Fungování tržního mechanismu - neviditelná ruka trhu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Fungování tržního mechanismu - neviditelná ruka trhu
Advertisements

Základní ekonomické pojmy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jana Švejdová. Dostupné z Metodického portálu cz, ISSN:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL S TŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA A S TŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA GASTRONOMIE A SLUŽEB, M OST, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
PROJEKTY ZAMĚŘENÉ NA VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH Dříve realizované projekty PALMIF – 3 projekty (Fond aktivních opatření trhu práce) PALMIF – 3 projekty (Fond.
Ing. Veronika Dostálková MBA TRH PRÁCE Podnik a podnikání 3. ročník Srpen 2012.
Trh, tržní vztahy Trh Představuje určitý prostor, kde se setkávají kupující a prodávající. Na trhu se uskutečňuje akt koupě a prodeje – dochází ke směně.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
FINANČNÍ GRAMOTNOST CENA. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
NSK A SEKTOROVÉ DOHODY JAKO NÁSTROJE PRO PROVÁZÁNÍ POTŘEB ZAMĚSTNAVATELŮ A VZDĚLAVATELŮ Ilona Šimarová, Svaz průmyslu.
Trh, ekonomika. ekonomická činnost výroba spotřeba obchod, směna.
Inflace. Inflace je projevem ekonomické nerovnováhy, která se projevuje vzestupem cen v ekonomice (růstem celkové cenové hladiny). Opakem inflace je deflace,
Ing. Veronika Dostálková MBA TRŽNÍ MECHANISMUS Podnik a podnikání 3. ročník Srpen 2012.
Datum: od Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_62_INOVACE_1 Jméno autora: Ing. Gabriela Hautová Název.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E19.11 Ročník1. ročník.
Hospodářský proces Hospodářský proces. Hospodářský proces Hospodářský proces rozdělujeme na následující fáze: a) výroba b) rozdělování a přerozdělování.
Základy nabídky a poptávky TNH 1 – 3. seminář Pavel Seknička.
Marketing obchodní firmy. Obsah 1. Volba lokality 2. Volba vhodných forem prodeje 3. Analýza chování zákazníka ve vztahu k prodejně.
Vítejte na Základech marketingu Vítejte na Základech marketingu.
Měření výkonu ekonomiky 2. seminář – TNH 2
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
2 Marketingové koncepce
Obchod, trh Základy hospodaření.
POPTáVkA po VÝROBNÍCH Faktorech
TNH 2 – 1. seminář Finanční trh a peníze
Ekonomie 1 Bakaláři Druhá přednáška Peníze
PSYCHOLOGIE OBCHODNÍ ČINNOSTI PSYCHOLOGIE ZBOŽÍ, NABÍDKY A POPTÁVKY.
Dokonale konkurenční odvětví
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Inovace a regionální rozvoj
Chování spotřebitele: užitečnost, poptávka
PŘÍJMY – NEROVNOST, DISKRIMINACE, CHUDOBA
Model agregátní poptávky a nabídky
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
P2 MARKETINGOVÉ PROSTŘEDÍ
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Tržní rovnováha a efektivnost
Cena (druhy, změny) Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- Operačního programu.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Klasická politická ekonomie TNH 1 (DET-4)
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace – zápis pro žáky Určen pro: 2. ročník oboru.
Ekonomická rovnováha Pokud může a dovede národní ekonomika vyrobit tolik, kolik sama spotřebuje, je v ekonomické rovnováze. Je zákonité, že ekonomika se.
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Základní pojmy Absolutní a komparativní výhoda
Organizace.
2. P marketingového mixu Cena. 2. P marketingového mixu Cena.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Obecná ekonomie STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Měření makroekonomických agregátů
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Ivana Francová, SOU Liběchov
2. Tržní poptávka a elasticita
Finanční trh a peníze TNH 2 (S-5)
RISKUJ 2 EKONOMIKA. RISKUJ 2 EKONOMIKA INFLACE NEZAMĚSTNANOST HDP
VÝVOJ, ORGANIZACE A TRH CESTOVNÍHO RUCHU
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka) TNH 2 (S-7)
TRŽNÍ EKONOMIKA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Zuzana Sýbková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
2 JAK FUNGUJE TRH.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Liberalizace osobní železniční dopravy
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Trh a tržní mechanismus TNH 1 – 1. seminář
Základy Ekonomie pro adiktology část Prof. Martin Dlouhý
Název projektu: ICT ve výuce
Zákony trhu. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Téma 3 Spotřeba, úspory, investice
Transkript prezentace:

Fungování tržního mechanismu - neviditelná ruka trhu 3.hodina

Fungování tržního mechanismu TRH = vzájemné působení nabídky, poptávky a ceny, projevuje se jako akt koupě a prodeje. Trh finanční - největší na světě Trh zboží Trh práce

Nabídka (S = supply) = množství jednotlivých druhů zboží, které jsou prodávající ochotni a schopni za určitou cenu prodat. Druhy: individuální (nabídka 1 výrobce) dílčí (nabídka všech výrobců určitého druhu výrobku v určitém regionu = součet individuálních nabídek) agregátní (nabídka všech výrobců všech druhů zboží a služeb v celém státě)

Nabídka Je ovlivněna technickými a technologickými postupy výroby: ceny vstupů ceny na trhu velikostí poptávky Nerealizovaná nabídka je, když nabídka je větší než poptávka, část zboží nenajde kupce (cena je větší než rovnovážný bod).

Poptávka (D = demand) = množství zboží, které jsou kupující ochotni a schopni koupit za určitou cenu. Druhy: individuální (jednoho kupujícího po určitém druhu zboží) dílčí (poptávka všech lidí z urč. regionu po jednom konkrétním výrobku nebo službě) agregátní (poptávka po všech výrobcích od všech firem) pružná (množství poptávaného zboží závisí na ceně zboží – např. šperky) nepružná (cena se mění , množství poptávaného zboží zůstává-základní potraviny)

Poptávka Je ovlivněna: cenami úrovní mezd množstvím lidí, kteří chtějí koupit výrobky Neuspokojená poptávka je, když poptávka převyšuje nabídku (cena je menší než rovnovážný bod). Řešení: snížení ceny (slevy) =>snížení nabídky zvýšení výroby =>zvýší se nabídka