Ing. Vilém Sluka Výzkumný ústav bezpečnosti práce, v. v. i.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Obecné požadavky na výstavbu
Advertisements

ARATech2013 webová aplikace pro SEVESO III založená na metodologii EU
Zákon č. 266/1994 o dráhách zákon upravuje
Dokumentace k zajištění BOZP
Bezpečnost strojních zařízení Bezpečnost částí ovládacích systémů Část 1: Všeobecné zásady pro konstrukci ČSN EN ISO
TEORETICKÉ OTÁZKY BEZPEČNOSTI
ÚČEL AUTOMATIZACE (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
6. Řízení a monitoring procesů. Řízení, regulace, měření, monitoring, automatizaceve farmaceutickém průmyslu Řídicí systémy Měřicí a monitorovací systémy.
Nový zákon o ochraně ovzduší. Schválen Poslaneckou sněmovnou ČR dne 10. února 2012 Projednán Senátem ČR dne 15. března 2012 a vrácen Poslanecké sněmovně.
Metoda FMEA týmová analýza možností vzniku vad u posuzovaného návrhu spojenou s ohodnocením rizik výsledkem aplikace je návrh a realizace opatření vedoucích.
PROTIVÝBUCHOVÁ PREVENCE NV č. 406/2004 Sb.
Nástrahy veřejnoprávního projednávání a územního rozhodování Ing. Pavel Dražďák.
Organizační členění ÚO
Název příjemce: Základní škola Vyškov, Nádražní 5, příspěvková organizace Název partnera: Základní škola Bučovice, Školní 711 Číslo a název operačního.
Úpravy Kodexu PS a DS Aktualizace žádostí FVE a VTE Materiál na jednání kulatého stolu dne
Proces řízení rizik.
Zvýšení kvality řízení KÚPK aktivita A3 Informační strategie Analýza Workshop
Podrobné hodnocení rizika Ekologické újmy Tomáš Fencl OZO V prevenci rizik a požární ochraně, specialista havarijního plánování.
Komplexní produktivní údržba (TPM)
Možnost vzniku technologických havárií v důsledku přírodních katastrof P. Dobeš ) P. Danihelka, J. Řeháček, P. Poledňák ,
Přístup k posouzení rizika
Nový zákon v prevenci závažných havárií
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
Ing. Jana Vanková, Ing. Václav Komárek
Propojení zákona o integrované prevenci a zákona o hospodaření energií Ing. František Plecháč Státní energetická inspekce.
Únik nebezpečné látky - organizace v místě zásahu
Přístup k řešení bezpečnosti IT Nemochovský František ISSS Hradec Králové, dubna 2005.
Integrovaná prevence. Integrovaná prevence – prameny, cíle a předmět Prameny právní úpravy: –Směrnice Rady 96/61/EC o integrované prevenci a omezování.
Troubleshooting Hledání příčin poruch Metody pro určení proč něco nepracuje správně, nebo neposkytuje očekávané výsledky.
Dokumentace k zajištění BOZP
HACCP.
Prevence závažných havárií Ing. Libuše Sedláková 2006.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Název opory – Řízení BOZP, instituce BOZP, jejich místo, úloha a pravomoci Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt: Vzdělávání pro.
ŽIVELNÍ POHROMY A PROVOZNÍ HAVÁRIE Název opory – Direktivy SEVESO, zákon o prevenci závažných havárií a jejich význam Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Znojmo, Břeclav, Brno listopad 2014 kpt. Ing. Luděk VRÁNA HZS JmK, oddělení stavební prevence.
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
Sdružení poradců Požadavky ISO 9001:2015 a ISO 14001:2015
Zkušenosti se zaváděním vyhlášky MV č. 23/2008 Sb., o technických podmínkách požární ochrany staveb do praxe plk.Ing. Rudolf Kaiser plk.Ing. Rudolf Kaiser.
INFORMAČNÍ SYSTÉMY PRO KRIZOVÉ ŘÍZENÍ POUŽITÍ INFORMAČNÍCH SYSTÉMŮ PRO MODELOVÁNÍ A SIMULACE KRIZOVÝCH SITUACÍ - T3 ING. JIŘÍ BARTA Operační program Vzdělávání.
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
Roční souhrnná zpráva o výsledcích kontrolních akcí provedených inspekcí práce za rok 2012 Mgr. Ing. Rudolf Hahn generální inspektor.
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
Bezpečnost silniční a železniční dopravy Přednáška NÁVRH A VYHODNOCENÍ OPATŘENÍ KE SNÍŽENÍ NEHODOVOSTI Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního.
Náležitosti obsahu posouzení rizik závažné havárie, rozsah posouzení rizik závažné havárie zpracovávané pro objekty zařazené do skupiny A nebo do skupiny.
KONCEPCE ENVIRONMENTÁLNÍ BEZPEČNOSTI Základní dokumenty Bezpečnostní strategie NATO Mezinárodní strategie pro snižování rizika katastrof OSN.
Integrated and Planned Enforcement of Environmental Law Phare Twinning Project CZ03/IB/EN/01 PROGRAMY INSPEKCÍ Robert Mout DCMR – Agentura pro ŽP.
Přechod na ISO 9001:2015 v DIAMO, s. p.
Ústí nad Labem 4/2009 Ing. Jaromír Vachta
ČSN EN Výbušné atmosféry – Část 37: Neelektrická zařízení pro výbušné atmosféry – Neelektrické typy ochrany bezpečnou konstrukcí „c“, hlídání.
Územní studie Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor regionálního rozvoje
SEVESO podniky a jejich vliv na vývoj území v jejich okolí
Požární ochrana 2015 BJ13 - Speciální izolace
Směrnice o IPPC Úvod do filosofie
Interní předpisy hotelu
o ochraně přírody a krajiny
Prevence závažných havárií v ČR
ZÁKON O PREVENCI ZÁVAŽNÝCH HAVÁRIÍ
Nový zákon o ochraně ovzduší
INTEGROVANÉ POVOLOVÁNÍ SMĚRNICE IPPC: NEJLEPŠÍ POSTUPY
PROJEKT: Hodnocení průmyslových rizik
Bezpečnost hostů v hotelu, ochrana jejich zdraví a majetku
Ústí nad Labem 4/2008 Ing. Jaromír Vachta
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Vztah řízení výkonu a pracovního hodnocení zaměstnanců ve vybraném.
Požární prevence v bytových domech
AUTOEVALUACE CESTA KE KVALITĚ
Registr spaloven odpadů
Prevence závažných havárií
společensky významných objektů v zónách havarijního plánování
Transkript prezentace:

