Meteorologie.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a příroda, Přírodopis, Atmosféra Autor: Kamil Bujárek, Bc. Název.
Advertisements

VÝZNAMNÉ NEKOVY. VODÍK značka H latinský název Hydrogenium 1 1 H (1p +, 1e - ) nejrozšířenější izotop tvoří dvouatomové molekuly H 2 Obr. 1: atom vodíku.
VAR. - je způsob vypařování, při kterém se kapalina přeměňuje na plyn v celém objemu (nevypařuje se jen na povrchu) - nastává při teplotě varu t v – v.
Název školy : Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Autor : Mgr. Irena Nešněrová Datum : leden.
Atmosférický tlak a jeho měření. Částice plynů konají neustálý neuspořádaný pohyb a mají mezi sebou velké mezery. Plyny jsou stlačitelné a rozpínavé.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti METEOROLOGIE, BEZPEČNOST A ITS DOPRAVY PŘÍZEMNÍ MAPA I. Praha 2012.
Jméno autora: Tomáš Utíkal Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): listopad 2013 Ročník: devátý Tematická oblast: Elektrické a elektromagnetické jevy.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr.Jiří Macháček Název: VY_32_INOVACE_24_F8 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: Fyzika a počasí.
VZDUCH PLYN KOLEM NÁS. VZDUCH  směs látek, které tvoří plynný obal Země – atmosféru  složení vzduchu při Zemi: dusík, kyslík, oxid uhličitý, mikroorganismy,
Název DUM: VY_32_INOVACE_XVI_1_12_Vzduch Šablona číslo : XVISada číslo: 1Pořadové číslo DUM: 12 Autor: Mgr.Lenka Dědečková.
Var Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: Ing. Miluše Pavelcová NÁZEV: VY_32_INOVACE_ M 09 TÉMA: Atmosférický tlak ČÍSLO.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_EK02 Název školy Církevní střední odborná škola Bojkovice Husova 537, Bojkovice
Sféry Země ZŠ Hejnice 2010 Mgr.Jan Kašpar. Sféra = vrstva, „obal“ Země Atmosféra – plynný obal Biosféra – živá hmota na Zemi Hydrosféra – vodní vrstva.
Atmosféra 6. ročník. Motivující otázky Co je to atmosféra plynný obal Země Význam atmosféry umožňuje život na Zemi Vrstvy atmosféry Troposféra – Stratosféra.
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_ Předmět Zeměpis.
ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_21_09_Z6_Skála AUTOR: Mgr. Aleš Skála Základní škola Libina, příspěvková organizace, Libina.
Základní škola Frýdlant nad Ostravicí, Komenského 420, příspěvková organizace Název projektu:Učíme obrazem Šablona:III/2 Název výstupu:Počasí a podnebí.
VZDUCH. Plynný obal Země se nazývá ATMOSFÉRA. Směs látek tvořících atmosféru je vzduch. SLOŽENÍ VZDUCHU: 21% kyslík 78% dusík 1% ostatní plyny (oxid uhličitý,
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda Obor : Přírodopis Téma : Planeta Země Název : Atmosféra Použité zdroje a materiály.
ZMĚNY SKUPENSTVÍ látka složená s týchž částic se může vyskytovat ve skupenství pevném, kapalném a plynném skupenství látky se liší vzdálenostmi mezi částicemi.
Název školy: Základní škola T. G
Základní škola Lednice Břeclavská 510
Témata: Klasifikace podnebí Globální změny klimatu Předpověď počasí
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-02
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Vlastnosti plynů.
Atmosféra 4. února 2014 VY_52_INOVACE_230217
Vypracoval: Tomáš Svrčina
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
„Svět se skládá z atomů“
Znečištění ovzduší Obr. 1
Název školy: ZŠ Netvořice
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
atmosféra počasí VY_32_INOVACE_07-08 Ročník: VI. r. Vzdělávací oblast:
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
KINETICKÁ TEORIE STAVBY LÁTEK.
EU_32_sada 2_08_PV_Podnebí, podnebné pásy_Duch
Zeměpis pro 1. ročník Přírodovědného lycea Ročník 1. říjen 2013
VYPAŘOVÁNÍ SUBLIMACE Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_05_32.
Koloběh dusíku VY_32_INOVACE_23_449
Teplo.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 8
Neživá příroda vzduch a voda.
Název projektu: Učíme obrazem Šablona: III/2
METEOROLOGIE Základní škola T. G. Masaryka Blatná, okr. Strakonice
9. ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
PŘÍRODNÍ KATASTROFY POVODNĚ– vznikají, pokud korytem řeky protéká více vody, než kolik je koryto schopno pojmout. POVODNĚ.
Atmosféra Anotace: Materiál je určen k výuce zeměpisu v 6. ročníku základní školy. Seznamuje žáky s vlastnostmi a členěním atmosféry.
HYDROSFÉRA vodní obal Země.
Doporučená literatura
VÝVOJ PŘÍZEMNÍHO OZÓNU V LETNÍCH MĚSÍCÍCH NA JIŽNÍ MORAVĚ
Atmosféra Země.
9. Atmosféra Vzdušný obal Země
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Vlastnosti plynů.
Vzájemné silové působení těles
VY_52_INOVACE_41_Hydrosféra-učební text
Molekulová fyzika Vlhkost.
VLASTNOSTI KAPALIN
POČASÍ A PODNEBÍ.
Neživá příroda - vzduch
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
Designed in Czech Republic by David Šulc Made in Czech Republic
VY_32_INOVACE_
Složení a funkce atmosféry
VY_32_INOVACE_11_Z4 7. POČASÍ ZŠ a MŠ HEJNICE 2011.
ATMOSFÉRA - vzdušný obal Země.
Voda, vzduch Vodík, kyslík.
12. Skleníkový jev, ozónová vrstva
Transkript prezentace:

Meteorologie

Meteorologie je věda zabývající se atmosférou, studuje její - složení - stavbu - vlastnosti - jevy - děje (např. počasí) Poznatky meteorologie jsou nezbytné v mnoha odvětvích lidské činnosti- zemědělství, doprava. Základní meteorologické prvky jsou - tlak vzduchu - teplota vzduchu - vlhkost vzduchu - proudění vzduchu (směr, a rychlost větru) - sluneční svit - oblačnost - vypařování vody z povrchu Země - srážky Jednotlivé meteorologické prvky se neustále měří v meteorologických stanicích na povrchu Země, ale i pomocí družic v atmosféře.

Podle průměrných hodnot základních meteorologických prvků určujeme pro určitou oblast její ráz podnebí neboli klima.

Atmosféra Země a její složení Země je obklopena vzduchovým obalem, který se nazývá atmosféra Země a sahá přibližně do výšky 1000km. Složení atmosféry Atmosféra je složena z plynů.

Podle průběhů teploty s výškou rozdělujeme atmosféru Země do čtyř vrstev. Obr. 185/4.4 Troposféra - její průměrná výška v našich zeměpisných šířkách asi 11km. - mají zde svůj původ – vítr, oblaky, deště, sníh ….. - její hmotnost je asi ¾ hmotnosti atmosféry - se vzrůstající výškou klesá teplota Stratosféra - rozkládá se nad troposférou - dosahuje do výšky přibližně 50 km - vzduch je velmi řídký - velmi málo vodních par (netvoří se oblaky) - vane velmi silný vítr až 300 km/h - ve spodní části stratosféry se teploty s výškou nemění, ve vyšších vrstvách roste - součástí je ozónová vrstva s vysokým obsahem ozónu O3, který pohlcuje ultrafialové sluneční záření 3. Mezosféra - rozkládá se nad stratosférou do výšky 80 km - teplota s rostoucí výškou prudce klesá až na -90°C Termosféra - mnohem řidší vzduch než ve stratosféře - teplota s výškou roste

Exosféra - nejvyšší vrstva atmosféry sahá do výšky až 900km - navazuje do meziplanetárního prostoru - nachází se zde vodík - pozorujeme v ní světlo polárních září Podle elektrických vlastností dělíme atmosféru na - neutrosféru - ionosféru Neutrosféra - u povrchu Země - malá vodivost Ionosféra - ve vyšších vrstvách (okolo 60 km) - molekuly plynů jsou kosmický záření štěpeny na ionty a elektrony - dobrý elektrický vodič

Základní meteorologické jevy a jejich měření Vlhkost vzduchu Dolní vrstvy ovzduší obsahují vždy vodní páru, které vzniká vypařováním z půdy vodních ploch rostlin atd… Absolutní vlhkost vzduchu se určuje hmotností vodní páry obsažené ve vzduchu objemu 1m3 m hmotnost vodní páry v daném objemu V

