Integrovaný záchranný systém a jednotky požární ochrany

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Požární ochrana v obcích
Advertisements

Kurzy k získání odborné způsobilosti pro JSDH
Postavení obcí při řešení mimořádných událostí a krizových situací
Financování JSDHO neinvestiční dotace
Školení starostů obcí ORP České Budějovice Magistrát města České Budějovice
Požární ochrana v obcích
Hasičský záchranný sbor Zlínského kraje, odbor OPŘ a KIS
KRIZOVÝ ŠTÁB MĚSTA HRANIC
Rozdíly mezi SDH a JSDH obce
Organizace požární ochrany a dobrovolní hasiči
Požární ochrana v obcích
(J)SDH Boskovice I Bc. Josef Jeniš.
Jednotky požární ochrany
Kompetence při řízení zásahu JPO a složek IZS
Metodická pomůcka pro JSDH obcí Jihomoravského kraje.
Nouzové přežití obyvatelstva a humanitární pomoc
Zpracoval : Josef Dvořák – SDH Bystřice
SBOR DOBROVOLNÝCH HASIČŮ BOLATICE
Plk. Ing. Štefan Hrtús Hasičský záchranný sbor Zlínského kraje ředitel odboru OPŘ a KIS Program : organizační struktura oddělení KOPIS ( včetně TCTV 112.
Taktická a prověřovací cvičení
SBOR DOBROVOLNÝCH HASIČŮ Bolatice
ODBORNÁ PŘÍPRAVA ČLENŮ JSDHO
ŘÁD VÝKONU SLUŽBY v jednotkách JSDHO
Cvičení složek IZS „KV Aréna“
Organizace požární ochrany a dobrovolní hasiči
plk. Ing. Hynek Marák ředitel odboru IZS a služeb HZS Zlínského kraje
plk. Ing. Pavel Dekret HZS Zlínského kraje ředitel odboru IZS a služeb
HZS ČR organizace a řízení
Organizační členění ÚO
o povinnostech na úseku zajišťování úkolů požární ochrany
Jednotky požární ochrany
Krizové řízení Krizovým řízením se rozumí souhrn řídících činností věcně příslušných orgánů zaměřených na: - analýzu a vyhodnocení bezpečnostních.
Integrovaný záchranný systém - nástroj k řešení mimořádných událostí
Administrativní náležitosti zřizování JSDHO
Obec - jednotka PO zřizovaná obcí plk. Ing. Hynek Marák ředitel odboru IZS a služeb HZS Zlínského kraje říjen 2007.
Evakuace Pardubice IKM VŠE Praha MUDr. Alena Váňová.
Organizace požární ochrany a dobrovolní hasiči
JEDNOTKY SBORU DOBROVOLNÝCH HASIČŮ JSDH
 V souladu s Koncepcí vzdělávání v oblasti krizového řízení, schválenou usnesením Bezpečnostní rady státu ze dne 16. listopadu 2004 č. 14 a Plánem hlavních.
Dokumentace k zajištění BOZP
Vybraná odborná terminologie Přehled základní legislativy.
Bezpečnostní systém ČR Zákonné normy pro podporu řešení MU a KS Hasičský záchranný sbor Libereckého kraje oddělení ochrany a přípravy obyvatelstva a krizového.
INTEGROVANÝ ZÁCHRANNÝ SYSTÉM. Co to je IZS? Integrovaný záchranný systém je systém pro koordinaci záchranných a likvidačních prací při vzniku mimořádných.
1 Komunikace VZ s operačním střediskem. 2 Při komunikaci mezi VZ a OPIS je nutné vycházet ze zásad, které jsou uvedeny ve vyhlášce č.247/2001 a č.328/2001.
1 Požární ochrana v obcích Základní informace o povinnostech na úseku zajišťování úkolů požární ochrany 2013.
SH ČMS, Ústřední odborná rada prevence1 Požární ochrana v obcích Základní informace pro starosty obcí o povinnostech na úseku zajišťování úkolů požární.
Taktické postupy a organizace řízení českých záchranných složek integrovaného záchranného systému na místě mimořádné události Plk.Ing.Martin Sviták Náměstek.
Povinnosti obcí v oblasti požární ochrany Z pohledu IZS a jednotky PO.
Účelová neinvestiční dotace z rozpočtu MV – GŘ HZS ČR na výdaje jednotek sborů dobrovolných hasičů obcí plk.Mgr. Jaromír Lebeda.
Připravenost orgánů krizového řízení na území Jč kraje k řešení MU/KS Ing. Stanislav MRVKA.
Odborná příprava JSDHO Z měny v roce 2014 mjr. Ing. Jan Kolář HZS Plzeňského kraje, ÚO Plzeň, únor 2014.
Činnost základních složek IZS při řešení následků radiační havárie v zóně havarijního plánování mjr. Mgr. Štěpán Kavan Hasičský záchranný sbor Jihočeského.
Technika pro integrovaný záchranný systém plk.Mgr. Jaromír Lebeda.
OPERAČNÍ ŘÍZENÍ. Operační střediska HZS  Povinnost zřizování operačních středisek HZS ČR vyplývá z § 2 odst. 4 zákona č. 238/2000 Sb., O HZS ČR Ministerstvo.
Metodika pro zřizování jednotek sborů dobrovolných hasičů obcí Zdolávání mimořádných událostí.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
KRIZOVÉ ŘÍZENÍ OSNOVA: KRIZOVÝ PLÁN KRAJE KRIZOVÝ PLÁN ORP HAVARIJNÍ PLÁN KRAJE VNĚJŠÍ HAVARIJNÍ PLÁN ZÓNA HAVARIJNÍHO PLÁNOVÁNÍ Mjr. Ing. Josef Obořil.
Zpracování Krizového plánu správního obvodu ORP Nový Bydžov Zpracování Krizového plánu správního obvodu ORP Nový Bydžov Oddělení OOB a KŘ HZS Královéhradeckého.
1 FINANCOVÁNÍ JSDHO Ing. Marta Spálenková vedoucí oddělení krizového řízení.
Technické prostředky v požární ochraně Řád technické služby.
ÚVOD: Činnost správních orgánů a obcí, právnických a podnikajících fyzických osob v IZS (3)
Havarijní plán kraje.
Integrovaný záchranný systém České republiky – Ústeckého kraje
Interní předpisy hotelu
FINANCOVÁNÍ JSDHO Ing. Marta Spálenková
Požární ochrana v obcích
Řád výkonu služby v jednotkách HZS podniků, SDH obcí a SDH podniků
Jednotky požární ochrany
Obrana státu Zajišťování obrany České republiky (část 1)
společensky významných objektů v zónách havarijního plánování
Transkript prezentace:

Integrovaný záchranný systém a jednotky požární ochrany por. Ing. Jan Čermák Ver. 1/2019

Základní právní předpisy Zákon č.133/1985 Sb., o požární ochraně ve znění pozdějších právních předpisů; § 1 odst. 1 – účelem je vytvoření podmínek pro účinnou ochranu života a zdraví občanů a majetku před požáry a pro poskytování pomoci při živelných pohromách a jiných mimořádných událostech. Zákon č. 320/2015 Sb., o hasičském záchranném sboru ve znění pozdějších právních předpisů; § 1 odst. 1 – zřízení sboru, jehož základním úkolem je chránit životy a zdraví obyvatel, životní prostředí, zvířata a majetek před požáry a jinými mimořádnými událostmi a krizovými situacemi. Zákon č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému ve znění pozdějších právních předpisů; § 1 – vymezuje integrovaný záchranný systém, stanovuje jeho složky a jejich působnost, atd. 1

Integrovaný záchranný systém Nepřetržitá pohotovost …je koordinovaný postup složek IZS při přípravě a likvidaci mimořádných událostí. IZS Základní složky - HZS ČR - jednotky PO zařazené do PP ZZS PČR Ostatní složky vojenské hasičské jednotky havarijní služby pohotovostní služby zařízení CO … Nepřetržitá pohotovost Dislokace jednotek v rámci ČR. 2

Operační a informační středisko Mimořádné události a úrovně jejich koordinace - jednotlivé složky; - spolupráce složek IZS; - vyhlášení krizových stavů. III. Čas II. I. Rozsah MU Úkoly Místo události Operační a informační středisko hejtman starosta ORP MV Informace Taktické řízení Operační řízení Strategické řízení 3