PROBLÉMY S PŘIJATELNOSTÍ RIZIKA PODLE ZÁKONA O PREVENCI ZÁVAŽNÝCH HAVÁRIÍ Ing. Vilém Sluka Výzkumný ústav bezpečnosti práce, v. v. i. Odborné pracoviště pro prevenci závažných havárií (OPPZH) Konference TVIP Aprochem 2019, Hustopeče 19. – 21. 3. 2019 Výzkumný ústav bezpečnosti práce, v. v. i. www.vubp.cz www.bozpinfo.cz

SPOLCHEMIE a. s., Ústí nad Labem https://mapy.cz/

Lovochemie, a.s., Lovosice https://mapy.cz/

Lučební závody Draslovka a.s. Kolín https://mapy.cz/

SYNTHOS Kralupy a.s. https//mapy.cz/

UNIPETROL DOPRAVA, s.r.o., železniční provoz Kralupy https//mapy.cz/

FLAGA s.r.o. Plnírna PB – Praha Satalice https//mapy.cz/

Způsob hodnocení přijatelnosti rizika závažných havárií podle zákona o prevenci závažných havárií (1) scénář vzniku a rozvoje závažné havárie (pro účely posouzení rizik podle zákona se jednotlivým scénářem rozumí větev stromu událostí, která končí jedním koncovým stavem základního scénáře) následek scénáře závažné havárie (N - mortalita) výsledná roční frekvence závažné havárie (FS): FS = FIU × PS FS – výsledná roční frekvence koncové události scénáře FIU – roční frekvence iniciační události scénáře PS – pravděpodobnost koncové události scénáře

Způsob hodnocení přijatelnosti rizika závažných havárií podle zákona o prevenci závažných havárií (2) některé další podmínky: atmosférické podmínky, pravděpodobnost výskytu nebezpečné látky v analyzovaném systému (PVNL), pravděpodobnost výskytu osob v dané lokalitě (PVO). Pravděpodobnost meteorologické situace v době havárie (Patm.podmínky) je dána součinem četnosti třídy stability, výskytu směru a rychlosti větru (Patm.stab. × Psměr.větru × Prychl.větru). výsledná roční frekvence scénáře závažné havárie (Fh): Fh = FS × PVNL × PVO × Patm.podmínky

