V Jihomoravském kraji Financování sociálních služeb

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sociální zabezpečení 4. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Advertisements

Sociální služby SOZ.
Vzděláváním poskytovatelů sociálních služeb v zavádění standardů kvality sociálních služeb k funkční a efektivní Síti sociálních služeb Královéhradeckého.
Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
Koncepce politiky bydlení v ČR do roku 2020 a sociální bydlení 18. Září 2012.
Zákon o sociálních službách
Úloha Kraje v sociální oblasti Kompetence a odpovědnost Plán rozvoje a financování.
Plán rozvoje sociálních služeb Milevsko Ing. Michaela Švehlová Tato akce byla financována Evropskou unií, státním rozpočtem České republiky a Jihočeským.
Transformace sociálních služeb pro lidi s postižením
Základní informace o projektu Individuální projekt „Podpora sociálních služeb v Plzeňském kraji“
POPOROVANÉ AKTIVITY PROJEKTŮ
CENTRUM SOCIÁLNÍCH SLUŽEB PRUNÉŘOV. Investor: Město Kadaň, Mírové náměstí 1, Kadaň 43201, Ústecký kraj Projektant: Ing. Jiří Kučera, Mírové náměstí 117,
SOCIÁLNÍ SLUŽBY V ČR.
Setkání s poskytovateli sociálních služeb –
Sociální služby 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost
PODPOROVANÉ AKTIVITY PROJEKTŮ Programu švýcarsko-české spolupráce
SOCIÁLNÍ SLUŽBY
SOCIÁLNÍ SLUŽBY V ČR. SOCIÁLNÍ SLUŽBY Pojem sociální služby je používán v odborné literatuře ve dvou úrovních: jako forma sociální pomoci poskytovaná.
RUD – rozpočtové určení daní přílohy zákona č. 243/2000 Sb,
Návrh legislativních změn v oblasti náhradní rodinné péče (výstupy projektu) PhDr. Miloslav Macela Praha, 16. června 2015.
1 Budoucnost komunitních služeb v ČR Zuzana Jentschke Stőcklová náměstkyně ministryně pro sociální a rodinnou politiku.
Datum: Zpracoval(a): Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Financování sociálních služeb a podmínky podpory nově vznikajících sociálních.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Úprava „Pravidel řízení o přiznání finanční podpory JMK pro rok 2016 v oblasti podpory poskytování soc. služeb„ ODDĚLENÍ EKONOMIKY A KONTROLY
Mechanismus finanční podpory sociálních služeb formou vyrovnávací platby 1.
Nová dotace pro jednotky sborů dobrovolných hasičů obcí v roce MINISTERSTVO VNITRA ČESKÉ REPUBLIKY Brig. gen. Ing. Drahoslav Ryba Generální ředitel.
Zkušenosti s uplatňováním principů veřejné podpory ve Zlínském kraji Konference „Plánování a financování sociálních služeb v Jihomoravském kraji“
Zkušenosti s uplatňováním principů veřejné podpory v Královéhradeckém kraji Systém řízení a financování sítě sociálních služeb v Královéhradeckém kraji.
Projekt „Podpora plánování rozvoje sociálních služeb v JMK III.“ a jeho výstupy Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Jihomoravském kraji na období.
Dávky SSP, pomoci v hmotné nouzi a příspěvek na péči.
Sociální služby a Projekt Zdravý kraj v Jihomoravském kraji J.Drbal, V.Kytnerová, K.Zouharová Plánování rozvoje sociálních služeb Dobrá praxe zdravých.
Sociální služby v ČR Mirka Wildmannová
Prezentace služeb OPORA V roce 2014 poskytoval spolek OPORA občanům města Roudnice nad Labem tyto registrované sociální služby: Pečovatelská služba Odborné.
