušit ochranu osobních dat v rámci resortu
Řešení To nikdo nechce! systémová změna zrušit svobodnou volbu lékaře zavést koordinované poskytování zdravotní péče péče jen na základě doporučení sankce na lékaře, kteří nepředali data zrušit ochranu osobních dat v rámci resortu To nikdo nechce!
Správné řešení dát informace pacientovi! pacient má největší zájem na jejich dostupnosti, protože má největší zájem na kvalitě zdravotní péče pacient je vždy tam, kde se poskytuje zdravotní péče pacient nemá problém s ochranou osobních údajů a jejich poskytováním, protože jsou jeho
Řešením je zdravotní knížka pacienta není řešením ideálním ale je řešením pro dnešní den vypořádá se s ochranou osobních dat vypořádá se s „chaosem“ ve spotřebě i při poskytování péče je aplikovatelná v dnešní úrovni technologickém prostředí náklady jsou přijatelné a jsou zlomkem úspor
Zdravotní knížka není sen, ale běžná praxe zdravotní knížka je výhradním vlastnictvím pacienta objem a kvalitu informací ve zdravotní knížce ovlivňuje pacient a jeho ošetřující lékaři zdravotní knížka je kompatibilní se všemi způsoby práce se zdravotními daty současný stav projektu IZIP