Způsob hodnocení přijatelnosti rizika závažných havárií podle zákona o prevenci závažných havárií (3) Kritérium přijatelnosti skupinového rizika scénáře závažné havárie pro okolí hodnoceného objektu je dáno výrazem pro přijatelnou roční frekvenci závažné havárie: Fp přijatelná roční frekvence závažné havárie N odhad počtu usmrcených osob (mortalita)

Způsob hodnocení přijatelnosti rizika závažných havárií podle zákona o prevenci závažných havárií (4) Skupinové riziko scénáře závažné havárie pro okolí hodnoceného objektu se považuje za přijatelné, jestliže platí: Fh < Fp V případě, že výsledná hodnota skupinového rizika scénáře závažné havárie pro daný zdroj rizika je nepřijatelná, provede se podrobnější analýza rizik, a dle potřeby se stanoví a realizují organizační a technická opatření ke snížení tohoto rizika, prověřená opakovanou analýzou rizik a hodnocením rizik, která redukují následky a/nebo frekvenci možné závažné havárie.

Způsob hodnocení přijatelnosti rizika závažných havárií podle zákona o prevenci závažných havárií (5) Vyhláška č. 227/2015 Sb.: Celková přijatelnost rizika daného objektu pro jeho okolí je podmíněna přijatelnou roční frekvencí scénářů závažné havárie pro všechny hodnocené scénáře, souhrnem hodnocení dopadů závažné havárie na životní prostředí a hodnocením účinnosti a dostatečnosti preventivních a represivních havarijních opatření.

Některé příčiny nepřijatelnosti rizika (1) Analýza rizika proběhla správně, předmětný scénář představuje nepřijatelné riziko závažné havárie  stávající nakládání s nebezpečnou látkou v předmětném zařízení je neakceptovatelné. V analýze rizika došlo k početní chybě (např. špatně aplikovaná probitová funkce). V analýze rizika byly použity nedostatečné informace (např. neznalost chování nebezpečné látky po úniku nebo neznalost havarijního mechanismu).

Některé příčiny nepřijatelnosti rizika (2) V analýze rizika byly použity příliš konzervativní předpoklady, postupy nebo výpočtové programy (např. použití programu ALOHA). V analýze rizika nebyly zahrnuty některé dílčí pravděpodobnosti do stanovení výsledné frekvence analyzovaných scénářů. Záležitosti kolem územního plánování nebyly správně řešeny - provozovateli se schválenou bezpečnostní dokumentací dokladující přijatelné riziko v určitém časovém období „někdo něco za plotem postavil“, a tím změnil podmínky v okolí objektu provozovatele.

PROCESNÍ BEZPEČNOST Faktory, které ovlivňují procesní bezpečnost: vlastní návrh a provedení procesu, který zahrnuje chemismus procesu a provedení aparátů/zařízení a jejich konstrukční vlastnosti základní systém řízení procesu (Basic Proces Control Systém - BPCS) alarm a lidská intervence bezpečnostní přístrojové funkce (Safety Instrumented Function - SIF) fyzikální ochrana (pojišťovací zařízení) fyzikální ochrana fungující po úniku nebezpečné látky (např. jímky) podniková vnitřní havarijní odezva vnější havarijní odezva

Opatření pro snížení rizika chemických procesů vnitřní bezpečnost: jiné chemické látky materiálů a procesní podmínky pasivní: výběr procesních zařízení a podmínek, které snižují četnost nebo následky realizace nebezpečí bez aktivní účasti jakýchkoliv zařízení aktivní: je zavedena inženýrská kontrola - použitím ovládacích prvků, blokováním a nouzovým vypnutím systémů budou identifikované odchylky od procesních podmínek korigovány nebo potlačeny procedurální: použití operačních postupů, kontrol, havarijních opatření a jiných manažerských přístupů