Pravidla řízení o stanovení a přiznání finanční podpory JMK pro rok 2017 Pravidla řízení o stanovení a přiznání finanční podpory JMK pro rok 2017 OSV JMK.
INTEGROVANÝ REGIONÁLNÍ OPERAČNÍ PROGRAM Ing. Lucie Veselá.
FINANCOVÁNÍ SOCILÁNÍCH SLUŽEB V ROCE 2016 SPOLUÚČAST OBCÍ ORP NA FINANCOVÁNÍ.
Olomoucký kraj Mgr. Yvona Kubjátová náměstkyně hejtmana.
Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa: Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE K POZNÁVÁNÍ.
Financování sociálních služeb 2015 Olomouc
Střednědobé plány krajů, sítě sociálních služeb a přechod financování sociálních služeb Mgr. Ivana Stráská.
Humanitární sdružení PERSPEKTIVA. Působnost organizace  HS Perspektiva poskytuje služby cílové skupině již 10 let  Sociální rehabilitaci od
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Ústeckém kraji na období konference Sociální služby v Ústeckém kraji Krajský úřad Ústeckého kraje.
S třednědobé plánování sociálních služeb v Ústeckém kraji v praxi Setkání s poskytovateli sociálních služeb, Ústí nad Labem, září 2016.
Síť sociálních služeb Ústeckého kraje Setkání s poskytovateli sociálních služeb v Ústeckém kraji.
Sociální práce v roce 2012 Bc. Ivana Vedralová. Od Úřad práce ČR převezme:  Činnosti, které přímo souvisejí s řízením, rozhodováním a výplatou.
Podpora sociálních služeb, komunitního života a sociálního bydlení
Projekt Sociální služby v Ústeckém kraji
Projekt na podporu neformální péče v ORP Hodonín
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb
Analýza potřebnosti rozvoje sociálních služeb v Brně pro další osoby ohrožené sociálním vyloučením Dílčí odborná studie pro tvorbu 5. Komunitního plánu.
Setkání členů RZK a představitelů KUZK se starosty měst a obcí Zlínského kraje 6. dubna 2017, Vsetín Sociální oblast Michaela Blahová radní Zlínského.
Pečovatelská služba.
PODPORA SOCIÁLNÍCH SLUŽEB V ÚSTECKÉM KRAJI 2 - POSOSUK 2
Pravidla řízení o stanovení a přiznání finanční podpory JMK pro rok 2018 OSV JMK.
Pravidla řízení o stanovení a přiznání finanční podpory Jihomoravského kraje pro rok 2018 v oblasti podpory poskytování sociálních služeb Obecná východiska.
Koncepce rozvoje sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením poskytovaných příspěvkovými organizacemi Zlínského kraje na období Luhačovice.
INTEGROVANÝ OPERAČNÍ PROGRAM pro období 2007–2013 Oblast intervence 3
Úloha kraje v síťování sociálních služeb
Helena Chodounská Ukazatele potřebnosti sociálních služeb
PODPORA SOCIÁLNĚ-PRÁVNÍ OCHRANY DĚTÍ NA KRAJSKÉM ÚŘADĚ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE II Metodické setkání na téma „Standardy kvality sociálně-právní ochrany na.
Konzultační proces k tématu „Nová „druhologie“ sociálních služeb a souvisejících konceptů změn“ Chotoviny, květen, 2014 Mgr. Jan Vrbický.
Ing. Stanislava Správková
Potřebnost sociálních služeb ve městě Veltrusy
Odbor sociálních věcí KUPK leden 2019
„Současná situace a zkušenosti v oblasti péče a podpory seniorů s demencí v kontextu sociálních služeb“ Praha
Podpora vybraných druhů sociálních služeb ve Středočeském kraji II
Pravidla pro tvorbu sítě sociálních služeb v JMK pro rok 2020
Projekt Evaluace sociálních služeb v Moravskoslezském kraji
CENTRUM NA PODPORU INTEGRACE CIZINCŮ
Dokončení DŘ 2012 a Podmínky DŘ 2013
Transkript prezentace:

V Jihomoravském kraji Financování sociálních služeb Odbor sociálních věcí Krajského úřadu JMK 21.3.2019 v Hodoníně

Odbor sociálních věcí KrÚ JMK sociální práce, SPO a rodinné politiky Oddělení sociálních služeb Oddělení ekonomiky a kontroly Oddělení sociální práce, SPO a rodinné politiky

Odbor sociálních věcí KrÚ JMK zabezpečuje plnění funkce zřizovatele odvětvových příspěvkových organizací, které poskytují sociální služby, metodicky je řídí a kontroluje (jde o pobytová zařízení, zejména domovy pro seniory, domovy se zvláštním režimem a domovy pro osoby se zdravotním postižením) koordinuje poskytování sociálních služeb na území Jihomoravského kraje a zajišťuje dostupnost informací o možnostech a způsobech poskytování sociálních služeb na území kraje rozhoduje o registraci poskytovatelů sociálních služeb na území Jihomoravského kraje a vede registr poskytovatelů sociálních služeb vyřizuje stížnosti a další podněty obcí a občanů v oblasti sociálních služeb a sociálně právní ochrany dětí

Odbor sociálních věcí KrÚ JMK rozhoduje v odvolacím řízení na úseku sociálně právní ochrany dětí zajišťuje zprostředkování náhradní rodinné péče v součinnosti s obecními úřady obcí s rozšířenou působností, Ministerstvem práce a sociálních věci ČR a Úřadem pro mezinárodněprávní ochranu dětí a vytváří podmínky pro zřizování zařízení sociálně právní ochrany dětí rozhoduje o zařazení a vyřazení žadatele do evidence osob vhodných stát se pěstounem nebo osvojitelem a vede tuto evidenci zpracovává koncepci rodinné politiky

Sociální služby v JMK Sociální služba zahrnuje činnost nebo soubor činností, které zajišťují pomoc či podporu osobám v nepříznivé životní situaci, a to za účelem sociálního začlenění nebo ochrany sociálního vyloučení.

Sociální služby v JMK Sociální poradenství zahrnuje poradenství základní, které je základní činností všech sociálních služeb, a poradenství odborné, které je již zaměřeno na potřeby konkrétních uživatelů dané služby. Služby sociální péče pomáhají lidem se zajištěním jejich fyzické a psychické soběstačnosti. Cílem je podpořit jedince žít v jejich přirozeném prostředí a umožnit jim co nejvyšší zapojení do běžného společenského života. Služby sociální prevence pomáhají jedincům ohroženým sociálním vyloučením z důvodu krizové sociální situace, svých životních návyků nebo způsobu života, jež vede ke konfliktu se společností. Cílem služeb je pomáhat osobám k překonání nepříznivé situace a chránit společnost před vznikem a šířením nežádoucích společenských jevů.

Sociální služby v JMK Síť sociálních služeb Jihomoravského kraje v roce 2019 obsahuje celkem 467 služeb.

Sociální služby v JMK Sociální služby jsou poskytovány jako služby ambulantní, pobytové či terénní. V rámci ambulantní služby dochází klient přímo do zařízení. Pobytová služba umožňuje jedincům v nepříznivé sociální situaci dlouhodobě žít v zařízení sociální služby. Cílem terénních sociálních služeb je naopak přinést potřebné služby ke klientovi do jeho domácnosti.

Sociální služby v JMK

Dotace ze státního rozpočtu - MPSV výši dotace kraji stanoví MPSV ve výši procentního podílu kraje na celkovém ročním objemu finančních prostředků vyčleněných ve státním rozpočtu na podporu sociálních služeb (§ 101a, odst. 4 zákona o sociálních službách) následovně: výše procentního podílu byla stanovena podle vícera kritérií např. osoby pobírající příspěvek na péči, vyloučené lokality, rozloha kraje, počet obyvatel Praha 8,08 Olomoucký 7,81 Jihočeský 6,67 Pardubický 5,37 Jihomoravský 9,21 Plzeňský 4,86 Karlovarský 3,40 Středočeský 10,93 Královéhradecký 5,46 Ústecký 9,71 Liberecký 4,14 Vysočina 5,30 Moravskoslezský 11,99 Zlínský 7,07