Relativní vlhkost vzduchu udává poměr mezi okamžitým množstvím vodních par ve vzduchu a množstvím par, které by měl vzduch o stejném tlaku a teplotě při plném nasycení . Udává se v procentech (%). Relativní vlhkost se též někdy označuje jako poměrná vlhkost. m= hmotnost vodní páry, které je ve vzduchu obsažena M= hmotnost vodní páry, kterou by obsahoval stejný objem vzduchu, kdyby byl při stejné teplotě a tlaku vodními parami nasycen Vlhkoměr

Kapalnění vodní páry v ovzduší Zemský povrch se zahřívá pomocí slunečního záření. Při vyšší teplotě má vzduch nižší hustotu a je vytlačován nad vzduch s vyšší hustotou (teplotou) Ve vyšších vrstvách je vzduch nasycen a pára kapalní na malé kapičky. (při teplotě nižší než 0°C vznikají malé krystalky) Kapičky a krystalky ve velkém množství oblaky Množství oblaků a jejich tvary určují oblačnost. V blízkosti země vzniká mlha stejným způsobem jako oblaky. V noci vzduch chladne a vodní pára kapalní => rosa. Při teplotě nižší než 0°C jinovatka

Srážky a jejich měření Srážky vznikají spojením malých kapiček nebo krystalů do větších shluků=> nemohou se vznášet a padají k zemi jako -déšť -krupky -kroupy -sníh -smíšené Srážky rozdělujeme na -trvalé -občasné -přeháňky Srážky se měří jako výška vrstvy vody v milimetrech, kterou by srážky vydaly, kdyby spadlá voda nikam neodtekla, nevsákla se, ani se neodpařila. Příklad. Str. 190 K měření srážek používáme srážkoměr (ombrograf). Uč. Str190/4.11

Tlak vzduchu Tlak vzduch se měří v hektopascalech (hPa) Průměrný atmosférický tlak ve výšce 0 m nad mořem je 1013hPa S nadmořskou výškou tlak rychle klesá Obr. Str. 191/4.12 Tlak se nemění jen ve směru svislém,ale i ve směru vodorovném. Ve směru vodorovném jsou místní i časové změny mnohem menší než ve směru svislém. Jsou však důležité, protože na nich závisí počasí. K automatickému záznamu tlaku slouží barograf Do meteorologické mapy se zaznamenávají místa se stejným tlakem pomocí tzv. izobar Obr. Str. 191/4.13 N – tlakové níže (cyklóny) V – tlakové výše (anticyklóny)

http://artemis. osu. cz/MMi/meteo1/diplomka/Ramec2_soubory/AAA/ramec http://artemis.osu.cz/MMi/meteo1/diplomka/Ramec2_soubory/AAA/ramec.html

Vznik větru Pohyb vzduchu označujeme jako vítr Vítr závisí na tlaku vzduchu, cyklónách a anticyklónách Rychlost větru se měří pomocí anemometru a směrovky Rychlost větru je vyjádřena v Beaufortově stupnici

Teplota vzduchu Teplota vzduchu se měří teploměry (kapalinovými, bimetalovými) a zakresluje se do termografu Teplota se měří ve stínu Teplota vzduchu s výškou klesá. Při opačném ději nastává teplotní inverze (v zimě) Teplotní inverze zhoršuje - rozptyl znečištění z různých zdrojů (elektrárny, vytápění)

Ochrana atmosféry Mezi znečišťování atmosféry patří veškeré příměsi, které se do atmosféry dostaly jako přímý či nepřímí produkt lidské činnosti.

Produkty lidské činnosti Typ látky Zdroje vznik Přírodní Produkty lidské činnosti Pevné částice Sopečná činnost, působení větru Spalovací procesy Průmyslová činnost Pevná paliva, cementárny, železárny Sloučeniny síry Bakteriální činnost sopečná činnost Spalování pevných paliv Spalováním uhlí->oxidy síry+voda =H2SO4 elektrárny Oxid uhelnatý Sopečná činnost lesní požáry Spalovací motory Nedokonalým spalováním pevných paliv obsahujících C CO2 = hlavní skleníkový plyn=> oteplování planety Oxid uhličitý Sopečná činnost Uhlovodíky Sloučeniny dusíku Spalování pevných a kapalných látek

Ozon Ozon vzniká rozštěpením dvouatomového kyslíku O2 slunečním zářením na jednoatomový O. Po sloučení O s O2 vzniká O3- ozon Ozon: Přízemní (troposférický) – ve velkém množství škodlivý Stratosférický – pohlcuje ultrafialové záření

* Skleníkový efekt