Vybrané úkoly Hasičského záchranného sboru Koordinuje zabezpečování požární ochrany v kraji s ostatními orgány; zřizuje a provozuje operační a informační střediska HZS kraje; přijímá tísňová volání na linkách 150 a 112; provádí varování a vyrozumívání obyvatelstva; zpracovává poplachový plán IZS kraje; organizuje součinnost mezi správními úřady a obcemi v kraji při zpracování poplachového plánu IZS, podílí se na zajištění havarijní připravenosti; koordinuje záchranné a likvidační práce; podílí se na organizování součinnosti při přípravě na řešení krizových situací; zabezpečuje zpracování krizového plánu kraje; podílí se na plnění úkolů v oblasti hospodářských opatření pro krizové stavy. 4

Úkoly jednotek požární ochrany (JPO) provádějí požární zásah; soustřeďují a nasazují síly a prostředky; provádějí záchranné práce při živelních pohromách a jiných událostech; chránit životy, zdraví obyvatel a majetek. 5

Kategorie a plošné pokrytí JPO Působnost JPO Územní – zasahují mimo území zřizovatele: JPO I - jednotka HZS kraje - 20 min jízdy, výjezd do 2 min.; JPO II - jednotka SDH obce - 10 min jízdy, výjezd do 5 min., jednotky SDH tzv. „vybraných obcí“; JPO III - jednotka SDH obce - 10 min jízdy, výjezd do 10 min. Místní – zasahují jen na území zřizovatele: JPO IV - jednotka HZS podniku - výjezd do 2 min.; JPO V - jednotka SDH obce - výjezd do 10 min.; JPO VI - jednotka SDH podniku - výjezd do 10 min. Kategorie jednotky a její operační hodnota vychází z nebezpečí na území obce. 6

Plošné pokrytí JPO Základním principem je rozmístění jednotek PO a stanovení jejich druhů a kategorií na území jednotlivých krajů ČR tak, aby každá obec na území kraje byla zabezpečena z hlediska: času dojezdu JPO na místo zásahu; určeným množstvím sil a prostředků JPO. Výše uvedené požadavky na dobu dojezdu a množství sil a prostředků jednotek PO vyplývají vždy ze stupně nebezpečí území obce. 7

Plošné pokrytí JPO 8

Úkoly obecního úřadu s rozšířenou působností Zajišťuje připravenost správního obvodu na mimořádné události, provádění záchranných prací a ochranu obyvatelstva; organizuje součinnost mezi obecním úřadem obce s rozšířenou působností, územními správními úřady a ostatními obcemi; shromažďuje informace potřebné pro zpracování vnějších havarijních plánů a havarijního plánu kraje; zpracovává vnější havarijní plán. Úkoly obce s rozšířenou působností na úseku IZS plní Hasičský záchranný sbor kraje. 9

Úkoly starosty obce s rozšířenou působností Koordinuje záchranné a likvidační práce vzniklé ve správním obvodu; - pokud jej o to velitel zásahu požádá; schvaluje vnější havarijní plány; zřizuje krizový štáb obce; je oprávněn rozhodnout o uložení povinnosti osobní a věcné pomoci. 10

Úkoly obecního úřadu Zajišťuje připravenost správního obvodu na mimořádné události, provádění záchranných prací a ochranu obyvatelstva; spolupracují při MU s IZS; zajišťuje varování, evakuaci a ukrytí osob; poskytuje hasičskému záchrannému sboru kraje informace pro zpracování havarijního plánu kraje a vnějšího havarijního plánu; podílí se na zajištění nouzového přežití obyvatel obce; vede evidenci kontrol staveb CO; seznamuje právnické a fyzické osoby s charakterem možného ohrožení. 11

Úkoly starosty obce Zajišťuje varování osob nacházejících se na území obce; organizuje po dohodě s velitelem zásahu nebo starostou ORP evakuaci z ohroženého území obce; organizuje činnost obce v podmínkách nouzového přežití obyvatel; je oprávněn vyzvat právnické nebo fyzické osoby k poskytnutí osobní nebo věcné pomoci. 12