Výše dotace jednotlivým krajům v roce 2018 Počet obyvatel* Výše dotace 2018 Přepočet na obyvatele Praha 1 290 073 1 157 428 626 Kč 897 Jihočeský 639 532 955 451 601 Kč 1 494 Jihomoravský 1 180 997 1 319 296 739 Kč 1 117 Karlovarský 295 648 487 036 798 Kč 1 647 Královéhradecký 550 958 782 123 800 Kč 1 420 Liberecký 441 131 593 038 925 Kč 1 344 Moravskoslezský 1 206 599 1 717 520 944 Kč 1 423 Olomoucký 633 157 1 118 752 175 Kč 1 767 Pardubický 517 762 769 231 649 Kč 1 486 Plzeňský 580 121 696 176 129 Kč 1 200 Středočeský 1 348 840 1 565 680 060 Kč 1 161 Ústecký 820 840 1 390 919 797 Kč 1 695 Vysočina 508 722 759 204 421 Kč 1 492 Zlínský 583 093 1 012 750 048 Kč 1 737

Výše dotace jednotlivým krajům v roce 2019 pro početně větší kraje je nastavení podílu dotace ze státního rozpočtu nerovnoměrné při větším počtu obyvatel je předpoklad i většího počtu sociálních služeb služby působící v různých krajích v Jihomoravském kraji na stejné služby obdrží nižší dotace, jelikož je rozdělována nižší částka většímu počtu služeb Jihomoravský kraj má nastavené výše hodnot finanční podpory na úvazek či lůžko u jednotlivých služeb nižší než jsou doporučená ze strany MPSV, a to s ohledem na nižší objem finanční prostředků ze státního rozpočtu a průměrné náklady služeb za uplynulé roky snaha Jihomoravského kraje o novelu zákona o sociálních službách - nikoliv na úkor početně menších krajů, ale naopak by měla zajistit zvýšení podílů krajům početně větším tak, aby všechny kraje v přepočtu na závazný indikátor služby (úvazek či lůžko) poskytovali srovnatelnou finanční podporu u stejných druhů sociálních služeb

Výše dotace jednotlivým krajům v roce 2019 vyšší dotace ze státního rozpočtu umožní upravovat i spoluúčast obcí a kraje na financování sociálních služeb, umožní i její snížení při stávajícím režimu a požadavku obcí na další rozšiřování sítě sociálních služeb (nutné upravit výši spolufinancování, tedy zvýšení u vybraných sociálních služeb?) MPSV nestanoví závazně žádné podíly spoluúčasti krajů a obcí na financování sociálních služeb každý kraj má jiná pravidla a jiné podmínky financování sociálních služeb

Výše spoluúčasti na financování sociálních služeb – srovnání krajů Srovnání s návrhem na rok 2019 – 2020:   Jihomoravský kraj Vysočina Olomoucký kraj Zlínský kraj Pečovatelská služba 22 40 30 20 Odborné sociální poradenství 10 SAS pro rodiny s dětmi 17 SAS pro seniory a osoby se zdravotním postižením Nízkoprahová zařízení pro děti a mládež 25

Výše spoluúčasti na financování sociálních služeb Návrhem na rok 2019 – 2020: zvýšení spoluúčasti pouze u vybraných sociálních služeb pečovatelská služba – povolený rozvoj až o 3 pracovníky pečovatelských služeb na zajištění 7 denní služby 12 hodin denně, požadavek na rozšíření 36 pečovatelských služeb o 74,5 úvazků v přímé péči znamená navýšení nákladovosti sítě o 43.984.800 Kč při normativu 41 000Kč. odborné sociální poradenství – navýšení spoluúčasti u obecného poradenství; poradnám pro oběti domácího násilí, trestních činů či osobám s poruchami příjmu potravy se zvýší spoluúčast kraje

Výše spoluúčasti na financování sociálních služeb sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi – jedná se o místní služby pro rodiny, financování obcí nezasáhne, služba je zařazena v individuálním projektu sociálně aktivizační služby pro seniory a osoby se zdravotním postižením - jedná se o místní služby, obce by měli prověřovat jejich realizace a spokojenost občanů s jejich fungováním nízkoprahová zařízení pro děti a mládež – lokálně velmi omezené služby, mnohdy pouze pro děti z části města obce by měli prověřovat jejich realizace a spokojenost občanů s jejich fungováním

