Standardy dostupnosti veřejné infrastruktury

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ZPRACOVÁNÍ STŘEDNĚDOBÝCH PLÁNŮ DOPRAVNÍ OBSLUŽNOSTI ÚZEMÍ
Advertisements

Zákon č. 266/1994 o dráhách zákon upravuje
Obsah a pořízení politiky územního rozvoje Politika územního rozvoje -určuje ve stanoveném období požadavky na konkretizaci úkolů územního plánování v.
Ochrana letišť Zákon 49/1997 o civilním letectví Pro výkon státní správy ve věcech civilního letectví je zřízen Úřad pro civilní letectví se sídlem v Praze.
Cíle územního plánování Cílem územního plánování je vytvářet předpoklady pro výstavbu a pro udržitelný rozvoj území, spočívající ve vyváženém vztahu podmínek.
Nástroje územního plánování
Vybrané základní pojmy stavebního zákona.
ČÁST B – ÚZEMNÍ STUDIE Definice dle stavebního zákona č. 183/2006 Sb. a jeho prováděcích vyhlášek - § 30 (1) Územní studie navrhuje, prověřuje a posuzuje.
KONCEPT ÚZEMNÍHO PLÁNU ODOLENA VODA pro veřejné projednání –
Nástroj pro realizaci IS rozvoje území. Umožňuje koordinaci navzájem provázaných a územně zacílených intervencí z různých prioritních os jednoho či více.
Region Jihozápad bude mít v letech k dispozici téměř 18 miliard korun na podporu investičních projektů Dostupnost center -
Nástroje územního plánování Přípravné Územně plánovací podklady územně analytické podklady územní studie Plánovací Politika územního rozvoje Územně plánovací.
Mechanismy evaluace kulturních služeb
Perspektivy rozvoje venkova RNDr. Josef Postránecký Ministerstvo pro místní rozvoj.
STAVÍME ELEKTRONICKÉ MĚSTO ZDENĚK ZAJÍČEK. STAVÍME ELEKTRONICKÉ MĚSTO MUSÍME MÍT VIZI, JAK MÁ MĚSTO VYPADAT MUSÍME VĚDĚT, ŽE VE MĚSTĚ „ŽIJÍ“ ÚŘADY, FIRMY.
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE 2014+
úřad územního plánování
Vladimíra Henelová ENVIROS, s.r.o. Podrobnosti zpracování ÚEK dle zákona č. 406/2000 Sb., v platném znění, a Nařízení vlády č. 195/2001 Sb.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Zeměpis cestovního ruchu.
Veřejné projednávání PÚR ČR září  Byl zpracován na základě § 32 zákona č.183/2006 Sb. V souladu s tímto ustanovením: ◦ stanoví republikové.
Standard veřejných knihovnických a informačních služeb Vít Richter Národní knihovna ČR Brno 23. dubna 2002.
KONFERENCE PROTIPOVODŇOVÁ OCHRANA – PREZENTACE VÝSLEDKŮ PILOTNÍHO PROJEKTU „ATLAS LABE NA ÚZEMÍ KRÁLOVÉHRADECKÉHO KRAJE“ Projekt je spolufinancován Evropskou.
? Územní (prostorové) plánování ÚP
Typy projektů realizovaných v rámci Regionálního operačního programu NUTS 2 Jihovýchod 2007–2013 Evropská unie Evropský fond pro regionální rozvoj Investice.
Projekt: UČÍME SE V PROSTORU Oblast: Stavebnictví Název předmětu:Pozemní stavby Název a ID tématu:Vhodné a méně vhodné staveniště (STA20) Zpracoval: Ing.
Výzkumné projekty MŽP v oblasti odpadového hospodářství
Cíle územního plánování „vytvářet předpoklady pro výstavbu a pro udržitelný rozvoj území soustavným a komplexním řešením účelného využití a prostorového.
STÁTNÍ INFORMAČNÍ POLITIKA E-Government a elektronický podpis Ing. Karel Březina ministr a předseda Rady vlády pro státní informační politiku.
Správa stavební 2 Filip Dienstbier, 2010 Nástroje územního plánování Územně plánovací podklady Politika územního rozvoje.
Správní právo 3 Přednáška č. 6 JUDr. Veronika Vlčková
NBU2 LS2015 / BYDLENÍ Petr LÉDL KATEDRA ARCHITEKTURY BYTOVÝ DŮM