Obec v samostatné působnosti na úseku PO dle § 29 zákona č. 133/1985 Sb. o požární ochraně ve znění pozdějších právních předpisů Zřizuje jednotku sboru dobrovolných hasičů obce, která provádí hašení požárů a záchranné práce při živelních pohromách a jiných mimořádných událostech; udržuje akceschopnost jednotky sboru dobrovolných hasičů obce; zabezpečuje odbornou přípravu členů jednotky sboru dobrovolných hasičů obce; zabezpečuje materiální a finanční potřeby jednotky sboru dobrovolných hasičů obce; zajišťuje péči o členy jednotky sboru dobrovolných hasičů obce; poskytuje náhradu ušlého výdělku členu jednotky sboru dobrovolných hasičů obce, který se ve své pracovní době nebo v době, ze které mu plyne příjem ze samostatné činnosti, účastní zásahu, záchranných prací nebo nařízené odborné přípravy; zabezpečuje a hradí pro členy jednotky sboru dobrovolných hasičů obce preventivní zdravotní prohlídky; zabezpečuje zdroje vody pro hašení požárů a jejich trvalou použitelnost; atd. 13

Požadavky plošného pokrytí Společná jednotka PO Povinnost zřídit JPO Požadavky plošného pokrytí Zřízení společné JPO Finanční / organizační hlediska 14

Jednotka SDH obce Jednotky JSDHO významně doplňují jednotky HZS ČR v plošném pokrytí kraje; jsou důležitou součástí systému požární ochrany! 15

Jednotka SDH obce Funkce v jednotce Kategorie jednotek PO 1 2 5 3 6 4 dle vyhlášky č. 247/2001 Sb. o organizaci a činnosti jednotek požární ochrany ve znění pozdějších právních předpisů Minimální početní stavy v jSDH: Funkce v jednotce Kategorie jednotek PO JPO II/1 JPO II/2 JPO III/1 JPO III/2 JPO V Velitel 1 Velitel družstva 2 5 Strojník 3 6 4 Hasič, Starší hasič 12 16

Jednotka SDH obce Zřizovací listina; členy jSDH; smlouvy se členy jSDH; doklady o zdravotní způsobilosti členů; velitelé a strojníci (V, VD, S); jmenovací dekrety; odborná příprava; technika a výzbroj; výstroj; další doklady a záznamy; (odborná příprava, strojní služba, technická služba…). VJ VD S H VD S H H H Vnitřní organizace jednotky (JPO V) 17

Zřizovací listina Projednání zřízení jednotky SDH na zastupitelstvu obce; zpracování podkladů pro rozhodnutí, jestli: zřídit jednotku SDH; sdružit prostředky; jednání na příslušném územním odboru HZS Pk: kategorie JPO; zajištění základních činností; předurčenost; dále je vhodné jednání s místní organizací občanského sdružení; zasedání zastupitelstva – rozhodnutí o: zřízení jSDH; sdružení prostředků. 18

Členové jednotky SDH Nábor nových členů; vhodná spolupráce s HZS a občanským sdružením; početní stavy dané vyhláškou č. 247/2001 Sb. o organizaci a činnosti jednotek požární ochrany ve znění pozdějších právních předpisů. VJ VD S H VD S H H H Vnitřní organizace jednotky (JPO V) 19

Smlouva se členy jSDH Seznámení: s podmínkami vstupu do jednotky; fungováním jednotky SDH; úkoly jednotky; řízení jednotky ze strany obce; vytipování možných velitelů a strojníků. 20

Doklady o zdravotní způsobilosti Dle zákona č. 133/1985 Sb. o požární ochraně ve znění pozdějších právních předpisů vstupní zdravotní prohlídky; cyklické zdravotní prohlídky. 21

Velitelé a strojníci Počty dané vyhláškou č. 247/2001 Sb., o organizaci a činnosti jednotek požární ochrany ve znění pozdějších právních předpisů; vytipování vhodných členů pro vykonávání těchto funkcí; pro vykonávání těchto funkcí je nutné následné získání odborné způsobilosti. 22

Jmenovací dekret Velitel jednotky Jmenuje a odvolává starosta obce; před jmenováním vyjádření HZS Plzeňského kraje; přihlédnutí k návrhu občanského sdružení; na funkci je vhodné jmenovat člena s předchozí praxí v jSDH; měl by být řešen i vzájemný vztah velitele jednotky a zřizovatele. 23