Výše spoluúčasti na financování sociálních služeb výše spoluúčasti obce se odvíjí od nákladovosti sociálních služeb zařazených do základní sítě Jihomoravského kraje pokud obce deklarují potřebnost sociálním službám bez závazku jejich financování, jsou takové služby zařazeny do základní sítě a získávají podíl na prostředcích ze státní dotace i krajského rozpočtu obce mohou svým rozhodnutím významně ovlivnit složení základní sítě podle skutečných potřeb svých občanů, jejich požadavků na sociální služby do skupiny služeb potřebných v územním obvodu obce s rozšířenou působností bez závazku financování v plné výši by mohly být zařazovány zejména služby sociální péče pobytové s působností přesahující její územní působnost

Finanční podpora sociálních služeb z rozpočtu Jihomoravského kraje 2015 81 200 000 Kč 2016 193 719 000 Kč 2017 193 926 000 Kč 2018 194 000 000 Kč 2019 236 000 000 Kč

Záměry JMK v oblasti sociálních služeb zajišťovaných příspěvkovými organizacemi výstavba domovů pro seniory převážně s alzheimerovou či jinou formou demence v Miroslavi, Hustopečích, Bučovicích a na Tomešově ulici v Brně nejedná se o pouhé navýšení počtu lůžek, ale o modernizaci a humanizaci poskytovaných sociálních služeb krajskými příspěvkovými organizacemi náklady na jedno lůžko pro seniory představují 320 000 Kč ročně náklady na jeden úvazek pečovatelské služby činí 492 000 Kč ročně (dle normativu)

Požadavky obcí na rozšíření sociálních služeb v roce 2019 OSV obdrželo celkem 172 návrhů rozvoje sociálních služeb pro rok 2019, z toho 29 návrhů na vznik sociální služby a 143 návrhů na rozšíření stávající služby. 45 návrhů nebylo v souladu se SPRSS 2018 – 2020, což je jednou z podmínek pro vstup do Základní sítě služeb Nejčastější návrhy rozvoje pro služby: Pečovatelská služba - návrh na vznik - 2x - návrh na rozvoj - 37x Osobní asistence - návrh na vznik - 1x - návrh na rozvoj - 12x Odlehčovací služby pobytové - návrh na vznik - 7x SaS pro rodiny s dětmi - návrh na rozvoj - 7x Chráněné bydlení - návrh na rozvoj - 6x

Nákladovost sítě sociálních služeb Jihomoravského kraje v roce 2019 nákladovost sítě sociálních služeb vypočítaná dle obvyklých nákladů (normativů) stanovených Dodatkem č. 1 k Pravidlům financování pro rok 2017 činí 1.624.000.000 Kč při dotaci z MPSV zvýšené v roce 2019 o 3% bude nutné všechny sociální služby v JMK krátit v rozsahu cca 20%

Pobytové sociální služby pro seniory Na území Jihomoravského kraje je provozováno 48 domovů pro seniory 2 714 lůžek 41 domovů se zvláštním režimem 3 280 lůžek celkem 5 994 lůžek Nabídku zajišťuje 53 poskytovatelů - příspěvkové organizace zřizované JMK a obcemi, církevní a nestátní neziskové organizace

Nemovitosti v majetku JMK historické budovy (11 bývalých zámků) Domov pro seniory Jevišovice, p.o Domov Božice, p.o.

Nemovitosti v majetku JMK budovy z minulého století, které prošly částečnou rekonstrukcí Centrum služeb pro seniory Kyjov, p.o. Domov pro seniory Zastávka, p.o.

Nemovitosti v majetku JMK moderní budovy odpovídající dnešním požadavkům Domov u Františka, p.o., Újezd u Brna Domov pro seniory Předklášteří, p.o.

Kontakt PhDr. Petr Horehleď vedoucí odboru sociálních věcí Krajský úřad Jihomoravského kraje Žerotínovo náměstí 3 601 82 Brno horehled.petr@kr-jihomoravsky.cz Tel.: 541 651 131 Mobil: 601 320 724