III.1.1. Diverzifikace činností nezemědělské povahy opatření je zaměřeno na realizaci jednotlivých aktivit ve venkovských oblastech v rámci diverzifikace.
Základní informace o programu PS ESPON Území programu a rozpočet Programové území - 28 států EU + 4 partnerské státy - Švýcarsko, Norsko, Lichtenštejnsko.
Urbanizace a urbanismus
12ZADI (cvičení) Marián Svetlík ZS 2011/2012 ZÁKLADY DOPRAVNÍHO INŽENÝRSTVÍ K612 Ústav dopravních systémů K612ZADI Základy dopravního inženýrství CVIČENÍ.
ISSS 2003 PORTÁL VEŘEJNÉ SPRÁVY Ing. Dana Bérová Ministerstvo informatiky.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dotační projekty Vysokého Mýta
Praha 8. září 2015 NOVELA STAVEBNÍHO ZÁKONA Žofínské fórum.
Vládní výbor pro zdravotně postižené občany. JUDr. Pavel Ptáčník vedoucí Oddělení sekretariátu Vládního výboru pro zdravotně postižené občany.
Aktivity související s psychiatrickou péčí podporované z Operačního programu Zaměstnanost a Integrovaného regionálního operačního programu.
Stavební právo. NOVÝ STAVEBNÍ ZÁKON Účinnost k , velká novela k
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje místní akční skupiny Prostějov venkov o.p.s Veřejné projednání Vranovice-Kelčice 4. března 2015.
Regionální operační programy V rámci cíle Konvergence je pro období je připraveno celkem 7 regionálních operačních programům (ROP) určených pro.
RNDr. Ivana Havlíková Ing. Jiří Štochel. STAVEBNÍ ZÁKON - STARÝ.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní inženýrství a ÚPD a doprava Podklady ke cvičení Převzato a upraveno dle Zákonů.
Projekty ITI pro zlepšení společného IDS Prahy a Středočeského kraje Ing. Radim Vysloužil.
INTEGROVANÝ REGIONÁLNÍ OPERAČNÍ PROGRAM (IROP) - možnost získání FINANČNÍ PODPORY pro pořízení územně plánovacích dokumentů - alokace 46 mil. EUR 1.
Strategie spolupráce obcí Společnost pro rozvoj Humpolecka, z. s. 2. Kulatý stůl v Humpolci
Pavel Rada Regionální rozvojová agentura Východní Moravy Tento projekt je spolufinancován Evropskou unií Dotace pro neziskové organizace z EU.
MAP Místní akční plány rozvoje vzdělávání MAS Říčansko a Město Říčany
Zásady a pravidla Národního rozvojového programu mobility pro všechny Mgr. Barbora Mičicová tajemnice Řídícího výboru NRPM.
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Ústeckém kraji na období konference Sociální služby v Ústeckém kraji Krajský úřad Ústeckého kraje.
Zajištění regionálních funkcí knihoven v roce 2013 PhDr. Vít Richter Národní knihovna ČR Svaz knihovníků a informačních pracovníků ČR Tel. 603–223–627,
Ing. Sylva Sládečková, Magistrát města Ostravy, 11. dubna 2016.
Stavební právo.
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
Integrovaný plán rozvoje území Zlín pro období
Integrovaný regionální operační program
Regionální operační program NUTS II Jihozápad 2007 – 2013
Autor: Bc. Martin Dědič Vedoucí: doc. Ing. Jaroslav Žák, CSc.
The Ministry for Regional Development of the Czech Republic (MRD)
Plochy a pozemky veřejných prostranství
Ing. Roman Vodný, Ph.D. ředitel odboru územního plánování MMR
Plán činnosti PS na rok 2009 Náměty na činnost PS
PROGRAM OBNOVY VENKOVA KRÁLOVÉHRADECKÉHO KRAJE 2011 SETKÁNÍ ORP 30. 6
Stavební právo.
SAR Konference: 10 VIZÍ PRO STAVEBNÍ ROZVOJ PRAHY A ČR
Střední Morava – křižovatka dopravních a ekonomických zájmů
Veřejná beseda nad návrhem Územního plánu Mariánské Lázně
Transkript prezentace:

Standardy dostupnosti veřejné infrastruktury TAČR Beta TB050MMR001 Standardy dostupnosti veřejné infrastruktury Fakulta architektury ČVUT v Praze Ústav prostorového plánování Karel Maier | Veronika Šindlerová | Jakub Vorel | Tomáš Peltan Olomouc 11.5.2016 Fakulta architektury ČVUT v Praze Ústav prostorového plánování

Krátká informace o projektu POLITIKA ARCHITEKTURY A STAVEBNÍ KULTURY ČESKÉ REPUBLIKY schválená Vládou ČR 14. 1 2015 usnesením č. 22

Krátká informace o projektu §2 odst. (1) písm. k) Stavebního zákona k) veřejnou infrastrukturou pozemky, stavby, zařízení, a to 1. dopravní infrastruktura, například stavby pozemních komunikací, drah, vodních cest, letišť a s nimi souvisejících zařízení; 2. technická infrastruktura, kterou jsou vedení a stavby a s nimi provozně související zařízení technického vybavení, například vodovody, vodojemy, kanalizace, čistírny odpadních vod, stavby ke snižování ohrožení území živelními nebo jinými pohromami, stavby a zařízení pro nakládání s odpady, trafostanice, energetické vedení, komunikační vedení veřejné komunikační sítě a elektronické komunikační zařízení veřejné komunikační sítě, produktovody; 3. občanské vybavení, kterým jsou stavby, zařízení a pozemky sloužící například pro vzdělávání a výchovu, sociální služby a péči o rodiny, zdravotní služby, kulturu, veřejnou správu, ochranu obyvatelstva; 4. veřejné prostranství, zřizované nebo užívané ve veřejném zájmu The Neighbourhood Unit Concept - N.L. Engelhardt, Jr. (1949) Docházková vzdálenost do základní školy maximálně 1/2 míle (800 m) Docházková vzdálenost do mateřské školy maximálně 1/4 míle (400 m)

Představení výsledku z projektu základní občanské vybavení   MŠ /dětské skupiny ZŠ I. stupně ZŠ úplná pobočka pošty / poštovní přepážka ordinace lékaře (praktický, dětský, stomatolog, gynekolog) denní stacionář tělocvična hřiště (předškolní, dětská, dospělí) knihovna klubové zařízení se scénou hasičská zbrojnice improvizovaný úkryt CO vyšší občanské vybavení střední škola ZUŠ poliklinika nemocnice zařízení sociální péče – senioři kulturní a společenské zařízení (divadlo, kulturní středisko, muzeum?) veřejná prostranství drobná plocha parkové zeleně („pocket park“ ) větší plocha parkové zeleně dopravní infrastruktura zastávky veřejné hromadné dopravy osob (zastávky MHD, regionální BUS, vlak) odstavná stání parkovací stání P+R včetně parkoviště pro jízdní kola parkovací stání P+G odstavné zařízení pro jízdní kola B+R technická infrastruktura sběrný dvůr sběrné hnízdo (nádoby na separovaný odpad) kompostárna (místo pro sběr kompostovatelného odpadu) napojení na veřejný vodovod napojení na veřejnou kanalizaci a ČOV napojení na systém zásobování plynem dostupnost mobilních sítí Strukturace veřejné infrastruktury

Představení výsledku z projektu (typ 1) – fyzická vzdálenost z bydliště k cíli docházky zařízení základního občanského vybavení veřejná zeleň (typ 1A) – fyzická vzdálenost vůči stanici hromadné dopravy fyzická vzdálenost z bydliště nebo od cíle dojížďky k zastávce hromadné dopravy NEBO pro přestup z jednoho dopravního módu na druhý (například od P+R ke stanici hromadné dopravy) od zastávky / terminálu hromadné dopravy k cíli dopravy (nákupní centrum, vstup na pracoviště) časová (typ 2) – vzdálenost z bydliště k cíli dojížďky vyjádřená pěší dostupností zastávky hromadné dopravy + časem stráveným v prostředku hromadné dopravy místní (typ 3) – standard vybavení obce podle zařazení obce do určité hierarchické úrovně v rámci soustavy osídlení Sledované typy dostupnosti

