NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Kolín V., Mnichovická 62 AUTOR: Mgr. Eva Nováková NÁZEV: VY_32_INOVACE_15_ČAS2 TEMA: Jehličnaté stromy (čtenářská gramotnost) OBDOBÍ: září 2012
JEHLIČNATÉ LESY Jehličnaté lesy jsou tmavé a husté. Od listnatých se liší tím, že jejich listy mají tvar různě dlouhých a různě tvarovaných jehlic. Na zemi roste jen pár rostlin, protože jim vadí tlustá vrstva jehličí a nedostatek světla. Jehličnaté stromy nikdy nestojí bez listů, proto je nazýváme stálezelené. Výjimkou je modřín, který na zimu opadává, ale patří k jehličnatým stromům. Proč se nedaří rostlinám v jehličnatém lese? Vyhledej v textu důkaz. Vysvětli význam podtrženého slovního spojení.
Smrk ztepilý Je statný, poměrně vysoký, neopadavý strom se světle hnědou (později šedohnědou) hladkou kůrou. Má kuželovitý tvar a kořeny se rozprostírají do plochy (často se vyvrací). Jeho jehlice jsou poměrně krátké (1-2,5 cm), čtyřhranné na konci špičaté. Šišky lze nalézt na zemi a mají protáhlý tvar. Roste ve svazích za lávkou, kam chodíme na borůvky.
Borovice lesní Koruna je více košatá než u smrku. Kůra má světle hnědou, rezavou, někdy až načervenalou barvu. Jehlice jsou dlouhé (4-8 cm) po dvou ve svazku. Šišky mají kulovitý tvar a jsou menší než smrkové.
Jedle bělokorá Má podobný vzhled jako smrk, na rozdíl od něho má světlejší kůru, šišky stojí kolmo vzhůru na větvích, rozpadají se ale už na stromě, takže je nikdy nenajdeme na zemi. Jehlice jsou ploché a ze spodní strany mají dva světlé proužky po celé délce.
Modřín opadavý Není tak statný jako smrk. Jeho koruna je nepravidelná a kůra má šedavou barvu a často bývá rozpraskaná. Jehlice jsou měkké, krátké a vyrůstají z větví v trsech po dvaceti a více. Šišky jsou ještě menší než u borovice a mají vejčitý tvar. Je to také náš jediný jehličnan, který na zimu opadává.
Vymysli co nejvíce otázek k textu metodou „RYBÍ KOST“ Kdo? Co? Komu? Kde? Proč? Jak? Zahraj si hru „SOVA“
Anotace slouží k rozvoji slovní zásoby, čtení s porozuměním, k rozšíření vědomostí z učiva v oblasti Člověk a jeho svět pomocí metod kritického myšlení žáci tvoří otázky, vysvětlují význam slov, odpovídají na otázky, vyhledávají důkazy, popisují prostředí, písemně reagují na přečtený text, vyhledávají informace z naučné literatury tento materiál slouží jako pracovní list využití metody „párové čtení“, „rybí kost“ Citace Průvodce naší přírodou. Svojtka & Co.,s.r.o., 2006. ISBN 80-7237-223-8. http://www.uduorpitorp.cz/taborove-dovednosti/kempovani-v-prirode/co-kde-roste-i.html http://www.floracr.unas.cz/floraCR/jedle.htm http://jehlicnany.atlasrostlin.cz/smrk-ztepily http://www.priroda.cz/lexikon.php?detail=763