Chemické reakce probíhají i v lidském těle, zajišťují životní funkce

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Chemické reakce Mgr. Helena Roubalová
Advertisements

NÁZEV ŠABLONY: INOVACE V CHEMII 52/CH21/ , VRTIŠKOVÁ VZDĚLÁVACÍ OBLAST: ČLOVĚK A PŘÍRODA NÁZEV VÝUKOVÉHO MATERIÁLU: CHEMICKÉ DĚJE A REAKCE AUTOR:
Typy chemických reakcí
Druhy chemických reakcí
ZÁKON ZACHOVÁNÍ HMOTNOSTI
Soubor prezentací: CHEMIE PRO I. ROČNÍK GYMNÁZIA
Reakce anorganické Chemie I
CHEMICKÉ REAKCE.
CHEMICKÉ REAKCE.
Chemický děj 1. Klasifikace chemických reakcí 2. Chemické rovnice 3
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_34.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: říjen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: IX Vzdělávací.
Chemická reakce Mgr. Jakub Janíček VY_32_INOVACE_Ch1r0120.
Reakce anorganické chemie II.
Chemická reakce, chem. rovnice
Chemická reakce a její rovnice
Chemická reakce a její rovnice
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_139_Druhy chemických reakcí AUTOR: Igor Dubovan ROČNÍK, DATUM:
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Anotace Prezentace určená k opakování a procvičování učiva o reakcích Autor Ing. Lenka Kalinová JazykČeština Očekávaný výstup Žák vyčíslí správně základní.
CHEMICKÉ REAKCE A ROVNICE
CHEMICKÁ VAZBA řešení molekulách Soudržná síla mezi atomy v ………………..
ZÁKON ZACHOVÁNÍ HMOTNOSTI, CHEMICKÁ REAKCE
1) Podmínka zachování druhu atomů - Na levé i pravé straně chemické rovnice nesmí chybět žádný druh atomů reagujících látek, může však být obsažen v látce.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Ch_015_Klasifikace chemických reakcí Ch_015_Chemické reakce_Klasifikace chemických reakcí Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice,
Neutralizace. Je reakce kyseliny s hydroxidem, při které vzniká sůl příslušné kyseliny a voda. Při neutralizaci se uvolňuje teplo – je to exotermická.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová Název: VY_32_INOVACE_06_CH9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: PALIVA Anotace:
Soli. Jsou chemické látky, které obsahují kationt kovu (nebo amonný kationt NH 4 + ) a aniont kyseliny.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 9. roč. Název materiálu VY_32_INOVACE_01_19 Neutralizace Autor Melicharová Jana.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 9 Autor: Mgr. Radek Martinák TERMOCHEMICKÉ REAKCE Lavoisier Laplace Hess Hoření, spalování Tepelná elektrárna.
CHEMICKÉ REAKCE © Mgr. Petra Vojtěšková, Mgr. Irena Plucková, Ph.D.
Chemické reakce. Chemická reakce je děj, při kterém z výchozích chemických látek vznikají jiné chemické látky. Výchozí chemické látky = REAKTANTY Vzniklé.
Chemické reakce AutorMgr. Žaneta Hrubá Datum vytvoření Datum ověření ve výuce Ročník8. Ročník Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací.
Základní škola M.Kudeříkové 14, Havířov-Město, příspěvková organizace Projekt: Tvorba inovativních výukových materiálů Šablona: „Přírodní vědy“ Předmět:
Chemie anorganická a organická Chemická reakce
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
Chemická reakce a její rovnice
EU peníze středním školám
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-01
ZŠ Benešov, Jiráskova 888 CHEMIE
FYZIKÁLNÍ CHEMIE.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
VY_32_INOVACE_CH.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.9.A.06_VÝPOČTY Z CHEMICKÝCH.
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
VY_32_INOVACE_01_20_Chemické rovnice, úpravy rovnic
Typy chemických reakcí, Chemie 8. a 9. ročník
Jak vznikají soli Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
1.1 Úvod do chemie Chemie je přírodní věda, která zkoumá vlastnosti a přeměny látek. Přeměny výchozích látek v jiné látky nazýváme chemický děj (chemická.
Chemické značky, vzorce a zákony
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Obecná a anorganická chemie
2. Základní chemické pojmy Obecná a anorganická chemie
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
u organických sloučenin
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-03
Opakování 8.ročník - pojmy
Ch_009_Chemické reakce_Podvojná záměna
Halogenidy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Roztoky Acidobazické děje
Název: VY_32_INOVACE_CH_8A_15G
Rozdělení chemických dějů
Chemická termodynamika (učebnice str. 86 – 96)
Základní chemické veličiny
CHEMIE - Test-obecná chemie
Kyslík - Oxygenium PSP IV.A skupina  6 valenčních elektronů
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Chemické reakce probíhají i v lidském těle, zajišťují životní funkce chemické látky se účastní různých dějů: fyzikální – nedochází ke změně chemických vazeb v CHL, mění se jen vlastnosti (např. skupenství, barva, vzhled); nevznikají nové látky chemické – dochází ke změnám chemických vazeb CHL; vznikají nové látky

reaktanty (výchozí látky) → produkty (vznikající látky) Chemické reakce Chemický děj = chemická reakce, zapisujeme ji chemickou rovnicí Chemická rovnice reaktanty (výchozí látky) → produkty (vznikající látky) př. 2 H2 + O2 → 2 H2O → +

Chemické reakce Zákon zachování hmotnosti v 18.stol jej nezávisle na sobě vyslovili Rus M.V. Lomonosov a Francouz A.L. Lavoisier: „V uzavřené soustavě při chemické reakci se hmotnost reaktantů rovná hmotnosti produktů.“

Chemické reakce př. 2 H2 + O2 → 2 H2O nutnost vyčíslení chemické rovnice (počet atomů téhož prvku musí být na obou stranách rovnice stejný a nezáleží na tom, zda je volný nebo vázaný) → stechiometrické koeficienty př. 2 H2 + O2 → 2 H2O chemické rovnice vyjadřují nejen které látky jsou reaktanty a které produkty, ale i poměr počtu částic, které se reakce účastní

Typy chemických reakcí chemické slučováni (syntéza, skladná reakce) ze dvou či více reaktantů →1 produkt NH3 + HCl → NH4Cl 2 Mg + O2 → 2 MgO

Typy chemických reakcí chemický rozklad (analýza, rozkladná reakce) z 1 reaktantu →2 či více produktů trávení živin 2 H2O2 →2 H2O + O2 CaCO3 → CO2 + CaO

Typy chemických reakcí chemické nahrazování (substituce, vytěsňovací reakce) 1 atom či skupina atomů v reaktantu je vytěsněna a nahrazena jiným atomem či skupinou v iontoměničích →snižování tvrdosti vody, odstraňování jedovatých kovů z odpadních vod Fe + CuSO4 → Cu + FeSO4 Zn + 2 HCl → H2 + ZnCl2

Typy chemických reakcí podvojná záměna (konverze) 2 reaktanty si navzájem vymění atomy nebo skupiny atomů, často vznik sraženin → důkazy látek AgNO3 +KI → KNO3 + AgI NaOH + HCl → NaCl + H2O

Chemické reakce děje , při kterých se uvolňuje teplo = exotermické děje řadíme k nim exotermické reakce (dýchání, hoření, rozpouštění NaOH v H2O) děje, při kterých se teplo spotřebovává = endotermické děje řadíme k nim endotermické reakce (fotosyntéza, rozklad vápence, rozpouštění NH4Cl v H2O