Funkce Odborná příprava k získání způsobilosti Odborná příprava k prodloužení způsobilosti Velitelé družstev a velitelé jednotek SDH obcí 40 hodin 8 hodin minimálně 3 krát v průběhu pěti let nebo znovu 40 hodin po pěti letech Strojníci jednotek SDH obcí kategorie JPO II a JPO III 16 hodin po pěti letech Strojníci jednotek SDH obcí kategorie JPO V a jednotek SDH podniků, které disponují CAS nebo AS 16 hodin Strojníci jednotek SDH obcí kategorie JPO V a jednotek SDH podniků, které nedisponují CAS nebo AS 8 hodin 8 hodin po pěti letech Odborná příprava § 72 zákona č. 133/1985 Sb. o požární ochraně ve znění pozdějších právních předpisů; SIAŘ GŘ 3/2014 – odborná příprava a odborná způsobilost členů jSDH; SIAŘ GŘ 57/2013 – základní zaměření odborné přípravy; SIAŘ GŘ 7/2009 (ve znění ppp) – taktická a prověřovací cvičení. Základní Pravidelná Odborná způsobilost teorie i praxe; - témata předepsaná GŘ; - plán odborné přípravy; - přezkoušení; - zajišťuje velitel jednotky. velitelské a strojnické kurzy; - specializační kurzy; - pořádá HZS Pk. 24

Technika a výzbroj Dle vyhlášky č. 247/2001 Sb. o organizaci a činnosti jednotek požární ochrany ve znění pozdějších právních předpisů; podmínky a technické požadavky dané právními předpisy; systém vyrozumění členů jSDH. Vnitřní organizace jednotky Kategorie jednotky JPO II/1 JPO III/1 JPO V Požární technika a věcné prostředky požární ochrany*** Cisternová automobilová stříkačka v základním provedení 1 1* Dopravní automobil Automobilový žebřík do 30 m 1** - Automobilová plošina do 30 m Odsavač kouře nebo přetlakový ventilátor Motorová stříkačka Izolační dýchací přístroj**** 4 4* Vozidlová radiostanice požární ochrany 2 Přenosná radiostanice požární ochrany Mobilní telefon 25

Výstroj Povinnost zaměstnavatele v oblasti BOZP; obtížné vyhodnocení rizikovosti práce hasičů a následné stanovení vhodných ochranných prostředků - doporučené vycházet z pokynu GŘ HZS ČR; podmínky a technické požadavky dané právními předpisy. 26

Další doklady a záznamy Odborná příprava; strojní služba; technická služba. Obec dále zajišťuje „referenční“ školení řidičů (všech členů jSDH, kteří mohou řídit požární automobily); školení BOZP pro všechny členy jSDH (1x za 2 roky). 27

Občanské sdružení SH ČMS – občanské sdružení na úseku PO pomáhá vyhledávat členy jSDH; podílí se na odborné přípravě členů JSDHO; mohou se podílet (se souhlasem vlastníka) na údržbě techniky, objektů požární ochrany, vodních zdrojů; preventivně-výchovná činnost mezi občany a mládeží; ediční a publikační činnost, dokumentace historie požární ochrany. 28

jSDH obce HZS ČR VZÁJEMNÁ SPOLUPRÁCE občanské sdružení 29

www.hzspk.cz Zdroj informací Zřizování jednotek PO; odborná příprava; kurzy odborné způsobilosti; dotace; … . www.hzspk.cz 30

Pracoviště IZS a služeb – územní odbor Plzeň – metodická podpora činnosti JSDHO na území ÚO Plzeň Vedoucí pracoviště: mjr. Ing. Václav SMÍTKA 950 331 164; vaclav.smitka@hzspk.cz Chemická služba: por. Ing. Jaroslav JANDERA 950 331 167; jaroslav.jandera@hzspk.cz Technická služba: nprap. Roman BROŽÍČEK 950 331 169; roman.brozicek@hzspk.cz Strojní služba: nprap. Milan VANĚČEK 950 331 165; milan.vanecek@hzspk.cz nprap. Josef HERMAN 950 331 166; josef.herman@hzspk.cz Spojení, RDST: nprap. Hynek VACÍK 950 331 171; hynek.vacik@hzspk.cz Odborná příprava, kurzy, úrazy, BOZP: por. Ing. Jan ČERMÁK 950 331 163; jan.cermak@hzspk.cz nprap. Michal HOLEČEK 950 331 172; michal.holecek@hzspk.cz 31

Kontakt na velitele stanice: Děkuji za pozornost… Kontakt na velitele stanice: npor. Ing. Martin Roháč 603 916 442 martin.rohac@hzspk.cz por. Ing. Jan Čermák Oddělení IZS a služeb - odborná příprava U Hasičů 1 323 35 Plzeň Tel: 950 331 163 e-mail: jan.cermak@hzspk.cz