Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiálu Osevní postupy Autor Ing. Jitka Krobová Tematická oblast Pěstování rostlin pro 2. a 3. ročník agropodnikání Ročník Druhý ročník agropodnikání Datum tvorby 21.4.2013 Anotace Žáci se naučí podle daných zásad sestavovat osevní postupy a využít tuto problematiku v praxi. Metodický pokyn Výukový materiál je ve formě prezentace a žáci se budou setkávat s tímto tématem od 2. ročníku až k maturitní zkoušce. Naučí se sestavit a naplánovat sled rostlin na orné půdě
OSEVNÍ POSTUP Střídání plodin - zařazování plodin po sobě na orné půdě Osevní postup - střídání plodin na všech pozemcích během několika let
OSEVNÍ SLED Osevní sled – určuje pořadí plodin za sebou hlavní plodina - řádná plodina v daném roce (kukuřice obecná) předplodina - předchází plodině hlavní (vojtěška obecná) následná plodina - následuje po hlavní a může přecházet do následujícího roku ( ozimá obilnina) meziplodina - plodina mezi hlavními plodinami (hořčice obecná)
význam STŘÍDÁNÍ PLODIN Zamezit výskytu chorob a škůdců Zamezit výskytu plevelů (ubírají rostlině světlo, vodu, živiny a jsou hostiteli chorob a škůdců) Využít co nejlépe půdu Zvýšit úrodnost a kvalitu plodin
Zásady střídání plodin Střídáme plodiny náročné s nenáročnými (živiny, vodu) Střídáme plodiny hluboko kořenící s mělce kořenícími Střídáme plodiny zaplevelující s nezaplevelujícími Střídáme plodiny širokolisté s úzkolistými
Otázky k opakování 1) Charakterizujte hlavní plodinu a uveďte příklady hlavních plodin. 2) Uveďte tři příklady zásad střídání plodin 3) Zařaďte pšenici obecnou z hlediska osevního sledu 4) Uveďte význam střídání plodin
POUŽITÉ ZDROJE TEKSL, Milan. Pěstování rostlin: učebnice pro střední zemědělské školy. Vyd. 1. Praha: Credit, 1996. 300 s. ISBN 80-901-6457-9 Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména