Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Irena Šeneková Vytvořeno dne: 1.3. 2014 Název: VY_32_INOVACE_11A_Z6_20_Hydrosféra- opakování Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3534 Vzdělávací oblast: Zeměpis Téma: Opakování tematického celku Ročník: 6.ročník Klíčová slova: hydrosféra, opakování, soutěž
Anotace Opakování – Hydrosféra Formou soutěže zopakování tematického celku. Soutěží 2-4 týmy. Soutěžící si vybírají střídavě libovolné okruhy otázek. Po zvukovém signálu musí tým zodpovědět zvolenou otázku. Pokud odpověď bude chybná , nebo otázka nebude zodpovězena vůbec, odpovídat může další tým. Učitel zaznamenává příslušný počet bodů. V případě nesprávné odpovědi se body odečítají. Pokud žáci zodpoví jen částečně, body nezískávají, ale ani neztrácí. Vyhrává tým s nejvyšším počtem bodů . Tlačítkem „back“ se vrátíte na herní pole.
a zopakovat, co jsme se naučili… Pojďme si zahrát a zopakovat, co jsme se naučili… Hydrosféra
Oceány a moře Jezera Vodní toky Umělé vodní nádrže Ledovce Podpovrchová voda 100 100 100 100 100 100 200 200 200 200 200 200 300 300 300 300 300 300 400 400 400 400 400 400
100 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 Vyjmenuj oceány na naší planetě. Co je světový oceán? 100
10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 Jaký je rozdíl mezi vnitřním a okrajovým mořem? Uveď příklad vnitřního a okrajového moře. 200
300 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 Jaký je rozdíl mezi průlivem a průplavem. Uveď příklad průlivu a průplavu. 300
400 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 Vyjmenuj pohyby mořské vody. ( 3 ) Uveď příčiny těchto pohybů. 400
10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 Jak se jmenují jezera, do nichž ústí řeky a opět z nich vytékají? 100
10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 Jaké je nejhlubší jezero světa? Jak vzniklo? 200
10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 Znáte moře, které je slané, dostatečně velké, v názvu má moře, ale moře to není? Jak vzniklo? Proč není mořem, ale jezerem? 300
400 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 Jak dělíme jezera podle původu? ( 4 ) U každého uveď příklad. 400
10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 Co je říční síť? 100
10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 Jak určíš u vodního toku pravé a levé přítoky? Jak se jmenuje množství vody, které proteče místem koryta za 1 sekundu? 200
10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 Co je povodí? Co je rozvodí? Po rozvodí vede rozvodnice. Co ji nejčastěji tvoří? 300
10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 Co je úmoří? Ke kterému povodí a úmoří patří krajina ve které žiješ? 400
10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 Největší rybník v České republice. 100
200 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 Co patří k umělým vodním nádržím? Jaký je rozdíl mezi rybníkem a jezerem? 200
300 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 Jak vzniká přehradní nádrž? Která přehrada je v ČR největší? Na které řece leží? 300
10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 K čemu slouží přehrady? (Uveď 5 významů.) 400
10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 Co je sněžná čára? Sněžná čára se směrem k rovníku zvyšuje nebo snižuje? 100
10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 Jaký tvar mají ledovce? Jaké dva druhy ledovce znáš? Kde se nacházejí? 200
300 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 Mají řeka a ledovec něco společného? Kde je největší současný ledovec? Ve kterém světadílu nenajdeš ledovce? 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 300
10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 Co je moréna a kar? Kam až sahal ledovec na našem území v dobách ledových? Co je jeho pozůstatkem? 400
10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 Kde se nachází půdní voda? Proč je důležitá? 100
200 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 Jak dělíme podpovrchovou vodu? Která z nich je za normálních okolností čistá? 200
10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 Jaký je rozdíl mezi půdní a podpovrchovou vodou? Čím může být podpovrchová voda znečištěna? 300
10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 Co je artéský pramen? Kde má podzemní voda obzvlášť velký význam? 400
Použité zdroje Obrázky : Galerie Microsoft Office BRYCHTOVÁ, Šárka; BRINKE, Josef. Planeta Země. Praha: Fortuna, 2001, ISBN 80-7168-475-9