Příklady doplňujících opatření (1) Nakládací a vykládací zařízení: vzdálenost od procesního zařízení, trhací spojky, spádování záchytné jímky, záchyt par, hasicí zařízení Řídicí systémy procesů, záložní systémy a blokovací zařízení: Jištění systémů, nouzové napájení, velíny mimo dosah havárií, měření provozních veličin pomocí přístrojů se zálohováním, prověřování blokovacích zařízení, vyspělý počítačový řídicí systém, detekce úniku Oddělování (izolace) a zachycování (sekundární kontejnment): různé typy ventilů, zpětné klapky, vodní a parní clony, pěna, ředění, neutralizace, dálkově ovládané nouzové a rychlouzavírací armatury, záložní nebo záchytné zásobníky nebo dvouplášťové zásobníky, pouzdra, jímky, hráze, drenáže; záchyt úniků přes pojistné armatury a membrány absorpcí ve skrubrech, adsorpcí, v kondenzátorech nebo spalování ve spalovacích pecích nebo na polním hořáku

Příklady doplňujících opatření (2) Ochrana před požárem a výbuchem: sprchování vodou, vodní a parní clony, různá hasiva, kontrola iniciace, protipožární a protivýbuchové stěny, použití inertní atmosféry Preventivní údržba a inspekce: zvýšení četnosti kontroly kritických zařízení, použití moderních diagnostických a testovacích metod, zvýšení odbornosti údržby i kontroly Systém řízení bezpečnosti: reakce na vývoj v oblasti prevence závažných havárií, poučení z havárií

Různé typy havárií

Únik hořlavé kapaliny (Reference Manual Bevi Risk Assessments, RIVM, version 3.2, 1. 7. 2009)

Postup při nepřijatelnosti rizik Existují různé způsoby a opatření, jak vývojům scénářů havárií zabránit nebo je alespoň usměrnit. V rámci modelování scénáře jsou do stromu událostí základního scénáře závažné havárie vloženy do větví scénáře bariéry  rozvinutý scénář závažné havárie. Metoda analýzy ochranných vrstev LOPA (Layer of Protection Analysis)  určení kolik nezávislých ochranných vrstev je třeba, aby skupinové riziko scénáře bylo přijatelné. Účinnost nezávislé ochranné vrstvy je kvantifikována její pravděpodobností poruchy na vyžádání.

Krajský úřad § 20 zákona o PZH – Rozhodnutí o návrhu bezpečnostní dokumentace § 49 zákona o PZH – mj. činnost v rámci územního plánování a stavebního řízení Možnosti vstupu KÚ do Posouzení rizik závažné havárie Informování veřejnosti Společenské klima

Provozovatel Existují případy, kdy provozovatel na základě nově postavených objektů s lidmi za svým perimetrem musí přepracovat hodnocení rizika, jehož výsledkem může být nepřijatelné riziko právě díky „nově se vyskytujícím obyvatelům či návštěvníkům“, a ani trvalé zvyšování spolehlivosti svých zařízení a zavádění dalších ochranných bariér to nevyřeší. Tato „de facto“ likvidace provozovatelů je naprosto nepřípustná a stát je povinen této situaci zamezit, což mu ukládá i směrnice SEVESO III ohledně výkonu řádného územního plánování.

Provozovatel V kapitole 3.1 přílohy č. 1 Vyhlášky č. 227/2015 Sb. by mělo být: „V případě, že výsledná frekvence scénáře závažné havárie se jeví jako nepřijatelná, stanoví se organizační a technická opatření ke snížení tohoto rizika a provede se nová analýza a hodnocení rizika za účelem prověření těchto opatření. Pro dodatečná organizační a technická opatření se stanoví termíny jejich realizace. V případě že není možné dosáhnout přijatelné úrovně rizika, je nutné tuto situaci řešit s krajským úřadem o podmínkách povolení provozu s přihlédnutím k dalším podmínkám v rámci celkového hodnocení rizika objektu. Pokud v rámci politiky územního plánování a jiných souvisejících politik a postupů provádění těchto politik se mění přijatelnost rizika závažných havárií, pak v případě nepřijatelnosti rizika závažných havárií musí být stávající bezpečnostní vzdálenosti mezi objektem (na který se vztahuje zákon o prevenci závažných havárií) a obytnými oblastmi, budovami a plochami sloužícími veřejnosti, rekreačními oblastmi, a pokud možno, důležitými dopravními cestami, zachovány.“

Děkuji za pozornost.