Představení výsledku z projektu Rešerše existujících standardů dostupnosti

Uplatnění výsledku + pro koho je určen Přínosy metodiky Zkvalitnění činnosti úřadů územního plánování a zpracovatelů územně plánovacích podkladů a územně plánovacích dokumentací Zajištění odpovídající dostupnosti veřejné infrastruktury pro obyvatele ČR Uživatelé metodiky Ministerstvo pro místní rozvoj ČR (ústřední orgán státní správy na úseku územního plánování) Úřady územního plánování Pořizovatelé územně plánovacích podkladů a územně plánovacích dokumentací Zpracovatelé územně plánovacích podkladů a územně plánovacích dokumentací

Aktuální situace projektu č. činnost popis činnosti období činnosti (měsíce) 1 Analýzy Základem řešení projektu bude podrobná analýza a rešerše požadavků na dostupnost jednotlivých druhů, typů a hierarchických úrovní veřejné infrastruktury stanovených v relevantních platných, ale i dřívějších, právních předpisech, normách, normativech a dalších dokumentech a publikacích. Analýza se bude zabývat stavem řešení dané problematiky v ČR a dále na Slovensku a v dalších zemích (předpoklad: Spolková republika Německo a Rakousko, Anglie, Skotsko, jeden ze severských států). 0 - 4 2 Strukturace infrastruktur Kromě základní strukturace na dopravní infrastrukturu, technickou infrastrukturu, občanské vybavení a veřejná prostranství dle dikce stavebního zákona bude pro potřeby projektu a následnou tvorbu metodiky provedena podrobnější strukturace jednotlivých základních druhů infrastruktury a to zejména s ohledem na jejich hierarchickou úroveň a s ohledem na jednotlivé typologické druhy resp. systémy a subsystémy. 3 - 5 3 Koncepce standardů Pro jednotlivé druhy, typy a hierarchické úrovně veřejné infrastruktury budou na základě provedených analýz existujících standardů v českém prostředí a v zahraničí a při zohlednění specifik prostředí českých měst a obcí, předpokládaných trendů rozvoje území, předpokládaných trendů rozvoje jednotlivých infrastruktur a při zohlednění předpokládaných demografických trendů stanoveny konkrétní číselné hodnoty standardů jejich dostupnosti. Pro různé kategorie sídel budou v některých případech určeny standardy odlišně. Pro vyšší úroveň veřejných infrastruktur bude uvažována spolupráce jednotlivých sídel mezi sebou a možnosti sdíleného využívání veřejné infrastruktury. V případě metropolitních rozvojových oblastí bude kladen důraz na spolupráci jádrových měst a okolních oblastí. 4 - 8 4 Efektivita obsluhy a udržitelnosti infrastruktur Pro vybrané druhy veřejné infrastruktury budou stanoveny orientační podmínky pro dosažení standardů (předpoklady naplnění standardů), zejména prahové intenzity využití území, prahové hustoty zalidnění či prahové velikosti sídel, při současné ještě efektivní dostupnosti a obslužnosti daných veřejných infrastruktur. 5 - 8 5 Metodika Výstupem projektu bude Metodika pro návrh veřejné infrastruktury v sídlech obsahující kvantitativně vyjádřené standardy dostupnosti jednotlivých druhů, typů a hierarchických úrovní veřejné infrastruktury, včetně podrobných zásad aplikace standardů v procesech územního plánování, s ohledem na řešení rozvoje konkrétního území, při zohlednění velikostní kategorie obce či sídla, jeho polohy ve struktuře osídlení a případných dalších urbanistických charakteristik. 8 - 11

Kontakt na řešitele Prof. Ing. arch. Karel Maier, CSc. maier@fa.cvut.cz Ing. arch. Veronika Šindlerová, Ph.D. veronika.sindlerova@live.com Doc. Ing. arch. Jakub Vorel, Ph.D. jakub.vorel@gis.cvut.cz