Závěry z nácviku metodiky
Které prvky a aktivity jste vyzkoušeli? Podpora pozitivního chování, chválení více než napomínání „Nevšímání si“ nevhodného chování Pravidla třídy a jejich připomínání Popisné komentování namísto předjímání a hodnocení dětí Emoční kompetence – vlastní pocity dětí, větší zaměření na pocity v každodenní práci v MŠ, empatie, hraní rolí, resp. pocitů. Maňásci
Co se Vám dařilo? Zjednodušit třídní pravidla Zavést opakování pravidel s dětmi Maňásek se stal pravidelným průvodcem dětí (v komunitním kruhu) Být více pozitivní, více chválit a oceňovat Hovořit s dětmi o pocitech a náladách
Jaké zaznamenáváte změny u dětí? Díky mluvení o náladách a pocitech jsou děti otevřenější a sdílnější Díky chválení a respektujícímu postoji jsou k sobě děti více vnímavé a slušnější Sledují, kdo má co na sobě Sledují, jak se kdo chová a tváří (pocity) Přátelsky spolu mluví (Jak se dneska máš?)
Jaké zaznamenáváte změny u dětí? Chválení, podpora pozitivního – zjevné výsledky: uzavřené děti se začaly více projevovat, najednou mají prostor před agresory, kterým byla předtím věnována (napomínáním) větší pozornost
Změna v chování (přátelská, otevřená hovoru a návrhům) Příklad Tvrdohlavá a vzteklá dívka, s projevy agrese vůči ostatním Dostala pozitivní pozornost (nekritizuji, nenapomínám ji, ale vyzdvihuji, co dělá dobře) Změna v chování (přátelská, otevřená hovoru a návrhům)
Co je obtížné? Co potřebuje více zažít? Popisné komentování činností dětí Přestat děti napomínat (zakořeněný zvyk) „Nevšímat si“ nežádoucího chování Vodit a mluvit maňáska přirozeně Více vytěžit z každodenních situací a pohotově reagovat, modelovat dětem pozitivní návyky
Co je obtížné? Co potřebuje více zažít? Uvést do praxe vlastní postoj, že nemusím nutně zvládnout s dětmi, co jsem naplánovala na tento den, ale nechat dějům volný průběh: pro děti je důležité svěřování se (prožitky a emoce), více komentovat přátelství a etické postoje apod. je třeba tomu věnovat čas, což nebyl dosud náš zvyk.